2017-11-11, 08:23
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsorden

OP var en insider från början till han började vurma för de afrikanska folkens frigörelse, ville ha närmare förbindelser med USSR (som var en boogeyman), var på väg att få en betydande post inom FN med hjälp av utvecklingsländerna, ville påbörja kärnkraftsavtal med utvecklingsländer, var på väg att förstöra de internationella vägarna för illegala vapenleveranser genom att exponera Bofors slutanvändarcertifikat i öppna förhör.

Detta nämnt ovan och fler andra saker gjorde att OP gjorde sig omöjlig inom den grupp han verkade och ansågs utgöra ett betydande hot mot den rådande världsordningen och blev därmed förklarad persona non grata från alla läger = dödsdömd. Vem som är den exakta gärningsmannen är egentligen irrelevant så länge det framgår vilka krafter som beordrat mordet och varför.
Ja det sista stämmer nog rätt bra, som sagt det fanns många motiv men kanske bara ett som fällde avgörandet.

Den svenske diplomaten Raoul Nordling som under WW2 räddade staden Paris, var en fullständigt obyråkratisk och mycket orädd natur, som Nordling var, så ville även Folke Bernadotte vara.
Olof Palme hade ingen rädsla för sitt eget liv, så ville även Anna Lindh vara.
Ett annat exempel på orädsla är John F. Kennedy.
"Sticker man ut, blir man nerstucken"
Citera
2017-11-11, 08:40
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Det borde vara underförstått att information ska vara så korrekt och bekräftad som möjligt. Även om det skulle varit Mossad som mördade Palme så är det av noll värde att alla i tråden anser det. Det är bara konkreta fakta som har ett bestående värde.

Ok, jag ska försöka bättra mig.
Vilken information är felaktig?
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nu är detta Flashback men antisemitism tillför inte särskilt mycket i tråden. Det är helt fel perspektiv. Inse att det finns såväl "judar" som "svenskar" inblandade i allt möjligt överallt i hela världen. Inte mist i CIA/NATO/USA.

Frågan om LeWinter är förstås intressant, likaså frågan om han är en informationssvindlare. Men om någon är "jude" eller "svensk" har bara betydelse om det kan påvisas ett samband. Det duger inte med alla veta att alla judar stöder Israel, för alla judar stöder faktiskt inte alla regimer i Israel.
Ja du har rätt.
Löntagarfonderna var Rudolf Meidners verk, alltså en marxistisk jude som stack ifrån Tyskland på 30-talet till Sverige. Som tack för "idén" så utnämnde Palme honom till Professor 1983.
Senast redigerad av Gothus 2017-11-11 kl. 09:06.
Citera
2017-11-11, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
[b]

Gertrude Rosa Twaroch (April 28, 1937) Vienna, Austria, employee at Länsrätten, Stockholm 1986.

Gertrude Helly som hon hette vid tiden tror jag inte var anställd vid Länsrätten. Den som kikade i datorn på Palme-ärendet kikade därefter på Gertrude Helly´s mål angående en skattesak avseende hennes dotter Desirée boende i Österrike.
Citera
2017-11-11, 09:33
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Gertrude Helly som hon hette vid tiden tror jag inte var anställd vid Länsrätten. Den som kikade i datorn på Palme-ärendet kikade därefter på Gertrude Helly´s mål angående en skattesak avseende hennes dotter Desirée boende i Österrike.
Tack.
En väldigt viktig detalj.
Jag tror att Gertrud var anställd på Länsrätten. Men du brukar ha rätt.
Vem tittar på uppgifter om en kvinna i 25-års åldern?

"Gertrud H uppgav att hon avfattat besvären för dotterns räkning eftersom dottern var bosatt i Österrike. På särskild fråga berättade hon att familjen i Österrike hade en nära släkting som arbetade på ett departement och som varit personlig god vän med Olof Palme."

"I början av november 1987 besöktes modern, Gertrud H. Hon förevisades också fotografier av samtliga anställda vid länsrätten och Mellankommunala skatterätten. Inte heller hon kände igen någon. Beträffande släktingen som skulle vara god vän med Olof Palme visade det sig att denna uppgift inte var riktig. Vännen hade varken träffat eller haft kontakt med Olof Palme."

