2017-11-11, 11:48
Medlem
FurirRevaers avatar
Skulle inte bli förvånad om vi återfinner vittnen bland de som var ute på spaningsuppdrag.
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Exakt! Vi borde vara långt förbi motivbilden och har nog mjölkat ut mordplatsen för länge sedan och gått vidare vilket lett till att det enbart återstår att utforska Wt-personernas identitet och olika personers ageranden kring det som Barbrogruppen.

Det är enda vägen...
Citera
2017-11-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Skulle inte bli förvånad om vi återfinner vittnen bland de som var ute på spaningsuppdrag.

Vittnen som tystats och de inblandade som då pekar åt andra håll....
Citera
2017-11-11, 11:58
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Om man studerar närbilderna från vittnen tagna vid rekonstruktionerna så ser vissa mycket rädda ut, inte minst AB. Rädda och oskuldsfulla!

Genom att bildgoogla på "remstam palme" får man fram en hel del rekonstruktionsfoton.
Senast redigerad av iesho 2017-11-11 kl. 12:31.
Citera
2017-11-11, 12:45
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
-Kanske intressant. Om man googlar, eller använder Duckduckgo och söker på:
"Legion of Merit"+"Lennart Ljung 1986"

så får man upp den sida du länkar till och några flashback, samt en tysk sida.

Om man däremot använder Yandex.com får man upp en hel drös av länkar.
Fake News ;-)
Man kan ju fråga sig, vilket jag gör, varför den informationen är borttagen?
Tyvärr har senaste halvåret varit en orgie i resning hos google och andra amerikanska sökmotorer.
Det blir till att ha ett annat sätt att söka efter information i framtiden.
De rensas även från internet, och hastigheten har på något vis ändrats från månader till dagar innan känslig information försvinner (som någon av någon anledning råkat lägga ut).
I dödsrunor lägger tex ofta vänner ut hemliga saker utan att veta om att det är "fel". Förr kunde de ligga några veckor, nu försvinner de direkt.
Citera
2017-11-11, 12:56
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Du förstår uppenbarligen inte det här. I alla de fall du nämner har där funnits reella skäl som naturtillgångar eller konflikter om inflytande resurser med det andra blocket bakom. Inte att man inte gillade vad de tycker.

I fallet OP höll han en hög demagogisk profil men realpolitiken var en annan och det behövs inte mycket för att få Sverige och Svenskar att ordna in sig i ledet. Reellt sätt hade vi noll inflytande i Chile såväl som Nicaragua, Vietnam etc etc. Det är ren romantisering om man tror att Sverige spelade en roll i att USA fick lämna Vietnam. Det var stora förluster i liv och hemmaopinionen som gjorde det.

Det som realpolitiskt gick emot USA:s och Natos politik var NFZ och det som följde av det. Som man såg det kunde det rubba maktbalansen. Man hade dock en mängd maktmedel att sätta in utan att vare sig invadera Sverige eller att mörda OP.

Inhemska krafter kring OP, Kring Försvaret och kring de hemliga tjänsterna har dock inte så mycket mer att ta till och de upplever situationen som hotfull. Rykten, mediakampanjer och affärer kanske men det fanns ju sådana som OP överlevt och där han samlade som han upplevde trogna kring sig inför Moskvaresan räcker det med en handfull personer involverade att ta beslutet och med en handfull nära OP för att mörklägga det.

Citat:
Som vanligt plockar du vad du "tror" ur luften med ursprung din ursprungliga politiska analys baserat på anagram och ockulta tecken dår du hoppat mellan höger och vänsteretorik som den värste Eap-are. Vem tror du tar dig på allvar? Att Usa och nato inte skulle vara oroliga att hela deras norra flank skulle bli öppen. Ja ja... När man inte har fakta finns det de som tror...

- Varför är du så nedsättande i din artikulering. Varför önskar du att man snabbt ska lämna de utländska underrättelseorganisationerna utanför?

Du är fri att ha din uppfattning samt driva dina teser. Jag för min del är öppen för alla förslag ( förutom då en pundare från Stockholm) och är övertygad över Olof Palmes betydelse.

Att C I A chefen är kvar en fredagsnatt till efter 23, och sedan släcker lampan och går hem 15 minuter efter informationen om att OP blivit mördad, tycker jag är talande.

