2017-11-03, 00:43
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ja men då är vi ju överens. Knivsticken uppstod innan döden. Tack för förtydligandet.

Det finns inget underlag på det i dagsläget utan det som uttalats från obduktionsrapporten är inte direkt preciserad. När dom kan påstå att sticken påfördes innan dödens inträde är det en annan femma.
Ska dom gå på åtal med lösa påståenden kommer det bli en rättsmedicinsk strid på just dom punkterna.
Citera
2017-11-03, 00:48
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det finns inget underlag på det i dagsläget utan det som uttalats från obduktionsrapporten är inte direkt preciserad. När dom kan påstå att sticken påfördes innan dödens inträde är det en annan femma.
Ska dom gå på åtal med lösa påståenden kommer det bli en rättsmedicinsk strid på just dom punkterna.

*Finns inget underlag offentliggjort .

Men efter att ha läst den nya brottsrubriceringen, och efter att ha sett GW berätta lite mer ingående om vad han vet om detta i dom två avsnitten av veckans brott om det här så tycker jag ändå att man kan läsa mellan raderna att dom har något på fötterna som gör att dom tror eller vet att det var innan döden.

Men det får vi säkert inte veta före åtal eller domstol. Och eftersom jag tror denna del rättegången kommer hållas bakom lyckta dörrar så är det inte alls säkert att vi någonsin kommer få veta vad dom kommit fram till avseende dessa knivstick. Fast danskarna verkar ganska frispråkiga hittills om makabra detaljer, så omöjligt är det inte.
Citera
2017-11-03, 00:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ja men då är vi ju överens. Knivsticken uppstod innan döden. Tack för förtydligandet.

Så står inte i artikeln:

"...

I obduktionserklæringen kom det frem, at stikkene var blevet påført lige omkring eller kort efter dødens indtræden.

... "
Citera
2017-11-03, 00:51
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
*Finns inget underlag offentliggjort .

Men efter att ha läst den nya brottsrubriceringen, och efter att ha sett GW berätta lite mer ingående om vad han vet om detta i dom två avsnitten av veckans brott om det här så tycker jag ändå att man kan läsa mellan raderna att dom har något på fötterna som gör att dom tror eller vet att det var innan döden.

Men det får vi säkert inte veta före åtal eller domstol. Och eftersom jag tror denna del rättegången kommer hållas bakom lyckta dörrar så är det inte alls säkert att vi någonsin kommer få veta vad dom kommit fram till avseende dessa knivstick. Fast danskarna verkar ganska frispråkiga hittills om makabra detaljer, så omöjligt är det inte.

Det finns pressmeddelande med rättsmedicinsk hänvisning, så där står det just nu. Det kan givetvis ändras, men det har jag svårt att tro eftersom man inte ändrar ett förhandsbesked bara så där.
Citera
2017-11-03, 00:52
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Så står inte i artikeln:

"...

I obduktionserklæringen kom det frem, at stikkene var blevet påført lige omkring eller kort efter dødens indtræden.

... "

Ja jag vet men det har vi vetat sedan länge innan den här nya brottsrubriceringen. Jag tror att dom har fått veta mer, ganska nyligen. Men vi får se.

Tycker jag/vi tjatat nog nu om det här innan/efter/vid döden. Fortsätt gärna utan mig.
Citera
2017-11-03, 00:59
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ja jag vet men det har vi vetat sedan länge innan den här nya brottsrubriceringen. Jag tror att dom har fått veta mer, ganska nyligen. Men vi får se.

Tycker jag/vi tjatat nog nu om det här innan/efter/vid döden. Fortsätt gärna utan mig.

Precis. Roligt nu att se att det är fler i tråden som läst lite mellan raderna i det som polis och åklagare framfört sista tiden! Det var precis den slutsatsen jag också drog, att man har fått fram mer och tydligare fakta i utredningen, från obduktionen. Möller sa väl så sent som vid senaste presskonferensen att obduktionen ännu inte var färdigställd, som ett svar på en direkt fråga om jag minns rätt. Så det är ju inget konstigt alls att de fått fram mer info, och nu skulle de dessutom begära än mer information och preciseringar från rättsmedicin efter PM's uttalanden om kolmonoxid.
Citera
2017-11-03, 01:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Så står inte i artikeln:

"...

... "
Tidigare har åklagaren (under åberopande av rättsläkaren) sagt att fler än tio skador uppkommit "vid dödstillfället eller kort därefter".

