2017-11-07, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Priserna i Stockholm är horribla. Dessutom så skall man betala hyra. I Köpenhamn köper du en lägenhet och du äger den till 100% och betalar bara en "faelles avgift" dvs för sophämtning och vaktmästare. Den "hyra" man betalar i Sverige är en avgift som föreningen i sin tur betalar till banken och det är då inte avdragsgillt. - Det är alltså en sk smygbeskattning. - Dessutom så är bostadslåneräntorna i Danmark avdragsgilla till 100% och det är ingen skatt när man säljer sin lägenhet.

Varje gång jag hör ordet bostadsrätt och hyra i samma mening får jag kväljningar. Vet man inte skillnaden mellan hyra och avgift samt vad man de facto betalar för (andel i föreningen) borde man inte vara bemyndigad till att göra ett köp i mångmiljonklassen.
2017-11-07, 14:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Ja, det gick upp av bara farten. Att det går ner av bara farten kommer också att ske men till en viss kritisk punkt där folk vägrar realisera en förlust. Endast de som måste kommer att göra det och de kommer att vara förhållandevis få.

När vi ser prisutvecklingen till exempel på Södermalm under oktober månad så ser vi bara priserna på de objekt som säljs. Det spelar ingen roll att majoriteten lägenheter inte omsätts. Priser sätts på marginalen.

Säg att vi har hundra villor i en förort som värderas till en miljon styck. Marknadsvärdet på alla husen är etthundra miljoner kr.

Så kommer en ekonomisk kris. 10% av husägarna blir arbetslösa och av dem tvingas 10% (dvs en person) sälja sitt hus för att istället pröva sin lycka som räkfiskare i Norge. Resten av ägarna biter sig kvar, lånar av morsan, säljer sin njure osv. och säljer under inga omständigheter.

Således har vi summa en (1) husförsäljning i området. Dock är intresset noll och intet för att köpa hus, folk sneglar mer och mer på en räkfiskekarriär eller att bo under en bro. Vår hjälte Norgefararen får bara ett bud på 350000 som han tvingas ta. Resten av bolånet får han betala av med hög ränta. Nu ser vi att marknadspriset är 350000 med endast ett omsatt objekt. Då har marknadsvärdet för alla husen obönhörligt sjunkit från 100 till 35 miljoner kr.

Det är såhär det fungerar när en marknad "torkar upp".
2017-11-07, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
När vi ser prisutvecklingen till exempel på Södermalm under oktober månad så ser vi bara priserna på de objekt som säljs. Det spelar ingen roll att majoriteten lägenheter inte omsätts. Priser sätts på marginalen.

Säg att vi har hundra villor i en förort som värderas till en miljon styck. Marknadsvärdet på alla husen är etthundra miljoner kr.

Så kommer en ekonomisk kris. 10% av husägarna blir arbetslösa och av dem tvingas 10% (dvs en person) sälja sitt hus för att istället pröva sin lycka som räkfiskare i Norge. Resten av ägarna biter sig kvar, lånar av morsan, säljer sin njure osv. och säljer under inga omständigheter.

Således har vi summa en (1) husförsäljning i området. Dock är intresset noll och intet för att köpa hus, folk sneglar mer och mer på en räkfiskekarriär eller att bo under en bro. Vår hjälte Norgefararen får bara ett bud på 350000 som han tvingas ta. Resten av bolånet får han betala av med hög ränta. Nu ser vi att marknadspriset är 350000 med endast ett omsatt objekt. Då har marknadsvärdet för alla husen obönhörligt sjunkit från 100 till 35 miljoner kr.

Det är såhär det fungerar när en marknad "torkar upp".

Jag vet inte vart du vill komma med detta. Jag vet hur en flash crash uppstår. Den uppstår endast i marknader där inga köpare finns alls. Händer t.ex. i aktier även om det är sällan (pga av att blankare stoppar upp). Det händer inte på en bomarknad. Dvs, en nedång på en bomarknad är extremt utdragen. Det dröjer normalt flera år innan botten är nådd. Du talar om en scenario som inte har uppstått. Jag säger inte att det inte kommer ske i framtiden, men jag säger att den inte finns nu. Det går inte att "röka ut" bostadsägare förrän vi faktiskt har en ekonomisk kris. Jag talar i ett perspektiv om 1-2 år.
2017-11-07, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
När ordet spara började användas som en synonym till amortering var nog syftet att försöka få folk att amortera mer och inte bara betala räntorna. Ordet spara var inarbetat och hade tidigare en positiv klang som gjorde det lättare att få folk att koppla amorteringar till något positivt. Att det rent språkligt inte riktigt stämmer spelade nog mindre roll då de flesta ändå inte hade något begrepp om varken ekonomiska termer eller ekonomi.

Ja, finans- och fastighetskrämarna kallar numera t o m spekulation för sparande och snyltar på ordets fina historiska klang. Dessa satans reklamare, spinnare och krämare urholkar språket. Varje gång jag hör ordet sparande numera misstänker jag att någon tänker stjäla något från mig.
2017-11-07, 15:18
Avslutad
Citat:
Jag vet inte vart du vill komma med detta. Jag vet hur en flash crash uppstår. Den uppstår endast i marknader där inga köpare finns alls. Händer t.ex. i aktier även om det är sällan (pga av att blankare stoppar upp). Det händer inte på en bomarknad. Dvs, en nedång på en bomarknad är extremt utdragen. Det dröjer normalt flera år innan botten är nådd. Du talar om en scenario som inte har uppstått. Jag säger inte att det inte kommer ske i framtiden, men jag säger att den inte finns nu. Det går inte att "röka ut" bostadsägare förrän vi faktiskt har en ekonomisk kris. Jag talar i ett perspektiv om 1-2 år.

