2017-11-03, 11:19
  #33805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Nu tillhör ju även du den kategori postare som gärna tillämpar härskarteknik i diskussionerna genom att medvetet "missförstå" för att förringa en annan postare. Er brukar jag ignorera, men här förstår jag varken vad du syftar på i mitt inlägg som du svarar på eller i vilken kontext du svarar. Diskussionen gällde frågan om sexuell tillfredsställelsei sexualsadistiska brott vilket är ett begrepp i sig som inte är synonymt med sexuellt syfte.

Aktuell text citerad: "Om ett mord nte har något sexuellt syfte till vare sig moment i gärningen eller syfte hos GM så låter det ju väldigt krystat att kalla hen "sexualsadist". Nog för att vetenskaplig terminologi och gängse språkbruk kan skilja något men de vetenskapliga termerna brukar i regel vara mer avgränsade, alltså snävare i sin tillämpning. Men psykologi är förvisso en jämförelsevis ung vetenskap, språkanvändningen är kanske så att säga på koltstadiet?"

Jag kan bara hålla med dig, syfte och budskap är mycket oklart, vad är t.ex. "koltstadiet"?
Citera
2017-11-03, 11:20
  #33806
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Det är mycket annat som är relevant. Varför gör du inlägg om du inte har följt diskussionen från början?
Jag följde den många steg tillbaka innan jag svarade. Varför svarar inte du på det jag frågade istället för att fråga varför jag gör inlägg?
Citera
2017-11-03, 11:31
  #33807
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Aktuell text citerad: "Om ett mord nte har något sexuellt syfte till vare sig moment i gärningen eller syfte hos GM så låter det ju väldigt krystat att kalla hen "sexualsadist". Nog för att vetenskaplig terminologi och gängse språkbruk kan skilja något men de vetenskapliga termerna brukar i regel vara mer avgränsade, alltså snävare i sin tillämpning. Men psykologi är förvisso en jämförelsevis ung vetenskap, språkanvändningen är kanske så att säga på koltstadiet?"

Jag kan bara hålla med dig, syfte och budskap är mycket oklart, vad är t.ex. "koltstadiet"?

, där är nog var postaren befinner sig själv, hens intressen daterar sig uppenbart kring medeltidens språkbruk och användning av tortyr medelst groteska stympningar av könsorgan av en snabb skumning av inlägg att döma. Kolt kan beteckna en liten unge, kan vara en liten bärkorg , men kan även beteckna blöjor
Vad jag vill minnas uppkom begreppet sexualsadism efter Marquis de Sade, och han var nog mer verksam på 1700-talet så medeltidens tortyrbruk tycker jag inte är tillämpbart på fallet Kim Wall. Case closed.
[COLOR=#FFFFFF]Spara[/COLOR]
Citera
2017-11-03, 11:44
  #33808
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Nu tillhör ju även du den kategori postare som gärna tillämpar härskarteknik i diskussionerna genom att medvetet "missförstå" för att förringa en annan postare. Er brukar jag ignorera, men här förstår jag varken vad du syftar på i mitt inlägg som du svarar på eller i vilken kontext du svarar. Diskussionen gällde frågan om sexuell tillfredsställelsei sexualsadistiska brott vilket är ett begrepp i sig som inte är synonymt med sexuellt syfte.

Det är väl inte härskarteknik att påpeka att någon slingrar sig. Den som medvetet verkar missförstå är väl du, för du motsäger ju dig själv i vad det verkar som att du enbart beställt etiketter med "sexualsadism" som inte är användbara i alla lägen. Förstår du inte innebörden i vad du själv skrev, sim jag citerade så kanske du bör läsa igenom dina inlägg för att eventuellt redigera dem innan du postar dem. Du är så angelägen om att kampanja fram en ståndpunkt så det blir rent bisarrt.

