2017-11-03, 17:05
  #33841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Så står inte i artikeln:

"...

I obduktionserklæringen kom det frem, at stikkene var blevet påført lige omkring eller kort efter dødens indtræden.

... "

Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ja jag vet men det har vi vetat sedan länge innan den här nya brottsrubriceringen. Jag tror att dom har fått veta mer, ganska nyligen. Men vi får se.

Tycker jag/vi tjatat nog nu om det här innan/efter/vid döden. Fortsätt gärna utan mig.

Om du vet det, varför skrev du då "Ja men då är vi ju överens. Knivsticken uppstod innan döden. Tack för förtydligandet." bara ett par minuter tidigare?
Citera
2017-11-03, 17:08
  #33842
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Sexualsadism bottnar i psykopati, en total empatibefrielse för andras lidande och liv. Precis allt man gör gör man för sin egen skull. Allt! Ett ständigt gloende på tortyr- och styckningsporr sätter givetvis sina spår. Vissa går från att titta på eländet till att förverkliga detta, men lusten att skada och ha total kontroll och att se någon lida, se skräcken i ögonen hos offret är det ultimata målet. Det sistnämnda har funnits långt innan sadistporren kom in i personens liv.

Man "blir" inte psykopat. Man föds till det, det är en brist i hjärnan - en missbildning . eller blir det av misshandelsskador mot vissa ställen på huvudet, som jag har skrivit förut, Även efter en stroke som sätter sig på speciella ställen i hjärnan, kan personen förlora förmågan till empati. Inget ovanligt.

Hur många normala människor tror du ens skulle orka ens titta på styck-och tortyrporr? Skulle du orka det? Vem som helst blir inte sexualsadist = lustmördare. Jag pratar inte om vanlig porr här.

Flera amerikanska studier visar hur vissa barn går in för att skada andra och njuter av att se andra lida. Dessa barn går ofta från att i barndomen diagnosticeras som "Trotssyndrom", vidare när de blir lite äldre till s.k "Uppförandestörning" och vidare, till att efter 18 års ålder utredas på nytt och då kunna klassas som psykopater. Detta gäller barn man har följt under många år och därför kunnat studera utvecklingen hos. Att man inte klassar barn som psykopater (och inte minst tonåringar) före 18 år är för att de i vissa perioder kan bete sig som psykopater, men att beteendena växer bort.

Att man inte klassar barn som psykopater beror på att det inte går. Diagnosen beror på en förmåga som är frånvarande hos psykopaten, den empatiska förmågan, vilken vanligtvis börjar utvecklas i elva - tolvårsåldern, den hänger ihop med förmågan till abstrakt tänkande, den intellektuella processen att identifiera och förstå sitt och andras känsloreaktioner.
Det handlar alltså inte om ett "psykopatbeteende" som växer bort. Det handlar om frånvaron av förmåga de inte inte kan ha.

En som inte är psykopat kan ha full kapacitet att uppvisa psykopatbeteende, ungefär som föräldern som örfilar sitt barn och säger "Detta gör mer ont i mig än i dig".
De flesta psykopater skadar heller inte andra utan har likt flertalet barn lärt sig vad man gör och inte gör även om förmåga till äkta djupare medkänsla kanske inte finns på menyn.
Citera
2017-11-03, 17:34
  #33843
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Inte "före", utan i samband med döden eller kort efter döden, där är vi och det skall vi förhålla oss till. Inte tramsa runt annat, så ryck upp dig. Ett obduktionsprotokoll innehåller alltid innan under efter döden, så inget konstigt alls att det är uppdelat så här med.
Där är vi inte - inte så länge de 14 knivsticken kan vara påförda kort tid efter döden - vilket av försvaret tidsmässigt skulle kunna tolkas som inom någon timme, eller inom den tid då styckning kan ha påbörjats, alt. då PM:s experimentellt betingade/klåfingriga teststick på liket gjordes.
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Åklagaren har marginal för sin nya rubricering, griftefrid och nekrofili är inget alternativ i detta skeende utan allt skall sättas in i ett förlopp. Det går inte för tråden att då plocka ut de 14 knivhuggen och endast se det som "bakgrunden" till rubriceringen, en rubricering som innehåller mycket mer bredd.
Vi har ännu inte hört denna ”förloppsbeskrivning”: Ingen har spikat någon dödsorsak och PM:s senaste förslag är kolmonixidförgiftning vilket f.n. utreds.
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Benen t ex är funna, huvudet, kläderna och verktyg. Vad dessa fynd gett vet vi inte men det vet åklagaren och ganska säkert har de värde då denna nya rubricering kom nu fast torsons varit klar sedan augusti.
Vi har som sagt inte alla detaljer. - Den nya rubriceringen lär ha kommit efter att rättsläkarna avslutat sitt arbete och torde framför allt ha baserats på en tolkning av de 4 + 10 knivsticken (tillsammans med f.n. okända omständigheter) och då med reservationen att samtliga knivstick kan hänföra sig till tiden kort efter dödens inträde - eller ska vi säga inom "tänkbart styckningsfönster".
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Precis som med datans innehåll och de 14 sticken, de sistnämda levererades när datans innehåll kunde representeras. Åklagaren arbetar metodiskt, lugnt och sakligt. Tar ingen stress vilket innebär att han har på fötterna.
Han har säkert på fötterna - men han saknar dödsorsak. Eftersom han inte var med på ubåtsturen kan han med ledning av gjorda fynd bara presentera ett tänkbart förlopp.
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Uppvisa t ex benen "repskador"? Bundna ihop eller var och ett för sig? Kanske t o m med "slitage märken" där KW försökt ta sig loss? Sparkat och kämpat mot både smärta och frigörelse. Då blir tiden av vikt, hur länge måste man t ex kämpa vid liv innan vissa skador uppstår. Vad gav kläderna spår av, gav dom ens spår i form av stickskador eller annat. Sen huvud osv ...
Det vet vi inte - men inte mycket tyder på detta; benen ska ha varit oskadade men vart och ett påförda två strips med sänken.

