Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-04, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
När man styr, som du säger, så kan man ju antingen styra mot något eller styra från något.
Ja, efterspelet kräver förklaringar och dina antaganden är bra men behöver lite mer substans; något reellt att ta på. Tiden är mogen och omständigheterna perfekta.

Jag tror visst att Barbros (Sagnell) grupp fanns i sinnevärlden, men det är ju inte bevisat att det var just dessa som fanns runt mordplatsen. Aldrig har någon trätt fram. Det är just det - ingen var där.

Sagnells grupp fanns 71 men som du förstår låg de lågt efter 71 och hade ögonen på sig. Säkert lekte några av de tidigare medlemmarna med FMN mfl ibland men det var nog knappast de som varit i faten. Det hade ganska snart också blivit publikt och inte nedtystat.

Wt iakttageserna 86 är inte den gruppen och OF:s Barbro heter inte Barbro mer än Leon heter Leon.

Det enda vi vet är att Donald först sagt att de var däromkring men sedan ändrade sig och till slut hade avslutat dagen långt tidigare och satt bekvämt på en krog vid Östermalmstorg och gosade sig.

Vilka det var, varför de var där, vad som hände och varför det var känsligt nog att begrava återstår att klarlägga.
Citera
2017-11-04, 12:51
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tja jag förstår att du känner någon slags intellektuell samhörighet. Du hör ju till samma kategori som hönsen i FRO gänget. Du hektogreferade ju själv nyhetsbrev(numera på nätet) och har spridit ett otal vansinniga teorier om mordet och har sprungit runt i trappuppgångar letande efter mystiska meddelanden du kan tolka som anagram och mystiska budskap etc. Listan på dina stollerier är ändlig.

Allt är ett virrvarr i ditt huvud och där får varken logik eller ironi något större utrymme. Snabba hopp och assosiationer. Noll koll på hur saker ser ut i verkligheten. Hur underrättelsetjänster arbetar. etc etc.

Klering levererar dolda hot till OP via konstverk som är förebud till ett mord när stjärnorna står rätt. Det är ditt track record.

Jag tror att alla tänkande människor förstår ganska omgående att Sagnell inte hade det nätverk som krävs vare sig att genomföra något sådant här eller att komma undan med det.

De som var aktiva och observerades mordkvällen var dock något helt annat. De hade inflytande att mörklägga sin närvaro och kontakter inom både Säpo och underrättelsetjänsten ända in i Polishuset och regeringskansliet. Snabbt gick det också! En värld där du inte har några referensramar.

Fast de kan ha varit ganska "nyttiga" för utförandet. Jag vet inte hur svårt det var att exempelvis avlyssna trafik från komradio, eller att de haft någon inom organisationen som delger andra uppgifter om deras aktiviteter.
Om man nu mörkat deras aktiviteter så kan väl det bero på att det kan finnas antaganden om att deras aktiviteter varit av någon relevans. Vad skulle man göra? Gå ut på mittupslaget i kvällstidningarna och säga "Jo, vi höll minsann koll på varje steg Olof Palme tog fast vi har inte sett något"?
Citera
2017-11-04, 12:55
Medlem
Citat:
Sagnells grupp fanns 71 men som du förstår låg de lågt efter 71 och hade ögonen på sig. Säkert lekte några av de tidigare medlemmarna med FMN mfl ibland men det var nog knappast de som varit i faten. Det hade ganska snart också blivit publikt och inte nedtystat.

Wt iakttageserna 86 är inte den gruppen och OF:s Barbro heter inte Barbro mer än Leon heter Leon.

Det enda vi vet är att Donald först sagt att de var däromkring men sedan ändrade sig och till slut hade avslutat dagen långt tidigare och satt bekvämt på en krog vid Östermalmstorg och gosade sig.

Vilka det var, varför de var där, vad som hände och varför det var känsligt nog att begrava återstår att klarlägga.

Han kanske ville kolla om något händer i informationsflödet så att säga genom att droppa uppgiften i första versionen?

Jag är inte så säker på att ev grupper som på sin fritid bedriver kvasipolisiära aktiviteter nödvändigtvis "kommer ut" med det. Särskimt inte heller om de jobbar mot narkotikalangning och inte bara jagar rätt på ungdomar som rymt hemifrån för att knarka eller så. Så det är väl inte omöjligt att de i någon mån skyddas därför, det fins en hel del väldigt otrevliga människor bland dem de kanske bevakat och anmält till polis.Om inte annat kan deras anhöriga drabbas.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-04 kl. 13:01.
Citera
2017-11-04, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tolkar Donald Forsberg som att det bara är trams att Stay-behind skulle ha varit inblandad i mordet och att det finns en förklaring till alla WT-personerna på Sveavägen: att det förekom knarkspaning med Stay-behind, Barbrogruppen och FMN inblandade.

Han går liksom i god för att de två från Stay-behind som han träffade var bra personer som aldrig skulle låta sig blandas in i ett mord på en statsminister. DF tror ju på den ensamma gärningsmannen Christer Pettersson.

Det var han själv som först pratade om SB grupp som knarkspanade och tränade sk stikking. Sedan började han driva mittåt. I verklighete kan vi nog anta via sättet han låtit sig provoceras att han själv är en av dem som deltog i WT aktiviteterna.

Frågan är hur man skall ställa sig till uppgifterna och försäkran att man inte skulle vara inblandade. Varför då glida omkring med olika storys?

Det är väl rimligt att det gås till botten med detta och att man inte låter sig nöjas med vare sig Donalds eller någon påstådd Barbros försäkranden ia andra eller tredje hand.

