Citat:
Ursprungligen postat av
PhDSalander

, där är nog var postaren befinner sig själv, hens intressen daterar sig uppenbart kring medeltidens språkbruk och användning av tortyr medelst groteska stympningar av könsorgan av en snabb skumning av inlägg att döma. Kolt kan beteckna en liten unge, kan vara en liten bärkorg , men kan även beteckna blöjor

Vad jag vill minnas uppkom begreppet sexualsadism efter Marquis de Sade, och han var nog mer verksam på 1700-talet så medeltidens tortyrbruk tycker jag inte är tillämpbart på fallet Kim Wall. Case closed.
[COLOR=#FFFFFF]Spara[/COLOR]
Är du så dum så du tror att sadism som företeelse och incitament på individnivå inte existerade innan 1700-talet?
Eller tror att sexualmoraliska uppfattningar försvann på medeltiden? Sexualmoraliska föreställningar är väl i högre grad än sadistiska i någon mån påverkade av omgivningens rådande uppfattning, alltså att man i någon mån är lärd till att ha vissa föreställningar om vad som är "rätt och riktigt" och vad som inte är det. Men jag skulle kunna tänka mig att sexualsadistiska brott också i någon grad kan variera till urval av offer, tillvägagångssätt eller annat beroende beroende på GMs sociala eller kulturella tillhörighet/ursprung.
Sharon Tate var gravid i åttonde månaden när hon dödades av Charles Manson, inte precis de socialt utslagna offren som återfanns i Cleveland morden.
En medeltidsmänniska skulle nog, i jämförelse med dagens, lätt kunna betecknas som labil. Det synes vara tvärare kast mellan känsloyttringarna, och det ansågs heller inte "opassande" art exempelvis rya på varandra. Men man var inte ignoranta till människans felbarhet, en ganska stor andel av utdömda straff upphävdes med efterföljande benådning också.
Jo, här och nu tycker vi den typen av straff och handlingar är groteska, både handlingen i sig och att den gärning som bestraffades anses vara för människan själv att välja. Men alla kanske inte anser det i alla lägen ens idag, det finns ju dem som utför vad som idag betecknas som hatbrott mot exempelvis homosexuella. Vissa begpr dylika gärningar (idag straffbara) mot en otrogen partner etc.