Lev Morozov är ett annat frågetecken.
Senast redigerad av Gothus 2017-11-11 kl. 09:46.
Citera
2017-11-11, 09:40
Bannlyst
Helt Apropå Lisbet o Olof kan ju tänkas ha sprungit in i skumrasket och kissat
Att hela tidsförskjutningen o mötesteorin bygger på kisseri.
Ponera att Lisbet som fin dam inte säger som en arbetare vi var inne o slog en sjua
Utan mer som en fin dam anbelanger vi tittade på kläder i skyltfönstet

Det går ju inte fråga Lisbet om något heller som jag förstår det
Hon har ingen tilltro till medierna
Vet hon om att denna sidan finns och att folk skrivit här varje dag i 17 år för att förstå mordet.

Hade jag varit kvinna med 3 pojkar och blivti utsatt hade jag kunnat tänka mig pojkarna skulle sprungit till mig och berättat vad de skriver på flashback. Kanske tom komma in här och skriva
Men det är total tystnad
Senast redigerad av janostortan 2017-11-11 kl. 09:46.
Citera
2017-11-11, 11:13
Medlem
FurirRevaers avatar
Att utgå från motiv för att hitta OPs mördare är samma modus som Holme'r använde. Och det gick ju sådär. Det finns helt enkelt för många med mer eller mindre starka motiv. Och då pratar jag bara om de vi känner till. Det måste ju finnas ännu fler med mer privata motiv. Bara för att man hade motiv och var glad åt att OP var borta betyder det inte att vederbörande varit inblandad.

Det är min åsikt att motivet som sätt att hitta mördaren är ett tidsödande arbetssätt som inte leder till mördaren.

Vad vittnen säger och det som hänt runt OP och mordområdet (dvs Sveavägen från Rådmansgatan till strax söder om Kungsgatan samt de närmaste tvärgatorna) och Gamla Stan är betydligt mer intressant för mig.
Citera
2017-11-11, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Att utgå från motiv för att hitta OPs mördare är samma modus som Holme'r använde. Och det gick ju sådär. Det finns helt enkelt för många med mer eller mindre starka motiv. Och då pratar jag bara om de vi känner till. Det måste ju finnas ännu fler med mer privata motiv. Bara för att man hade motiv och var glad åt att OP var borta betyder det inte att vederbörande varit inblandad.

Det handlar inte om det tror jag. Varje gång man släpper en viktig information blir det så här. Vilda spekulationer hit och dit som spårar så det skvätter om det och till slut som nu hamnar i rena truthersteorier om kabalsitsiska nätverk etc. Allt alllt allt utom det som är det av vikt dränks i sådant som i allmänhetens ögon skall ge intrycket att det handlar foliehatterier. *ler*
Citera
2017-11-11, 11:27
Medlem
FurirRevaers avatar
Ligger väl nåt i det. Mitt inlägg var mer allmänt hållet. När det gäller grova brott håller jag mig helst till "mordbibeln". Diskutera motiv är som någon skrivit "ett tidsfördriv och njutningsmedel för överklassen". Inget för en riktig konstapel alltså. 😉
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det handlar inte om det tror jag. Varje gång man släpper en viktig information blir det så här. Vilda spekulationer hit och dit som spårar så det skvätter om det och till slut som nu hamnar i rena truthersteorier om kabalsitsiska nätverk etc. Allt alllt allt utom det som är det av vikt dränks i sådant som i allmänhetens ögon skall ge intrycket att det handlar foliehatterier. *ler*
Citera
2017-11-11, 11:38
Medlem
FurirRevaers avatar
Fallmos teori om vart mördaren tog vägen är intressant och likaså varifrån han kom. Teorin att mördaren kom från kungsgatehållet strax innan mordet och vem som då skulle kunna vara intressant att studera närmare är också intressant. Går det att få fram mer om inbrottsförsöket på S68 är det också intressant. Mer om Schori och hans eventuella kopplingar till grupper som ville ha bort OP och staybehind är mycket intressanta. Dahlgrens berättelse och vad den betyder i sammanhanget.

Finns mer som är intressant att gräva i men detta räcker gott för mig ett tag. 😊
Citera
2017-11-11, 11:45
Medlem
Citat:
Ligger väl nåt i det. Mitt inlägg var mer allmänt hållet. När det gäller grova brott håller jag mig helst till "mordbibeln". Diskutera motiv är som någon skrivit "ett tidsfördriv och njutningsmedel för överklassen". Inget för en riktig konstapel alltså. 😉

Exakt! Vi borde vara långt förbi motivbilden och har nog mjölkat ut mordplatsen för länge sedan och gått vidare vilket lett till att det enbart återstår att utforska Wt-personernas identitet och olika personers ageranden kring det som Barbrogruppen.

