Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-07, 18:06
  #1
Medlem
Har en Netgear R7000 vilket jag försöker att koppla min IpTv igenom.
Testat att koppla en annan dator till Routerns lanport och det funkar hur bra som helst. Men med denna så börjar bara lampan lysa orange och jag får ingen mottagning till boxen. Kopplar jag den direkt via tjänstefördelarens internet anslutning så fungerar det utmärkt. Men vill ju kunna använda internet till annat också
Servanet som kopplat inte tjänstefördelaren och har Viasat som fiberleverantör.
Kanske ska påpeka att IpTvn inte tillhör Viasat utan är en sån här Azerbadjanska burk.

Någon som har nån ide på inställningar i Routern så den kan släppa igenom detta åt mig?
Citera
2017-11-07, 20:29
  #2
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Övriga nätverksdiskussioner
/Moderator
Citera
2017-11-07, 21:10
  #3
Medlem
Bongomans avatar
Går inte med den routern. Behåll din kabel i tjänstefördelaren och njut av bild. TV är inte Internet och kan följaktligen inte blandas in i din router. Övriga tekniska detaljer finner jag meningslösa att förklara eftersom du inte har förståelse för nättopologi.
Citera
2017-11-07, 21:37
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonken85
Har en Netgear R7000 vilket jag försöker att koppla min IpTv igenom.
Testat att koppla en annan dator till Routerns lanport och det funkar hur bra som helst. Men med denna så börjar bara lampan lysa orange och jag får ingen mottagning till boxen. Kopplar jag den direkt via tjänstefördelarens internet anslutning så fungerar det utmärkt. Men vill ju kunna använda internet till annat också
Servanet som kopplat inte tjänstefördelaren och har Viasat som fiberleverantör.
Kanske ska påpeka att IpTvn inte tillhör Viasat utan är en sån här Azerbadjanska burk.

Någon som har nån ide på inställningar i Routern så den kan släppa igenom detta åt mig?

Varför ska du köra TV genom routern när du redan har ett uttag för den i tjänstefördelaren?

Tjänstefördelaren är ju till för att färdela tjänster av namnet att döma. Den har portar för IP-TV, telefoni och internet. Din router ska till internetporten. TV-boxen till TV-uttaget. Kolla instruktionerna från din ISP vilken port som är till vad.
Citera
2017-11-07, 21:44
  #5
Medlem
Mike.Andersens avatar
Det går väl om man vet vilka VLAN som används, samt att man har någorlunda kunskaper inom nätverk.

https://kb.netgear.com/29911/Configu...ghthawk-router
Citera
2017-11-08, 15:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Varför ska du köra TV genom routern när du redan har ett uttag för den i tjänstefördelaren?

Tjänstefördelaren är ju till för att färdela tjänster av namnet att döma. Den har portar för IP-TV, telefoni och internet. Din router ska till internetporten. TV-boxen till TV-uttaget. Kolla instruktionerna från din ISP vilken port som är till vad.


problemet är bara att om jag använder det uttaget på tjänstefördelaren så fungerar det inte.
Fungerar bara om jag kopplar tvboxen till internet uttaget.
Citera
2017-11-08, 15:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Går inte med den routern. Behåll din kabel i tjänstefördelaren och njut av bild. TV är inte Internet och kan följaktligen inte blandas in i din router. Övriga tekniska detaljer finner jag meningslösa att förklara eftersom du inte har förståelse för nättopologi.


Men om jag skulle byta router skulle jag kunna få det att fungera då?
Nått förslag på router som det fungerar med..
för vill verkligen kunna göra så att jag både får internet och tv samtidigt.
Haha ja det kan jag hålla med dig om att det är..skulle ändå inte förstå ett ord av vad du skrev =)
Citera
2017-11-08, 16:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonken85
Men om jag skulle byta router skulle jag kunna få det att fungera då?
Nått förslag på router som det fungerar med..
för vill verkligen kunna göra så att jag både får internet och tv samtidigt.
Haha ja det kan jag hålla med dig om att det är..skulle ändå inte förstå ett ord av vad du skrev =)

Kollar med sweclockers.com
Citera
2017-11-08, 17:22
  #9
Medlem
Går det ställa in routern i bryggläge?
Citera
2017-11-08, 19:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonken85
Har en Netgear R7000 vilket jag försöker att koppla min IpTv igenom.
Testat att koppla en annan dator till Routerns lanport och det funkar hur bra som helst. Men med denna så börjar bara lampan lysa orange och jag får ingen mottagning till boxen. Kopplar jag den direkt via tjänstefördelarens internet anslutning så fungerar det utmärkt. Men vill ju kunna använda internet till annat också
Servanet som kopplat inte tjänstefördelaren och har Viasat som fiberleverantör.
Kanske ska påpeka att IpTvn inte tillhör Viasat utan är en sån här Azerbadjanska burk.

Någon som har nån ide på inställningar i Routern så den kan släppa igenom detta åt mig?

Har en Asus RT-AC87u och i den under LAN finns det en flik för IPTV
Där kan man ställa en port för IPTV STB port
Jag kör internet och TV via routern har valt Port 4 för iptv stb
Välj ISP-profil: Ingen
Välj IPTV STB-port: LAN4
Använda DHCP-vägar: Microsoft
Aktivera multicasting-routning (IGMP Proxy): Aktivera
Aktivera effektiv vidarebefordran för multicast (IGMP Snooping): Aktivera
UDP-proxy(Udpxy): 0
Kör internet och iptv box från BBB (kör inte med nån router från BBB=skräp)

https://kb.netgear.com/29911/Configu...ghthawk-router
__________________
Senast redigerad av Zastoff 2017-11-08 kl. 19:09. Anledning: länk
Citera
2017-11-08, 19:13
  #11
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonken85
Men om jag skulle byta router skulle jag kunna få det att fungera då?
Nått förslag på router som det fungerar med..
för vill verkligen kunna göra så att jag både får internet och tv samtidigt.
Haha ja det kan jag hålla med dig om att det är..skulle ändå inte förstå ett ord av vad du skrev =)

Du kan köpa en annan router som ersätter din tjänstedelare, men då krävs det att du vet hur allt är konfigurerat. Om inte jag har helt fel, så går det nog med din nuvarande router Netgear R7000.

Fungerar bara din IP-TV box om den är ansluten till tjänstedelarens WAN port? Det mest logiska skulle vara att den ansluts till uttaget för IP-TV. Jag tror att du måste kontakta din leverantör om detta. Det är inte meningen att man ska behöva välja vad man ska göra för stunden (TV eller internet).
Citera
2017-11-08, 19:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Går inte med den routern. Behåll din kabel i tjänstefördelaren och njut av bild. TV är inte Internet och kan följaktligen inte blandas in i din router. Övriga tekniska detaljer finner jag meningslösa att förklara eftersom du inte har förståelse för nättopologi.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Varför ska du köra TV genom routern när du redan har ett uttag för den i tjänstefördelaren?

Tjänstefördelaren är ju till för att färdela tjänster av namnet att döma. Den har portar för IP-TV, telefoni och internet. Din router ska till internetporten. TV-boxen till TV-uttaget. Kolla instruktionerna från din ISP vilken port som är till vad.

Varför ska det inte fungera med den routern ? Verkar vara en vanlig router.
Fördelar verkligen en fördelare tv som kommer via internet? Står ju att det är en azerbadjansk apparat. Så fördelaren kan väl inte ge den nån särskild åtkomst/vlan eller vad det nu kan kallas ?
Om det inte är en azerbadjansk box som man försöker använda med ett svenskt tv-abonnemang, men då är det väl en annan fråga.
Om jag fattat det rätt (utländsk box som ska streama via internet/ej till abonnemang hos nån som sänder tv i "ditt nät") så kolla upp med den du fått boxen från om nån port ska öppnas i routern.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback