Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-06, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
dödsorsaken har ingenting med brott mot griftefriden att göra i min värld.
ovan nämnda brott, och mord, är två helt skilda brott, förutom att i båda fallen finns en död person.

en person bli skjuten i hjärtat. (dödsorsaken är kulan i hjärtat, alltså mord)
en annan person kan, tex, skära huvudet av kroppen. (brott mot griftefriden)

har jag missuppfattat något, enlighten me.
mvh
Jag förstår vad du menar och du har rätt i det du säger. Men jag pratar om det enskilda fallet i tråden. Det enda sättet som MGM an komma undan mordet är att man säga att någon annan kan ha dödat Tova. Då kan man säga att den personen (mördaren) kunde också dumpa kroppen. Då tycker jag att samma person har gjort både mordet och dumpning av kroppen. Jag tror att en av anledningar för att undersökningen tagit så lång tid är att åklagaren vill vända på alla stenar för att bevisa att ingen annan alternativ GM kan finnas.
Citera
2017-11-06, 16:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Om jag kommer ihåg rätt, har åklagaren sagt att de vet på vilken plats och på vilket sätt Tova blev mördad. Då är dödsorsaken klar för dem. Om de inte kan fälla honom för mord, då kan de inte döma honom för griftefriden heller. Men jag tror att han blir dömd för mordet.

Är det så att du drar den slutsatsen om att dödsorsaken är känd av den anledning att man nu vet platsen för var hon dödats? Nu börjar minnet svikta lite i fallet eftersom man inte följer det lika intensivt, men kan inte minnas att jag läst om att man sagt något om att man vet på vilket sätt Tova blev mördad. Men kan ha missat det/glömt det.

Från Hela Hälsinglad 6/10:

"Tidigare har åklagaren varit förtegen om var själva mordet begåtts – men nu bekräftar Christer Sammens mordplatsen. Tova Moberg dödades på området där hon hittades, enligt åklagaren."

https://www.flashback.org/sp62049063

Från Hela Hälsingland 3/11:

"En stor del av mordutredningen har vigts åt att undersöka de tidigare misstankarna. Men åklagaren vill inte kommentera huruvida det som misstänks ha varit en relation fylld av våld kan ha lett till mord.

– Jag vill inte spekulera innan åtalet är väckt, det kommer att visa sig då. Men även den delen är utredd i det här fallet, säger Christer Sammens.
"

https://www.flashback.org/sp62234965

Kan man åtala för mord om man inte har exakt dödsorsak, men tillräcklig stark indiciekedja för att utesluta annan person och utesluta annan dödsorsak än mord, t ex olycka?
Senast redigerad av notknapparen 2017-11-06 kl. 17:12.
Citera
2017-11-06, 17:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Är det så att du drar den slutsatsen om att dödsorsaken är känd av den anledning att man nu vet platsen för var hon dödats? Nu börjar minnet svikta lite i fallet eftersom man inte följer det lika intensivt, men kan inte minnas att jag läst om att man sagt något om att man vet på vilket sätt Tova blev mördad. Men kan ha missat det/glömt det.

"Tidigare har åklagaren varit förtegen om var själva mordet begåtts – men nu bekräftar Christer Sammens mordplatsen. Tova Moberg dödades på området där hon hittades, enligt åklagaren."

"En stor del av mordutredningen har vigts åt att undersöka de tidigare misstankarna. Men åklagaren vill inte kommentera huruvida det som misstänks ha varit en relation fylld av våld kan ha lett till mord.

– Jag vill inte spekulera innan åtalet är väckt, det kommer att visa sig då. Men även den delen är utredd i det här fallet, säger Christer Sammens.
"

Kan man åtala för mord om man inte har exakt dödsorsak, men tillräcklig stark indiciekedja för att utesluta annan person och utesluta annan dödsorsak än mord, t ex olycka?

Åklagaren sa tidigt i fallet hon mördats, ev med ett tillhygge, om jag inte minns fel. Så jag tror rättsläkaren kunnat förklara dödsorsaken.
Citera
2017-11-06, 18:05
Medlem
UgLyBastards avatar
Kunde inte citera inläggen så jag gjorde det manuellt istället.

Citat:
text
du undrade bl.a när fup blir tillgänglig, och det är direkt när åtal väcks.
när åtal är väckt kan man höra av sig till tingsrätten och beställa. (svarar mer på ditt andra inlägg längre ner)

Citat:
Ursprungligen postat av Slafshoran
jidder

Jo det finns såna fall ja, men det finns även fall där förövare har blivit fällda för mord utan vare sig kropp eller dödsorsak.
Vi vet ju i princip ingenting om detta, eftersom det är så tyst.