Det är enda vägen...
Citera
2017-11-11, 11:47
Medlem
ieshos avatar
Efter biografföreställningen gick alla fyra Sveavägen söderut på den högra (västra) trottoiren. Utanför bokhandeln i ABF-huset (Sveavägen 41) stannade de.
(Lisbet Palme i förhör den 1 mars 1986)

Gemensamt hade de fyra sällskap ut från biografen och efter utgången gick de gemensamt Sveavägen söderut mot Kungsgatan.
(Mårten Palme i förhör den 1 mars 1986)

Samtalet som Olof hade med flickan var bara en kort ordväxling, vilket skedde under tiden som man förflyttade sig ut mot entrén. Då man kom ut på trottoaren, gick man omedelbart till höger, kanske 5 - 6 m och under hela tiden som man gick, pratade man om filmen.
(Ingrid Klering i förhör den 24 april 1986)

Efter en bra stund kom Lisbeth och Olof Palme och gick upp höger på Sveavägen, det vill säga Sveavägen söderut. Utanför biografen fanns det dock ett flertal människor i klungor. Ekström och hennes väninna började gå Sveavägen söderut. En bit ner på gatan stod Olof Palme med ryggen till ett hus och Lisbeth Palme stod en bra bit ifrån honom vänd mot Palme. En man iklädd en beige rock stod ganska nära Olof Palme och talade med denne. (...) beige lång rock (...) i trenchcoatfärg.
(Katrin Ekström i förhör den 10 mars 1986)

Efter filmen gick Tredite med sällskap efter Palme när de kom ut på Sveavägen stannade Palme och pratade med en man vid gaveln av biografhuset.
(Gun Tredite i förhör den 5 mars 1986)

I väntan på bussen ser hon makarna Palme utanför bokhandeln. Engström får uppfattningen att de båda kommer från nischen som leder in till ABF-huset och går ut på Sveavägen för att sedan gå Sveavägen norrut. Utanför bokhandeln sammanträffar makarna Palme med två yngre personer (Mårten Palme och dennes flickvän). Efter några minuters samtal vänder makarna Palme på klacken och promenerar Sveavägen söderut på dess västra sida.
(Pia Engström den 22 september 1988)

På vägen ut från salongen till foajén så uppmärksammade jag att Olof Palme hade varit på samma föreställning som jag. Jag såg även Lisbeth, den jag i alla fall tror var Lisbeth då. Vad jag såg så gick hon mot toaletten till.
(Egon Enocksson 1 mars 1986)

De observerade paret Palme när de gick ut från salongen. De gick då mycket nära varandra, cirka en till en och en halv meter. De hade inte observerat någon anmärkningsvärd person i Palmes närhet.
(Annika Blomkvist i förhör den 2 mars 1986)

Det finns bara två förklaringar, antingen hade Mårten Palme, tvärt emot vad som uppgivits, en beige trenchcoat eller så undanhåller LP med hjälp av MP och IK ett möte med en man i beige trenchcoat.

Kanske någon sådan här gammal klenod?

http://cdn.finest.se/wp-content/uploads/127786.jpg
Senast redigerad av iesho 2017-11-11 kl. 11:50.
Citera
2017-11-11, 11:48
Medlem
Citat:
Fallmos teori om vart mördaren tog vägen är intressant och likaså varifrån han kom. Teorin att mördaren kom från kungsgatehållet strax innan mordet och vem som då skulle kunna vara intressant att studera närmare är också intressant. Går det att få fram mer om inbrottsförsöket på S68 är det också intressant. Mer om Schori och hans eventuella kopplingar till grupper som ville ha bort OP och staybehind är mycket intressanta. Dahlgrens berättelse och vad den betyder i sammanhanget.

Finns mer som är intressant att gräva i men detta räcker gott för mig ett tag. 😊

När det gäller Schoris kopplingar... kanske var samma grupper som höll koll på honom istaället för att han deltog som höll koll på OP med tanke på det som lanseras från gamla sura gubbar inom underrättelseverksamheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in