Du ser det som en tillfällighet. Jag kommer inte att använda något nedsättande språk till dig för det.
Citera
2017-11-11, 12:58
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Tyvärr har senaste halvåret varit en orgie i resning hos google och andra amerikanska sökmotorer.
Det blir till att ha ett annat sätt att söka efter information i framtiden.
De rensas även från internet, och hastigheten har på något vis ändrats från månader till dagar innan känslig information försvinner (som någon av någon anledning råkat lägga ut).
I dödsrunor lägger tex ofta vänner ut hemliga saker utan att veta om att det är "fel". Förr kunde de ligga några veckor, nu försvinner de direkt.
Ja, vem har inte mötts av "Sidan du söker finns inte", men de kan väl inte bara ta bort material utan att meddela den som ansvarar för sajten?

Antalet döda länkar i tråden och på Wikipedia är enormt.
Citera
2017-11-11, 13:06
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Alla typer av mötesscenarier förutsätter någon form av medverkan från Lisbeth eller Olof Palme vilket jag inte sett någon trovärdig indikation på.

Vad LP säger på Sabb om de två GM hon tycker sig känna igen från Västerlånggatan innehåller inga indicier om ett förutbestämt möte.

Jag har inga problem LPs vittnesmål under mordnatten, för mig börjar märkligheterna vid tretiden på lördagseftermiddagen då de två GM försvinner i förhöret m Inge Reneborg.

Nej, det beror på det att en av de två identifierades som Anders B.

Anders B gick 5 - 10 meter bakom paret Palme när mordet inträffade. Anders B kom ifrån banklokalen, som var ungefär 25 meter norr om mordplatsen.

De tre personerna GM ser framför sig , är Anders B och makarna Palme, nån sekund innan makarna Palme passerar honom på Sveavägen.

De två Lisbeth ser nån sekund efter mordet är GM och Anders B. GM var utklädd som en något eldre mann än vad han i verkligheten var. Anders B hadde på sig en blå tenson jacka i färge som ryggen på telefonkatalogens Stockholmsdel A-M

http://oi65.tinypic.com/2ptqrr7.jpg
Senast redigerad av 299792458 2017-11-11 kl. 13:10.
Citera
2017-11-11, 13:26
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Eller, vittnen som var ute på spaningsuppdrag.
Inte alla var så intressanta att de fick vittna i Tingsrätten.
http://www.itdemokrati.nu/page36.html
Mordplatsvittnen

Del 1: Brottsplatsfoton
Del 2: Brottsplatsfoton
Inledning 1-6
1. Lundin Alf 7-51
2. Najic Ljubisa 52-86
3. Nordström Kerstin 87-90
4. Fauzzi Nicola 91-103
5. Björkman Anders 104-123
6. Delsborn Anders 124-131
7. Lijledahl Charlotte 132-141
8. Schödin Lena 142-150
9. Holmgren Ann 151-171
10. Ljungqvist Leif 172-204
11. Andersson Jan 205-224
12. Hage Anna 225-251
13. Larsson Åke 252-262
14. Johansson Karin 263-276
15. Johansson Elisabet 277-281
16. Anderstedt Cecilia 282-289
17. Svensson Jan-Åke 290-299
18. Johansson Hans 300-326
19. Glantz Stefan 327-328
20. Ersson Anders 329
21. Israelsson Bengt 330-331
22. Bäsen Lena 332-334
23. Nilsson Jan 335-386
24. Morelius Inge 356-386
25. Lähde Helena 387-392
26. Larsson Susan 393-404
27. Rolfart Sven 405
28. Palm Bengt 406-410
29. Vallin Christina 411-423
30. Vallin Per 424-432
31. Lindgren Sirpa 433-434
32. Pettersson Carina 435-436
33. Ryttestål M. 437
34. Ryttestål Ulrika 438-445
35. Karlsson Susanne 446-458
36. Enoksson Egon 459-469
37. Blomqvist Annika 470-478
38. Jeppsson Lars 479-553
39. Nieminen Yvonne 554-565
40. Zahir Ahmed 566-570
41. Wesslen Martin 571-584
42. Brewits Klas 585-622
43. Palme Lisbeth
44. Cedergren Sigge
45. Engström Stig
------------------------------------------------------------------------------------------------
I Tingsrätten

