2017-11-12, 10:16
Medlem
Sossen Johan Westerholms visserligen subjektiva åsikt om ett telefoninstitut:

"I tre av fem mätningar så styrde utfrågaren, sannolikt omedvetet, resultaten genom att humma uppmuntrande vid ”rätt svar” eller dra ut på tiden någon tiondels sekund eller säga ett avmätt ”jaha” vid ”fel svar”. Trots att jag är öppet socialdemokrat, medlem i partiet, så kände jag ett obehag vid samtliga tre utfrågningar där detta beteende var särskilt tydligt när jag skulle uppge partipreferens. Jag väljer numera att avstå från frågor om partipreferens och svara ”vet ej” eller ”vill ej uppge”. Bristerna på professionalism hos det institut som jag har erfarenhet av efter telefonutfrågningar efter fem olika utfrågare delar jag med flera."

https://ledarsidorna.se/notis/notis-ett-kluvet-moderat-parti-infor-2018/
2017-11-12, 10:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det där är ju lite både-och. Om det hade varit en total bluff så hade ingen haft skäl att hoppa av M på grund av omläggningen, de hade kunnat hänga kvar och sen säga haha, lång näsa efter valsegern.

Men det är flera moderater bl a Bodil Sidén, Jessica Schedvin och Moa Berglöf, som har hoppat av partiet i protest mot nya invandringspolitiken och skrivit doktorsavhandlingar om det hos DI, Dagens Samhälle och Sydsvenskan. Om insiders som Sidén (som var nån typ av assistent till AKB) och Berglöf (som var Reinfeldts talskrivare 2006-2014) vet att omsvängningen är på så blodigt allvar att det motiverar avhopp så är den nog det.

Men det stora orosmomentet är ju snarare hur mycket som blir kvar av M-politiken när den har blandats med C+L+KD. Senast det begav sig blev det typ 10% M och 90% C+L+KD, åtminstone i fallet med försörjningskravet. Då spelar det ingen roll hur mycket allvar M menar.

Om M däremot tvingas ta stöd av SD till slut så blir det knappast en urvattnad version av M-politiken vi får...
Som gammal moderat som röstat M i nästan hela mitt vuxna liv så äckel-fascineras jag av att studera M. Helt klart är det så att en del som nyligen lämnat M för att gå till SD kan låta sig lockas tillbaka av moderatkrav på "åtstramad" flyktingpolitik. Det är bara att inse att det är det vi ser nu i opinionsundersökningarna.

Att personer som Bodil Sidén lämnat M får väl kanske betraktas som, om inte ett friskhetstecken, i varje fall ett tecken på minskad sjukdom. Bodil Sidén är ett typexempel på allt som gick fel med "De nya Moderaterna". Hon är "full retard" MP fast med ROT-avdrag på agendan.

Hon är tillsammans med den #metoo-utpekade Eshan Fadakar, som nu är avstängd från jobbet & under polisutredning för sexuella övergrepp mot minst en ung tjej, som han vid många tillfällen har våldtagit, även analt, spottat i ansiktet & tagit stryptag på. Man får väl anta att Bodil Sidén känner att hon betalar av på någon slags postkolonial arvsynd när hon låter sig skändas i mångkulturens heliga namn.

Men visst, att Bodil Sidén, Jessica Schedvin och Moa Berglöf hoppat av tyder ju på att det skett någon form av tillnyktring internt inom M.

Men med detta sagt så känns en röst på M & Ulf Kristersson lika önskvärd som att låta ett reformerat nazistparti under ledning av amiral Dönitz sköta återuppbyggnaden av Tyskland efter andra världskriget.
2017-11-12, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
SD's fanboys är lika gröna som partiet i stort.

Nu när partiet börjar tappa så är det antingen full panik eller pinsam förnekelse som gäller i leden.

Vad sägs om att bara lugnt konstatera att opinionen viker just nu?
Tappar 0,3%. Det lär ju bara vara ett brus. Men så klart du har ju alrid rätt när du sitter och tittar i din spåkula att SD kommer gå ner.
2017-11-12, 11:02
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
SD's fanboys är lika gröna som partiet i stort.

