2017-11-08, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Det blev visst lite krångligt det här. Just nu håller #jagärhär Twitter-skola (sic!) i sin FB-grupp.

https://twitter.com/aurian76/status/928308245520961537

#jagärhärledaren och mediestrategen Elisabet Lahti Davidsson kanske också skulle kunna ha nytta av kursen?

Varför berättar de själva om vad de gör i sin löjliga slutna grupp? Hur ska de ha det, vill de vara hemliga av sig eller inte?

Twitterskola, Hahaha!
Citera
2017-11-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ny artikel från Samhällsnytt.

https://samnytt.se/avslojar-jagarhar-vill-bli-del-av-regeringens-nationella-plan-mot-rasism/
Undrar om någon politiker kommer att KU-anmäla statsrådet Alice Bah Kuhnke och tjänstemännen på Kulturdepartementet. För deras involvering med JÄH?
Då det har framkommit censur och åsiktskontroll av medborgare.
Men även åklagare och polis borde utreda Alice och hennes tjänstemän för om de har begått brottslighet eller inte.
Citera
2017-11-08, 19:25
Medlem
Citat:
Bra fråga. Det verkar mest vara #jagärhär själva som använder begreppet. Kanske syftar det på för dem oönskade länkar som sprids via exempelvis Twitter och Facebook?

JÄH-anknytna A. Novak är också förtjust i begreppet:

http://bibliotek.magnificat.se/2017/05/16/falska-nyheter-filterbubblor-och-mediepaverkan-konferensrapport-fran-goteborg-170516/
Citera
2017-11-08, 19:30
Medlem
Koyaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Visst är hon underbar att tjattra med.
(Att det är jag som är HerrSiegfrid är väl allmänt känt vid det här laget)
Förstår inte riktigt varför hon vevar igång på alla cylindrarna. Det är ju en uppenbar foliehatt som hon försvarar, hon borde få klara sig själv.
Tror att det är dåligt samvete om Nya Wermlandstidningen? Den här listan som det talas om är kanske ett arbetsredskap hos sekten?

Haha den här kommentaren var bäst,
Om jag retweetar ditt inlägg med en ironisk kommentar så har jag förtalat dig?
Yttrandefrihet a la #jagärhär.
Citera
2017-11-08, 19:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
Du omformar vänlighet till att bli vidrighet. Det kallas för att "projicera", dvs man vänder det man själv gör och säger till att det är "motståndaren" som gör det. Sker ofta utan att vederbörande tänker på det därför att det är ett under lång tid invant mönster. Men tack vare att jag är så trygg i mig själv tål jag det. Inga problem för mig men jag skulle önska att man slutar med sådan mobbmentalitet.
Som vanligt svamlar kosto och undviker alla sakfrågor. Men nu handlar inte tråden om vad användaren kosto tycker om sig själv utan om gruppen #jagärhär och dess medlemmars postande. (För övrigt använder kosto termen projektion uppenbart utan att förstå dess innebörd.)

Så, åter till topic: Faktiska förhållanden visar att #jagärhär tycks vara en fascistoid grupp som missbrukar Facebooks algoritmer genom att spamma kommentarsfält och massanmäla åsiktsmotståndare i syfte att få dem avstängda. Gruppen är av allt att döma en åsiktspolis med stöd i PK-medier och PK-etablissemanget upp till regeringen. Gruppen är därmed ett uppenbart hot mot åsiktsfrihet och demokrati. (Faktiska förhållanden har nu påvisats gång på gång men användaren kosto fortsätter sitt debila svamlande ad nauseam.)

En ytterligare fråga (bland flera andra nya och alla ännu obesvarade gamla frågor) dyker upp i samband med artikeln i Samhällsnytt igår (7/11). Där finns följande länk till ”Alla mejlkonversationer mellan nätverket #jagärhär och Kulturdepartementet”: https://samnytt.se/wp-content/uploads/2017/11/VB-SV-jagärhär-MUCF-12-sept.pdf

På sidan 13 f finns ett mejl från Mina Dennert till Elisabet Modée, kansliråd på ”Enheten för demokrati och det civila samhället” på Kulturdepartementet. Mina Dennert skriver bland annat (s 14):
Det vi har lyckats med i #jagärhär är att konkretisera en enkel problemlösning
som handlar om civilkurage: Att stärka människor i att reagera och stå upp när
andra bli utsatta för hat och hot. Att stoppa polariseringen och genom att ta den
politiska diskussionen på ett sakligt sätt. Samt att hindra spridning av
desinformation genom att hjälpa andra med källor till faktagranskad information.
Exakt VAD betyder detta och VAR finns ”problemlösningen” dokumenterad?
Citera
2017-11-08, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kri100
JÄH-anknytna A. Novak är också förtjust i begreppet:

http://bibliotek.magnificat.se/2017/05/16/falska-nyheter-filterbubblor-och-mediepaverkan-konferensrapport-fran-goteborg-170516/
Tack för upplysningen! Anette Novaks PR-byrå RISE Interactive kanske har varit behjälplig i författandet av #jagärhärs texter? Den omnämns bland #jagärhärs möjliga samarbetspartners i ansökningen till Kulturdepartementet.

https://www.grsweden.com/misc/alicebah_kulturdeprt_ansokan.pdf
Citera
2017-11-08, 20:04
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Denna kvinna verkar inte riktigt förstå vad det handlar om. Dessutom bidrar hon väldigt mycket till desinformation om #jagärhär.

