2017-11-11, 14:46
Medlem
FurirRevaers avatar
På tal om knepiga vittnen så har jag svårt att släppa sen sk chevamannen. Här har vi en kille som cruisar runt i cityi sällskap med en kompis, i en van utrustad med fast mobiltelefon. Vilket var hyfsat ovanligt vid den här tiden. Visst, han är egen företagare men jag lämnar det därhän för nu.

Hans motiv för att vara där han är skall vara att han skall hämta ett av barnen vid en busshållplats. Dit kommer han tydligen 18 minuter efter att bussen skall ha ankommit. Inga barn. Vad gör han då? Kör därifrån! Ringer han några samtal för att kolla var ungen blivit av? Tydligen inte. Var barnet blivit av förekommer ingenstans i det utförliga förhörsmaterialet.

På mordplatsen uppträder båda herrarna i chevan som två obeväpnade konstaplar som kommer till en potentiellt väpnad brottsplats. Försiktigt. Larmar, iakttar och håller ett särskilt öga på omgivningen. Särskilt AB som de inte släpper med blicken förrän polisenär på plats. Särskilt chevamannen ger intryck av att ta initiativ, visslar in ambulansen, pekar och visar.

Samma befälsintryck ger han i en sentida intervju. Han är också helt övertygad om Petterssons skuld eftersom han litar på LP. Samma argument som t ex Ingvar Carlsson.

En kuriosikum i sammanhanget är att chevamannen precis som NF som inte riktigt vet var på Sveavägen han är och när, båda bor i Vallentuna. 2 km från varandra. Betyder säkert absolut inget i sammanhanget men lite kul är det ju. 😊
Senast redigerad av FurirRevaer 2017-11-11 kl. 14:51.
Citera
2017-11-11, 14:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Pia Engström är ytterligare ett vittne som antyder att den version som Lisbet Palme, Mårten Palme och Ingrid Klering berättat om vad som hände efter biobesöket är felaktig.
Efter att ha sett sena föreställningen av Bröderna Mozart på biografen Grand i Stockholm den 28 februari -86 gick Engström och ställde sig vid busshållplatsen för att invänta buss nr. 52 som skulle avgå kl. 23.28. I väntan på bussen ser hon makarna Palme utanför bokhandeln. Engström får uppfattningen att de båda kommer från nischen som leder in till ABF-huset och går ut på Sveavägen för att sedan gå Sveavägen norrut. Utanför bokhandeln sammanträffar makarna Palme med två yngre personer (Mårten Palme och dennes flickvän). Efter några minuters samtal vänder makarna Palme på klacken och promenerar Sveavägen söderut på dess västra sida.
http://2.bp.blogspot.com/-IRUaZEZFV-U/VZ3GyyV-qHI/AAAAAAAAYWE/1okCs46E4Rk/s1600/Till%25C3%25A4gg%2BEngstr%25C3%25B6m%2BPia%2Bredig erad%2B1.png
Detta styrker indirekt Guns och Katrins berättelser i Borgnäs bok 'En iskall vind':
Jämför t.ex. med: http://lennartremstam.blogspot.se/2015/05/grandvittne-klering.html

Ett trovärdigt vittne är den ignorerade Pia Engström. Hon har varit på "Bröderna Mozart" och iaktar paret palme när de påbörjar promenaden från Grand ,söderut på sveavägen, ned mot Ljubisa Najics korvkiosk. PE är spik nykter och ser ingen förföljare efter paret palme när hon följer dom med blicken söderut. Hon hänger upp sitt minne på att hon reagerade över att Statsminister-paret flanerar hem i den stockholmska vinternatten utan några livvakter.
Citera
2017-11-11, 15:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Fallmos teori om vart mördaren tog vägen är intressant och likaså varifrån han kom. Teorin att mördaren kom från kungsgatehållet strax innan mordet och vem som då skulle kunna vara intressant att studera närmare är också intressant. Går det att få fram mer om inbrottsförsöket på S68 är det också intressant. Mer om Schori och hans eventuella kopplingar till grupper som ville ha bort OP och staybehind är mycket intressanta. Dahlgrens berättelse och vad den betyder i sammanhanget.

Finns mer som är intressant att gräva i men detta räcker gott för mig ett tag. 😊

Det gäller att hitta vittnesmål som ser en springande eller en hastande man uppe vid Johannes och sedan vidare mot döbelnsgatan/Tegnergatan. Hittills har jag inte funnit några. Claes Brewitz finns , men han är en bra bit därifrån.
Citera
2017-11-11, 15:10
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Efter biografföreställningen gick alla fyra Sveavägen söderut på den högra (västra) trottoiren. Utanför bokhandeln i ABF-huset (Sveavägen 41) stannade de.
(Lisbet Palme i förhör den 1 mars 1986)

Gemensamt hade de fyra sällskap ut från biografen och efter utgången gick de gemensamt Sveavägen söderut mot Kungsgatan.
(Mårten Palme i förhör den 1 mars 1986)

Samtalet som Olof hade med flickan var bara en kort ordväxling, vilket skedde under tiden som man förflyttade sig ut mot entrén. Då man kom ut på trottoaren, gick man omedelbart till höger, kanske 5 - 6 m och under hela tiden som man gick, pratade man om filmen.
(Ingrid Klering i förhör den 24 april 1986)

Efter en bra stund kom Lisbeth och Olof Palme och gick upp höger på Sveavägen, det vill säga Sveavägen söderut. Utanför biografen fanns det dock ett flertal människor i klungor. Ekström och hennes väninna började gå Sveavägen söderut. En bit ner på gatan stod Olof Palme med ryggen till ett hus och Lisbeth Palme stod en bra bit ifrån honom vänd mot Palme. En man iklädd en beige rock stod ganska nära Olof Palme och talade med denne. (...) beige lång rock (...) i trenchcoatfärg.
(Katrin Ekström i förhör den 10 mars 1986)

Efter filmen gick Tredite med sällskap efter Palme när de kom ut på Sveavägen stannade Palme och pratade med en man vid gaveln av biografhuset.
(Gun Tredite i förhör den 5 mars 1986)

I väntan på bussen ser hon makarna Palme utanför bokhandeln. Engström får uppfattningen att de båda kommer från nischen som leder in till ABF-huset och går ut på Sveavägen för att sedan gå Sveavägen norrut. Utanför bokhandeln sammanträffar makarna Palme med två yngre personer (Mårten Palme och dennes flickvän). Efter några minuters samtal vänder makarna Palme på klacken och promenerar Sveavägen söderut på dess västra sida.
(Pia Engström den 22 september 1988)

På vägen ut från salongen till foajén så uppmärksammade jag att Olof Palme hade varit på samma föreställning som jag. Jag såg även Lisbeth, den jag i alla fall tror var Lisbeth då. Vad jag såg så gick hon mot toaletten till.
(Egon Enocksson 1 mars 1986)

De observerade paret Palme när de gick ut från salongen. De gick då mycket nära varandra, cirka en till en och en halv meter. De hade inte observerat någon anmärkningsvärd person i Palmes närhet.
(Annika Blomkvist i förhör den 2 mars 1986)

Det finns bara två förklaringar, antingen hade Mårten Palme, tvärt emot vad som uppgivits, en beige trenchcoat eller så undanhåller LP med hjälp av MP och IK ett möte med en man i beige trenchcoat.

Kanske någon sådan här gammal klenod?

http://cdn.finest.se/wp-content/uploads/127786.jpg

När jag läser förhöret med Gun Tredite kommer jag inte ifrån känslan att Lars Borgnäs "hottar upp" dramatiken i sin bok "En iskall vind drog in över Sverige"
Citera
2017-11-11, 15:14
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
När det gäller Schoris kopplingar... kanske var samma grupper som höll koll på honom istaället för att han deltog som höll koll på OP med tanke på det som lanseras från gamla sura gubbar inom underrättelseverksamheten.

Gunnar Wall berättar i "Mörkläggning" om den omfattande TK-kontroll som SÄPO hade på Pierre Schori runt 1980. SÄPO-kommissarien Bertil Jönsson berättar om ett stort antal med med avlyssningsmaterial på PS , fler än tio men färre en femtio kan BJ precisera mängden till.
Citera
2017-11-11, 15:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Nej, det var ett helt normalt beteende. För en helt normal eftermiddag.