Nu när partiet börjar tappa så är det antingen full panik eller pinsam förnekelse som gäller i leden.

Vad sägs om att bara lugnt konstatera att opinionen viker just nu?

Lugn S-vetsarevänner och K-amrater!

De seriösa institutens mätningar har något som kallas konfidensintervall, som består av bruset. Bruset verkar dock svårtolkat för S-vänner och K-amrater, förståeligt nog.

Ni försvinner inte förrän september 2018 och som garanteras av ett starkt SD som största parti, helt oberoende av skojarinstitutens "mätningar"!
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-11-12 kl. 11:34.
2017-11-12, 12:39
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tidigare handlade det om hur mycket telefoninstituten vågade vikta upp. Eftersom SD-sympatisörer alltid har mörkat i undersökningar där de tvingas till mänsklig direktkontant (telefonintervju eller vallokalsenkät) så har själva rådatan man får in från SD-väljare alltid legat löjligt lågt. Det kan man bekräfta genom både VALU och SCB, som redovisar sin rådata. 2014 kan man se att SD fick 8% i VALU:s rådata. Det viktades upp till 10,3%, vilket de försiktiga farbröderna säkert tyckte var uppåt väggarna våghalsigt, men det visade sig att de skulle ha behövt ta i lika mycket till. Inte bara +2,3, utan +4,9, för att nå valresultatet 12,9.

VALU har inga incitament att hålla nere SD, eftersom undersökningen publiceras när vallokalerna har stängt och därför inte kan påverka valet. Alltså vet vi att när experterna (VALU:s track record slår allt annat, historiskt) gör sitt yttersta för att vikta SD exakt rätt, så kommer de ändå bara halvvägs. Verktygen räcker inte till.

Samma sak har inträffat varje gång det gjorts en mätning av Sifo, Demoskop, Ipsos eller Novus. De har suttit med papper på bordet som visar att SD har typ 12% enligt intervjuerna, och sagt ”det här, det är personer som vi VET existerar. Okej, nu börjar arbetet med att hitta på låtsaspersoner som ska vara med i undersökningen. Vad ska vi låtsas att de röstade på? Ska vi låtsas att 12% betyder 15% eller kanske 17%?” (Naturligtvis går inte viktning till så, jag bara illustrerar vad det hela i praktiken innebär).

MEN: Numera har både Sifo och Ipsos börjat komplettera med webbpaneler. Gårdagens Sifo påstås bygga på över 10.000 intervjuer vilket då bör innebära c:a 2.000 telefon och 8.000 webb. Sifo har således ett webbpanelunderlag som är typ 8 ggr större än Sentios. Ändå landar det på 14,7. Och då blir ju läget annorlunda, för då har SD antingen rasat ner i avgrunden eller så är Sifo det största knarklabbet i Sverige och de använder upp alla drogerna internt.

Som vanligt intressant att läsa dina kommentarer.
Jo, det är ju känt sedan tidigare att VALU underskattar SD. Om de nu inte gör något åt sina mätmetoder i valet 2018, misstänker jag att det kommer att jublas rätt ordentligt hos SD-anhängarna ifall VALU-siffrorna visar 20-22% för SD strax efter det att vallokalerna stängt... det skulle då innebära ca 25-27% i ett faktiskt valresultat. Inga monstersiffror för SD, men ändå fullt tillräckligt för att sända chockvågor rätt in i hela det politiska och journalistiska etablissemanget och orsaka en politisk jordbävning i riksdagen.

Att såväl Sifo som Ipsos börjat använda sig av webbpaneler är ju onekligen ett fall framåt i utvecklingen, det borde ju göra att deras mätningar åtminstone på pappret borde bli mer träffsäkra, jämnare och pålitligare. Men det är något som ändå inte stämmer hos dem. Om vi tar de två som hittills presenterat sina novembermätningar, Demoskop och Sifo, så skiljer det på tok för mycket mellan dessa. Någon av dem gör kraftigt fel, någon missa något. Demoskop har medgett att de ändrat sina metoder, vilket delvis kan förklara en ökning på knappt tre procentenheter nu i november. Men om Sifo nu gjort liknande förändringar, med införandet av webbpaneler och hela 10 000 intervjuer totalt, och visar minskande siffror månad för månad så blir det hela väldigt märkligt. Hur är webbpanelerna uppbyggda? Hur väljs de ut? Vet Sifo vad de ska göra med datan som de får in eller famlar de i mörker? Har dessa två institut överhuvudtaget någon erfarenhet av webbpanelmätningar såsom Sentio och Yougov?

På tal om Sentio. Skulle det visa sig att Sentio i sitt tredje riksdagsval blir det institut som kommer att klå alla andra ordentligt på fingrarna, då blir det väldigt svårt att bara skylla på slumpen som en del gärna vill göra. Tre val, av tre möjliga, tre gånger i rad... då är det fanimej ingen slump utan då gör Sentio något väldigt, väldigt rätt när de mäter, får in rådatan och viktar. Då är de ett riktigt skickligt opinionsinstitut som löst knuten hur man ska fånga upp SD-väljare och mäta SD korrekt.

Det ska bli oerhört intressant att följa de olika OI under hela valrörelsen och se var tusan de hamnar när själva valresultatet kommer in. Det är möjligt att jag ägnar mig åt partiellt önsketänkande, men min gissning är att norska Sentio åter kommer att vara överlägset närmast i slutändan. Vet inte riktigt hur de bär sig åt, men att i två val, av två möjliga, två gånger i rad missa SD med bara några tiondelar är tamejfan inte dåligt. I synnerhet då man betänker att många andra OI missade med upp till 60%...
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-12 kl. 12:50. Anledning: Rättelse
2017-11-12, 13:00
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Vid senaste valvakan 2014 i SVT minns jag att Sören Holmberg blev riktigt förbannad över att den väntade nivån för SD som instituten hade levererat innan stämde så illa med de inkommande resultaten från vallokalerna.

Minns också detta tydligt. Han var riktigt tvär och tyckte det var bedrövligt dåligt. Holmbergs uppsyn var väldigt mörk... han verkade synnerligen irriterad. Om jag kommer ihåg rätt så sa han något i stil med att "man måste titta närmare på detta och åtgärda dessa fel till nästa val, så här kan vi inte ha det. Tilliten till opinionsundersökningarna kommer att försvinna om resultaten blir sämre och sämre för varje val. Vi måste komma tillrätta med underskattningen av SD i opinionen. Detta är ett problem, det måste lösas."

Misstänker att Sören Holmberg inte kommer att bli speciellt mycket gladare beträffande OI på valnatten den 9 september nästa år, med tanke på hur det spretar redan nu i deras mätningar.
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-12 kl. 13:46. Anledning: Rättelse av ord
2017-11-12, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Vid senaste valvakan 2014 i SVT minns jag att Sören Holmberg blev riktigt förbannad
Var Holmberg med vid denna valvaka?
Jag vill minnas att det var Oscarsson.
2017-11-12, 13:36
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Var Holmberg med vid denna valvaka?
Jag vill minnas att det var Oscarsson.

Om jag minns rätt var Holmberg med som gäst på SVT, inte som tidigare då han satt med hela kvällen i studion. Men irriterad var han på OI.

Henrik Ekengren Oscarsson, från Göteborgs Universitet, har jag för mig satt som expert hela kvällen på SVT.
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-12 kl. 13:40. Anledning: Tillägg
2017-11-12, 13:50
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Som alla normalbegåvade i denna tråd begriper är det några institut som inte har den blekaste aning om vad de sysslar med. Hur fan kan det skilja 3,5 till 8,1 procentenheter mellan olika OI? Som sagt: Något stämmer inte i denna bransch.