Om alla journalister ljuger så mycket om eran grupp, varför är gruppen sluten med strikta regler gällande ansökan? Om #jäh är så ren och öppen för debatt som du påstår, gör gruppens inlägg synliga för alla.
Citera
2017-11-08, 20:14
Medlem
Nyheter Idag har varit i kontakt med Nya Wermlands-Tidningens politiske redaktör Henrik L Barvå. Han misstänker att det är nätaktivister som ligger bakom blockeringen av tidningens ledarartiklar på Facebook. Nyheter Idag tar även upp anklagelserna om att NWT skulle vara högerextrem och vem eller vilka som ligger bakom dem.

Citat:
Nya Wermlands-tidningen (NWT), en av Sveriges största landsortstidningar, är utsatt för en organiserad nätattack på Facebook. Det misstänker tidningens politiske redaktör Henrik L Barvå. – Det är allvarligt, säger han till Nyheter Idag.

Det var i helgen som Barvå upptäckte att ett flertal ledarartiklar från tidningen blockerats på Facebook, något han uppmärksammat i ett Facebookinlägg. Av tolv opinionsartiklar som publicerats sedan 16 oktober har nio blockerats medan en tionde genererar ett felmeddelande.

NWT:s webbredaktör har varit i kontakt med Facebook för att få en förklaring till varför tidningens artiklar blockeras.

– Det jag förstår är att vi hamnat i ett automatiskt spamfilter av okänd anledning, berättar Henrik L Barvå för Nyheter Idag.

Och ni vet inte varför?

– Nej, men jag har ju mina misstankar sedan tidigare. Nu avvaktar jag för att se vad Facebook kommer fram till.

Barvå misstänker att det är nätaktivister, eller ”troll” som han kallar dem för, som ligger bakom blockeringarna. Han tror att de organiserar massanmälningar mot tidningen för att få ledarartiklar raderade från Facebook.

Citat:
I kommentarsfältet till Barvås Facebookinlägg är det flera som misstänker att #jagärhär ligger bakom även denna gång. Nyheter Idag har pratat med en av medlemmarna i #jagärhär, en kvinna som bor i Karlstadsområdet. Enligt henne sprids uppgifter på bland annat Facebook där NWT pekas ut som en högerextrem tidning.

Bakgrunden uppges vara den debatt som rasar i Karlstad kring byggandet av en moské där NWT även låtit kritiska röster komma till tals.

– Den har av vissa ansetts som högerextrem för att de tar in insändare med alla åsikter. Det är insändarsidan det handlar om, att de publicerar både för och emot, säger hon.

[- - -] Kvinnan vi pratar med nekar dock till att anklagelserna mot NWT förs fram i #jagärhär-gruppen. Istället är det påståenden som sprids på andra sidor och grupper på Facebook, utan att hon kan precisera var hon läst det.

– Jag har läst lite här och där, säger hon.
https://nyheteridag.se/nwt-se-utsatt-for-misstankt-organiserad-facebook-attack-det-ar-allvarligt/
Citera
2017-11-08, 20:15
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Denna kvinna verkar inte riktigt förstå vad det handlar om. Dessutom bidrar hon väldigt mycket till desinformation om #jagärhär.

Desinformation bidrar JÄH sekten själva med till 100%, så länge sekten vägrar vara en offentlig grupp så kommer spekulationerna fortsätta vara sig ni vill eller inte.
Som andra säger, har ni inget att dölja så öppna gruppens sekretess. Ni behöver inte släppa in fler medlemmar.
Bara öppna och kör med öppna kort.
Citera
2017-11-08, 20:25
Medlem
Lena Nicklasson, moderator i #jagärhär, förnekar förekomsten av massanmälningar till Facebook.

Citat:
Ursprungligen postat av Lena Nicklasson
Jag vet inte vilka du syftar på nu. Jag är medlem i #Jagärhär och där förekommer inte massanmälningar
https://twitter.com/Djuragaren/status/928323388526989312

Lista över moderatorer där Nicklasson finns med (se spoiler):

(FB) Facebook-grupp mot näthat - #jagärhär
Citera
2017-11-08, 20:31
Medlem
I Anette Novaks (medieutredningens) "Medieborgarna & medierna" från 2015 nämns "näthat" ett antal gånger. Detta ord tycks numera ha blivit förenklat till ordet hat, samt ingår ofta i ett rabblat "mantra" i form av "hat och hot".

T ex är ordet med på sid 292 - det tycks dock fortfarande vara ovanligt nog för att sättas inom citationstecken.

"Olika sätt som människor kan utsättas för hot och kränkningar på, bl.a. sådant som beskrivs som ”näthat”, utgör ett huvudfokus för utrednings- uppdraget."

http://www.medieutredningen.se/wp-content/uploads/2015/11/SOU_2015-94.pdf

Sedan någon gång framöver dök Mina Dennert upp. Undrar när Novak och Dennert hade sin första kontakt?
Citera
2017-11-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Desinformation bidrar JÄH sekten själva med till 100%, så länge sekten vägrar vara en offentlig grupp så kommer spekulationerna fortsätta vara sig ni vill eller inte.
Som andra säger, har ni inget att dölja så öppna gruppens sekretess. Ni behöver inte släppa in fler medlemmar.
Bara öppna och kör med öppna kort.

Saftigt förminskande att kalla Janouch för "denna kvinna".

Sedan anklaga Janouch för att komma med desinformation samtidigt som man inte ens verkar ha läst vad hon skrivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in