2017-05-13, 00:39
Medlem
För mig beviset är hur allt är byggt. Som om du bygger en dator och ger den olika lagar. Så är det bara.
Citera
2017-05-13, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonexistence
För mig beviset är hur allt är byggt. Som om du bygger en dator och ger den olika lagar. Så är det bara.
Och där kom den ja.... Urmakaranalogin...
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Urmakaranalogin
Citera
2017-05-13, 10:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonexistence

Det är en falsk analogi. Så "det är INTE bara så".
Citera
2017-05-18, 00:13
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och där kom den ja.... Urmakaranalogin...
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Urmakaranalogin
Sicket snömos. Det jag kan hålla med om är detta: "att en Gud som är kapabel att skapa ett universum skulle kunna uppstå spontant är osannolikare än att bara universum uppstått spontant.".

Ordet osannolikare är tyckeri, men det går inte att bortse från sannolikheten att alltet är skapat från intet utan att det har varit en skapare, gud, som har skapat det som är vår tillvaro. Att bevisa det är svårt men inte omöjligt. Återkommer.

Pratar med gud dagligen, och det räcker för mig.
Senast redigerad av 80231 2017-05-18 kl. 00:16.
Citera
2017-05-18, 00:21
Medlem
80231s avatar
Citat:
Så om just du inte funnits, då hade inte Gud existerat?
Fanns ens universum innan jag blev född?
Citera
2017-05-18, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Troligtvis.
Citera
2017-05-18, 07:38
Medlem
Citat:
Sicket snömos. Det jag kan hålla med om är detta: "att en Gud som är kapabel att skapa ett universum skulle kunna uppstå spontant är osannolikare än att bara universum uppstått spontant.".

Ordet osannolikare är tyckeri, men det går inte att bortse från sannolikheten att alltet är skapat från intet utan att det har varit en skapare, gud, som har skapat det som är vår tillvaro. Att bevisa det är svårt men inte omöjligt. Återkommer.

Även om det finns/fanns en skapare, så är chansen minimal att det är just den skapare du tror på.
Och varför skulle den skaparen vara en gud, som dessutom "pratar" med vissa människor?
Citera
2017-05-18, 08:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ordet osannolikare är tyckeri,

Föredrar du spekulativ "absoluthet" istället ... eller?

Citat:
men det går inte att bortse från sannolikheten att alltet är skapat från intet utan att det har varit en skapare, gud, som har skapat det som är vår tillvaro. Att bevisa det är svårt men inte omöjligt.

Det skall bli intressant att se hur du kommer fram till denna din sannolikhets-beräkning. Med hjälp av pseudo-filosofi eller semantisk akrobatik, kanske.

Citat:

Men det räcker inte för mig (att du pratar med 'gud').
Citera
2017-05-18, 08:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Hur gammal är du?

Men iövrigt kan du väl inte på allvar insinuera, att universums existens beror på DIN existens.
Citera
2017-05-18, 08:14
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Föredrar du spekulativ "absoluthet" istället ... eller?

Det skall bli intressant att se hur du kommer fram till denna din sannolikhets-beräkning. Med hjälp av pseudo-filosofi eller semantisk akrobatik, kanske.

Men det räcker inte för mig (att du pratar med 'gud').

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hur gammal är du?

Men iövrigt kan du väl inte på allvar insinuera, att universums existens beror på DIN existens.
Vad sägs om att läsa de inlägg jag svarat på, innan du kommenterar mina? Hur gammal är du? Jag är +-50.
Citera
2017-05-18, 08:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag är +-50.

I så fall kan jag besvara din dumfråga om hurvida universum existerade före dig med: "Ja, det gjorde det. Jag (farbror Bogomil) var själv med på den tiden".
Citera
2017-05-18, 08:32
Medlem
80231s avatar
Citat:
Så om just du inte funnits, då hade inte Gud existerat?
Citat:
Citat:
Troligtvis.
Med andra ord så kan "gud" finnas även den dag jag är borta?

Citat:
Även om det finns/fanns en skapare, så är chansen minimal att det är just den skapare du tror på.
Och varför skulle den skaparen vara en gud, som dessutom "pratar" med vissa människor?
Det finns en skapare, men om det är en "gud" går inte att veta.

"Gud" pratar med alla människor. Det handlar om att öppna sig. Flummigt värre. Det är så. Vi har så mycket i oss som vi inte använder. Kontakten med alltet är en sådan egenskap.

Notera att gud är ett laddat ord. Det snedvrider diskussioner. Samtidigt är det ett är ett ord vi använder i vårt språk. Jag föredrar att kalla det för en kraft som infinner sig i en, och när jag skriver detta så kommer det till mig.

Edit: Jag inser att jag använder ordet "gud" slarvigt. Att gud finns går inte att bevisa säger jag, samtidigt som jag säger att jag pratar med "gud". Det är inte ett ord jag pratar med, utan något som bara *obeskrivbart*.
Senast redigerad av 80231 2017-05-18 kl. 08:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in