2017-11-06, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Känns nu lite läskigt att hon förpestar Stockholm med sin närvaro, kände just hur iskallt vinden ven Jag förmodar att det inte kommer att finnas någon möjlighet att vara åhörare någon dag i hovrätten, platserna är väl reserverade för press och anhöriga? Någon som vet hur det brukar funka?

Man kan inte i förväg reservera plats inför en rättegång, men antar att media ändå har ett liksom naturligt företräde. Plus lite kriminalkändisar typ GW och några till. Jag hade själv tänkt gå, men inte förrän 14/12. Då hoppas jag att jag får komma in. Kan gärna offra mig att sitta på golvet i värsta fall :-)
Citera
2017-11-06, 16:53
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59

2017-11-03
Hovrätten har idag avslagit en begäran från en av de tilltalade om att förundersökningen ska kompletteras. Den tilltalade hade begärt att en ny körning skulle göras mellan brottsplatsen och hennes kontor respektive bostad med henne som förare, i syfte att kunna bedöma avståndet i tid. Hovrätten ansåg inte att det fanns några skäl att genomföra en sådan körning.

http://www.svea.se/Avgoranden-och-pagaende-mal/Pagaende-langmal/Information-om-mal-B-8032-17-det-sk-Arbogamalet/
Hahahahaha!
Jamen herregud! Klart att JM kan bevisa att hon inte hade kunnat köra den sträckan på den tiden...
Samtidigt är jag förundrad över hur hon kan ha kommit fram till att detta är en bra lösning som BEVISAR att det inte var hon. Jag förstår faktiskt inte.
Amanda Hikes kommer att behöva en tid på rehab efter detta fallet.
Citera
2017-11-06, 16:54
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Man kan inte i förväg reservera plats inför en rättegång, men antar att media ändå har ett liksom naturligt företräde. Plus lite kriminalkändisar typ GW och några till. Jag hade själv tänkt gå, men inte förrän 14/12. Då hoppas jag att jag får komma in. Kan gärna offra mig att sitta på golvet i värsta fall :-)

sitta? alla kommer ju sitta på bänk/stol och om du sitter på golvet ser du bara åhörarnas arslen.

det är snarare att du offrar dina ben genom att dem blir uttröttade efter en hel dags stående.
Citera
2017-11-06, 17:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Om något eller några av de närstående ska åtalas för brott så antar jag att det hela måste dras ett varv i Tingsrätten först. Men jag är inte säker.

Rimligen borde exv. ett vittnesmål kunna leda till att någon häktas efter förhandl. och åtalas vid TR, ja. Jag har inte sett handlingarna och stipuleringarna inför HR, men det känns lite främmande att "barnen" skulle kunna åka in i finkan på ett bananskal där. Men om målet är mordet på AP och de fortf. hör till de misstänkta så antar jag att det vore möjligt.

Men känslan är att annat är att vänta.
Citera
2017-11-06, 20:14
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Det du skriver har jag också tänkt på länge. Är man oskyldig vill man ju inte ha något straff över huvud taget. Plus att Amanda Hikes sa: "JM anser inte att hon är skyldig". Om man är oskyldig ska väl advokaten i stället säga "Hon säger att hon är oskyldig". Att anse något är en annan sak, det är precis så psykopaten tänker om sina brott; hon begick dem för att hon ansåg att det var nödvändigt för att hon skulle få det hon ansåg sig ha rätt till.

Man får anta att de hänvisar till att hon inte fysiskt utförde dådet därmed önskas sänkning. Vidare så gäller ju även överklagan bedrägerierna .... (jag gissar på det)
Citera
2017-11-06, 20:51
Medlem
Bewitcheds avatar
Dag 5, 20/11 Fortsatt uppspelning av förhör med tilltalad, förhör med två vittnen samt förhör med målsägande

Detta gäller ju Aki målet.... vilka är vittnerna? Om det är barnen så tänker jag att det har ju redan blivit hörda. Till hovrätten kommer man ju bara till hörs om man har något nytt. Har de för avsikt att äntligen göra vad som är rätt för såväl Akis familj som för samhället?

Eller har jag missupfattat?
Citera
2017-11-06, 22:16
Medlem
Honan6s avatar
MittMedia har släppt en e-bok om fallet.
För pluskunder, dock.
http://www.na.se/blaljus/brott/mittmedia-slapper-e-bok-om-sommarstugemorden-ett-helt-unikt-fall-i-svensk-rattshistoria-4
Citera
2017-11-06, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
För pluskunder, dock.
http://www.na.se/blaljus/brott/mittmedia-slapper-e-bok-om-sommarstugemorden-ett-helt-unikt-fall-i-svensk-rattshistoria-4

I annat fall kan man gå in på "En mörk historia" = podcasten del 1-5 i fallet. Men mycket är sånt vi säkert redan har hört, men det är en bra beskrivning ändå med flera ljudupptagningar både från avlyssningar och från rättegången.

Någon som vet om det kommer bli direktrapportering från HR i någon media i morgon?
Citera
2017-11-06, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
För pluskunder, dock.

Finns även många timmars material och utlägg i podden "En mörk historia", rekommenderas för att få en inblick i fallet
Citera
2017-11-07, 00:29
Medlem
För den som är intresserad:

I Brottscentralen 6/11 pratade man lite om Arbogafallet från c:a 35:10 in i programmet. 7/11 kl 10:55 har Brottscentralen ett extrainsatt program om just det.
Citera
2017-11-07, 00:38
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Dag 5, 20/11 Fortsatt uppspelning av förhör med tilltalad, förhör med två vittnen samt förhör med målsägande

Detta gäller ju Aki målet.... vilka är vittnerna? Om det är barnen så tänker jag att det har ju redan blivit hörda. Till hovrätten kommer man ju bara till hörs om man har något nytt. Har de för avsikt att äntligen göra vad som är rätt för såväl Akis familj som för samhället?

Eller har jag missupfattat?
Ett av vittnena är den nya boende i deras gamla hus, som tagit emot post från försäkringsbolaget och vittnar om vad Aki visste och inte visste om livförsäkringen
Citera
2017-11-07, 00:41
Medlem
Citat:
För den som är intresserad:

I Brottscentralen 6/11 pratade man lite om Arbogafallet från c:a 35:10 in i programmet. 7/11 kl 10:55 har Brottscentralen ett extrainsatt program om just det.

Tack. Vet du om svt direktrapporterar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in