Men denna eftermiddag var inte helt normal. En europeisk regeringschef hade just blivit skjuten ute på stan och han borde ha blivit informerad om det. Hade han inte redan haft de informationer som han behövde ha om detta i sitt jobb, så skulle han ha beordrat någon att snarast skaffa fram dessa informationer.

Men det ser man inga spår av. Vad jag tycker mig skönja är att han får ett besked, att han meddelar presidentens underrättelseutskott och sedan åker till residenset och duschar innan middagen.

Han får antagligen besked, kanske från någon av USAs egna ambassader i Europa, vilket kan förklara att samtalet i helhet är maskat. Och det är väl naturligt att han informeras, för möjligt är ju att han förväntas kommentera det om någon journalist ställer fråga. Hur skulle det se ut om han med sin positionsvarade "Hade jag ingen aaaaning om" om en reporter ringer och frågar om han har en kommentar lagom till kvällsnyheterna?
Citera
2017-11-11, 15:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nej, det beror på det att en av de två identifierades som Anders B.

Anders B gick 5 - 10 meter bakom paret Palme när mordet inträffade. Anders B kom ifrån banklokalen, som var ungefär 25 meter norr om mordplatsen.

De tre personerna GM ser framför sig , är Anders B och makarna Palme, nån sekund innan makarna Palme passerar honom på Sveavägen.

De två Lisbeth ser nån sekund efter mordet är GM och Anders B. GM var utklädd som en något eldre mann än vad han i verkligheten var. Anders B hadde på sig en blå tenson jacka i färge som ryggen på telefonkatalogens Stockholmsdel A-M

http://oi65.tinypic.com/2ptqrr7.jpg

Lisbeth Palme har vid flera tillfällen lämnat vittnesmål om den långe beige på tjugo meter norrut på sveavägen . Av de två som hon nämner från Västerlånggatan är en påfallande lång.
Citera
2017-11-11, 15:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Han får antagligen besked, kanske från någon av USAs egna ambassader i Europa, vilket kan förklara att samtalet i helhet är maskat. Och det är väl naturligt att han informeras, för möjligt är ju att han förväntas kommentera det om någon journalist ställer fråga. Hur skulle det se ut om han med sin positionsvarade "Hade jag ingen aaaaning om" om en reporter ringer och frågar om han har en kommentar lagom till kvällsnyheterna?
Precis! Men tycker du inte att han åtminstone borde vara lite nyfiken? Fråga runt lite på CIA innan han går hem? Det hände att han stannade kvar några timmar efter fem ibland. Om det var något viktigt, får man förmoda.
Senast redigerad av iesho 2017-11-11 kl. 15:20.
Citera
2017-11-11, 15:30
Medlem
Citat:
Precis! Men tycker du inte att han åtminstone borde vara lite nyfiken? Fråga runt lite på CIA innan han går hem? Det hände att han stannade kvar några timmar efter fem ibland. Om det var något viktigt, får man förmoda.

Fråga runt på kontoret om vadå? Ja, jo jag antar att rapporteringen antagligen normalt skulle gå via. "home office" men möjligt är väl att han fick en föredragning med tillräckliga detaljer om vad som hänt från någon som geografiskt var närmare händelsen, någon som i viss mån kunde följa direktrapportering. Det kan varit från deras UD ambassad eller möjligtvis deras NATO ambassadör (om det nu var så att rykten gått om att OP var sovjetspion och Stay Behind är en typ av underättelsetjänst för NATO)?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-11 kl. 15:32.
Citera
2017-11-11, 16:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fråga runt på kontoret om vadå? Ja, jo jag antar att rapporteringen antagligen normalt skulle gå via. "home office" men möjligt är väl att han fick en föredragning med tillräckliga detaljer om vad som hänt från någon som geografiskt var närmare händelsen, någon som i viss mån kunde följa direktrapportering. Det kan varit från deras UD ambassad eller möjligtvis deras NATO ambassadör (om det nu var så att rykten gått om att OP var sovjetspion och Stay Behind är en typ av underättelsetjänst för NATO)?
Information om t.ex:
Vet vi vilka som har gjort detta?
Är detta någonting vi behöver oroa oss för?
Kan vi anklagas för detta?