Obduktionsrapporten sägs vara uppdelad i tre delar: före döden, vid döden, efter dödens inträde. Tecken på våld som inträffat vid döden omfattar bland annat stickskador. Efter dödens inträde har kroppsdelar amputerats (sågats av), samt ska ytterligare ett sticksår ha tillkommit.

PM:s försvarare försökte (vid tiden för PM:s luckversion) få det till att kroppen kan ha skändats på det här sättet först flera timmar efter att KW dog (underförstått att någon annan kan ha utfört sticken). På detta svarade åklagaren att det var väldigt osannolikt att det gått så lång tid.

Åklagaren har sagt att sticket i bröstet resp. de 14 i underlivet härrör från tiden kring dödens inträde eller kort tid efter, men att detta inte närmare kan konkretiseras.
Senast redigerad av letsdoit 2017-11-03 kl. 01:43.
Citera
2017-11-03, 01:56
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Disse er påført 'omkring dødens indtræden eller kort tid efter, det kan ikke konkretiseres nærmere, men der er næppe tale om timer', læser Jakob Buch-Jepsen op.

Det fremgår desuden af obduktionserklæringen, at amputation er foregået efter dødstidspunktet.
http://www.dagens.dk/112/lige-nu-politiet-har-fundet-videoer-af-tortur-og-drab-paa-kvinder-paa-peter-madsens-computer-6

Citat:
Anklager Jakob Buch Jepsen tager ordet - han mener, at forsvareren fordrejer de oplysninger, der er fremkommet i obduktionsrapporten.
At der blandt andet er beskrevet en række snit, som indikerer noget seksuelt.
At skaderne er sket umiddelbart efter, at døden er indtruffet.
http://nyheder.tv2.dk/2017-10-03-peter-madsen-fremstilles-i-retten-med-krav-om-faengsling

Jag uppfattar det som att obduktionen egentligen är klar, men att man fortsätter utreda efter Madsens uttalande om avgaser. Alltså återstår inte mycket i den här obduktionsrapporten. Och jag har inte sett eller hört något från verifierbart håll att det här sticken kan preciseras till innan döden.

Som sagt så kan man inte komma med lösa påståenden utan det måste vara solklart eftersom det har stor betydelse.
Senast redigerad av Moosky 2017-11-03 kl. 01:58.
Citera
2017-11-03, 01:56
Medlem
trngws avatar
Kanske behöver man, för en och annan, lägga till det mest självklara.

Åklagaren har att bevisa skulden hos den misstänkte gärningsmannen.

Om åklagaren åtalar en misstänkt för "andet seksuelt forhold end samleje." så måste åklagaren också bevisa att detta brott har begåtts av den misstänkte.

Som jag redan nämnt, och med referenser visat, så faller "seksuelt forhold med lig" under danska straffelovens §139 om griftefridsbrott som "usømmelig behandling af lig", precis på samma vis som i Sverige.

Följaktligen måste åklagaren i fallet ovan, kunna bevisa att gärningen har föregåtts på en levande människa, annars har det inte bevisats att gärningsmannen har begått det brott denne åtalas för. Det vore dessvärre inte första gången en gärningsman går fri till följd av att åklagaren valt en felaktig brottsrubricering.

Nu tror ju inte jag att åklagaren valt en felaktig brottsrubricering, utan precis som flera nu är inne på, så tror även jag att polis och åklagare har fått fram mer fakta i fallet, och har tillräckligt torrt på fötterna för att känna sig trygga i att åtala PM för brottet. Därav framställer man denna brottsmisstanke nu.

Man kan därmed svårligen undvika att dra slutsatsen att det nu finns belägg för att skadorna tillfogades KW då hon var i livet. Annars faller åtalspunkten. Man kan då inte bevisa att PM begått den påstådda gärningen.

proximac hävdar bestämt att dansk lagstiftning inte funkar så, trots att det finns en explicit paragraf 139 om griftefridsbrott och trots att jag länkat ett par referenser om att "seksuel omgang med lig" faller under den paragrafen. Vad proximac inte förmått, trots upprepade påstötningar, är att presentera något som helst stöd för sitt påstående.
Citera
2017-11-03, 02:04
Medlem
trngws avatar
Instämmer i de senaste inläggen. Det mesta av detta är känt sedan ett bra tag tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Alltså återstår inte mycket i den här obduktionsrapporten. Och jag har inte sett eller hört något från verifierbart håll att det här sticken kan preciseras till innan döden.