Att han lämnar mycket övrigt att önska när det gäller trovärdighet är väl utom rimliga tvivel. Och att han engagerat sig i CP spåret enligt honom själv på SSI-chefens uppdrag är väl inte utan frågetecken.
Citera
2017-11-04, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Last first av det fetade, jag tror det kan vara så. De kanske aktivt inte medvetet deltagit i planering av mord men de kan varit instrumentala på något sätt, för deras rapporteringar eller dylikt, inte helt innocent bystanders. Jag vet inte hur man ska tolka Donald Forsbergs kommentar. Han verkar ju finna nödvändigt att kommentera att åtminstone han sett dem, men det kan kanske bero på att han vet att han blivit sedd om han mött dem. Att kommentaren är grundad i att han vill tillkännage att han var på stan, mer än en egentlig hedersbetygelse som kanske uttryckts mer av slentrianmässig artighet, för händelse någon skulle undra?

Iheso glider mad fakta här som vanligt. Det var 1971 15 år tidigare Sagnells folk blev nojjiga och låg lågt. Det finns absolut ingenting som styrker att Sagnellskans grupp bedrev någon "spaning" efter 1971

ZERO NOLL NADA efter då de fick Säpo i nacken.
Citera
2017-11-04, 13:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det var han själv som först pratade om SB grupp som knarkspanade och tränade sk stikking. Sedan började han driva mittåt. I verklighete kan vi nog anta via sättet han låtit sig provoceras att han själv är en av dem som deltog i WT aktiviteterna.

Frågan är hur man skall ställa sig till uppgifterna och försäkran att man inte skulle vara inblandade. Varför då glida omkring med olika storys?

Det är väl rimligt att det gås till botten med detta och att man inte låter sig nöjas med vare sig Donalds eller någon påstådd Barbros försäkranden ia andra eller tredje hand.

Att han lämnar mycket övrigt att önska när det gäller trovärdighet är väl utom rimliga tvivel. Och att han engagerat sig i CP spåret enligt honom själv på SSI-chefens uppdrag är väl inte utan frågetecken.
Det fetade, jag vet att du inbillar dig att du provocerade fram denna information från Donald Forsberg. Men din verklighet sammanfaller inte med alla andras verklighet. Det kanske är så enkelt att DF låtit sig övertygas av alla argument som talar för CP och tycker sig inse att WT-spåret är ett villospår? Inte för att jag håller med honom, men det är en fullt möjlig förklaring till hans agerande.
Citera
2017-11-04, 13:05
Medlem
Citat:

Förlåt, stikking? Du menar något slags stalking aktivitet, eller typ förtalskampanjer?
Citera
2017-11-04, 13:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Iheso glider mad fakta här som vanligt. Det var 1971 15 år tidigare Sagnells folk blev nojjiga och låg lågt. Det finns absolut ingenting som styrker att Sagnellskans grupp bedrev någon "spaning" efter 1971

ZERO NOLL NADA efter då de fick Säpo i nacken.
Det jag tänker på är att Frånstedts Barbro kontaktade honom i Indonesien efter mordet och verkade vara orolig för att hon och hennes människor, som hon uttryckte det enligt OF, skulle bli syndabockar. Om hon var tvungen att vända sig till en före detta Säpochef för att få stöd kan hon inte ha varit så högt uppsatt som du hävdat.
Citera
2017-11-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Förlåt, stikking? Du menar något slags stalking aktivitet, eller typ förtalskampanjer?
Stikking är att avrätta qvislingar och samarbetsmän under ockupation.
Citera
2017-11-04, 13:16
Medlem
Citat:
Det jag tänker på är att Frånstedts Barbro kontaktade honom i Indonesien efter mordet och verkade vara orolig för att hon och hennes människor, som hon uttryckte det enligt OF, skulle bli syndabockar. Om hon var tvungen att vända sig till en före detta Säpochef för att få stöd kan hon inte ha varit så högt uppsatt som du hävdat.

Eller som jag sa för att gardera sig att OF inte talade bredvid mun eftersom han var bekant med och hade kontakt med personer som ingick i hennes verksamhet och kunde ha fått informationer den vägen. OF hade ju absolut inga möjligheter då att påverka t ex regeringskansliet mfl.

Din logik haltar som en förlamad fluga allt som oftast.
Citera
2017-11-04, 13:42
Medlem
Citat:
Jag tolkar Donald Forsberg som att det bara är trams att Stay-behind skulle ha varit inblandad i mordet och att det finns en förklaring till alla WT-personerna på Sveavägen: att det förekom knarkspaning med Stay-behind, Barbrogruppen och FMN inblandade.

Han går liksom i god för att de två från Stay-behind som han träffade var bra personer som aldrig skulle låta sig blandas in i ett mord på en statsminister. DF tror ju på den ensamma gärningsmannen Christer Pettersson.

Fast att WT personer fanns i city ser jag som logisk, den uppgiften sticker inte ut som udda i sig. Hade snarare kanske det var underligt om någon skulle hävda motsatta. Men givetvis kan det funnits något antal som hade mer obskyra ärenden och som kanske inte upptäckts. Jag kan ju föreställa mig att man gått ut till polisdistrikt och ev kommuner och hört sig för om de ev hade folk ute och var dessa i såfall beffan sig vid aktuella tidpunkterna. Och att man då fått uppgifterna, ev med namn också.
Citera
2017-11-04, 13:45
Medlem
Citat:
Stikking är att avrätta qvislingar och samarbetsmän under ockupation.

Ok, tack aldrig hört uttrycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in