2017-11-04, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofjax
Jag satt still,sa inte ett ord. Hade en kompis med mig som stöd,han ställde sig upp och då blev vi utskickade,
Dom trodde vi var beväpnade för kompisen sagt nått.

Jag fick inte en chans,dom skulle ringa polis om vi inte gick-

Det var sista gången jag mötte dom gud-liknande folk!
Låter inte alls som AA faktiskt.
Citera
2017-11-04, 10:38
Medlem
KomTillTros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Det tycker inte jag häller.

Jag har aldrig varit med om att dörren inte har varit öppen för någon som vill bli nykter.

Att vissa människor inte vill höra på "gudsprat" är tråkigt men det är svårt att undvika. Jag tycker att det är ett problem att många av oss inte vågar stå för att vi är ett ANDLIGT program. Andlighet är inte samma sak som religion och vi har inga krav på att du skall tro på Jesus eller Mohammed! Det viktiga är att vi inser att vi är maktlösa inför alkoholen och att Gud kan hjälpa oss att tillfriska om vi arbatar hårt och är villiga att göra det som krävs.
Citera
2017-11-05, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer

Citat:
Ursprungligen postat av KomTillTro
Det tycker inte jag häller.

Jag har aldrig varit med om att dörren inte har varit öppen för någon som vill bli nykter.

Att vissa människor inte vill höra på "gudsprat" är tråkigt men det är svårt att undvika. Jag tycker att det är ett problem att många av oss inte vågar stå för att vi är ett ANDLIGT program. Andlighet är inte samma sak som religion och vi har inga krav på att du skall tro på Jesus eller Mohammed! Det viktiga är att vi inser att vi är maktlösa inför alkoholen och att Gud kan hjälpa oss att tillfriska om vi arbatar hårt och är villiga att göra det som krävs.

Det var NA,om det är någon skilnad?
Citera
2017-11-05, 20:17
Medlem
Citat:
Det var NA,om det är någon skilnad?

Under min behandling samt första åren i nykterheten så sprang jag på en rad olika NA/AA möten, i Malmö, Stockholm, Göteborg, London, Birmingham, Berlin och Amsterdam. Ingen stans stötte jag på något som du beskriver, var i hela fridens skedde det någonstans?
Citera
2017-11-05, 22:33
Medlem
SpYRaLs avatar
NA och programmet har räddat mitt liv.

Gick på mitt första möte för ett par år sen, men jag köpte inte hela Gudgrejen och jag hade verkligen inte öppet sinnelag.

Men på dessa 100 dagar jag har hållt mig nykter så är jag så tacksam för allt man får höra & får lära sig på NA.
Citera
2017-11-09, 13:16
Moderator
evilhoneys avatar
OT raderat.
Tankar, åsikter och frågor kring moderering tas med fördel i PM till någon av moderatorerna.
//mod
Citera
2017-11-16, 02:54
Medlem
Citat:
Jag satt still,sa inte ett ord. Hade en kompis med mig som stöd,han ställde sig upp och då blev vi utskickade,
Dom trodde vi var beväpnade för kompisen sagt nått.

Jag fick inte en chans,dom skulle ringa polis om vi inte gick-

Det var sista gången jag mötte dom gud-liknande folk!

Sluta ljuga.
Blev ni utslängda så måste ni varit sjukt brötiga alternativt hotfulla.
Jag ogillar 12 steg skarpt. Min åsikt är att det är en sekt som ibland faktiskt kan skada människor ganska illa.
Däremot så går det fan inte bli utslängd. Då får man ungefär slänga upp linor på bordet och börja snorta helt jävla öppet. Eller så är man så jävla väck att man stör så mycket utan att begripa detta själv att mötet inte går att genomföra. Eller så hotar man eller slåss därinne.
Håll dig till sanningen.
Citera
2017-11-29, 00:35
Medlem
Det stora problemet som AA/NA har att brottas med är den ohälsosamma bokstavstro och rädsla för färändring som verkar ha extra lätt att sätta sig i nyktra alkisar och knarkare. Om vi var villigare att hänga med i samhällsutvecklingen skulle gemenskapen utan tvivel vara effektivare i att hjälpa så många som möjligt i stället för att som idag de som antingen inte har direkta problem och de som har en fallenhet för sekteriariskt tänkande och behov av auktoritet. AA har sina blinda följare av stora boken och NA sina puritaner.

I mina ögon, och ja jag är medlem och går på möten regelbundet, är det största problemet den s.k. Back to Basics rörelsen som driver s.k. "old shool" AA och hävdar att stora boken är den enda beskrivning av alkoholism och tillfrisknande man behöver. Att det Bill Wilson skrev 1939 med 3.5 år nykterhet är så ofelbart att ingenting värt att nämna har upptäckts på de 80 år som gått sedan han och Bob felaktigt tillskrev det "andliga" innehållet sin nykterhet istället för att erkänna att det var kamrastatödet som höll dem nyktra.
För dem intresserade finns en mer balanserad och sekulär version av vad AA kan vara på sidor som aaagnostica.org och aabeyondbelief.com
Vad vi saknar i Sverige är en sekulär och icke vetenskapsfientlig strömning inom AA/NA

Medlem i en rörelse, inte en bok
Citera
2017-12-07, 16:52
Medlem
Grovstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Insåg till slut hur jävla falska alla på mötena är. Sen så fort man skriver något negativt på Facebook får man höra att man skall "sluta gå på vita knogar", "släppa taget", "Be mycket så sker det saker", "välkommen in i kärleken igen" bla bla bla...Sedan försöker gamla sponsorer skuldbelägga mig för att jag mår fantastiskt utan NA genom att säga att jag måste för annars kommer jag dö osv osv..De sista 7 månaderna har varit de bästa i mitt liv tack vare avhoppet från NA.

Känner igen. Insåg också hur många, inte Alla såklart men många, var så jävla falska. Sitter och delar och berättar hur de gjort och hur andra ska göra. Men utanför rummen gör de en massa skit verkligen. Och detta Prat om att egoismen är livsfarlig.. de är fan
de mest egoistiska personer jag nånsin träffat. Sanslöst.
Går inte längre. Tränar, träffar vänner, försöker vara en så bra förälder som möjligt och fokusera på dem, målar osv o vips så har jag 6 mån utan att ens tänka på det.

På mötena ska det applåderas och pratas om och det blir ett jävla ståhej. Näe, ångrar så att jag inte lämnade detta bakom mig för länge sen.
Citera
2017-12-18, 03:20
Medlem
Hallhyttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freppenlol
Hej! Ni som går på NA och AA tycker ni det är okej att man äter ADHD medicin? Äter dom som jag ska enl.läkarens ordination, känner att jag fungerar mkt bättre på medicinen annars är det kaos I huvudet och rörig vardag, vet att många Inom NA och AA tycker att man skall klara sig utan medicin, Hur ser ni på den saken?
Jag säger: Ta dina mediciner om din läkare ordinerat det och du känner att det funkar.

Till dem här i tråden som påstår annat säger jag: Nej, nej, nej! Överlämna den medicinska rekommendationen åt proffsen.
Citera
2017-12-19, 18:59
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallhytta
Jag säger: Ta dina mediciner om din läkare ordinerat det och du känner att det funkar.

Till dem här i tråden som påstår annat säger jag: Nej, nej, nej! Överlämna den medicinska rekommendationen åt proffsen.

I AA:s broschyr Medicinering och andra droger står det tydligt;

"Ingen AA-medlem bör ”leka doktor”; all medicinsk rådgivning
och behandling bör komma från en kvalificerad läkare."

Ta dina mediciner och fokusera på din egen nykterhet, det kommer alltid finnas de som har åsikter och tycker sig veta bäst men låt det stå för dom.
Citera
2017-12-19, 20:02
Medlem
Nkpgisits avatar
Tycker att det är för mycket ”tycka synd om sig själv” delningar på NA mötena
Samt har man vart i samma grupp länge så blir det oftast samma delningar folk drar, vilket är ganska långtråkigt att höra på i längden MEN det är också väldigt mycket sant i den stora boken
-En är för mycket och tusen aldrig nog” är en en sak som slår mig i ansiktet varje gång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in