2017-11-11, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Ja jävlar vad usla Gli Azzurri var idag.
Är det så säkert att de tar detta på San Siro?
Nej.

Det blir utan deras bästa spelare (Verratti) och med ryggen mot väggen och panik i ögonen, dvs då de presterar som bäst.
Citera
2017-11-11, 00:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Sverige vann, ganska rättvist.

Trubbigt, tråkigt och tämligen fantasilöst från gli Azzurri.

Såg matchen med min son på den lokala baren. Han firade målet dansande medan baristan stämde upp i italienska nationalsången...

Skön galenskap med glimten i ögat, inte minst eftersom italienare fortfarande räknar med att fixa detta på hemmaplan.

Vi ser nog matchen där även på måndag. Femtio meter från vårt hus... vinner Sverige bjuder jag alla på en öl. Eller två.

Gli Azzurri uppträdde och spelade precis, som jag med skräck inom mig, befarade.

Sverige är alltid en mardrömsmotståndare, Italien blir kaxiga och matchen är i princip redan vunnen innan den har spelats. Detta är ett mönster, och också en mentalitet, som finns i landslaget oavsett vem som leder det. Jag har sett det så många gånger genom åren. Räkna med ett panikslaget Italien i returen, vilket Sverige kommer att utnyttja till fullo.

Jag vill säga att detta inte duger, men samtidigt är det vad man får som supporter, det ingår tyvärr i att hålla på Italien.
Citera
2017-11-11, 00:48
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Inte alls olikt min upplevelse, men det var i Italien 1982 som jag fångades. Galenskap, passion, fotboll och glädje. (Tror att det kan spegla vår åldersskillnad hyfsat, även om jag inbillar mig att jag var ett par år yngre då, än du var 2006.)
Vi har lika öden här i tråden. Min italien sommar var år 2000. Strandfotboll vid kusten och Totti tröja i toscana. Jag var helt förstörd när Frankrike vann finalen. Enligt sägen bröt jag också ihop 1994 men det minns jag inte. Jag är tveksam till att jag såg finalen.
Citera
2017-11-11, 00:50
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Nej.

Det blir utan deras bästa spelare (Verratti) och med ryggen mot väggen och panik i ögonen, dvs då de presterar som bäst.

Det värsta var inte usla spelet, det var det fula spelet och filmningarna.
Väldigt svårt som calcioälskare att försvara La Bella Italia i sällskapet jag var i...
Citera
2017-11-11, 01:35
Avslutad
Citat:
Inte alls olikt min upplevelse, men det var i Italien 1982 som jag fångades. Galenskap, passion, fotboll och glädje. (Tror att det kan spegla vår åldersskillnad hyfsat, även om jag inbillar mig att jag var ett par år yngre då, än du var 2006.)

1982...en familjemedlem fick absolut spatt efter finalen, ringde alla han kände och gapade; Abbiamo vinto! Siamo i migliori!
Citera
2017-11-11, 13:59
Medlem
Sitter o bläddrar i la Gazzetta, och konstaterar man beskriver gli Azzurri som mesiga, långsamma, och framförallt utan någon tanke.

Högst betyg av italienarna fick Darmian (7), medan De Rossi (4) var sämst i hård kamp med främst Verratti (4). Talande för spelet är att Belotti hade fem (5!!) bollkontakter. Medan Chiellini hade 125, Bonucci 124, och Barzagli 98.

*

75% av la Gazzettas läsare tror att Italien INTE lyckas kvalificera sig till VM, lite över 19.600 som röstat.

http://www.gazzetta.it/sondaggi/pages/gazzetta/litalia_riuscir_a_qualificarsi_per_il_mondiale_dop o_la_sconfitta_in_svezia_d_14013.shtml?refresh_ce
Citera
2017-11-11, 15:26
Medlem
Knugen37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Det värsta var inte usla spelet, det var det fula spelet och filmningarna.
Väldigt svårt som calcioälskare att försvara La Bella Italia i sällskapet jag var i...

Sverige höll dock också på med såna grejer, det rör mig inte så jättemycket som Italien-supporter, kände snarare att det var kul att Sverige tuffat till sig. Det var en hård match med känslor och stundtals cyniskt spel. Mycket ''furbo'' av båda lagen. Sverige likna Italien i sitt spel och agerande. Sen att man ska hålla på att älta att det bara är Italien som håller på med såna grejer i det här landet är en annan grej.
Citera
2017-11-11, 18:10
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Jag funderade lite i går när den ytterst mediokra Eder vart inbytt i matchen, hade det inte varit intressantare att ha en Balotelli att byta in, som kunde röra om lite, visst det kunde lika gärna sluta med att Mario gör 1-1 som att han blir utvisad. Jag ska inte klaga när det ser bra ut för Sverige, men Eder seriöst...?

