2017-11-08, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Magnus Dennert kommer att föreläsa den 11/11-2017 på Mänskliga Rättighetsdagar.
Samtidigt som Mina är i Stockholm.
Enligt JÄH så finns föreningen inskriven i Alice Bah Kuhnkes avhandlingsplan mot extremism.

http://invitepeople.com/public/seminars/7774
Hm, undrar vad som är sant eller inte, angående denna avhandlingsplan mot extremism.
Enligt Aftonbladet den 28 mars 2017 blev Alice av med ansvaret för att samordna arbetet mot våldsbejakande extremism.
https://www.aftonbladet.se/a/ra6xw

https://www.sydsvenskan.se/2017-06-13/bra-leder-kampen-mot-valdsbejakande-extremism
Citera
2017-11-08, 12:10
Bannlyst
#jagärhär

Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Det märkliga är inte hur många imbeciller det finns, utan det faktum att samtliga av dem är engagerade i den goda saken, av ett slag ellet annat.

Ironin att just dessa människor beskyller "rasister" (kritiker av migrationspolitiken) för att vara historielösa är bara för mycket, i och med att de själva är den nya totalitära statens fotsoldater.

Det är nåt virus som har angript folks hjärnor, jag är rädd på riktigt.
Du behöver inte vara det som alla andra som inte vågar sig ut på nätet är, dvs rädd. Vi är inte farliga alls och vi tillhör gruppen som inte vågar skriva på nätet för risken att få en massa galla över oss. Men nu är vi många och vi är fast beslutna att göra nätet trevligt för alla. För dig också.
Citera
2017-11-08, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Syftet är att skapa hat i samhället, "vi och dem". Vilka bevekelsegrunder som används är egentligen av mindre betydelse.
Om du läser våra regler ser du att syftet inte alls är det du skriver. Det är inte korrekt av dig att att framföra fakeupplysning.
Citera
2017-11-08, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Bra inlägg! KJ har skrivit till Facebook, citerar: "Jag anser att ett eventuellt samarbete mellan Facebook och Jagärhär är ytterst allvarligt och strider mot yttrande- och åsiktsfrihet i Sverige. Arbete mot hat och hets är viktigt och bra och jag tar givetvis avstånd från allt sådant, men det är oroväckande när man etiketterar alla åsikter och sakliga samtal som ”hat”. Det är utmärkt att Facebook engagerar sig mot extremism och terror, men i det kan ju inte ingå att man vill tysta journalister, debattörer, opinionsbildare och författare?
Därför vill jag ha svar på följande frågor:"
http://katerinamagasin.se/facebook-bekraftar-anvander-oberoende-faktagranskare-att-censurera-inlagg/
Denna kvinna verkar inte riktigt förstå vad det handlar om. Dessutom bidrar hon väldigt mycket till desinformation om #jagärhär.
Citera
2017-11-08, 12:24
Bannlyst
#jagärhär

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Vill betona att jag (liksom Janouch verkar det som) inte bryr mig om de leker sandlåda och debattpolis med rassenassarna på deras sajter. Det är ungefär som huliganbråk.

Vad som däremot inte är okej (för att citera statsministern) är hur de invaderar vanliga kommentarsfält med oacceptabla beteenden. Någon jämförde med Flashbacks regler och hur de bryter mot i stort sett alla. Att agera censor genom massanmälningar och samarbeten är inte heller det acceptabelt.

Stödet från etablissemanget verkar ha gått dem åt huvudet och fått dem att se sig som någon sorts halvofficiella debattsheriffer. Man märker också hur de drar till sig problemtyper, och då menar jag inte bara vanliga besserwissers utan rena mobbare och wannabeführers.
Nu bidrar du till den lögn som finns om oss. Du har antagligen inga belägg alls för det du skriver. Om någon av oss beter sig som "rena mobbare och wannabeführers" beklagar vi det och gör vad vi kan för att de inte får vara med. Men av någon känsla jag har tror jag inte på att det är så.
Citera
2017-11-08, 12:27
Medlem
Som tidigare rapporterats föreläser Magnus Dennert från #jagärhär under Mänskliga Rättighetsdagarna i helgen. Observera föreningens nya fokus:

Citat:
Samt att hindra spridning av desinformation genom att hjälpa andra med källor till faktagranskad information.

Knäckfrågan här är ju som sagt vad som klassificeras som "desinformation" och "falska nyheter". Alla åsikter man inte själv håller med om? Sanna uppgifter från en avsändare man ogillar? Och vem ska förbehållas rätten att faktagranska?

