2017-09-23, 19:27
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Och...?

De menar då att TR är problemet och att HR kommer att rätta till allt när Hikes fått förklara hur det ligger till ? [/i]
Skulle inte förvåna mig ett dugg!
Citera
2017-09-23, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Skulle inte förvåna mig ett dugg!
Enligt modellen JM lider av hybris och bara babblar, medan Hikes känner sig tvungen/har duperats till att lyda klientens storvulna anvisningar ?

Jag tycker att Hikes skulle äventyra sin trovärdighet genom att inleda med en så aggressiv och närmast stöddig formulering av överklagandet och inte följa upp med substans. Hon framstår ju därigenom som utrustad med en obegränsad tilltro till sin egen förmåga att helt enkelt snacka bort en tingsrättsdom:
"Nu ska ni få höra hur det verkligen ligger till, som min klient haft vänligheten att förklara för mig".

Jag vet inte vad jag ska tro, det är ju trots allt inte Rönnbäckskan som släppts loss.
Citera
2017-09-23, 19:55
Medlem
Citat:
Vi har nog talat förbi varandra. Vad är det du inte tror ? Med "de" avsåg jag JM och Hikes. Du kanske syftar på HR ?

Jag uttryckte alltså retoriskt en viss förvåning över någons förmodan att Hikes inte skulle komma att presentera något nytt material eller föreslå några nya förhör.

De ger upp om algerna, då ?

Och om mörkerkörningen ?

Och om coola colavittnet ?

Och...?

De menar då att TR är problemet och att HR kommer att rätta till allt när Hikes fått förklara hur det ligger till ?
Jag tror att hovrätten kommer fastställa straffet mot JM.
Inte säkert att hon kommer bli fälld för mordet på AP men för mordet på GM kommer hon bli fälld som anstiftare.
Citera
2017-09-23, 19:59
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
När det gäller Aki delen blir det väl till stor del en fråga om bevisvärdering (ang kiselalgerna då), eller?
Sen kanske de kan få bort någon stämpling? Den med soffan verkar inte stämma, då soffan stod på markplan (finns foton). AB o RS vittnade inte under ed samt ändrar/har olika uppgifter om var och hur stämplingarna gick till.

I GM/AM delen kör de ju hårt på tidsspegeln och även trovärdigheten hos MR. Spanings-pm från de 2 Stockholmsbesöken + att MRs iphone var beslagtagen 160816 tas upp som nya bevis. Även MRs RPU tas upp som nytt bevis, fanns ju inte när Hikes pläderade. Tyvärr verkar han ha ett j-a dåligt minne och blandar o ger lite mycket men betyder förhoppningsvis inget i slutänden.

Cola-kvitto/vittne och bandinspelning lyser med sin frånvaro...

Var finns det foton från Kungsladugårdsgatan?
Citera
2017-09-23, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Var finns det foton från Kungsladugårdsgatan?

I överklagan sidan 8. Fotografier av osv.

Edit: AB säger också i sitt vittnesmål att soffan stod på markplanet. Hon drog då slutsatsen att DB ev skulle typ knuffa ner Aki i trappan ner till källarvåningen.
Senast redigerad av diva59 2017-09-23 kl. 20:07.
Citera
2017-09-24, 00:00
Medlem
Bewitcheds avatar
En sådan som Johanna ”finns inte” helt enkelt - mycket bra läsning!!!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forskaren-om-johanna-moller-hon-utmanar-hela-bilden-av-en-kvinnlig-forovare/
Citera
2017-09-24, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
En sådan som Johanna ”finns inte” helt enkelt - mycket bra läsning!!!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forskaren-om-johanna-moller-hon-utmanar-hela-bilden-av-en-kvinnlig-forovare/
Forskaren är tydligen inte bekant med alla de amerikanska fall som skildrats i dokumentärserier. Ovanliga men skrämmande lika.
Citera
2017-09-24, 00:20
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Forskaren är tydligen inte bekant med alla de amerikanska fall som skildrats i dokumentärserier. Ovanliga men skrämmande lika.

Inte så att man talade om Sverige tror du?
Citera
2017-09-24, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Inte så att man talade om Sverige tror du?
Jag får erkänna, att jag inte läst artikeln - den är låst. Men om man konsumerar kriminaldokumentärer känner man igen vissa typer - de är ju tacksamma för dramatiska skildringar.

För den som blivit lite less på JM kan Laura Hernandez och Virginia Rearden erbjuda lite omväxling. De var kanske inte fullt så vidlyftiga som JM, men av samma typ var de. Hernandez utnyttjade sin son och sin dotter med pojkvän till att mörda maken för försäkringspengar. Rearden hade försäkringsbedrägerier som födkrok och använde sin manipulativa begåvning till att systematiskt jaga offer (fyra misstänkta mord).

