2017-11-04, 11:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Du har själv nämnt några av alstren som hennes man publicerade. I övrigt var det som regel FRO anknutna interna föreningsutskick etc. Till stor del producerades det hemma hos dem.

Det är inte tyvärr unikt på något sätt. FRO drog till sig möp som nog många runt om i landet har iakttagit.

Det är dock mycket mycket långt från en organisation som får Säpo att spela med med order från Underrättelsetjänsten och därmed säkert godkännande från både departement och ÖB.

Det närmaste vi sett av motsvarande verksamhet är väl Ebbeaffären och där framstår väl Barbro som med professionellt förankrad än Holmer Ebbe Fischer fast med samma typ av kontakter.
Alla har inte lika höga tankar om Säpo som dig, men vad jag tänkte på var uppgiften om just hektografi. T.o.m. FNL-grupperna hade betydligt modernare stencilapparater vid samma tid.

Men det fanns ju en tetig kvinna som brukade tejpa upp hektograferade spritstenciler med ett extremt besynnerligt innehåll i Stockholm vid den tiden (den tätskrivna texten var obegriplig men vackert och konstnärligt formad) och du kanske förväxlar Barbro S med henne?
Senast redigerad av iesho 2017-11-04 kl. 11:05.
Citera
2017-11-04, 11:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ja men visst. Detta låter ju som en organisation som blixtsnabbt 15 år senare kan få regering och myndigheter att mörka att de lallat runt kring Palmemordet.

(Observera att detta är menat som grov ironi)

Snarare styrker du väl min tes om vad som skulle hänt och det visat sig att den Barbrogruppen hade befunnit sig kring Palme.

De hade naturligtvis både gripits för förhör och basunerats ut av Holmer på presskonferens...
Det tror jag inte. Återigen, alla har inte lika höga tankar om Säpo och Holmér som du har.

Naturligtvis är det inte Barbrogruppen som skyddas utan dom som agerade med hjälp av gruppen.
Senast redigerad av iesho 2017-11-04 kl. 11:10.
Citera
2017-11-04, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Finns det några som helst skäl att idag dölja något man vet i denna sak? Du skrev tidigare att du inte ville säga för mycket ity man då kunde identifiera henne. Är det inte det vi här försöker göra?!

Rätt omständigheter och rätt tid Försöker styra er rätt med sakliga argument utan att peka finger och lägga bevisen på bordet prematurt.

Tycker du inte att efterspelet till mordet och det som skymtas blir begripligare med de här antagandena?
Citera
2017-11-04, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Alla har inte lika höga tankar om Säpo som dig, men vad jag tänkte på var uppgiften om just hektografi. T.o.m. FNL-grupperna hade betydligt modernare stencilapparater vid samma tid.

Men det fanns ju en tetig kvinna som brukade tejpa upp hektograferade spritstenciler med ett extremt besynnerligt innehåll i Stockholm vid den tiden (den tätskrivna texten var obegriplig men vackert och konstnärligt formad) och du kanske förväxlar Barbro S med henne?

Hektograferade är naturligtvis ironiskt menat. Detta var relativt välproducerat och välredigerat och inte spritstenciler men lika fullt en ideell hobbyverksamhet även om de involverade säkert ansåg sig kompetenta och viktiga. Så fungerade det inom organisationer typ FRO:föreningar.

Vi har ju diskuterat ett annat fall där folk trodde att de gjorde en insats för SÄPO men där kontaktpersoner var ökänd.

Barbro S folk som på ledig tid stalkade allt från knarkare till vänsteraktivister var mycket långt ifrån det som OF beskrev ursprungligen och som jag förklarat syftar h till att ostraffat kunna sprida skit om sina fiender. Att ringa till OF hade definitivt inte gått hem i regeringskansliet där ju folk har känt till och hållit tyst om ursprunget till WT iakttagelserna i 30 år.

Nej hade Sagnellskan försökt något liknande hade nog farbror blå knackat på ganska snabbt.
Citera
2017-11-04, 11:19
Medlem
Citat:
Det tror jag inte. Återigen, alla har inte lika höga tankar om Säpo och Holmér som du har.

Naturligtvis är det inte Barbrogruppen som skyddas utan dom som agerade med hjälp av gruppen.

Nu försöker du bara trolla. Jag har inga höga tankar om vare sig Holmer eller Säpo. Jag försöker bara visa på vad det krävs för kontakter att lägga locket på denna grupps närvaro från toppen och ned.
Citera
2017-11-04, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Den hemliga organisationen Sektionen för särskilda insatser (SSI) hade som uppgift att ha kontroll på kommunister i landet och samordnades med försvarets beredskapsplanering.

I beredskapsplaneringen hade man sen tidigare beredskap att kunna internera potentiella säkerhetsrisker i ett krisläge, för att de inte skulle kunna skada landet och kommunister var självskrivna på den listan.

Källa: Kanger, Thomas & Gustafsson, Jonas Kommunistjägarna: Socialdemokraternas politiska spioneri mot svenska folket. Sthlm: Ordfronts förlag (1990) s.172ff

SSI pekas ut i Stasiarkiven som direkt efterföjare till IB och t.o.m. hemligare än Säpo. De övervakar organisationer i Sverige och lägger upp hemliga dataregister över medborgare med långsiktig analys.

Källa: Cederberg, Björn Kamrat Spion: Om Sverige i Stasiarkiven. Sthlm: Bokförlaget Mormor (2008) s.141

För övrigt visade Stasiarkivet att - industri- och näringslivsspionaget - var den viktigaste delen av det östtyska spionaget i Sverige från början av 1970-talet då datarevolutionen slog igenom.

Till grund för detta spionage mot Sverige låg den amerikanska embargopolitiken: öststaterna halkade efter i den högteknologiska utvecklingen, framförallt på den viktiga sidan styrsystem där man inte hängde med i den snabba datorutvecklingen.

På ASEA-koncernen fanns viktiga målpersoner som östsidans agenter med hjälp av grundlig personkännedom aktivt bearbetade.

Källa: Cederberg, Björn Kamrat Spion: Om Sverige i Stasiarkiven. Sthlm: Bokförlaget Mormor (2008) s.46, 63, 73, 75, 97

Vad gjorde GBU, SSI och KSI för att stoppa detta spionage? Svar: Nada därför att de var upptagna med annat gud vet vad.

The Times They Are A-Changin'.

Nu är det terrorhoten som upptar merparten av intresset för de flesta säkerhetstjänster.

GBU/SSI/KSI jobbade nog inte med att stoppa östsidans industrispionage eftersom detta gjorts effektivt av SÄPO. Den militära hemliga undtjänstens viktigaste uppgift var att genom inhämtning skapa en förvarning om truppsammandragningar och ilastning av fartyg och dess frontlinje gick i Finland och baltländerna. Den militära säkerhetstjänsten som verkar i såväl fredstid som krigstid är däremot inriktad på internt säkerhetshotande verksammhet inom Försvarets organisation. Helt enkelt för att de har så mycket bättre koll på denna än SÄPO och troligast är väl att de sammarbetar väl.

Jag är inte säker på att vare sig Kanger eller Cederberg hade så bra koll på detta och det vore därför önskvärt med direkta källor som tex papper ur Stasiarkiven snarare än författarnas återberättelse av vad de tror är de verkliga förhållandena. Snarare ger jag min tillit till de oficiella riksdagsutredningar som gjorts ang. den mil undtjänsten och säkstjänsten.

Självklart höll man i fredstid koll på personer som skulle kunna utgöra ett säkerhetshot i krigstid. Jag minns själv ett exempel på en icke namngiven kommunist boende intill en hemlig anläggning som man i ett möte med militärer, sade sig ha bra koll på. De som hade denna koll var Säpo och detta var under mitten av åttiotalet. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att denne i ett skymningsläge skulle bli inkallad till ett arbetskompani för att inte kunna utföra något säkerhetshotande spionage.

Däremot utesluter inte ends jag att avfällningar eller pensionärer ifrån nämnda organisationer kan agerat på egen hand utom GBU/SSI/KSI´s ramar, antingen på eget initiativ eller för annans räkning.
Att exempelvis Stig Wikman som fd. GBU-chef tillfrågats av en socialdemokratisk grupp att titta lite på Palmemordet med alla dess spretande misstankar, är väl inte otroligt. Ej heller att andra kontrakterats för att hålla reda på högerextremistiska element. Speciellt inte som de infiltrerat och rapporterat ifrån utrikesnämndens hemliga möten.
Citera
2017-11-04, 11:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Nu försöker du bara trolla. Jag har inga höga tankar om vare sig Holmer eller Säpo. Jag försöker bara visa på vad det krävs för kontakter att lägga locket på denna grupps närvaro från toppen och ned.
Men du tar vid där Holmér började för snart 50 år sedan, med att förlöjliga grupp Barbro.
Säpochefen Hans Holmér, Sydsvenska Dagbladet den 11 september 1971:

"Tro inte att vi negligerar de uppgifter, som framkommit om den s k Grupp Barbro. Vi tar mycket seriöst på påståendena att någon tydligen omfattande rörelse är i farten. När vi med eftertryck fått sagt, att samarbete absolut inte existerar, så tvingas vi sannolikt vända på steken - och börja undersöka den uppgivna samlingen figurer. Deras verksamhet är uppenbarligen straffbar."

Den 12 september -71 i SvD:
"... blomkvistare, men det är ovanligt menar Hans Holmér. Han anser därför att grupp ... Barbro som Ortmark är på spåren inte finns i den form som den utmålas i Maktens redskap ..."
Han gjorde tydligen en snabbutredning. År 1986 fanns sedan både Barbro Sagnell och Hans Holmér på Sveavägen, som det tycks.

Du får ursäkta med det är du som är off topic, inte Barbro Sagnell.
Senast redigerad av iesho 2017-11-04 kl. 11:54.
Citera
2017-11-04, 11:58
Medlem
Citat:
Men du tar vid där Holmér började för snart 50 år sedan, med att förlöjliga grupp Barbro.

Du får ursäkta med det är du som är off topic, inte Barbro Sagnell.

Tja jag förstår att du känner någon slags intellektuell samhörighet. Du hör ju till samma kategori som hönsen i FRO gänget. Du hektogreferade ju själv nyhetsbrev(numera på nätet) och har spridit ett otal vansinniga teorier om mordet och har sprungit runt i trappuppgångar letande efter mystiska meddelanden du kan tolka som anagram och mystiska budskap etc. Listan på dina stollerier är ändlig.

Allt är ett virrvarr i ditt huvud och där får varken logik eller ironi något större utrymme. Snabba hopp och assosiationer. Noll koll på hur saker ser ut i verkligheten. Hur underrättelsetjänster arbetar. etc etc.

Klering levererar dolda hot till OP via konstverk som är förebud till ett mord när stjärnorna står rätt. Det är ditt track record.

Jag tror att alla tänkande människor förstår ganska omgående att Sagnell inte hade det nätverk som krävs vare sig att genomföra något sådant här eller att komma undan med det.

De som var aktiva och observerades mordkvällen var dock något helt annat. De hade inflytande att mörklägga sin närvaro och kontakter inom både Säpo och underrättelsetjänsten ända in i Polishuset och regeringskansliet. Snabbt gick det också! En värld där du inte har några referensramar.
Senast redigerad av boboslacke 2017-11-04 kl. 12:00.
Citera
2017-11-04, 12:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Tja jag förstår att du känner någon slags intellektuell samhörighet. Du hör ju till samma kategori som hönsen i FRO gänget. Du hektogreferade ju själv nyhetsbrev(numera på nätet) och har spridit ett otal vansinniga teorier om mordet och har sprungit runt i trappuppgångar letande efter mystiska meddelanden du kan tolka som anagram och mystiska budskap etc. Listan på dina stollerier är ändlig.

Allt är ett virrvarr i ditt huvud och där får varken logik eller ironi något större utrymme. Snabba hopp och assosiationer. Noll koll på hur saker ser ut i verkligheten. Hur underrättelsetjänster arbetar. etc etc.

Klering levererar dolda hot till OP via konstverk som är förebud till ett mord när stjärnorna står rätt. Det är ditt track record.

Jag tror att alla tänkande människor förstår ganska omgående att Sagnell inte hade det nätverk som krävs vare sig att genomföra något sådant här eller att komma undan med det.

De som var aktiva och observerades mordkvällen var dock något helt annat. De hade inflytande att mörklägga sin närvaro och kontakter inom både Säpo och underrättelsetjänsten ända in i Polishuset och regeringskansliet. En värld där du inte har några referensramar.
Nej, Barbro Sagnell var förstås bara ett redskap.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Konstverket som Mårten Palme skulle ha fått i födelsedagspresent efter mordet föreställer en man som ligger död på marken sedd genom ett kikarsikte. En av konstnärerna var son till en civilingenjör som var aktiv medlem i Föreningen Teknisk Information samtidigt med Rune och Barbro Sagnell.
Senast redigerad av iesho 2017-11-04 kl. 12:43.
Citera
2017-11-04, 12:03
Medlem
Citat:
Rätt omständigheter och rätt tid Försöker styra er rätt med sakliga argument utan att peka finger och lägga bevisen på bordet prematurt.

Tycker du inte att efterspelet till mordet och det som skymtas blir begripligare med de här antagandena?

När man styr, som du säger, så kan man ju antingen styra mot något eller styra från något.
Ja, efterspelet kräver förklaringar och dina antaganden är bra men behöver lite mer substans; något reellt att ta på. Tiden är mogen och omständigheterna perfekta.

Jag tror visst att Barbros (Sagnell) grupp fanns i sinnevärlden, men det är ju inte bevisat att det var just dessa som fanns runt mordplatsen. Aldrig har någon trätt fram. Det är just det - ingen var där.
Citera
2017-11-04, 12:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

...

Barbrogruppens verksamhet, att spionera på politiker som rörde sig på stan, antyder att den ursprungliga planen snarare handlade om karaktärsmord än om mord. Gruppens ursprungliga sammansättning av "blomkvistare" passade utmärkt. Om någon hade gjort bort sig hade det varit lätt att bortförklara. Kanske var Palmhusgruppen en gren på Barbrogruppen? När ledningen (som förstås inte skvallrade på Barbro) försvann började verksamheten spåra ut.

Frågan är om Barbro och hennes grupp någonsin var medvetna om att de deltog i en mordkomplott? Efter mordet tycks man ha blivit nojiga och var tydligen rädda för att Säpo spionerade på dem. Detsamma kan ha gällt de Stay-behindmedlemmar som Donald Forsberg mötte. Om de vetat att de snart skulle komma att medverka i ett statsministermord borde de ha varit obekväma med mötet och DF borde ha märkt något. Men han tyckte tydligen att de var två seriösa helylleagenter.

Det vore egentligen orimligt att en stor mängd aktörer skulle ha vetat om mordet på förhand. Det rationella vore att de trodde sig medverka i något som de var vana vid, som var rutin.
Jag tror t.ex att IG inte fick veta några detaljer förrän dagen innan, då han fick veta att mordet skulle ske alldeles i närheten av den lägenhet han fått i uppdrag att hyra.

Last first av det fetade, jag tror det kan vara så. De kanske aktivt inte medvetet deltagit i planering av mord men de kan varit instrumentala på något sätt, för deras rapporteringar eller dylikt, inte helt innocent bystanders. Jag vet inte hur man ska tolka Donald Forsbergs kommentar. Han verkar ju finna nödvändigt att kommentera att åtminstone han sett dem, men det kan kanske bero på att han vet att han blivit sedd om han mött dem. Att kommentaren är grundad i att han vill tillkännage att han var på stan, mer än en egentlig hedersbetygelse som kanske uttryckts mer av slentrianmässig artighet, för händelse någon skulle undra?
Citera
2017-11-04, 12:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Last first av det fetade, jag tror det kan vara så. De kanske aktivt inte medvetet deltagit i planering av mord men de kan varit instrumentala på något sätt, för deras rapporteringar eller dylikt, inte helt innocent bystanders. Jag vet inte hur man ska tolka Donald Forsbergs kommentar. Han verkar ju finna nödvändigt att kommentera att åtminstone han sett dem, men det kan kanske bero på att han vet att han blivit sedd om han mött dem. Att kommentaren är grundad i att han vill tillkännage att han var på stan, mer än en egentlig hedersbetygelse som kanske uttryckts mer av slentrianmässig artighet, för händelse någon skulle undra?
Jag tolkar Donald Forsberg som att det bara är trams att Stay-behind skulle ha varit inblandad i mordet och att det finns en förklaring till alla WT-personerna på Sveavägen: att det förekom knarkspaning med Stay-behind, Barbrogruppen och FMN inblandade.

Han går liksom i god för att de två från Stay-behind som han träffade var bra personer som aldrig skulle låta sig blandas in i ett mord på en statsminister. DF tror ju på den ensamma gärningsmannen Christer Pettersson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in