Citat:
Ursprungligen postat av
ikkenicke
Nja, han utrycker sig ju inte så snyggt alla gånger och speciellt när han skickade hem första bruden var inte så snyggt. Men man måste ta hänsyn till att de är där i flera dagar och produktionen plockar saker ur sitt samanhang, tar de värsta bitarna osv. Om han redan är lite bufflig och tycker om att skoja om sex osv går det att förstärka väldigt mycket om man vill. Man ställer lite ledande frågor och plockar godbitarna ur svaren mm.
Jo, jag är ju fullt medveten om att produktionen kan klippa och klistra som de vill.
Däremot har jag aldrig, i någon dokusåpa, sett en deltagare skildras helt tvärtemot hur denne är i verkligheten. Varför skulle produktionen vilja det? Dessutom är det alltid lätt att köra "vinklingskortet" så fort man gjort bort sig i rutan.
Citat:
Ursprungligen postat av
ikkenicke
Även om han skulle legat med någon tycker jag inte det är så fasligt, det är ju inga oskulder direkt och ska man hitta någon att gifta sig med så är ju sexet viktigt, inte många som gifter sig utan att ha legat först. Programmet heter ju trots allt bonde söker FRU och just då var hon enda bruden där med så inga som direkt kunde bli sårade av det.
Hur länge hade han känt henne, en dag? Tycker man kan visa lite mer klass om man det nu är en fru som man är ute efter. Det heter ju inte Bonde söker ligg heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
ikkenicke
Om det nu ens hände, Wille hånglade ju han med och vilken bild hade vi fått av honom om de filmat när han mystiskt stängde en dörr och sedan drog igen gardinerna efter att ha hånglat med en brud och dessutom suttit och bedyrat hur mycket han gillade de andra tjejerna. Man hade utan problem fått honom att verka vara värsta svinet, dessutom med svartsjukedrama dagen efter. Så man ska vara väldigt försiktig att dömma för mycket efter en bild man får av en tv produktion. Har ju varit många som kommit ut i tidningar efter diverse program och varit arga för att de givit en helt felaktig bild av personen. Nu är ju säkerligen Jörgen bufflig av sig osv men det lär också förstärkas kraftigt.
Skillnaden är att vi sedan tidigare fått ett gott intryck av Wille eftersom han inte betett sig som Jörgen. Jag hade dock blivit besviken på Wille om han hade agerat så. Att Jörgen gör det däremot ser jag knappast som förvånande.
I Willes fall hade man nog kunnat "skylla på" alkoholen också medan i Jörgens fall så är alkoholintaget mer att se som sekundärt eftersom hans bufflighet och ytliga/sexistiska kvinnosyn är ett mönster.
Så jag tycker inte att jag har gjort någon förhastad bedömning faktiskt. Jörgen har upprepade gånger gjort och sagt saker som man reagerar på. Det räcker gott för att bilda sig en uppfattning om hans karaktär. If it walks like a duck...
Dessutom - Jörgen själv har inte skyllt på någon vinkling. Han om någon borde ju rida ut till sitt eget försvar om han känner att det skulle förmedlas en felaktig bild av honom.
Inte heller har han gått ut med något förtydligande angående "sexnatten".
Citat:
Ursprungligen postat av
ikkenicke
Här är förövrigt ett litet exempel på hur man kan gestalta en annan bild genom att klippa lite annorlunda.
https://www.youtube.com/watch?v=fLxFDdezjTA
Kul exempel men rätt extremt. Har som sagt aldrig sett en karaktär i en svensk dokusåpa gestaltas som god/ond och som sedan varit helt annorlunda vid sidan av programmet.
Grunden finns alltid där.