Naturligtvis utgör CIA-rapporten inget bevis, men den passar mycket väl in i ett scenario där CIA hade förhandskunskap.

Att kräva bevis eller analys i denna Flashbacktråd är bara retoriska finter för att temat inte passar riktigt den egna smaken.
Citera
2017-11-11, 16:52
Medlem
Citat:
Information om t.ex:
Vet vi vilka som har gjort detta?
Är detta någonting vi behöver oroa oss för?
Kan vi anklagas för detta?

Naturligtvis utgör CIA-rapporten inget bevis, men den passar mycket väl in i ett scenario där CIA hade förhandskunskap.

Att kräva bevis eller analys i denna Flashbacktråd är bara retoriska finter för att temat inte passar riktigt den egna smaken.

Jag har inte krävt vare sig bevis eller analys av samtalet. Jag bara påpekar att det inte framstår som överdrivet uppseendeväckande. Låt mig skissa varför jag har den inställningen:

Kutym är att man lägger rätt hård sekretess på frågor som rör en stats förhållande till annan stat, eller förhållande till vissa organisationer, exempelvis NATO. Därav konventioner som gäller immunitet och såkallad diplomatpost, men även annan kommunikation.
Därav mitt antagande att det förmodligen är ett samtal från någon ambassad eller någon ambassadör, eller sådan status (egna eller annat lands diplomat) . Eftersom ingen info lämnats om vem han talade med och inget om vad samtalet rörde. Man kanske uttryckte sig mindre lämpligt om att OP gick utan livvaktsskydd etc?

Samtalet behöver heller inte rört enbart MOP om det nu gjorde det. USA var vid tiden i en process som rörde aktiviteter som CIA hade varit involverad i. Jag skulle se det som märkligt om den dåvarande CIA chefen inte höll sig löpande informerad om hur det fortskrider, även om det rör föregångares försyndelser, om utkomsten av processen kanske innebär att man måste ändra på arbetssätt m. m.

Jag ser alltså inte samtalet som märkligt, ens om det är helmaskat. Det är ett faktum som existerar men som vare sig går att göra något åt, eller med. Det är vare sig ett plus eller minus fakta.

Det fetade: Förhandskunskap, om vad? Rykten och anklagelser som omgärdade OP?
De kände man väl till här hemma med, för det var trots allt här hemma de cirkulerade? Att det ev skulle kunna leda till att han mördas? Ja, det borde väl vara en konsekvensanalys med möjlig utgång som rimligtvis torde kunnat göras av våra egna säkerhetstjänster?
Men det kanske det Holmer syftar på (våra egna brister)?

Detta är alltså del av varför jag ser CIA chefens samtal som ointressant. Det framstår som mer en ursäkt att gå i en maläten offerkofta.."får vi bara veta vad andra, som vi inte kan få reda på något om, talar om och vem de talar med så skulle vi... " Då resonerar man ju lite som en Homo Sovieticus.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-11 kl. 17:11.
Citera
2017-11-11, 17:32
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nej, det beror på det att en av de två identifierades som Anders B.

Anders B gick 5 - 10 meter bakom paret Palme när mordet inträffade. Anders B kom ifrån banklokalen, som var ungefär 25 meter norr om mordplatsen.

De tre personerna GM ser framför sig , är Anders B och makarna Palme, nån sekund innan makarna Palme passerar honom på Sveavägen.

De två Lisbeth ser nån sekund efter mordet är GM och Anders B. GM var utklädd som en något eldre mann än vad han i verkligheten var. Anders B hadde på sig en blå tenson jacka i färge som ryggen på telefonkatalogens Stockholmsdel A-M

http://oi65.tinypic.com/2ptqrr7.jpg
Lisbeth Palme har vid flera tillfällen lämnat vittnesmål om den långe beige på tjugo meter norrut på sveavägen . Av de två som hon nämner från Västerlånggatan är en påfallande lång.

Det kan ha varit en av Anders B:s arbetskamrater som kom ut ur banklokalen, som var ungefär 25 meter norr om mordplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in