Efter biografföreställningen gick alla fyra Sveavägen söderut på den högra (västra) trottoiren. Utanför bokhandeln i ABF-huset (Sveavägen 41) stannade de.
(Lisbet Palme i förhör den 1 mars 1986)
Gemensamt hade de fyra sällskap ut från biografen och efter utgången gick de gemensamt Sveavägen söderut mot Kungsgatan.
(Mårten Palme i förhör den 1 mars 1986)
Samtalet som Olof hade med flickan var bara en kort ordväxling, vilket skedde under tiden som man förflyttade sig ut mot entrén. Då man kom ut på trottoaren, gick man omedelbart till höger, kanske 5 - 6 m och under hela tiden som man gick, pratade man om filmen.
(Ingrid Klering i förhör den 24 april 1986)
Efter en bra stund kom Lisbeth och Olof Palme och gick upp höger på Sveavägen, det vill säga Sveavägen söderut. Utanför biografen fanns det dock ett flertal människor i klungor. Ekström och hennes väninna började gå Sveavägen söderut. En bit ner på gatan stod Olof Palme med ryggen till ett hus och Lisbeth Palme stod en bra bit ifrån honom vänd mot Palme. En man iklädd en beige rock stod ganska nära Olof Palme och talade med denne. (...) beige lång rock (...) i trenchcoatfärg.
(Katrin Ekström i förhör den 10 mars 1986)
Efter filmen gick Tredite med sällskap efter Palme när de kom ut på Sveavägen stannade Palme och pratade med en man vid gaveln av biografhuset.
(Gun Tredite i förhör den 5 mars 1986)
I väntan på bussen ser hon makarna Palme utanför bokhandeln. Engström får uppfattningen att de båda kommer från nischen som leder in till ABF-huset och går ut på Sveavägen för att sedan gå Sveavägen norrut. Utanför bokhandeln sammanträffar makarna Palme med två yngre personer (Mårten Palme och dennes flickvän). Efter några minuters samtal vänder makarna Palme på klacken och promenerar Sveavägen söderut på dess västra sida.
(Pia Engström den 22 september 1988)
På vägen ut från salongen till foajén så uppmärksammade jag att Olof Palme hade varit på samma föreställning som jag. Jag såg även Lisbeth, den jag i alla fall tror var Lisbeth då. Vad jag såg så gick hon mot toaletten till.
(Egon Enocksson 1 mars 1986)
De observerade paret Palme när de gick ut från salongen. De gick då mycket nära varandra, cirka en till en och en halv meter. De hade inte observerat någon anmärkningsvärd person i Palmes närhet.
(Annika Blomkvist i förhör den 2 mars 1986)
Det finns bara två förklaringar, antingen hade Mårten Palme, tvärt emot vad som uppgivits, en beige trenchcoat eller så undanhåller LP med hjälp av MP och IK ett möte med en man i beige trenchcoat.
Kanske någon sådan här gammal klenod?
http://cdn.finest.se/wp-content/uploads/127786.jpg