Hoppas jag inte jinxar skiten nu....
Citera
2017-11-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Jag funderade lite i går när den ytterst mediokra Eder vart inbytt i matchen, hade det inte varit intressantare att ha en Balotelli att byta in, som kunde röra om lite, visst det kunde lika gärna sluta med att Mario gör 1-1 som att han blir utvisad. Jag ska inte klaga när det ser bra ut för Sverige, men Eder seriöst...?

Hoppas jag inte jinxar skiten nu....
Ha ha jag håller med, men samtidigt var det Eder som avgjorde i slutminuterna mot Sverige i EM 2016.

Jag saknar Giovinco. Även om Insigne i form borde bota den saknaden. Men han kan skapa en situation och avgöra en match.
Citera
2017-11-11, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
1982...en familjemedlem fick absolut spatt efter finalen, ringde alla han kände och gapade; Abbiamo vinto! Siamo i migliori!
Resan var galen.

Gli Azzurri var hånade i förväg.

Italien kom från skandaler i Serie A, med ett hårt kritiserat lag. Tvivlet vändes till skam och vrede då de precis lyckades ta sig vidare ur det första gruppspelet med enbart oavgjorda resultat. Trycket utifrån skapade en fantastisk sammanhållning.

Då väntade de regerande världsmästarna, som var förstärkta med supertalangen Maradona. Efter en stenhård match där Gentile raderade ut Maradona, så stog Italien som segrare. Men man var fortfarande tvungna att besegra det stjärnspäckade Brasilien, som var storfavoriter till titeln. En match mellan olika stilar där den mest kritiserade italienska spelaren, Rossi, äntligen visade sig. Matchen slutade med välförtjänt 3 – 2 seger för Italien, där Rossi som bekant gjorde Italiens tre mål. En magisk match där Brasilien inte förlorade för att de själva spelade dåligt utan för att Italien var ännu bättre.

Efter det var det uppenbart att Italien skulle bli världsmästare. Under semifinalen mot Polen och finalen mot de regerande europamästarna Tyskland, så tror jag att alla spelarna på planen var medvetna om att Italien skulle vinna, redan innan spelet ens börjat. Det hindrade dock inte att semifinalen mellan Tyskland (som i detta VM hade fått den otacksamma rollen som de ”onda”) och Frankrike också blev en fantastisk drabbning.

Jag upplevde detta VM i Italien, med allt vad det innebar i form av känslomässig berg- och dalbana. När jag kom hem så visade sig att nästan alla hade missat den fantastiska sagan och missförstått de otroliga drabbningarna. ”VM hade ju såklart dött när Brasilien så orättvist hade åkt ut”.

Alla jävla italienare skrek ut denna seger. Galenskapen var total.

Poängen är att din släkting inte ens överdrev. Segern var vansinnigt spektakulär med antihjälten Rossi i huvudrollen. Rossi som pga totonero blev avstängd i tre år, sedan reducerat till två år. Kom tillbaka till VM och spelades i form.

Likheterna med VM 2006 är uppenbara. Juventus hade världens bästa fotbollsspelare men blev dömda till Serie B. Fritt ur minnet så var minst åtta spelare i VM-finalen 2006 spelare från Juventus? Oavsett hade Pessotti försökt begå självmord och gli Azzurri stod under all kritik. Det fanns inga stora stjärnor typ Baggio eller Maldini, dessutom var den största stjärnan, dvs Totti långtidsskadad. Han spelades i form under turneringen. Laget var sämre än 2002.

Gli Azzurri är fågel Fenix. Är de är uträknade och hånade så reser de sig från askan oh flyger högt. Därför blir triumferna extatiska.
Senast redigerad av Brille68 2017-11-11 kl. 23:16.
Citera
2017-11-12, 03:08
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen37
Sverige höll dock också på med såna grejer, det rör mig inte så jättemycket som Italien-supporter, kände snarare att det var kul att Sverige tuffat till sig. Det var en hård match med känslor och stundtals cyniskt spel. Mycket ''furbo'' av båda lagen. Sverige likna Italien i sitt spel och agerande. Sen att man ska hålla på att älta att det bara är Italien som håller på med såna grejer i det här landet är en annan grej.
När filmade Sverige?
Citera
2017-11-13, 23:01
Medlem
Låt oss konstatera att Ventura aldrig lyckades imponera.

Han hade kanske inte de världsklasspelarna som gli Azzurri varit bortskämda med, men han hadectillräckligt bra spelare att kunna nå VM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in