En särskild omständighet i detta fall är PM:s omvittnade vurm/mani att experimentera med allt han har för händer, och det finns faktiskt ingen anledning att från hans universellt inriktade repertoar exkludera lik; tvärtom borde han ha välkomnat detta nya forskningsområde.
Citera
2017-11-03, 17:44
  #33844
Medlem
Det är en del här som klamrar sig fast vid teoretiska förhållanden utom allt tvivel. Tur då att domstolen bara behöver förhålla sig till sådana utom allt rimligt tvivel. Peter Madsen kommer att fällas för mord.
Citera
2017-11-03, 17:45
  #33845
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
"Tiden KRING dödens inträde" kan mycket väl (och troligen) betyda att ett av knivsticken var det slutgiltiga och som dödade KW. Troligen det i bröstet. Tyvärr tror jag att de övriga, som alltså inträffade innan, skedde innan bröststicket medan KW fortfarande levde - vilket måste ha upplevts som fullständigt fasansfullt. En värre död kan jag inte ens föreställa mig. Jag hoppas att jag har fel, men tror tyvärr att jag inte har det.
Dessvärre saknas alla data för knivsticken, dvs vi saknar bredd, djup, skadekaraktär mm. Ingen lär heller kunna säga i vilken ordning sticken kom, och om annat verktyg än kniv använts (t.ex. om likdelarna uppvisat skador som varit svåra att ringa in och inte kunnat uteslutas härröra från vistelsen i vattnet). - Däremot vet vi ju att Nautilus färdats på havet under många långa timmar: När ubåten c:a 23.30 kommer upp till ytan (och håller på att kollidera med ett fraktfartyg) är det inte säkert att KW hunnit avlida; ej heller vet vi hur lång tid själva styckningen kan ta tagit; PM arbetar snabbt när han är motiverad.
Citera
2017-11-03, 17:46
  #33846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Att man inte klassar barn som psykopater beror på att det inte går. Diagnosen beror på en förmåga som är frånvarande hos psykopaten, den empatiska förmågan, vilken vanligtvis börjar utvecklas i elva - tolvårsåldern, den hänger ihop med förmågan till abstrakt tänkande, den intellektuella processen att identifiera och förstå sitt och andras känsloreaktioner.
Det handlar alltså inte om ett "psykopatbeteende" som växer bort. Det handlar om frånvaron av förmåga de inte inte kan ha.

En som inte är psykopat kan ha full kapacitet att uppvisa psykopatbeteende, ungefär som föräldern som örfilar sitt barn och säger "Detta gör mer ont i mig än i dig".
De flesta psykopater skadar heller inte andra utan har likt flertalet barn lärt sig vad man gör och inte gör även om förmåga till äkta djupare medkänsla kanske inte finns på menyn.

Den empatiska förmågan utvecklas mycket mycket tidigare än så.
Ja, psykopatbeteende kan många icke-psykopater uppvisa i särskilda situationer = onda handlingar, men inte ONDSKA.

Ur ett filosofiskt perspektiv:'
https://filosofiforalla.wordpress.com/tag/ondska/
Citera
2017-11-03, 17:47
  #33847
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Om du vet det, varför skrev du då "Ja men då är vi ju överens. Knivsticken uppstod innan döden. Tack för förtydligandet." bara ett par minuter tidigare?

För att jag är häftig och ironisk.
Citera
2017-11-03, 17:47
  #33848
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det är en del här som klamrar sig fast vid teoretiska förhållanden utom allt tvivel. Tur då att domstolen bara behöver förhålla sig till sådana utom allt rimligt tvivel. Peter Madsen kommer att fällas för mord.
Jag är övertygad om det. Synd att det inte praktiseras dödsstraff längre.
Citera
2017-11-03, 17:52
  #33849
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Där är vi inte - inte så länge de 14 knivsticken kan vara påförda kort tid efter döden - vilket av försvaret tidsmässigt skulle kunna tolkas som inom någon timme, eller inom den tid då styckning kan ha påbörjats, alt. då PM:s experimentellt betingade/klåfingriga teststick på liket gjordes.Vi har ännu inte hört denna ”förloppsbeskrivning”: Ingen har spikat någon dödsorsak och PM:s senaste förslag är kolmonixidförgiftning vilket f.n. utreds.Vi har som sagt inte alla detaljer. - Den nya rubriceringen lär ha kommit efter att rättsläkarna avslutat sitt arbete och torde framför allt ha baserats på en tolkning av de 4 + 10 knivsticken (tillsammans med f.n. okända omständigheter) och då med reservationen att samtliga knivstick kan hänföra sig till tiden kort efter dödens inträde - eller ska vi säga inom "tänkbart styckningsfönster".Han har säkert på fötterna - men han saknar dödsorsak. Eftersom han inte var med på ubåtsturen kan han med ledning av gjorda fynd bara presentera ett tänkbart förlopp.Det vet vi inte - men inte mycket tyder på detta; benen ska ha varit oskadade men vart och ett påförda två strips med sänken.

En särskild omständighet i detta fall är PM:s omvittnade vurm/mani att experimentera med allt han har för händer, och det finns faktiskt ingen anledning att från hans universellt inriktade repertoar exkludera lik; tvärtom borde han ha välkomnat detta nya forskningsområde.

En annan intressant aspekt är om det fanns märken efter knivstick på kläderna som hittades. Om INTE så kan ju det ge en hel del besked. Då har han klätt av kroppen innan han skändade henne. Det vet vi inte, men det är viktigt i samband med motivet. Man går inte ut med de vidrigaste detaljerna - för de anhörigas skull, sa ju Möller.
Citera
2017-11-03, 18:08
  #33850
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
En annan intressant aspekt är om det fanns märken efter knivstick på kläderna som hittades. Om INTE så kan ju det ge en hel del besked. Då har han klätt av kroppen innan han skändade henne. Det vet vi inte, men det är viktigt i samband med motivet. Man går inte ut med de vidrigaste detaljerna - för de anhörigas skull, sa ju Möller.
Ja, vi vet säkert inte allt och spelar bara med de fakta som tillkännagjorts. - Man har inte sagt något om knivingångar i KW:s kläder, men det är inte uteslutet att han funnit öppningar och på detta sätt undvikit hål i kläderna. - Ska han dessutom kunna hävda misstänkt avgasförgiftning torde han vara medveten om att kläderna ej utgör någon riskfaktor, men man skulle kunna tänka sig att det vid styckning ändå kan ha uppstått viss åverkan med kniv. - Vid det här laget bör PM in i minsta detalj ha kunnat redogöra för sina förehavanden samt hur han gått till väga vid själva styckningen: Vistelsen på däck fram till upptäckt, konstaterandet av att KW var död och bortom räddning, beslutet och bevekelsegrunderna att stycka henne, osv.
Citera
2017-11-03, 18:25
  #33851
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Precis. Roligt nu att se att det är fler i tråden som läst lite mellan raderna i det som polis och åklagare framfört sista tiden! Det var precis den slutsatsen jag också drog, att man har fått fram mer och tydligare fakta i utredningen, från obduktionen. Möller sa väl så sent som vid senaste presskonferensen att obduktionen ännu inte var färdigställd, som ett svar på en direkt fråga om jag minns rätt. Så det är ju inget konstigt alls att de fått fram mer info, och nu skulle de dessutom begära än mer information och preciseringar från rättsmedicin efter PM's uttalanden om kolmonoxid.
Du läser "lite" mellan raderna i media, inget annat. Inte det bästa sättet att hitta på egna uppslag till.
Det blir ingen debatt när du tror eller önskar dig veta saker, och då läser jag dig mellan raderna.

Du refererar till Möller som säger att obduktionen inte är klar men ändå drar du slutsatser om den tillika?
Citera
2017-11-03, 18:28
  #33852
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Dessvärre saknas alla data för knivsticken, dvs vi saknar bredd, djup, skadekaraktär mm. Ingen lär heller kunna säga i vilken ordning sticken kom, och om annat verktyg än kniv använts (t.ex. om likdelarna uppvisat skador som varit svåra att ringa in och inte kunnat uteslutas härröra från vistelsen i vattnet). - Däremot vet vi ju att Nautilus färdats på havet under många långa timmar: När ubåten c:a 23.30 kommer upp till ytan (och håller på att kollidera med ett fraktfartyg) är det inte säkert att KW hunnit avlida; ej heller vet vi hur lång tid själva styckningen kan ta tagit; PM arbetar snabbt när han är motiverad.
Hur vet du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in