2017-11-04, 20:39
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Fast det kommer vi aldrig få reda på, inse det!

Skulle PM förklara varför han gjorde som han gjorde, så skulle det bara vara för hans egen agendas skull.

Du kan glömma att få en förklaring. Men skulle PM ge en ärlig förklaring, så skulle det bara bli mer absurt.

Det går inte få fram, varken genom en utredning, eller diskussion, hur han tänker. Troligtvis vill vi inte heller veta hur han tänker.

Ge dig nu. Pajas.
Madsens personlighetstyp är väldokumenterad. Det är inte viktigt att fråga Madsen för att förstå hur hans hjärna fungerar och varför han gjort som han gjort. Han har haft en fristad där han kunnat göra precis som han ville utan någon som helst risk för att någon ska kunna avbryta honom. Denna möjlighet i kombination med en idé om hur han ska kunna klara sig undan/lura polisen, ledde till att han gjorde precis det han ville. Psykopater hindras normalt sett annars bara av brottsbekämpande myndigheter och risken för straff. De är precis lika ointresserade av att sitta i finkan som du och jag.

Så här fungerar Madsen:
Den totala avsaknaden av empati för offret gjorde att han behandlade sitt offer precis som han hade lust att göra. KW betydde lika mycket för honom som en mikrovågsugn betyder för mig eller dig. Om jag ville skruva upp en mikrovågsugn för att jag var jättenyfiken på hur den såg ut på insidan så hade jag gjort det om jag hade kommit över en sådan. Men, om det varit kriminellt att skruva upp en mikrovågsugn så hade jag varit hemskt försiktig eftersom jag naturligtvis inte ville hamna i fängelse. Då hade jag definitivt inte skruvat upp första bästa mikrovågsugn.

Men så hade jag kanske gått dag ut och dag in och funderat på hur en mikrovågsugn beter sig när man skruvar upp den. Och den här nyfikenheten hade lett till att jag skapat mig en mental lista över olika experiment som jag ville göra med mikrovågsugnen när jag väl fick chansen, vilket gjort det väldigt jobbigt för mig. Jag hade laddat ner filmer på öppnade mikrovågsugnar från internet och till slut tänkt ut en plan - jag skulle använda min ubåt där jag skulle kunna skruva i lugn och ro. Sedan skulle jag ljuga för polisen och media eftersom jag parallellt med mitt mikrovågsugnsintresse hade en släng av narcissism vilket gjorde att jag trodde att jag var smartare än andra människor.
Citera
2017-11-04, 20:47
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Madsens personlighetstyp är väldokumenterad. Det är inte viktigt att fråga Madsen för att förstå hur hans hjärna fungerar och varför han gjort som han gjort. Han har haft en fristad där han kunnat göra precis som han ville utan någon som helst risk för att någon ska kunna avbryta honom. Denna möjlighet i kombination med en idé om hur han ska kunna klara sig undan/lura polisen, ledde till att han gjorde precis det han ville. Psykopater hindras normalt sett annars bara av brottsbekämpande myndigheter och risken för straff. De är precis lika ointresserade av att sitta i finkan som du och jag.

Så här fungerar Madsen:
Den totala avsaknaden av empati för offret gjorde att han behandlade sitt offer precis som han hade lust att göra. KW betydde lika mycket för honom som en mikrovågsugn betyder för mig eller dig. Om jag ville skruva upp en mikrovågsugn för att jag var jättenyfiken på hur den såg ut på insidan så hade jag gjort det om jag hade kommit över en sådan. Men, om det varit kriminellt att skruva upp en mikrovågsugn så hade jag varit hemskt försiktig eftersom jag naturligtvis inte ville hamna i fängelse. Då hade jag definitivt inte skruvat upp första bästa mikrovågsugn.