Edit:

"Fördjupningslitteratur"
Fallet Hernandez har skildrats i fem dokumentärserier med snarlik inriktning, flera tillgängliga i det svenska utbudet:
Deadly Women: Anger Mismanagement
Blood Relatives: I, Thee Dead
Wicked Attraction: Mommy’s Little Helpers
The Family That Slays Together: Breakfast For A Dead Man
Killer Kids: Edgar Garcia
Senast redigerad av LOE2 2017-09-24 kl. 01:21.
Citera
2017-09-24, 01:31
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
För den som blivit lite less på JM kan Laura Hernandez och Virginia Rearden erbjuda lite omväxling. De var kanske inte fullt så vidlyftiga som JM, men av samma typ var de. Hernandez utnyttjade sin son och sin dotter med pojkvän till att mörda maken för försäkringspengar. Rearden hade försäkringsbedrägerier som födkrok och använde sin manipulativa begåvning till att systematiskt jaga offer (fyra misstänkta mord).

Edit:

"Fördjupningslitteratur"
Fallet Hernandez har skildrats i fem dokumentärserier med snarlik inriktning, flera tillgängliga i det svenska utbudet:
Deadly Women: Anger Mismanagement
Blood Relatives: I, Thee Dead
Wicked Attraction: Mommy’s Little Helpers
The Family That Slays Together: Breakfast For A Dead Man
Killer Kids: Edgar Garcia
Tack för tips!

Ruskigt nog så passar t.o.m två av titlarna perfekt in på JM och hennes bihang.
"Mommy´s little helpers" är ju gjuten.
Likaså "Breakfast For A Dead Man" med tanke på framdukade "efter-döden-buffén" till Aki när han låg mördad i vattnet.
Citera
2017-09-24, 01:49
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Samtliga ändringsyrkanden i överklagandena bestrids av åklagarna.

Så här lyder argumentationen i den del, där Hikes anklagade åklagarna för manipulation, överträdelse av lag, korruption mm:

Beslut om att höra närstående som medmisstänkta (Möller)
Tingsrätten har fattat ett korrekt beslut i frågan.
Förundersökningen pågår fortfarande mot JB, DB och JJ. Så sent som den 15 september 2017 lämnades nya direktiv i ärendet med flera olika utredningsåtgärder. Det uttalande som advokat Hikes hänvisar [till] löd att det på befintligt material inte var aktuellt med åtal.
I en brottmålsprocess kan en förhörsperson antingen ha rollen som part eller vittne. En person kan inte ha olika roller under samma process. Vid kumulation av mål där en person har rollen som part vid ett av brotten men inte vid det andra ska personen höras såsom part i båda delarna. Brotten i nu aktuellt ärende har ett sådant samband att JB, DB och JJ ska höras såsom part vid båda brotten. Part omfattas inte av den s.k. närståenderegeln i RB 36:3 (jfr RB 37:3). Det finns således ingen rättighet för dem att såsom närstående vägra att höras. Videoupptagningarna med deras förhör ska spelas upp i hovrätten.
Det här verkar ju vara helt solklart så att åklagaren har rätt.
Hikes visar på dåligt omdöme som advokat som tar upp detta, anser jag.
Även fast JM med järnhand (och extremhybris) försöker styra upp allt så krävs det finess och en balansgång av Hikes för att hon skall framstå som en trovärdig och seriös advokat och inte hamna på samma nivå som JM. Jag tycker inte att Hikes klarar balansgången bra.
Den juridiska kompetensen äts upp av narcissist-JM:s order.
Det tar överhanden.
Nu finns ju, i och för sig, inga förmildrande omständigheter vad det gäller JM.
Det finns inget gott, inget till hennes fördel att ta upp.
Det finns bara ett becksvart mörker.
Av ondska, hybris, empatistördhet och ultimat egoism.
Men ändå, Hikes borde ha ett mer juridiskt professionellt förhållningssätt.
Lite mer distans.
Till ALLT.
Inte tillåta sig till JM-style.
Citera
2017-09-24, 10:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A45B
Vad tror du att det kommer för nytt material?

Ingen aning om jag ska vara ärlig, det enda jag vet är ju att åklagarna jobbar stenhårt på att få A*i-delen att hålla även i HR, de har ju kompletterat med ytterligare punkter i sin inlaga till överklagandet.

Håller A*i-delen och det konstateras att det är mord och ingen olycka så kommer den andra delen att få någon fälld för själva utförandet att öka.

Tror att åklagarna ser det som en tvåstegsraket, där det första steget är att få dit Johanna Möller för anstiftan, när det är gjort kommer steg två, få fast de som utförde själva dådet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in