2017-11-08, 18:20
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men det verkar vara både rör och KW som sågats varför det är viktigt att få veta hur många sågar det kan röra sig om - liksom alla detaljer kring det hela (vittnen, verkstaden, ubåten, vad man funnit på havsbottnen, vad som inte hittats och som PM kan förtiga).

Inga rör har sågats ombord. Däri kan du vara tämligen säker. Likadana rörstumpar hittades i verkstan. De är säkerligen spill från tillverkning av ubåt, raketramp eller liknande. De som fanns i ubåten hade PM burit dit. Han hade en plan för hur de skulle användas. Precis på samma vis som han hade en plan på hur sågen han packade ner i ubåten skulle användas.
Hade ett längre rör funnits ombord hade han använt det utan att såga det i småbitar först. Helt onödigt arbete i det fallet. Garanterat. Ett jäkla jobb att såga de rörstumparna för hand.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Pusselbitarna passar mycket väl ihop, skrämmande väl.

Och nu fick jag en IDÉ 😀😀😀
Vad den är får ni kanske se framöver ☺ om jag förverkligar den.
Citera
2017-11-08, 18:22
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det var ganska enkelt för polisen att avgöra vilken sågtyp som använts, när dom undersökte snittytorna, det är säkerligen redan klart.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är självklart att det är just fyndet av sågen som lett till att Madsen erkänner att han styckat henne. Oavsett om det var en fogsvans eller bågfil. Erkännandet i sig innebär att det är han som tillfogat kroppen knivskadorna då dessa tillfördes före/i direkt samband med döden.

Så tolkar jag det. Var fullständigt styckning nödvändig ur transporthänseende? Utgår från att det är vad han medgett.

Vilka många oklarheter tycker du finns här?
Nu börjar faktiskt jag också bli trött på den här sågdiskussionen - vad är det ni inte förstår!!??
Sågens IDENTITET exakt vilken såg - är en viktig nyckelfråga. Sågen är nyckeln, mord eller komma undan med brott mot griftefriden.
Nu knyter jag en malpåse kring detta tills det framkommer vilken såg som återfunnits på botten. Punkt.
Citera
2017-11-08, 18:32
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Nu ska jag vara jättejobbig igen. Rör är ihåliga. De är relativt lätta och mycket lättare att såga itu än stång, stänger. En stång ska vara kompakt och kan vara tung, naturligtvis är dimensionen avgörande.
Om inte PM fick total hjärnblödning var det nog tämligen tunga föremål han försökte sänka likdelarna med, vilket talar för väldimensionerade stänger med avsevärd vikt. Alltså som du så riktigt säger, är sannolikheten större att han i förväg sågat till dem med en motordriven såg, än att han stått ner i ubåten och sågat till dem med en bågfil vid samma tillfälle som han sågat itu kroppen.
Däremot skulle han nog kunna hävda att tyngderna redan fanns ombord, fast då får han ju förklara vad han skulle ha dem till.

Jaha, nu ska vi börja bortse från fakta också.
Citera
2017-11-08, 18:40
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jaha, nu ska vi börja bortse från fakta också.
Vad menar du? På vilket sätt är det att motsäga fakta att jag påpekar att ett rör är ihåligt !?
Citera
2017-11-08, 18:41
Medlem
trngws avatar
Citat:
Nu börjar faktiskt jag också bli trött på den här sågdiskussionen - vad är det ni inte förstår!!??
Sågens IDENTITET exakt vilken såg - är en viktig nyckelfråga. Sågen är nyckeln, mord eller komma undan med brott mot griftefriden.
Nu knyter jag en malpåse kring detta tills det framkommer vilken såg som återfunnits på botten. Punkt.

Jaha, så nu börjar DU bli trött på sågdiskussionen. Och då är det plötsligt ok att avsluta? Vilken jävla inställning!

Det är klart att sågen är en viktig del. En del som är funnen och säkert tekniskt fastställd som den som användes. Spelar ingen roll vilken färg eller form den har. Däremot spelar det roll om PM kan knytas till den. Det vet polisen om han kan. De har bara inte berättat för oss. Så vi vet inte. Men pm har erkänt, så du kan ju gissa en enda gång. Eller behöver du kanske tio gissningar?
Citera
2017-11-08, 18:42
Medlem
trngws avatar
Citat:
Vad menar du? På vilket sätt är det att motsäga fakta att jag påpekar att ett rör är ihåligt !?

Vet du inte eller förstår du inte vad du själv skriver?

