2017-11-11, 09:46
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
Angående amorteringens natur:

Scenario 1: Du har inga pengar på banken. Du tar ett lån på 1MKr (intäkt, ökad likviditet) och sätter in pengarna på banken till samma ränta som lånet.
Lånet amorteras från pengarna på banken.
Tolkning: Amorteringen är en kostnad p.g.a. minskad likviditet, inte sparande.

Scenario 2: Du har 1Mkr på banken. Du tar sedan ett lån på 1MKr (intäkt, ökad likviditet) och köper något valfritt för pengarna.
Lånet amorteras med pengarna på banken.
Tolkning: Amorteringen är en kostnad p.g.a. minskad likviditet, inte sparande.

Scenario 3: Du har inga pengar på banken. Du tar ett lån på 1MKr och köper något valfritt för pengarna.
Du måste ha andra intäkter för att amortera lånet.
Tolkning : Amorteringen är en kostnad p.g.a. minskad likviditet, inte sparande.
Beroende på vad du köpte har dock din placering av lånet givit olika resultat. Köpte du öl har du bara panten kvar, köpte du en fastighet i stockholm 2009 har du kanske dubblat pengarna.

Jag kan inte se hur din användning av lånet påverkar tolkningen av vad återbetalningen/amorteringen är.
Lånet är en form av intäkt vid t=0, amorteringen är en kostnad som uppstår p.g.a. lånet.

Åsikter?

Ja, du har fel. Läs några sidor bak i tråden så finns det bra beskrivningar varför amorteringen är ett sparande.
2017-11-11, 09:48
Medlem
Kn0llas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Jag har ofta tänkt att många mäklare skulle vilja göra detta. Dock så tror jag det ör omöjligt på enskilda affärer eftersom både säljare och köpare måste vara med på att sätta en högre köpeskilling än vad som egentligen var på objektet. Och det har jag aldrig hört om. Skulle det förekomma i någon större utsträckning borde det kommit upp historier.

Skulle kunna tänka mig att mäklarstatistik och valueguards statistik är snedvriden dock. Mäklarstatistik säger (på mail) att de är direkt knutna till mäklarnas rapporteringssystem och att man kan lita på deras statistik till 100%. Är ändå tveksam...

Säljer för någon bekant eller kanske nåt dödsbo eller liknande, med mindre koll. Vi printar in exakt 4 mille till sist. Om någon ifrågasätter så var det den mänskliga faktorn.
2017-11-11, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Fast det stora är väl inte förslitning egentligen utan att bostaden inte längre är modern. Nu vill ju exempelvis alla ha öppen planlösning och köksö. Då måste man ju bygga om lite för att bostaden skall kännas modern. Det lär också orsaka en värdeminskning även om huset inte egentligen är slitet.

Känslan att huset är nytt och fräscht försvinner ju med tiden oavsett om man sliter på huset eller inte. Köper man nytt och fräscht och betalar lite extra för det så är det ju i praktiken konsumtion av något som är färskvara. Sedan hur man skall värdera det? Antar att det blir en värdeminskning över tiden om man inte renoverar kontinuerligt. Tror nog att de flesta underskattar hur mycket man faktiskt lägger på att hålla sitt boende fräscht.
Det du talar om här är ändring i preferens. Inte konsumtion.
Nötning och skador på tapeterna så de behöver bytas är konsumtion.

Modernisering borde kunna ses som en värdehöjande investering. Iaf i den meningen att den kan inbringa en högre försäljningsintäkt. Och då är det ok att låna till den. Iaf så mycket som inte räknas som konsumtion.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nu blir ju frågan irrelevant om det inte har blivit någon värdeminskning då huset säljs utan snarare en rejäl värdeökning. Det intressanta blir hur folk ser på sådant här om nu huspriserna börjar så still eller sjunka lite. Då blir det ju plötsligt en kostnad att bo.
Det är tvärtom så att när priserna stiger så stiger kostnaderna för att bo. Vi åker på mer skatt.
2017-11-11, 10:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Att man agerar försäkringsbolag och tar risk åt byggherren är helt klart spekulation.
Men den som menar att terminshandel påverkar prisnivån på underliggande vara får visa hur det går till.
Dvs ni köper ett terminskontrakt och säljer sedan innan leverans till någon som faktiskt vill ta leveransen.
Jag kan tycka att de flesta borde kunna inse att det som sätter priset på underliggande vara är just viljan att ta leveransen.
Vem fan jag sagt något om terminer. Jävla tomte.
2017-11-11, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn0lla
Denna känns lite lurt, ökat 700k sen i sep mot samma storlek som våningen under? Börjar mäklarna känna piskan och vill smyghöja statistiken?

https://www.booli.se/annons/3018501
Den är såld eller borttagen står det. I det här får vi väl gissa på att säljaren drog sig ur?
2017-11-11, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Vem fan jag sagt något om terminer. Jävla tomte.
Förstår du verkligen inte att köpa en bostad på ritning är i allt väsentligt som ett terminskontrakt.
2017-11-11, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Intressant, verkligen. Han slår ju effektivt hål på myten att det inte skulle existera någon spekulation på svensk bomarknad pga den slitna formuleringen "i Sverige köper vi endast bostäder för att bo i". Givetvis spekuleras det friskt i Sverige. Vill minnas att detta har stötts och blötts tidigare i denna tråden, nu kan vi iaf en gång för alla konstatera att Ja, visst spekuleras det även på svenska bomarknaden.

Dels genom att man köper nyprod med enda syfte att sälja innan inflytt, det finns aldrig någon egen plan på att bo i bostaden.

Men givetvis även spekulation på nivån att köpa mycket dyrare än vad man hade planerat / egentligen har råd med långsiktigt enligt resonemanget "marknaden kan ju bara gå upp".

Och för att inte nämna småföretag / privatpersoner som köper-renoverar-stylar-säljer.

Att det spekuleras är en fullständigt naturlig följd av en ihållande uppåtgående pristrend på marknaden. Det enda vi inte riktigt vet i nuläget är egentligen när den mest utbredda spekulationen tog riktig fart. Alm såg det i duvboet 2015, helt plötsligt började folk köa utanför kontoret inför säljstart (han uttrycker det tom. som att folk tältade inför säljstart för att stå först i kön). Jag är dock övertygad att det började innan 2015.

När marknaden slutar visa en ihållande uppåttrend avtar den breda spekulationen. Så vi får se var vi hamnar nu.

Ja, mycket intressant. Det förtjänar att studeras när fenomenet började, hur stort det är, vilka som ägnar sig åt att köpa på ritning och sälja vidare, vilka är skadeverkningarna/fördelarna ur bostadsmarknadens synvinkel.

Köper man på ritning då måste man in med pengar, säg 25 000 kr. Säljer dessa spekulanter ritningarna innan de måste lägga in nästa summa, säg 100 000 kr, eller går de in med 100 000 kr för då är avtalet bindande? Hur mycket pengar rullar de här? Man måste vara någorlunda kapitalstark för att gå in med 100 000 kr. Det vore anmärkningsvärt om det är få personer som satt detta i system. Penningtvätt? Vad är skatten på en försäljning av en ritning? Eller är det skattefritt?
Eller är det svenssöner som tjänar en extra hacka här? Som Alm uttryckte det att folk tältade för att få tilldelning. Det låter som många. Trängde dessa ut "riktiga" bostadsköpare? Jag tolkar Alm som att spekulanterna trängt undan riktiga köpare och att han därför inte gillar spekulanter. De driver upp priserna och destabiliserar bostadsmarknaden, gör det svårt för byggarna att bedöma den egentliga efterfrågan.

Jag är absolut för folk som köper rishögar till bostäder och fixar dem för att sälja vidare. Även om det ofta handlar bara om ytliga förbättringar. Har ingenting emot att folk tjänar pengar. Till skillnad från sin föräldrageneration då nästa alla gubbar kunde bygga ett hus så klarar inte dagens ungdomar det och då är det bra om någon uppdaterar gamla lägenheter/hus som ungarna kan sedan köpa. Till skillnad från spek på nybyggen som inte verkar tillföra någon samhällsnytta innebär stajling av det befintliga beståndet en verklig förbättring. Hellre det än att pappsing som redan är fullt sysselsatt måste rycka ut och renovera.
2017-11-11, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ja, mycket intressant. Det förtjänar att studeras när fenomenet började, hur stort det är, vilka som ägnar sig åt att köpa på ritning och sälja vidare, vilka är skadeverkningarna/fördelarna ur bostadsmarknadens synvinkel.
Några riskbenägna som är beredda att agera "försäkringsbolag" åt byggherren.

"skadeverkningarna/fördelarna" är som förekomst av försäkringsbolag i största allmänhet.

Citat:
Trängde dessa ut "riktiga" bostadsköpare?
Riktiga köpare kan köpa vid leverans.

Citat:
Till skillnad från spek på nybyggen som inte verkar tillföra någon samhällsnytta
Bonden kan sälja skörden på termin och på så sätt säkra en viss intäkt. Och slipper risken med att priset varierar.
Eftersom bönder gör så upplever de uppenbarligen som "nyttigt". Varför skulle bönderna inte få göra så?
2017-11-11, 11:35
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Förstår du verkligen inte att köpa en bostad på ritning är i allt väsentligt som ett terminskontrakt.

Det är faktiskt en klockren liknelse på hur den handeln funkar. En del säljer sina terminer vidare innan leveransdatum för ett högre pris. Blir den underliggande tillgången billigare så kan man vara tvungen att sälja med förlust, alternativt ta leverans av tillgången som man betalt ett högre pris för än den värderas på marknaden vid tidpunkten för överlåtelsen.
2017-11-11, 11:40
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Ja, du har fel. Läs några sidor bak i tråden så finns det bra beskrivningar varför amorteringen är ett sparande.

Jag kan inte gissa vilka sidor du menar. Vilka av mina tolkningar är fel? I alla scenarion? Är i så fall amortering alltid sparande, i din mening?
2017-11-11, 11:41
Medlem
Citat:
Figur 2 där visar tydligt hur byggnadskostnad dragit iväg mycket mer än KPI. Och det är något som en hel del i tråden desperat förnekar.

Där framgår också från skillnaden mellan röd och ljusblå kurva att även om markkostnad och kommunala avgifter ökat mer, så utgör det iaf en mindre del av totalen.

Tittar man på hur produktionskostnad och priser ökat genom åren så har priserna ökat aningen mer. En möjlig förklaring är att nyproduktion sker på mindre attraktiva platser i större utsträckning och medianpris där inte motsvarar medianpris för begagnatmarknaden.

Det kan också röra sig om politiska beslut där det kommunala bostadsbolaget får köpa mark till "underpriser" för att kunna bygga HR. Nu hittar jag inga uppgifter om att det skulle vara så att HR generellt byggs på mindre attraktiva platser, kanske så sker ju närmre Stockholm man kommer, men i den del av länet jag bor och bevakar har jag tydligt noterat att när nya bostadsområden växer fram, byggs i de flesta fall HR, BR och friköpta fastigheter. Det sägs från politiskt håll vara nödvändigt för att främja mångfald och diversion i olika områden.

Citat:
Visst lär kommunerna ha profiterat.
Men de har ingen anledning att ta lägre betalt än vad marknaden är villig att betala. Om de ska sälja billigare uppstår genast frågan vem som ska få vara förmånstagare och köpa till underpris.
Jag tror det skulle bli stora protester om jag blir förmånstagaren som köper till underpris av kommunen och sedan säljer vidare till marknadspris.

Helt riktigt. Och det är då man möter sig själv i dörren när man anger att bostadspriserna ökar med anledning av att produktionskostnaderna stiger. Om marknaden inte hade kunnat efterfråga (dvs att kredittillströmningen av någon anledning hade strypts) eller om marknaden plötsligt tappar tron på framtida utveckling, kommer markägarna inte att kunna ta lika bra betalt för den mark man säljer.

Citat:
Byggnadskostnad för BR är aningen högre än för HR. Jag har postat det flera ggr i tråden. (Men folk i tråden är inte särskilt mottagliga för data. De blir mest bara arga för att data inte stämmer med deras föreställningar).
Eller rättare sagt snitten skiljer sig. Det lär finnas förklaringar till det.
HR kan mycket väl byggas med lägre standard.

Kan också vara så att HR-byggarna bara bygger om de kommer över billigare tomter. Kan också vara så att HR-tomterna har sämre läge (i snitt) och därför är billigare. En del BR-tomter kan vara med existerande bebyggelse och kostar därför mer. Dvs det är inte bara tomten som kostar. I markpris ingår även ersättning för kontorsfastigheten som stod där. Och det drar upp markpriser.

