Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-08, 08:51
  #1
Medlem
Ska tillagas en riktigt fin och toppklass oxfilé ikväll, rött vin är för oss att föredra. Vilket skulle rekommenderas? Tack på förhand!
Citera
2017-11-08, 08:59
  #2
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SicoD
Ska tillagas en riktigt fin och toppklass oxfilé ikväll, rött vin är för oss att föredra. Vilket skulle rekommenderas? Tack på förhand!

Det beror ju mycket på vad ni ska ha för tillbehör och så?
Citera
2017-11-08, 09:19
  #3
Medlem
SkepticalHippos avatar
Det beror lite på hur rött du har tänkt att köttet ska vara. Huvudregeln är att ju rödare köttet är desto strävare ska vinet vara.

Vin från zinfandeldruvan fungerar alltid med kött, det är ett idiotsäkert val oavsett köttets rödhet så det passar bra då det är några personer som vill ha olika stekgrad. Där kan jag rekommendera Gnarly Head, Some Zin och Ravenswood. De två förstnämnda finns på box på Systembolaget.

Men om det gäller väldigt rött eller helt genomstekt kött så är mitt råd att rådfråga personalen på Systembolaget. De är utbildade i vad som passar till vilka maträtter, man kan få riktigt bra råd av dem.
Citera
2017-11-08, 09:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Det beror lite på hur rött du har tänkt att köttet ska vara. Huvudregeln är att ju rödare köttet är desto strävare ska vinet vara.

Vin från zinfandeldruvan fungerar alltid med kött, det är ett idiotsäkert val oavsett köttets rödhet så det passar bra då det är några personer som vill ha olika stekgrad. Där kan jag rekommendera Gnarly Head, Some Zin och Ravenswood. De två förstnämnda finns på box på Systembolaget.

Men om det gäller väldigt rött eller helt genomstekt kött så är mitt råd att rådfråga personalen på Systembolaget. De är utbildade i vad som passar till vilka maträtter, man kan få riktigt bra råd av dem.

Tack, du är en klippa min vän! Ska det bjudas på smaker för fästmön ikväll!
Citera
2017-11-08, 10:00
  #5
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SicoD
Tack, du är en klippa min vän! Ska det bjudas på smaker för fästmön ikväll!

Följer du de där råden ska du steglas i gryningen. Du kan lika gärna dricka champis spetsat med hembränt. Bag-in-box zinfandel passar enbart till brådmogna 14-åriga tjejer, och deras 45-åriga WT-morsor som tror att de fortfarande är 14.

Däremot är det helt omöjligt att ge konkreta tips när du inte nämner något om tillbehör eller önskad prisklass.
Citera
2017-11-08, 11:40
  #6
Medlem
Guttazzs avatar
Terre du Mistral 2014 (2167), Côtes du Rhône, Frankrike, 79 kr

Ett ekologiskt rött vin med bra pris. Fruktigt och kryddigt rött vin med smak av mörka bär, lagerblad och lakrits. Passar bra till smakrika rätter med nötkött och även till alla höstens köttgrytor.
Citera
2017-11-08, 12:46
  #7
Medlem
Kan starkt rekommendera Prescription Californian field blend.
Smakar som en blandning mellan en Zinfandel och en cabarne
Citera
2017-11-08, 15:19
  #8
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SicoD
Ska tillagas en riktigt fin och toppklass oxfilé ikväll, rött vin är för oss att föredra. Vilket skulle rekommenderas? Tack på förhand!

En grov tumregel är att vinet (på flaska) ska kosta ungefär lika mycket som kilopriset på köttet (eller fisken för den delen). Serverar du falukorv på extrapris kommer du undan med Umbala, men har du lagt ut en smärre förmögenhet på köttet bör du köpa ett vin som kan göra det rättvisa.
Zinfandel på box funkar bra till kött som dränks i ketchup, men inte till något annat.
Vill du ändå ha Zinfandel, så gå upp ett par snäpp och satsa på Ridge Geyserville, jag lovar att du inte blir missnöjd.
Citera
2017-11-08, 18:53
  #9
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
En grov tumregel är att vinet (på flaska) ska kosta ungefär lika mycket som kilopriset på köttet (eller fisken för den delen.

Bra tumregel!
Ridge Geyserville eller Lytton Spings är bra tips. Annars Bx eller Barolo runt 300 kr. Rust en Vrede Estate är visserligen tokung och lite väl rökig om man gillar det, men lär ju gå hem om inte annat.
Citera
2017-11-08, 18:57
  #10
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Men om det gäller väldigt rött eller helt genomstekt kött så är mitt råd att rådfråga personalen på Systembolaget. De är utbildade i vad som passar till vilka maträtter, man kan få riktigt bra råd av dem.

Öh, nej, det varierar väldigt mycket mellan såväl personalen i butikerna som mellan butikerna. Tumregel; ta dig till någon av vinkällarbutikerna om du vill ha vettiga råd.
Citera
2017-11-08, 19:07
  #11
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Följer du de där råden ska du steglas i gryningen. Du kan lika gärna dricka champis spetsat med hembränt. Bag-in-box zinfandel passar enbart till brådmogna 14-åriga tjejer, och deras 45-åriga WT-morsor som tror att de fortfarande är 14.

Däremot är det helt omöjligt att ge konkreta tips när du inte nämner något om tillbehör eller önskad prisklass.

Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Öh, nej, det varierar väldigt mycket mellan såväl personalen i butikerna som mellan butikerna. Tumregel; ta dig till någon av vinkällarbutikerna om du vill ha vettiga råd.

Det ni föreslår är verkligen att snobba till det i onödan. Jag har ätit ute och fått perfekta vin till maträtterna serverade otaliga gånger. Samma sak då jag ätit middag hos folk och känt att vinet verkligen gift sig med smaken på maten.
Men när det kommer till rött kött så är zinfandel oslagbart på grund av att det passar både mer rött och mer helstekt rött kött. Därför är det ett idiotsäkert val.

Och Systembolagets personal är visst väldigt kunniga. Okej om man själv vet mer för att man har snöat in på en viss vinsort eller prisklass men generellt är de väldigt kunniga och duger gott åt oss som bara vill äta och dricka gott.
Citera
2017-11-08, 21:38
  #12
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Öh, nej, det varierar väldigt mycket mellan såväl personalen i butikerna som mellan butikerna. Tumregel; ta dig till någon av vinkällarbutikerna om du vill ha vettiga råd.

Exakt! Man får ha en himla tur att träffa på någon kunnig och intresserad i någon annan butik än vinkällarbutikerna. Gå in i en vanlig butik och fråga något om något så grundläggande som Bordeaux eller Barolo, de har oftast noll koll. Angående oxfilén (nu vet man ju inte vad som skulle lagas) är ofta något sydfranskt vin ett säkert kort som alla gillar. Även bra Zinfandel som tex. Seghesio är oftast alldeles för syltiga och har för mycket fat för att passa eleganta maträtter (finns undantag tex. ankbröst med rätt tillbehör ), de passar bättre till grillat och hamburgare. Zinfandel och Amarone är oftast såna vin som man gillar om man inte är så insatt/intresserad av vin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback