Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-06, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, exakt. Och fälgarna vår nog att knyta till huset också.

Jag hoppas åtalet är nära. Så många obesvarade frågor. Hur vet vi. Men när? Och var?

Åklagaren var redo att väcka åtal för några dagar sedan men försvarsadvokaten ville ha mer tid och den misstänkte ville ha ett nytt förhör på egen begäran och det var synpunkter på misstankarna om åtalspunkten grov kvinnofridskränkning.
Citera
2017-11-06, 23:47
Medlem
skillad-banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Om jag inte minns fel så var det alkohol och kanske andra droger med i bilden detta tillfälle och då tror jag att man fortsätter slå och slå för man inte kan besinna sig efter första slaget.

Sen att hon var fastbunden i skottkärran, undra om det var för att han tänkte använda den som en tyngd för att sänka kroppen eller om det fanns annan orsak till det?

Tror mer att han bundit kvinnan för att inte tappa henne efter vägen.
Citera
2017-11-07, 00:15
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Om jag inte minns fel så var det alkohol och kanske andra droger med i bilden detta tillfälle och då tror jag att man fortsätter slå och slå för man inte kan besinna sig efter första slaget.

Sen att hon var fastbunden i skottkärran, undra om det var för att han tänkte använda den som en tyngd för att sänka kroppen eller om det fanns annan orsak till det?

Ofta har ju skottkärror idag ett hjul med luft i. Dom är mindre bra som tyngder...
Citera
2017-11-07, 01:03
Medlem
PeterNosters avatar
Det är ju tidningen Expressens uppgifter:

Citat:
Utredningen har enligt Expressens uppgifter kommit fram till att Tova blev slagen med hammare upprepade gånger i samband med mordet.

Citat:
Sammens vill inte kommentera de nya uppgifterna om skottkärra och hammare.
– Jag vill inte säga något eftersom åtal inte är väckt, säger Christer Sammens.

Är det inte yppandeförbud i fallet?
Citera
2017-11-07, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Hur i h-e kan man vara så korkad att man stannar och fortsätter ett förhållande där man tidigare blivit illa behandlad och misshandlad?
Och hur f-n kan tjejens anhöriga, pappa mfl inte agera kraftfullare mot en sån skit?
De bör ha känt till en hel del.
Man upphör aldrig att förvånas.

Har du inte läst/hört nåt om komplexiteten i destruktiva förhållanden?
Jag trodde att de flesta fattat vid det här laget, att det inte handlar om dumhet, utan psykologi. Googla på normaliseringsprocessen, så kanske du kan lära dig något nytt.
Citera
2017-11-07, 07:55
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Åklagaren var redo att väcka åtal för några dagar sedan men försvarsadvokaten ville ha mer tid och den misstänkte ville ha ett nytt förhör på egen begäran och det var synpunkter på misstankarna om åtalspunkten grov kvinnofridskränkning.
misstror dig inte, men har du nån källa att peka mot?
Citera
2017-11-07, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
misstror dig inte, men har du nån källa att peka mot?

Självklart har jag det, citerar en del och resten står i artikeln också:
Citat:
Tidsfristen för att väcka åtal löper ut den 17 november. Utredningen är i det närmaste klar, och åtal hade väckts redan 3 november om det inte var för försvarsadvokaten som bett om mer tid.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tova-bands-vid-skottkarra-och-slogs-med-hammare/
Citera
2017-11-07, 10:15
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Självklart har jag det, citerar en del och resten står i artikeln också:

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tova-bands-vid-skottkarra-och-slogs-med-hammare/
Tack så mycket!
intressant att försvaret drar ut på det, det hör till ovanligheterna
Citera
2017-11-07, 12:28
Medlem
notknapparens avatar
Vilka misstag kan GM gjort, teknisk bevisning?

Hammaren

Hoppas att den hittats!!

- Går en hammare att göra helt ren från blod? I fästen mellan handtag och skaft kan bevis sitta.

Repen/ eller annat som använts för att surra fast kroppen med i kärran

Att man gått ut med att Tova surrats fast i skottkärran borde innebära att man hittat rep/vajrar eller liknade?? Eller syns spår på skottkärran av "repen"? Man kan tänka sig att Tova blött ymnigt, blod överallt, utom på de ställen där "repen" virats runt skottkärran.