I antal väljare så skulle det skilja mellan 260 000 till 590 000 personer i riksdagsvalet. SD skulle också enligt Sifo ha minskat med 225 000 väljare under de två senaste månaderna. Det är knappast troligt att så många personer plötsligt skulle göra en crazy ivan och välja riktning mot partiet som bär en stor skuld till dagens samhällsproblem.
2017-11-12, 14:21
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Att såväl Sifo som Ipsos börjat använda sig av webbpaneler är ju onekligen ett fall framåt i utvecklingen, det borde ju göra att deras mätningar åtminstone på pappret borde bli mer träffsäkra, jämnare och pålitligare. Men det är något som ändå inte stämmer hos dem. Om vi tar de två .som hittills presenterat sina novembermätningar, Demoskop och Sifo, så skiljer det på tok för mycket mellan dessa. Någon av dem gör kraftigt fel, någon missa något. Demoskop har medgett att de ändrat sina metoder, vilket delvis kan förklara en ökning på knappt tre procentenheter nu i november. Men om Sifo nu gjort liknande förändringar, med införandet av webbpaneler och hela 10 000 intervjuer totalt, och visar minskande siffror månad för månad så blir det hela väldigt märkligt. Hur är webbpanelerna uppbyggda? Hur väljs de ut? Vet Sifo vad de ska göra med datan som de får in eller famlar de i mörker? Har dessa två institut överhuvudtaget någon erfarenhet av webbpanelmätningar såsom Sentio och Yougov?

Det förefaller rimligt att åtminstone någon ansvarig på Sifo är utbildad statistiker.

Det är därför helt uteslutet att Sifo inte är fullt medvetna om de grovt felaktiga resultat som presenteras varje månad.

Någon kompetensbrist är det därför knappast fråga om. I första hand är det däremot uppenbart att verksamheten har moraliska brister i kombination med en speciell agenda och ekonomiska fördelar...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-11-12 kl. 14:32.
2017-11-12, 15:15
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortrockad
Sifo vägde bara in webbpanel med 10 % och telefon hela 90 % när de började med sin nya metod. Kanske gör de det fortfarande - då är det ju i praktiken en telefonundersökning.

https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometern-augusti-2017

P S

3 % kvinnor i storstäderna. Sure.

(Min fetning)

Om detta nu stämmer då är det ju rent löjeväckande det Sifo sysslar med.
90% telefon... 10% panel ??? Jo, tjena !
2017-11-12, 16:26
Medlem
Sifo skryter med att deras undersökning nu är dubbelt så stor som SCB:s och helt unik.

Skulle vara intressant om man kunde få se resultatet av bara webbpanelen då jag antar att den utgör lejonparten av totala antalet intervjuer som har gått till 10-12000 st från tidigare ca 2000 (på enbart telefon).

Se om någon kan tolka det på annat sätt än att de bara "vågar" använda !0 % webb invägt.

Citat nedan från deras hemsida:

"Väljarbarometern - utvecklad metod från och med juni 2017
Från och med juni månad utvecklar vi väljarbarometerns metod. Vår telefonundersökning ligger i botten för undersökningen, vilken omfattar alla röstberättigade från 18 år och uppåt. Det vill säga det finns ingen övre åldersgräns som man ibland kan finna i andra undersökningar. Telefonundersökningen är slumpmässigt dragen bland personer med telefon, antingen fast telefon eller mobiltelefon.

Nyheten från och med juni är att telefonundersökningen kompletteras med intervjuer från vår slumpmässigt rekryterade webbpanel. I den slumpmässiga webbpanelen kan man inte anmäla sig själv utan det är vi som slumpmässigt väljer som skall vara med i panelen. I webbpanelen gör vi intervjuer med personer 18-79 år.

Telefon och Webb vägs samman så att webben utgör 10 procent av alla intervjuer och telefon 90 procent. Det totala antalet intervjuer ökar därmed till dryga 10 000 intervjuer.

Denna vägning ger i juni bastalet 2195 för uppskattad felmarginal och är basen för förändringsskattningarna. Det totala antalet genomförda intervjuer är dock 12 022 Basen för undergrupper kommer dock att vara väldigt stor och förbättrar kraftigt analyser av strömningar mellan partierna och hur det ser ut i olika undergrupper. Undersökningen är mer än dubbelt så stor som SCBs halvårsvisa undersökning. Den blir därmed ett helt unikt verktyg för att analysera den svenska väljarkåren och förändringar i dess sammansättning."

Kunde man få enbart webbpaneluppgifter från Sifo och Demoskop kunde det vara skoj att jämföra det med Yougov, Sentio och Inizio.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in