2017-11-10, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Hej, Jag hittade detta gamla inlägg från 2006-08-07.
Problemet är att man inte transplanterar hjärnan - Det är kroppen som transplanteras. Med andra ord - Du får en ny kropp. Mitt jag sitter i hjärnan. Så om "jag" får en ny hjärna av en kines så är det kinesen som får min kropp och han fortsätter att vara kines.

Sedan är det ju en annan sak att detta är en omöjlig transplantation, men det bortser vi från!
Kanske mer intressant om du bara transplanterar en hjärnhalva. Vem är du då?
Citera
2017-11-11, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Om minnet sitter i ena halvan och språket i andra så blir det problem! Jag minns mitt svenska liv men kan inte läsa mitt minne eftersom jag nu bara kan kinesiska!
Citera
2017-11-12, 09:49
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad jag vet är det ingen som vet vad som orsakade universums uppkomst.
En del tror att en hokus-pokus-entitet trollade fram universum ur ingenting.

I alla fall inte de s.k. vetenskapsmännen...

Alla vår Allsmäktige Skapare skapade inte universum ur ingenting, utan ur ett omanifesterat tillstånd kallat pradhana, innan det övergår till mahat-tattva av Herren Vishnu.

Alla energiet är eviga, alltså har det aldrig funnits nån tid då absolut ingenting funnits!

Okej?
Citera
2017-11-12, 09:53
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Hej, Jag hittade detta gamla inlägg från 2006-08-07.
Problemet är att man inte transplanterar hjärnan - Det är kroppen som transplanteras. Med andra ord - Du får en ny kropp. Mitt jag sitter i hjärnan. Så om "jag" får en ny hjärna av en kines så är det kinesen som får min kropp och han fortsätter att vara kines.

Sedan är det ju en annan sak att detta är en omöjlig transplantation, men det bortser vi från!

Snicksnack!

Kinesen mottar ett organ från dig, hjärnan, som du donerar, och då slutar förmodligen även ditt hjärta att slå och din kropp dör och du själen kilar vidare (vad du får för kropp i ditt nästa liv beror på ditt karmakonto), samtidigt som kinesen fortsätter leva, bara det att hen fått en ny dator i skallen!

Eller hur?
Citera
2017-11-12, 09:56
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV

Man är alltid samma person (jaget/själen är transcendentalt belägen i hjärtat), bara det att man fått en liten bit från en organdonation.
Citera
2017-11-12, 09:59
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Om minnet sitter i ena halvan och språket i andra så blir det problem! Jag minns mitt svenska liv men kan inte läsa mitt minne eftersom jag nu bara kan kinesiska!

Minnena sitter inte fastklistrade i geléklumpen och följer därmed inte med i en transplantation, då minnena givetvis sitter kvar hos själen.
Citera
2017-11-12, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Minnena sitter inte fastklistrade i geléklumpen och följer därmed inte med i en transplantation, då minnena givetvis sitter kvar hos själen.

Om jag transplanterar min hjärna till en kines, kan jag fortfarande tuggsmaska då?
Citera
2017-11-12, 10:13
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Källa på det? Dessutom, hur kan du veta att själen inte följer med i en transplantation, antaget att en själ skulle existera?
Citera
2017-11-12, 11:47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Alla vår Allsmäktige Skapare skapade inte universum ur ingenting, utan ur ett omanifesterat tillstånd kallat pradhana, innan det övergår till mahat-tattva av Herren Vishnu.

Alla energiet är eviga, alltså har det aldrig funnits nån tid då absolut ingenting funnits!
Ok, då är vi åtminstone överens om att ingen påstår att universum skapades ur ingenting.
Energin i universum kan vara evig, helt enligt Big Bang.

Att det skulle finnas en allsmäktig skapare finns det inte ett enda bevis för.
Citera
2017-11-12, 11:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Kinesen mottar ett organ från dig, hjärnan, som du donerar, och då slutar förmodligen även ditt hjärta att slå och din kropp dör och du själen kilar vidare (vad du får för kropp i ditt nästa liv beror på ditt karmakonto), samtidigt som kinesen fortsätter leva, bara det att hen fått en ny dator i skallen!
Ren spekulation. Det kan lika bra vara hjärnans ursprungliga "jag/person" som lever vidare i organmottagarens kropp. Det är till och med troligare, då saknas bevis för att själen existerar utanför hjärnan.
Citera
2017-11-12, 11:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Man är alltid samma person (jaget/själen är transcendentalt belägen i hjärtat), bara det att man fått en liten bit från en organdonation.
Definiera "transcendentalt belägen i hjärtat", tack.
Citera
2017-11-12, 11:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Minnena kan vara en produkt av hjärnans processer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in