"Om inte PM fick total hjärnblödning var det nog tämligen tunga föremål han försökte sänka likdelarna med, vilket talar för väldimensionerade stänger med avsevärd vikt. "
Citera
2017-11-08, 18:59
Medlem
Citat:

För mig låter det som du blandar ihop uppsåt med planering, eller har jag missförstått? I Danmark skiljer man bara på uppsåt och oaktsamhet. Kravet på tilregnelse innebär att gärningsmannen kan klandras för gärningen, d.v.s. han uppvisar ett personligt ansvar för gärningen. Kravet på tillräknande delas in i uppsåt (forsæt) och oaktsamhet (uagtsamhed). Planering är inget krav för drapdom.
Citera
2017-11-08, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Sågas "bäst" är lite tvetydigt. För snabb och effektiv avverkning, är det gynnsamt med både större höjd på "tänderna" och hastighet. På metall är intervallet på tänderna små, och det är mycket små höjder. För trä är intervallet mycket större, och slarvigt uttryckt blir det en finare snittyta ju mindre tandhöjd, men det tar då lång tid att avverka. En fogsvans kan ha olika tandning, för snabbare kapning högre tänder, för finare snitt lägre.

Det går att förfina resonemanget i massor, men det hör nog inte hit.

Eftersom du är intresserad av säg en standard fogsvans, jämfört med en metallbågfil, går det kanske en 4,5,6 eller mer gånger snabbare att kapa ben med en fogsvans jämfört med en metallbågfil, pga den stora skillnaden i tandhöjd.

Det var jag ville ha sagt med ett tdigare inlägg i debatten om den jävla sågen. PM struntade i om det "flög benflisor" av att han använde en fogsvans, men nu fanns den tydligen där på båten av vittnesmål att döma. Dittagen i syfte att stycka med i framtiden, eller av annan anledning. Det handlade inte om att välja ut en speciell såg i hans sjuka drömmar, inget finlir - syftet var ENBART njutningen att få stycka kroppen efter det sexualsadistiska tortyrmordet (som inte innehöll sex i vanlig bemärkelse utan bara för att få en "perfect rush").
'
Fyfan vilken ruskig människa!
Senast redigerad av zilvereko 2017-11-08 kl. 20:08.
Citera
2017-11-08, 20:53
Medlem
Citat:
Vad DU inte begriper är att du inte vet vilken såg som hittats. Och ändå orkar du tjata om och om igen om sågar. Hade det INTE varit fogsvansen med orange handtag så kan jag nästan garantera att man nämnt det i samband med upphittandet. Så bra att du lägger ner det. Under tiden föreslår jag att du accepterar att det är rätt såg, att bevis finns för att det är den sågen det sågats med och att du accepterar att Madsen de facto sagt att han har styckat Kim med just den såg man hittat i Öresund. Därmed får du vara nöjd.
Citera
2017-11-08, 20:57
Medlem
Citat:
Mycket intressant. Här hävdas också med bestämdhet att man inte kan få "signal" för mobiltelefon nere i ubåten. All eventuell mobiltelefontrafik måste alltså skett på däck, eller i tornet. Det är också en viktig detalj om det nu finns försök att sända nödlarm eller sms om att nått inte står rätt till.
Telefoni funkar inte där romingsingnal (uppkoppling) inte kan fås, men sms kan sädas när roming blir möjlig. Ett SMS skrivs och skickas nere i u-båten, när den sen kommer upp ur båten romar telefonen och SMSet sänds. Det är något som har kunna hända.
Citera
2017-11-08, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Telefoni funkar inte där romingsingnal (uppkoppling) inte kan fås, men sms kan sädas när roming blir möjlig. Ett SMS skrivs och skickas nere i u-båten, när den sen kommer upp ur båten romar telefonen och SMSet sänds. Det är något som har kunna hända.
Kan det vara olika för olika mobiler? Min telefon kan meddela att "meddelandet kunde ej skickas". Och då har jag ändå varit i närheten av mobilmast. Vet inte varför den säger så.
Citera
2017-11-08, 21:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan det vara olika för olika mobiler? Min telefon kan meddela att "meddelandet kunde ej skickas". Och då har jag ändå varit i närheten av mobilmast. Vet inte varför den säger så.

Eller om det är beroende avom det är avsändares eller mottagares telefon som inte får signal?
Men jag har ibland råkat ut för fördröjning av sms, jag får en tidsangivelse när jag skickar och allt ser ok ut som att det går iväg men det landar hos mottagare ett par timmar efteråt fast vi bägge befunnit oss på normala platser var det brukar funka felfritt. Kanske överbelastning eller något annat slags störning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in