Najic Ljubisa
Björkman Anders
Delsborn Anders
Liljedahl Charlotte
Sjödin Lena
Holmgren Ann
Ljungqvist Leif
Andersson Jan
Hage Anna
Svensson Jan-Åke
Johansson Hans
Morelius Inge
Karlsson Susanne
Jeppsson Lars
Palme Lisbeth
Cedergren Sigge
Engström Stig
Senast redigerad av Gothus 2017-11-11 kl. 13:28.
Citera
2017-11-11, 13:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ligger väl nåt i det. Mitt inlägg var mer allmänt hållet. När det gäller grova brott håller jag mig helst till "mordbibeln". Diskutera motiv är som någon skrivit "ett tidsfördriv och njutningsmedel för överklassen". Inget för en riktig konstapel alltså. 😉

Nja, FBI har väl i sin metodik att man ska lära känna sitt BO, och det avser väl att bla ta fram vilka konlikter m. m. BO kan varit involverad i.
Vanligtvis är någon närstående GM, det är svårare att hamna i dispyt med någon man inte har att göra med, men kretsen möjliga GM ser förstås annorlunda ut med en känd politiker.
Citera
2017-11-11, 13:41
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcabo
Ursäkta mig att jag tränger mig på tråden, vill bara belysa två intressanta vittnen denna kväll. Jag vill bara uppmärksamma vad ett vittne har uppgivet och jag finner det mycket intressant med tanke på beskrivning av honom som mycket väl kan vara dekorimamannen.

Det handlar om taxichauffören Martin Wesslén passagerare vid 23.50 som kommer springande och hinner till taxin förre ett par tjejer, taxin stod på Sveavägen vid ett trafikljus i korsningen med Rådmansgatan ett par hundra meter ifrån mordplatsen. Finner denna iaktagelse som intressant, särskilt som denna person verkar inte vilja komma i ögonkontakt med polisen, speciellt då han väljer att kliva av i ett område som har uppmärksamt andra iaktagelser.

http://www.itdemokrati.nu/page36ap.html

Även ett annat intressant ögonvittne. Brewitz Claes

http://www.itdemokrati.nu/page36aq.html

Två intressanta vittnesmål.
Senast redigerad av Gothus 2017-11-11 kl. 13:44.
Citera
2017-11-11, 14:31
Medlem
FurirRevaers avatar
Klockan är inte 23 på USAs östkust. Snarare 17. Ingen orimlig tid för en statstjänsteman av Caseys status och ålder. Vad bevisar det att CIA-chefen har samtal i telefon mellan 17-18 lokal tid och sedan åker hem och äter middag?
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
- Varför är du så nedsättande i din artikulering. Varför önskar du att man snabbt ska lämna de utländska underrättelseorganisationerna utanför?

Du är fri att ha din uppfattning samt driva dina teser. Jag för min del är öppen för alla förslag ( förutom då en pundare från Stockholm) och är övertygad över Olof Palmes betydelse.

Att C I A chefen är kvar en fredagsnatt till efter 23, och sedan släcker lampan och går hem 15 minuter efter informationen om att OP blivit mördad, tycker jag är talande.

Du ser det som en tillfällighet. Jag kommer inte att använda något nedsättande språk till dig för det.
Citera
2017-11-11, 14:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Klockan är inte 23 på USAs östkust. Snarare 17. Ingen orimlig tid för en statstjänsteman av Caseys status och ålder. Vad bevisar det att CIA-chefen har samtal i telefon mellan 17-18 lokal tid och sedan åker hem och äter middag?
Nej, det var ett helt normalt beteende. För en helt normal eftermiddag.

Men denna eftermiddag var inte helt normal. En europeisk regeringschef hade just blivit skjuten ute på stan och han borde ha blivit informerad om det. Hade han inte redan haft de informationer som han behövde ha om detta i sitt jobb, så skulle han ha beordrat någon att snarast skaffa fram dessa informationer.

Men det ser man inga spår av. Vad jag tycker mig skönja är att han får ett besked, att han meddelar presidentens underrättelseutskott och sedan åker till residenset och duschar innan middagen.
Senast redigerad av iesho 2017-11-11 kl. 14:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in