Om man hittat "rep", kan man hoppas på fler misstag från gärningsmannens sida. T ex DNA avsättningar från gärningsmannen ( GM blod) på repen, eller DNA/fingeravtryck på
t ex väl rengjorda saker som använts vid mordet eller bortforslandet av kroppen. Hur ska det förklaras? Naturligtvis finns Billys DNA på de flesta saker i fastigheten på förklarligt sätt.

Var hittades isf "repen"?

- i vattnet runt Tovas kropp?

Har de använts för att surra fast fälgen/fälgarna?

- vid vattnet vid bron där Tovas kläder hittades?

En fråga är varför Tovas kläder överhuvudtaget gömts på annat ställe? Har gärningsmannen skadat sig och/eller våldtagit Tova och är orolig för att blod/DNA från sperma spår finns på kläderna?
Har andra saker sänkts med dom? Rep, hammare, Billys egna kläder???? Inget vi har hört något om ( t ex Bonden tidigare i tråden nämnde inget om det, så kanske inte?)

- undangömt vid fastigheten? Annat ställe?

Skottkärran

Skottkärran har troligen hittats, annars kanske man inte kunde veta att det var så det gått till? Spår i marken?
I en använd skottkärra finns massor av skrovligheter där blod från både Tova och GM kan ha hittas. Nog enormt svårt att skrubba rent inuti kärran och även trähandtag. Måste var helt omöjligt att först lyfta upp en blodig kropp i en kärra utan att avsätta blodspår på sina egna händer. Blodiga händer som tar på handtagen. Därefter knyta fast en kropp.

Därefter måste GM göra rent kärran. Användes handskar vid rengöringen? Eller finns "nya" fingeravtryck på kärran och hur ska de då förklaras isf?

Handskar?

- Har GM använt handskar?

Det innebär ytterligare bevismaterial som ska göras av med. Var är de?

- Om inte handskar, risk för att man själv skadar sig om inte tidigare vid dådet, men vid surrning, transport och dumpning i vattnet. Tungt arbete i stress.

Billys egna kläder, och tvätt av honom själv

- Var finns kläderna?

- Kan man finna blod i avlopp i dusch/handfat?

- Blod runt knappar/lucka/ i tvättmaskinen?

Detta i sig utesluter förstås inte alternativ GM, men kanske kan vara en del i en indiciekedja.

Tror att det är oerhört svårt att i den stress som Billy borde ha befunnit sig i, att inte lämna något spår efter sig.
Hur många timmar hade han på sig? Visst åkte han hem till pappan någon gång på morgonen??

Tror han är körd.
Citera
2017-11-07, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
Tack så mycket!
intressant att försvaret drar ut på det, det hör till ovanligheterna

Varsegod.
Han kanske ville ha fler förhör eftersom han kommer ändra sig på den åtalspunkten och erkänna sig skyldig till det.
Citera
2017-11-07, 15:37
Medlem
Browndawgs avatar
Är inte så vanligt att försvaret begär förlängning så här sent in i utredningen. Man börjar ju undra varför dom gör det egentligen.

En annan sak jag kom på är att jag tror han redan hade fäst fälgarna på henne när hon låg på skottkärran, med repen som det talas om... Och sedan bara skjutsat ut henne i vattnet med den.
Citera
2017-11-07, 17:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Är inte så vanligt att försvaret begär förlängning så här sent in i utredningen. Man börjar ju undra varför dom gör det egentligen.

En annan sak jag kom på är att jag tror han redan hade fäst fälgarna på henne när hon låg på skottkärran, med repen som det talas om... Och sedan bara skjutsat ut henne i vattnet med den.

Tänkte på det också, men efter att ha kollat vår skottkärra kändes det som knepigt att få i både en kropp och fälgar. Men det är klart, "viker" man ihop kroppen i fosterställning och lägger fälgarna tvärs över, binder fast allt, kanske det går. (Fasiken hur makabert det låter... )

Däremot undrar jag hur lätt det är att köra och balansera ut en tung skottkärra ut i vattnet. En bit kanske, eftersom det var långgrunt. Tror inte att den kommer balansera som en båt, utan skottkärran kommer att sjunka ner/ tippa och ta in vatten.Då tror jag att det är lättare att dra ut kroppen de 20 meterna. Kroppen blir ju lättare i vattnet, pga vattnets lyftkraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in