2017-11-08, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Jag skulle inte tro att mobilerna ligger i Kögebukten, faktiskt. Men däremot ligger armarna där. Han har dumpat alla kroppsdelar inom samma radie, så dom kommer att hittas om ingen rovfisk hunnit ta dom, men mobilerna, nix, dom har han sparat och gjort sig av med vid senare tillfälle. Sen en annan fråga; Hade KW med sig någon väska? Hade hon i så fall både mobil och i-pad? Fler saker?
Rovfiskarna är nog inte problemet. Men krabborna! Det finns massor av krabbor i Öresund och de är ganska förtjusta i kadaver.
Ang väska så tror jag inte det har nämnts. Men hur många tjejer/damer går utan väska? Så det kan man nog förutsätta att hon hade en sådan. Ipad har heller inte nämnts så vitt jag vet.
Citera
2017-11-08, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
GW vet mycket om kriminologi/statistik och polisarbete men han vet inte särskilt mycket om psykologi och psykiatri.

Nej, inte ett skit.
Citera
2017-11-08, 11:56
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
GW nämnde att den kommer släppas ett par veckor innan rättegången, om jag förstod rätt.

Det är säkert inte jämförbart med ett svenskt förundersökningsprotokoll.
Men man kan ju hoppas att det är ett ett tillräckligt detaljerat åtal, "anklagelseskrift"som det benämns på danska.

Är det någon här inne som har någon erfarenhet av hur en sådan brukar se ut?

GW skrev i sin krönika:
"Rättegången mot Peter Madsen kommer att inledas den åttonde mars nästa år och några veckor innan kommer vi att kunna ta del av den skriftliga dokumentationen av en mordutredning när en sådan är som bäst."

https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/kopenhamnspolisen-har-gjort-en-lysande-utredning/
Senast redigerad av T34Panzer 2017-11-08 kl. 12:01.
Citera
2017-11-08, 12:01
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En liten bågfil kan permanent ha funnits ombord och PM använt den till att såga rör för brinnande livet. Ingen har heller avfärdat någon bågfil. - Säg att totalt max 15 mindre rör à 10 cm har sågats = 1,5 m rör. Sedan har tydligen ”metallbitar” och ”blydelar” också använts, dvs har han inte haft försågade rör med sig kan han ha tagit det han hittat ombord som kunnat fungera som sänken.

