Citat:
Säkert finns det någon enskild person som anmält någon oskyldig för våldtäkt, precis som det finns enskilda som anmält oskyldiga för hot, misshandel etc.
Jag tror dock att en mycket stor majoritet av våldtäktsanmälningarna är sanna eller mycket nära sanningen. Anledningen är att det är ganska svårt att driva igenom en falsk våldtäktsanmälan, det är oftast kränkande för offret med diverse intima utfrågningar och undersökningar.
Jag tror dock att en mycket stor majoritet av våldtäktsanmälningarna är sanna eller mycket nära sanningen. Anledningen är att det är ganska svårt att driva igenom en falsk våldtäktsanmälan, det är oftast kränkande för offret med diverse intima utfrågningar och undersökningar.
Beror väl helt och hållet på hur mycket tjejen hatar killen hon vill falskanmäla. Vissa tjejer kan tycka att detta är för kränkande - men inte alla. Har väl att göra med hurpass mycket man har gjort inom nakenhet / sex. Många tjejer går väl för övrigt till gynekologen ändå så detta behöver inte vara något nytt.
Något som däremot talar för att falskanmälningstalet kan vara stort, är att våldtäkt är en så enormt stigmatiserad anklagelse, och att man inte behöver fabricera några falska bevis för att kunna komma med en sån här anklagelse. Det räcker med att man haft sex med personen, men sedan kommer och påstår att det inte var frivilligt.
Och vem är egentligen så dum att han avsiktligt riskerar dömas för våldtäkt bara för att få en eventuellt skön orgasm? Jag kan inte föreställa mig att den mest förståndshandikappade människan gör ett sådant val. Varför inte hellre spara några tusen och köpa sex av en prostituerad eller vadsomhelst om man nu är så desperat, liksom...
Citat:
Sedan tillhör våldtäktsmål de mål där en stor majoritet av förövarna blir frikända, så chansen att få igenom en falsk våldtäktsanmälan är minimal om inte nästan obefintlig.
Ja men en falskanmälan kan ställa till skada ändå, även om den inte leder till fällande dom. Enbart ryktet som säger att anklagelser fanns, kan få människor att mista vänner och jobb, eftersom det är så tabu bland svenska män att vara en våldtäktsman.
Oavsett ideologisk hemvist borde alla goda krafter se till att så många skyldiga som möjligt fälls, samtidigt som ingen man med rent mjöl i påsen nånsin ska behöva oroa sig för att bli oskyldigt dömd eller ens oskyldigt anklagad/gripen/häktad.
Det enda sätt vi kan göra detta på är genom övervakning, avskräckande straff för de som befunnits skyldiga bortom rimligt tvivel, och i gengäld hårda beviskrav så att ingen oskyldig riskerar dömas (hellre att 100 skyldiga går fria en gång, än att en oskyldig riskerar dömas!). Det finns tyvärr många brott, och inte bara sexbrott, där gärningsmannen måste frias på grund av att det helt enkelt inte finns bevis. Vad ska man göra åt det? Fälla honom ändå? Nej tack.
Men som sagt - för att kompensera för att några skyldiga måste släppas fria om bevis inte finns, kan man gärna ha mer kännbara brottspåföljder för de som faktiskt bevisats som skyldiga. Varför inte dödsstraff rentav!