Som sagt så kan man inte komma med lösa påståenden utan det måste vara solklart eftersom det har stor betydelse.

Har du sett eller hört något från verifierbart håll att de här sticken kan preciseras till efter döden?

Jag har inte hört annat än att de har tillfogats i anslutning till döden eller efter.

Vad "i anslutning till döden" innebär rent tidsmässigt förefaller vara lite av en gåta.
Citera
2017-11-03, 02:14
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Kanske behöver man, för en och annan, lägga till det mest självklara.

Åklagaren har att bevisa skulden hos den misstänkte gärningsmannen.

Om åklagaren åtalar en misstänkt för "andet seksuelt forhold end samleje." så måste åklagaren också bevisa att detta brott har begåtts av den misstänkte.

Som jag redan nämnt, och med referenser visat, så faller "seksuelt forhold med lig" under danska straffelovens §139 om griftefridsbrott som "usømmelig behandling af lig", precis på samma vis som i Sverige.

Följaktligen måste åklagaren i fallet ovan, kunna bevisa att gärningen har föregåtts på en levande människa, annars har det inte bevisats att gärningsmannen har begått det brott denne åtalas för. Det vore dessvärre inte första gången en gärningsman går fri till följd av att åklagaren valt en felaktig brottsrubricering.

Nu tror ju inte jag att åklagaren valt en felaktig brottsrubricering, utan precis som flera nu är inne på, så tror även jag att polis och åklagare har fått fram mer fakta i fallet, och har tillräckligt torrt på fötterna för att känna sig trygga i att åtala PM för brottet. Därav framställer man denna brottsmisstanke nu.

Man kan därmed svårligen undvika att dra slutsatsen att det nu finns belägg för att skadorna tillfogades KW då hon var i livet. Annars faller åtalspunkten. Man kan då inte bevisa att PM begått den påstådda gärningen.

proximac hävdar bestämt att dansk lagstiftning inte funkar så, trots att det finns en explicit paragraf 139 om griftefridsbrott och trots att jag länkat ett par referenser om att "seksuel omgang med lig" faller under den paragrafen. Vad proximac inte förmått, trots upprepade påstötningar, är att presentera något som helst stöd för sitt påstående.

Straffeloven § 216

Det är inte griftefridsbrott åklagaren avser med sin senaste rubricering utan det är våldtäktsparagraf, men även försök är straffbart. Däremot är det nog extremt sällsynt med maxstraff på 12 år.
En lagparagraf som ofta används när det gäller övergrepp på barn bland annat.

Här är en väldigt knepig dom där en person döms för försök till griftefridsbrott för att hon spelade död. Även mordförsök då straffet blev 7 år.

Dock i första instans men ändå värt att plöja dom här få domsluten på sidan.
Citat:
7 års fængsel for forsøg på manddrab og forsøg på usømmelig omgang med lig
http://strafferammen.dk/7-aars-faengsel-for-forsoeg-paa-manddrab-og-forsoeg-paa-usoemmelig-omgang-med-lig/
Senast redigerad av Moosky 2017-11-03 kl. 02:18.
Citera
2017-11-03, 02:16
Medlem
trngws avatar
Hoppsan!

Här fick jag ett halvt svar på en fundering jag haft en tid. Angående att amputeringen skett efter dödens inträde, så har jag funderat på om det betyder att man kunnat säkerställa att KW inte fick halsen avskuren medan hon levde.

I Dagens.dk (som länkats ovan) läser jag nu följande

"Arme og ben blev amputeret efter dødens indtræden."

Arme och ben....

Det står INTE huvudet. Vi har alltså inte fått bekräftat huruvida huvudet amputerades efter dödens inträde, eller inte! Eller? Är det Dagens.dk som missat i rapporteringen, eller saknas denna vitala information även i övrig media? Någon som hittat någonstans där det står uttryckligen att även huvudet amputerats efter dödens inträde? (Vilket iofs fortfarande kanske skulle kunna innebära en viss risk att hon fick halsen avskuren levandes)

Anledningen till funderingarna kring detta är, tycker jag, rätt uppenbar. PM's snuff-movies med halshuggning.

Om man valt att undanta huvudet från informationen om att ben och armar amputerats efter döden, så finns det antagligen en anledning till det. Hemska tanke. Inte undra på att GW tyckte det var svårt att prata om.

http://www.dagens.dk/112/lige-nu-politiet-har-fundet-videoer-af-tortur-og-drab-paa-kvinder-paa-peter-madsens-computer-6
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in