nötknäpparen, no offense, jag gillar dig, men de fall du pratar om har egentligen ingen relevans för vare sig det jag skrev eller för fallet i övrigt.
det som var poängen var att man inte blir dömd för brott mot griftefriden om man mördar någon och gör sig av med liket, men man kan bli dömd för brott mot griftefrid om man, tex, heter Mats Alm och hanterar en död kropp på ett olämpligt sätt. (drog det lite grovt bara).
har nog inte hört om ett fall där en mördare blir dömd för både och.
Citera
2017-11-06, 18:15
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag förstår vad du menar och du har rätt i det du säger. Men jag pratar om det enskilda fallet i tråden. Det enda sättet som MGM an komma undan mordet är att man säga att någon annan kan ha dödat Tova. Då kan man säga att den personen (mördaren) kunde också dumpa kroppen. Då tycker jag att samma person har gjort både mordet och dumpning av kroppen. Jag tror att en av anledningar för att undersökningen tagit så lång tid är att åklagaren vill vända på alla stenar för att bevisa att ingen annan alternativ GM kan finnas.
det har inte tagit så lång tid ändå, det är mer regel än undantag att det tar 6 månader eller mer när det gäller mord.
men självklart är det en stor sten att vrida och vända på, att utesluta att det kan vara någon annan.

men oroa dig inte, han blir dömd.
beroende på vad dom får fram om hur pass my let våld hon råkat ut för bland annat, så kommer straffet därefter.
lagens strängaste blir det nog inte, som jag hoppades innan, men han kommer åtminstone vara 30 när han kommer ut. annars är det mycket synd.
för han är väl 22 nu?
Citera
2017-11-06, 18:18
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Åklagaren sa tidigt i fallet hon mördats, ev med ett tillhygge, om jag inte minns fel. Så jag tror rättsläkaren kunnat förklara dödsorsaken.
jo, det stämmer.

har man gått ut med det, det har man inte va?
Citera
2017-11-06, 18:25
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:

"

min fetning.
svaret, utan krusiduller, är JA.
det finns fall där kroppen, och således heller inte dödsorsak, finns, men GM har blivit dömd för mord.

nu har man en kropp, man har högst troligt en dödsorsak och förhoppnings ett mordvapen.

mordplats område låter det som, men inte att dom har den precisa mordplatsen, även om jag tror att det finns en ganska klar bild av vad som har hänt.
Citera
2017-11-06, 19:06
Medlem
Citat:
19-åriga Tova Moberg slogs flera gånger med hammare i samband med mordet, enligt uppgifter till Expressen.
Fastbunden i en skottkärra kördes hon sedan ner mot vattnet vid expojkvännens gård.
Inom kort väcks åtal om mord – och troligtvis grov kvinnofridskränkning – mot hennes tidigare pojkvän.

Citat:
Åklagare Christer Sammens har tidigare berättat att Tova mördades på annan plats innan gärningsmannen sänkte ned kroppen i sjön för att dölja den. Sammens vill inte kommentera de nya uppgifterna om skottkärra och hammare.

Citat:
I mordutredningen har polisen hittat Tovas personliga dagbok, "i vilken hon i det närmaste förutsåg sin egen död och att denna skulle komma att inträffa", enligt åklagare Christer Sammens.
– Den slutsatsen drar jag från det hon skrev. Hon skrev det nästan uttryckligen att hon snart trodde sig vara död, har åklagaren tidigare sagt.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tova-bands-vid-skottkarra-och-slogs-med-hammare/
Citera
2017-11-06, 19:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tova-bands-vid-skottkarra-och-slogs-med-hammare/

Hammare och skottkärra. Då fick vi svaret på hur hon dödades och hur hon transporterades ned till vattnet. Hammare känns inte som ett ”impulsivt” mord som t ex strypning (få tyst på personen). Man måste förmodligen slå ett antal gånger för att döda en vuxen människa.
Citera
2017-11-06, 19:49
Medlem
Citat:
Hammare och skottkärra. Då fick vi svaret på hur hon dödades och hur hon transporterades ned till vattnet. Hammare känns inte som ett ”impulsivt” mord som t ex strypning (få tyst på personen). Man måste förmodligen slå ett antal gånger för att döda en vuxen människa.
Äntligen får vi svar. Och fy fan vilket jävla svin. De var så unga och borde haft hela livet framför sig. Men en svartsjuk kille gillade att plåga livet ur sin tjej, och senare ex-tjej. Hoppas han mår jävligt dåligt. Skottkärra. Så ovärdigt. Och att slå med hammare - då måste man vara riktigt förbannad. Och elak.
Citera
2017-11-06, 19:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Tror tyvärr du har rätt, det krävs nog ett flertal slag med en hammare för att döda någon om man nu inte träffar rätt direkt.

Grymt och meningslöst verkar det vara, man kan ju bara hoppas att T*va blev medvetslös redan vid första slaget.
Citera
2017-11-06, 20:34
Medlem
Browndawgs avatar
Har ju varit diskussion här inne tidigare hur han lyckats få ned henne till vattnet. Skottkärra hade jag inte tänkt på... Men med en sån är det ju inga större problem.

Tillhygget som diskuterats helt absurt mycket visar sig alltså vara en jävla hanmare. Bestialiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in