Den här hanteringen kan ha tagit c:a 2 h inkl. preparering av likdelar + c:a 1 h 40 min ( 5 x c:a 20 min fogsvans- och ev. också bågfilssågning/knivbearbetning av likdelar) = totalt 3 h 40 min. - Han beräknas ha styckat i undervattensläge 04.40 - 08.25 vilket kan stämma bra; sedan under en sträcka av 1,8 km dumpat likdelarna under 40 min: fram till 09.05. - Fogsvansen har han slängt men bågfilen kunde behållas (ev. har hjan gjort sig av med den också). - Det kan också ha funnits en kapmaskin ombord. - Vi vet ju varken hur många, långa eller grova de här metallrören är; ej heller diametern. - De flesta verkar dock ha varit fästade vid torson.
Fogsvansen har han slängt...säger du, har man bekräftat att det är en fogsvans som hittats på botten?
Jag har inte någonstans läst vilken sorts såg polisen hittat.
Citera
2017-11-08, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Fogsvansen har han slängt...säger du, har man bekräftat att det är en fogsvans som hittats på botten?
Jag har inte någonstans läst vilken sorts såg polisen hittat.
De har inte sagt att det är just fogsvans. Men Madsen har bekräftat att det är just den sågen han använt för att stycka Kim.
Citera
2017-11-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
GW vet mycket om kriminologi/statistik och polisarbete men han vet inte särskilt mycket om psykologi och psykiatri.
Nu skriver ju GW krönika. Det innebär ju inte att han går ut med vetenskapligt bevisade teser, utan sina högst personliga åsikter. Han säger inte heller att det han skriver är enbart fakta. Om man läser andra krönikörer så är det lika där, man skriver om aktuella ärenden men har sina personliga åsikter om det.
Citera
2017-11-08, 12:22
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Jag skulle inte tro att mobilerna ligger i Kögebukten, faktiskt. Men däremot ligger armarna där. Han har dumpat alla kroppsdelar inom samma radie, så dom kommer att hittas om ingen rovfisk hunnit ta dom, men mobilerna, nix, dom har han sparat och gjort sig av med vid senare tillfälle. Sen en annan fråga; Hade KW med sig någon väska? Hade hon i så fall både mobil och i-pad? Fler saker?
”Jag skulle inte tro att mobilerna ligger i Kögebukten...” Vad har du som pekar på det? Om man skulle utvidga dyken vill man nog ha någon hyfsat antaglig tes att gå på. Fler dykare ser mer än få. Gissar att man även kan få hjälp med både dykare och utrustning från närliggande länder. Men att gissa att mobilerna inte finns i närheten av de andra fynden - nej, det kräver nog mer än gissning för att börja söka igenom hela Öresund
Senast redigerad av kejsarinnakanel 2017-11-08 kl. 12:23. Anledning: Feltryck
Citera
2017-11-08, 12:28
Medlem
Citat:
Jag skulle inte tro att mobilerna ligger i Kögebukten...” Vad har du som pekar på det? Om man skulle utvidga dyken vill man nog ha någon hyfsat antaglig tes att gå på. Fler dykare ser mer än få. Gissar att man även kan få hjälp med både dykare och utrustning från närliggande länder. Men att gissa att mobilerna inte finns i närheten av de andra fynden - nej, det kräver nog mer än gissning för att börja söka igenom hela Öresund
Att Madsens mobil inte ligger där, skulle JAG grunda på att det rapporterats att Madsen faktiskt ringde sin fru sekunderna innan han sänkte ubåten.
Citera
2017-11-08, 12:30
Medlem
trngws avatar
Faktum är att bör jag tänker efter så tror jag att på varenda bild jag sett av KW där hon är på jobb, så har hon en kamera av något slag. Jag har svårt att tro att hon inte hade en med sig denna gång.
Citera
2017-11-08, 12:31
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De har inte sagt att det är just fogsvans. Men Madsen har bekräftat att det är just den sågen han använt för att stycka Kim.
Ah du menar att Madsen bekräftat att sågen som hittats är den rätta. Men ingen har gått ut med vilken sorts såg de hittat.
Det är intressant därför att en bågfil anses vara ett verktyg som kan ha funnits ombord.
En fogsvans anses mindre relevant att ha med.
Ett vittnesmål säger att PM bar en fogsvans med till ubåten strax före resan med KW.
= bågfil kan betyda impulshandling, man tager vad man haver. Fogsvans kan peka på planerad handling; jag våldtar mördar och styckar henne , finns i hans plan innan resan påbörjas.
Därför är jag intresserad av om det kommit fram vilken sprts såg de har hittat!
Citera
2017-11-08, 12:33
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Att Madsens mobil inte ligger där, skulle JAG grunda på att det rapporterats att Madsen faktiskt ringde sin fru sekunderna innan han sänkte ubåten.

Om det är sant så vet man ju precis var den ligger...!
Citera
2017-11-08, 12:34
Medlem
Citat:
Ah du menar att Madsen bekräftat att sågen som hittats är den rätta. Men ingen har gått ut med vilken sorts såg de hittat.
Det är intressant därför att en bågfil anses vara ett verktyg som kan ha funnits ombord.
En fogsvans anses mindre relevant att ha med.
Ett vittnesmål säger att PM bar en fogsvans med till ubåten strax före resan med KW.
= bågfil kan betyda impulshandling, man tager vad man haver. Fogsvans kan peka på planerad handling; jag våldtar mördar och styckar henne , finns i hans plan innan resan påbörjas.
Därför är jag intresserad av om det kommit fram vilken sprts såg de har hittat!
Jag har ett minne av att det var fogsvansen, som han bar ner till båten, de hittat. Och hade ett orange handtag. Men jag kan inte länka till nåt. Bara ett minne att jag läst det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in