Men HGF skulle aldrig godkänna en så hög presumtionshyra som krävs för ett sådant HR-bygge. Däremot kan BR-byggen ske, som då drar upp snittet.

Helt säkert. Helkaklade badrum, nya kök med de modernaste tillvalen i form av vitvaror, inbyggda ljudanläggningar och andra fördyrande omständigheter lär vara betydligt vanligare i BR än HR. Kostnadsökningen för BR kontra HR i den delen kan då tänkas bero på att marknaden efterfrågar dyrare och mer "lyxiga" bostäder. Men då kan man återigen fundera över om det är en påtvingad kostnadsökning som bostadsköpare inte kan komma ifrån eller om det är så att tillgången på krediter ger köparna möjligheter att välja dyrare bostäder för att passa den livsstil man vill ha.

Citat:
Boverkets rapport hade med lönekostnader. De steg ungefär som andra faktorpriser.
Sedan finns mängder av indirekta lönekostnader som påverkar. I t ex transporter ingår en hel del lönekostnader. Och i byggmaterial ingår en hel del lönekostnader.
Priset för en nyproducerad bostad kan sägas bestå av råvaror, lönekostnader och skatter. Skulle vara lite intressant att se hur dessa fördelat sig över tiden.

Mark lär stiga med BNP. Och attraktiv mark lär stiga mer. Om mindre attraktiv mark mindre. Mark i Solna lär ha stigit mer än i Sorsele de senaste 50 åren. Bygger man mer i Solna än i Sorsele lär det dra upp snittet för markpris.

Men Sveriges Byggindustrier motsäger detta och menar att lönekostnaderna inte alls ökat lika mycket som andra variabler. Visst ingår lönekostnader i transportkostnader. SB borde ha ganska bra koll på det och har dessutom ingen anledning att underdriva lönekostnaderna i byggsektorn, snarare tvärtom. Det finns heller ingenting som talar för att lönekostnaderna i transporterna skulle vara det som gör att den delen ökar mer än lönekostnader i produktionen, snarare tvärtom.

https://www.sverigesbyggindustrier.se/UserFiles/Bilder/Statistik/faktorpris.png

Kostnaden för byggmaterial påverkas av den internationella marknaden och svängningar i råvarupriser. Men byggsektorns efterfrågan av material har naturligtvis direkt påverkan på priserna. Utan efterfrågan sjunker priserna, med hög efterfrågan stiger priserna (relativt KPI), ganska basal teori. Men återigen, om inte marknaden kan efterfråga materialet kommer inte heller priserna att stiga.

Produktionskostnaderna har ökat, det råder det inga tvivel om. Bostadspriserna har också ökat, det är det väl inte heller många som tvivlar på. Men att de ökade produktionskostnaderna har lett till ökade bostadspriser har inte kunnat påvisas i tråden vad jag kan se (och då har jag läst här ganska många år). Efterfrågan av bostäder och tillgången till krediter för att finansiera den efterfrågan kan mycket väl istället ha lett till ökade produktionskostnader när priserna på tillgångarna (mark, energi, råvaror) som behövs i produktionen ökar på grund av stark efterfrågan. Utan krediter, ingen hög efterfrågan och begränsad ökning i produktionskostnad.

Att sätta ökade produktionskostnader -> ökade bostadspriser är inte särskilt övertygande.
2017-11-11, 11:44
Avslutad
Citat:
vad är skatten på en försäljning av en ritning? Eller är det skattefritt?
Det skattas precis som vilken bostadsförsäljning som helst, dvs går du med vinst skattar du 22% på vinsten och får göra avdrag för tex mäklarkostnader etc.

Om du spekulerar systematiskt (dvs upprepade gånger) har skatteverket kommit på att du dessutom ska skatta som en näringsverksamhet. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/borattsspekulanter-jagas-av-skatteverket

Denna risken bedömer dock trådens påstådda stora spekulationsklippare Stras "I'm rich, bitch! " bourg som mycket låg. Själv har jag ingen aning om vad skatteverket har för verktyg för att hitta denna typ av handel hos privatpersoner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in