Men så hade jag kanske gått dag ut och dag in och funderat på hur en mikrovågsugn beter sig när man skruvar upp den. Och den här nyfikenheten hade lett till att jag skapat mig en mental lista över olika experiment som jag ville göra med mikrovågsugnen när jag väl fick chansen, vilket gjort det väldigt jobbigt för mig. Jag hade laddat ner filmer på öppnade mikrovågsugnar från internet och till slut tänkt ut en plan - jag skulle använda min ubåt där jag skulle kunna skruva i lugn och ro. Sedan skulle jag ljuga för polisen och media eftersom jag parallellt med mitt mikrovågsugnsintresse hade en släng av narcissism vilket gjorde att jag trodde att jag var smartare än andra människor.
Tack för ett intressant inlägg. Du förklarar så vem som helst kan förstå!

Men du har fel.

PM öppnade aldrig upp KW. Han mördade henne, sågade henne i bitar, och dumpade henne.

Möjligtvis var han intresserad av att mörda, men inte med det tillvägagångssättet som du påstår.

Det är tragiskt, och mycket konstigt. Men PM hade inte någon fascination över hur människokroppen ser ut på insidan.

Min teori är att han helt enkelt, är en sexualsadist.
Citera
2017-11-04, 20:52
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Uppgifterna som tidigare släpps, var ju att hennes kläder var hela, alltså var hon ju näck då övergreppen pågick. Han behövde säkert inte alls tvinga av henne kläderna, de tror jag faktiskt hon tog av sig själv, likaså tror jag hon löt honom binda sig - allt i hopp om att ”gör jag precis som han säger så får jag kanske leva”. När de dök så var Kim helt jävla otroligt oerhört ofattbart utelämnad till en total galning. Han kanske började med små, små psykningar som trappades upp. Hur menar ni att hon skulle tänka? Om hon t ex skulle övermanna honom.. jaha och sen då? Med fast och beslutsam hand styra upp till ytan, navigera in till land och klättra ut och låsa in den blåslagne Madsen medan hon går till polisen och anmäler honom för ofredande?
Nej. Hon var nog klok och kalkylerade med sina chanser, därefter gjorde hon som han ville. Han i sin tur slapp både riv, bit och blåmärken. Jag kan faktiskt inte se så många alternativa scenarier.
Ja, det är rimligt att anta att han fått henne att plocka av alla klädesplagg själv.
Helt enkelt dragit fram sin kniv och beordrat henne till detta.
Och vad skulle hon kunna göra annat i den hotfulla situationen än att gå honom till viljes?
Har man en kniv riktad mot sig så är man nog inte så kaxig.

Vilken överjävlig mardröm alltså att hamna i. I en farkost under vatten tillsammans med en
sadistisk galning och utan precis alla möjligheter att undkomma sin angripare.
Det har förvisso påpekats otaliga gånger förut men tål att sägas en gång till.

Apropå Ellis kultroman "American Psycho" som diskuterats vid några tillfällen i tråden.
Jag minns att han vid ett Stockholmsbesök i samband med att boken utgavs här uttalade
vid en intervju att han var närmast säker på att romanen skulle bli helt omöjlig att filmatisera.
Det var knappt så att han fick en förläggare som vågade publicera den.
Men ut kom den och film blev det med Christian Bale som den mordlystne sadisten
Patrick Bateman.
Senast redigerad av Grandioso 2017-11-04 kl. 21:15.
Citera
2017-11-04, 20:54
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Tack för ett intressant inlägg. Du förklarar så vem som helst kan förstå!

Men du har fel.

PM öppnade aldrig upp KW. Han mördade henne, sågade henne i bitar, och dumpade henne.

Möjligtvis var han intresserad av att mörda, men inte med det tillvägagångssättet som du påstår.

Det är tragiskt, och mycket konstigt. Men PM hade inte någon fascination över hur människokroppen ser ut på insidan.

Min teori är att han helt enkelt, är en sexualsadist.
Det var en analogi för guds skull. Det var tänkt att illustrera hur oförmåga att känna empati fungerar.
Citera
2017-11-04, 20:59
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Du som har koll på DK kommer FUP vara offentlig för danska medborgare? I så fall kanske du kan hämta ut och lägga upp här när rättegången börjar? Det vore intressant att läsa denna FUP.

"denna FUP"?

Detta/Dessa FUP.

Sedan är det inte offentliga handlingar i DK.

Förundersökningen kan säkert läcka, men den som lever får se.
Citera
2017-11-04, 21:00
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det var en analogi för guds skull. Det var tänkt att illustrera hur oförmåga att känna empati fungerar.
En mycket bra analogi också.

Men du bidrog inget till diskussionen.

Samtidigt så undrar jag, måste man vara empatistörd för att begå ett sådant brott, som PM gjort?
Citera
2017-11-04, 21:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Samtidigt så undrar jag, måste man vara empatistörd för att begå ett sådant brott, som PM gjort?

Ett guesstimate på : nej, förmodligen inte. Nu finns det inget som tyder på att så är fallet här, men jag kan tänka mig att någon som utför en handling motiverad kanske av hämnd eller liknande omständighet skulle kunna ge sig till ganska grymma saker, men då är det mot någon mer specifik person och knappast "vem som helst". Det är väl också så att man av någon tidigare påverkan kanske lättare tycker illa om vissa än andra. Även om man inte känner personen, för att de starkt påminner om någon?
Citera
2017-11-04, 21:22
Medlem
Citat:

Helt övertygat om det. Som #Tryckkokaren nämnde troligen sexualsadist.
Citera
2017-11-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jaha, så du har "criminal profiler" drömmar? På tredjeplats av topp 6 av Full of Shit Professions:
http://www.cracked.com/article_18380_the-6-most-statistically-full-shit-professions.html

Fast han kanske inte har såpass uttänkta analyser om detta så det är till någon nytta? Det är klart, man kan försöka leda in honom på ett ideteoretiskt filosofiskt eller möjligtvis religiöst perspektiv var man ger honom ett antal frågor att reflektera över men resultatet riskerar ju att bli mer ett slags ad hoc analys då premisserna i hög grad är det. Särskilt om det skulle vara fråga om något som liknar en dråpsituation.

Har inte sett, men ska kolla. Helst håller jag mig till uttalanden av personer som kan sitt ämne. Men ibland kan de lite mer utflippade varianterna också vara intressanta - såsom en hel del som skriver här.

NEJ! Jag menade inte just dig!
Citera
2017-11-04, 21:40
Medlem
Citat:
Vaneförbrytare brukar oftast inte bry sig om att försöka förklara ett händelseförlopp de inte kan uppge. Säkerligen finns något antal "nybörjarförbrytare" som också är ganska tystlåtna.

Jo. Småkriminella kan kanske inte ens försvara sig eftersom de inte har den intellektuella förmågan till det. Inte ens med advokatens hjälp. De snärjer in sig i sina egna lögner och ger ganska snart upp.

Har sett det flera gånger.
Citera
2017-11-04, 21:47
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kalla mig vad du vill, det bekommer mig inte. Jag känner ju inte dig.
Vissa är intresserade i HUR hon dog rent tekniskt och diskuterar olika gaser sida efter sida. Inget fel i det, enligt mig. Andra undrar VARFÖR hon dog. Ytterligare några försöker tänka sig in i hur PM TÄNKER och varför han gjorde som han gjorde. Vad som kan ligga bakom ett sånt dåd han tydligen har begått. I hans sätt att tänka och se på världen och sina medmänniskor. DET intresserar mig.
I så fall är jag också, och många fler därtill ”otäcka jävlar”. Det var något av det dummaste jag hört här. Bra svar, zilvereko!
Citera
2017-11-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ett guesstimate på : nej, förmodligen inte. Nu finns det inget som tyder på att så är fallet här, men jag kan tänka mig att någon som utför en handling motiverad kanske av hämnd eller liknande omständighet skulle kunna ge sig till ganska grymma saker, men då är det mot någon mer specifik person och knappast "vem som helst". Det är väl också så att man av någon tidigare påverkan kanske lättare tycker illa om vissa än andra. Även om man inte känner personen, för att de starkt påminner om någon?

Låter som att du tror att såna infall och tankar, att döda och sen stycka en människa, kan planteras i hur som helsts i vem som helsts hjärna för att man kanske är väldigt arg på den personen.

Det är naturligtvis inte sant. I så fall hade mordstatistiken varit betydligt högre än vad den är idag. Vanliga människor sväljer ofta förtreter de blivit utsatta för. Eller går i polemik med personen eller polisanmäler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in