Citat:
#jagärhär - om civilkurage och hur 75 tusen fick sin röst tillbaka

Lördag 11 november 2017 11:30 - 12:00 Stora scen

Föreläsare: Magnus Dennert

#jagärhär tar avstamp i den demokratiska frågeställningen om vem som har möjlighet att uttrycka sig på nätet. Kampen om yttrandefriheten mot näthatet hänger ihop med begrepp som klickomani, filterbubblor och alternativa fakta.

Det #jagärhär har lyckats med är att konkretisera en enkel problemlösning som handlar om civilkurage: Att stärka människor i att reagera och stå upp när andra bli utsatta för hat och hot.

Att stoppa polariseringen och genom att ta den politiska diskussionen på ett sakligt sätt. Samt att hindra spridning av desinformation genom att hjälpa andra med källor till faktagranskad information.

Idag är det över 75000 medlemmar i Facebookgruppen som dagligen framgångsrikt tar striden mot hatarna.

Föreningen har vunnit flera priser för sitt arbete;

Rättviseförmedlingens Rättvisepris 2016
Faktumgalans pris för Årets integration 2016
Årets samhällsaktör 2016.

Vid sidan av dessa fick även grundaren, Mina Dennert, motta Anna Lindh-priset 2017.
Föreningen finns även inskriven i Alice Bah Kuhnkes handlingsplan mot extremism.

Hör berättelsen om hur det startade och vart de är på väg.
http://invitepeople.com/public/seminars/7774
Senast redigerad av Nebeltag 2017-11-08 kl. 12:35.
Citera
2017-11-08, 12:41
Medlem
Finisterres avatar
haha...."75 tusen fick sin röst tillbaka" genom att bilda en mobb och massanmäla avvikande röster.

Tänk om du är en sådan här person som kände dig tystad innan du gick med i mobben, hur vet du att det verkligen är din röst du fått nu?
Citera
2017-11-08, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Den är mycket bra skriven samt hon tar upp filterbubblor.
Det jag undrar är begreppet klickomani, vad betyder detta ord eller begrepp?
JÄH använder både orden filterbubblor och klickomani.
Är klickomani ett eget påhittat namn av JÄH?
Bra fråga. Det verkar mest vara #jagärhär själva som använder begreppet. Kanske syftar det på för dem oönskade länkar som sprids via exempelvis Twitter och Facebook?
Citera
2017-11-08, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
#jagärhär

Nu bidrar du till den lögn som finns om oss. Du har antagligen inga belägg alls för det du skriver. Om någon av oss beter sig som "rena mobbare och wannabeführers" beklagar vi det och gör vad vi kan för att de inte får vara med. Men av någon känsla jag har tror jag inte på att det är så.
Vad anser du om föreningens påstådda opolitiskhet när ledningen i gruppen bevisligen har starka kopplingar till statsapparaten och agerar därefter?
Citera
2017-11-08, 12:50
Medlem
Citat:
Om du läser våra regler ser du att syftet inte alls är det du skriver. Det är inte korrekt av dig att att framföra fakeupplysning.

"Regler"? Citera dem gärna här.
Jag misstänker starkt att det är er allmänna uppfattning som är fejkad från början till slut.
Citera
2017-11-08, 13:21
Medlem
#jagärhär ägnar sig åt victim blaming. Hanif Bali vittnar om näthat och grova hot riktade mot honom själv och hans närmaste och får svaret att han ska "börja hos sig själv" för att "bättre förstå orsak och verkan".

Citat:
Ursprungligen postat av Lotta Lundbäck
Mitt beteende - mitt ansvar. Tänker att alla behöver börja hos sig själv. Vad o hur skriver jag som provocerar? Vad kan jag ändra?
https://twitter.com/aurian76/status/928159253042524160

Citat:
Ursprungligen postat av Mattias L Davidsson
En av de mest kända twittrarna lyfter problemet med näthat. Urviktigt. Hur kan vi bättre förstå orsak och verkan?
https://twitter.com/Klokryparen/status/928154214215405568
Citera
2017-11-08, 13:25
Medlem
Citat:
Jo, det är en mycket bra metod, det har blivit mycket lugnare och mer nyanserad diskussion på de platser vi varit.

Nu ljuger du ju bara rakt ut. Om ni inte helt enkelt kvävt debatten under ett floskelberg av copy-pasteade oneliners i de kommentarsfält där ni vällt in så har ni helt enkelt retat gallfeber på folk och och orsakat en betydligt mer hätsk stämning än det var där innan.
Citat:
Vad det gäller fakta om vissa saker är det min personliga sak att inte sitta och leta efter faktablad att lägga upp, har inte tid med det helt enkelt. Man flera andra i vår grupp gör så.
Nähä men vad går du på då när du deltar i debatter om du skiter i fakta menar du? Känslor? Order?
Senast redigerad av Kallfusion 2017-11-08 kl. 13:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in