Suck. Lever vi i samma verklighet? Vi ser just nu att priserna gått ner åtminstone 10-15% i Stockholm. På ett par månader!
2017-11-07, 15:19
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Panik på Södermalm
http://www.friatider.se/just-nu-bostads-gare-tvingas-s-lja-i-panik

Så här står det i Expressen.

Mäklarnas panik – bostadsrätter reas ut

Citat:
Stämningen bland Sveriges fastighetsmäklare sjunker i samma takt som den iskalla bostadsmarknaden. Vi har talat med flera mäklare, som motvilligt kommenterar den rådande marknaden mot att slippa skylta med sina namn.

Lägenheter som inte sticker ut blir inte sålda. Det kommer färre på visningarna än vad vi hade budgivare för ett halvår sedan. Förra helgen hade jag visningar där det bara kom en enda spekulant, säger en mäklare som vittnar om en undergångsstämning i kåren.
2017-11-07, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Suck. Lever vi i samma verklighet? Vi ser just nu att priserna gått ner åtminstone 10-15% i Stockholm. På ett par månader!

Ja, och? Menar du att detta är en flash crash eller vad är problemet?
Det är inget större problem att radera ut ett års uppgångar på premissen att de som säljer köpte för minst 1 år sedan. Det kommer däremot att bli mycket svårare att radera uppgångar där säljaren går med förlust. Där har du ett motstånd som inte kommer att penetreras så vida inte många säljare (av ena eller andra anledningen) blir tvungen att sälja.

Vill du argumentera får du komma med något köttigare än 2 rader. Jag baserar mina antaganden på grafer från andra länder efter finanskrisen. Inget land hade en flash crash. De nergångar vi såg gick knappast över natten, och för samtliga länder fanns gott om motstånd på vägen. Det är detta jag talar om - motstånd. Jag upprepar - inget talar för att säljare kommer att sälja till förlust. Därför är jag övertygad om att snittpriset för en schysst BR i vasastan inte kommer understiga 85k/kvm. Detta motstånd kommer att hållas tills fundamenta förändras.
2017-11-07, 15:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Tro mig jag är uppdaterad. Det finns andra kanaler. Tveksam till att det är en medveten mörkning. Det är nog att ge lite för mkt credit till MSM.

Vart vill du komma? Jag vet att priserna har gått ner. Anledningen till det kraftigt ökade utbudet är att säljarna inte accepterar priset och antalet osålda lägenheter ackumuleras. Det jag säger är att det finns en viss punkt där det helt enkelt svider för mycket för säljaren att gå ner under. Därför kommer priserna att stabilseras vid en viss nivå. Denna nivå gissar jag är 85k/kvm. Så ser de flesta korrigeringar ut.
Finns en herrans massa BRF och villaägare som kan ta rätt mycket i form av sjunkade priser Och ändå göra vinst.
Det som händer i ditt scenario är att utbudet växer och få avslut sker. Till slut går proppen och nästa prisnedgång inleds.
Senast redigerad av Sonnenwende 2017-11-07 kl. 15:36.
2017-11-07, 15:40
Medlem
AldoRaines avatar
Nordic property investment planerar att lansera en fond där värdet går upp när bostadspriserna sjunker. Är det en ny Lehmankrasch på gång kanske detta är rätt väg att gå.

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/fonden-som-tjanar-pa-bolag-kris/

Det finns gott om små bolag som inte klara att behålla sina tillgångar om det blir en allt mer trögare marknad
2017-11-07, 15:42
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Det är inget större problem att radera ut ett års uppgångar på premissen att de som säljer köpte för minst 1 år sedan. Det kommer däremot att bli mycket svårare att radera uppgångar där säljaren går med förlust. Där har du ett motstånd som inte kommer att penetreras så vida inte många säljare (av ena eller andra anledningen) blir tvungen att sälja.

Vill du argumentera får du komma med något köttigare än 2 rader. Jag baserar mina antaganden på grafer från andra länder efter finanskrisen. Inget land hade en flash crash. De nergångar vi såg gick knappast över natten, och för samtliga länder fanns gott om motstånd på vägen. Det är detta jag talar om - motstånd. Jag upprepar - inget talar för att säljare kommer att sälja till förlust. Därför är jag övertygad om att snittpriset för en schysst BR i vasastan inte kommer understiga 85k/kvm. Detta motstånd kommer att hållas tills fundamenta förändras.

Vilka länder tänker du på? Inte Irland eller Spanien i alla fall. Där sjönk det med mer än 10 procent om året i 7-8 år i följd, utan mer än möjligen något halvår av dämpad nedgång.

https://infographics.economist.com/2017/HPI/index.html
2017-11-07, 15:44
Avslutad
Citat:

Inget sker under en natt, det kan jag hålla med om.

Jag vidhåller att priserna sätts på marginalen. Det verkar som om du inte riktigt förstår vad jag menar. Det spelar ingen roll om jag "vägrar sälja till förlust" om min granne säljer och denna försäljning sätter ribban för priserna i min trappuppgång.
2017-11-07, 16:03
Medlem
biljons avatar
https://www.booli.se/annons/2396322

Man kan riktigt se hur dom här BLT gökarna suttit på middagar med bekanta och skrutit om sin 7,5 miljoners lya som dom alltid "kan casha in på om det hettar till".
Nu visar det sig att det var fel.
Hoppas dom anpassat resten av ekonomin efter det men troligtvis inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in