Den andra citeringen i mitt inlägg #33811 är exakt ordalydelse av vad du skrev, så om en "sexualsadist" misslyckas med att nå tillräcklig sexuell upphetsning, och om det inte ens var åsyftat så kanske man inte enkelt kan benömna GM "sexualsadist". Man kan ju tänka sig att några bödlar på medeltiden inledningsvis de första gpngerna innan de vande sig, kanske blev illamåend när de skulle skära snorren av en dödsdömd sodomit och elda upp den medan den dömde såg på. Ingreppet som visserligen var legalt sanktionerat var i högsta grad könsligt eller sexuellt i biologisk mening då det riktas mot fortplantningsorganen men det var sexualmoraliska motiv bakom snarare än sadistiska skulle jag nog påstå.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-03 kl. 11:55.
Citera
2017-11-03, 12:00
  #33809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tidigare har åklagaren (under åberopande av rättsläkaren) sagt att fler än tio skador uppkommit "vid dödstillfället eller kort därefter".

Obduktionsrapporten sägs vara uppdelad i tre delar: före döden, vid döden, efter dödens inträde. Tecken på våld som inträffat vid döden omfattar bland annat stickskador. Efter dödens inträde har kroppsdelar amputerats (sågats av), samt ska ytterligare ett sticksår ha tillkommit.

PM:s försvarare försökte (vid tiden för PM:s luckversion) få det till att kroppen kan ha skändats på det här sättet först flera timmar efter att KW dog (underförstått att någon annan kan ha utfört sticken). På detta svarade åklagaren att det var väldigt osannolikt att det gått så lång tid.

Åklagaren har sagt att sticket i bröstet resp. de 14 i underlivet härrör från tiden kring dödens inträde eller kort tid efter, men att detta inte närmare kan konkretiseras.

"Tiden KRING dödens inträde" kan mycket väl (och troligen) betyda att ett av knivsticken var det slutgiltiga och som dödade KW. Troligen det i bröstet. Tyvärr tror jag att de övriga, som alltså inträffade innan, skedde innan bröststicket medan KW fortfarande levde - vilket måste ha upplevts som fullständigt fasansfullt. En värre död kan jag inte ens föreställa mig. Jag hoppas att jag har fel, men tror tyvärr att jag inte har det.
Citera
2017-11-03, 12:08
  #33810
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
, där är nog var postaren befinner sig själv, hens intressen daterar sig uppenbart kring medeltidens språkbruk och användning av tortyr medelst groteska stympningar av könsorgan av en snabb skumning av inlägg att döma. Kolt kan beteckna en liten unge, kan vara en liten bärkorg , men kan även beteckna blöjor
Vad jag vill minnas uppkom begreppet sexualsadism efter Marquis de Sade, och han var nog mer verksam på 1700-talet så medeltidens tortyrbruk tycker jag inte är tillämpbart på fallet Kim Wall. Case closed.
[COLOR=#FFFFFF]Spara[/COLOR]

Är du så dum så du tror att sadism som företeelse och incitament på individnivå inte existerade innan 1700-talet?
Eller tror att sexualmoraliska uppfattningar försvann på medeltiden? Sexualmoraliska föreställningar är väl i högre grad än sadistiska i någon mån påverkade av omgivningens rådande uppfattning, alltså att man i någon mån är lärd till att ha vissa föreställningar om vad som är "rätt och riktigt" och vad som inte är det. Men jag skulle kunna tänka mig att sexualsadistiska brott också i någon grad kan variera till urval av offer, tillvägagångssätt eller annat beroende beroende på GMs sociala eller kulturella tillhörighet/ursprung.
Sharon Tate var gravid i åttonde månaden när hon dödades av Charles Manson, inte precis de socialt utslagna offren som återfanns i Cleveland morden.

En medeltidsmänniska skulle nog, i jämförelse med dagens, lätt kunna betecknas som labil. Det synes vara tvärare kast mellan känsloyttringarna, och det ansågs heller inte "opassande" art exempelvis rya på varandra. Men man var inte ignoranta till människans felbarhet, en ganska stor andel av utdömda straff upphävdes med efterföljande benådning också.

Jo, här och nu tycker vi den typen av straff och handlingar är groteska, både handlingen i sig och att den gärning som bestraffades anses vara för människan själv att välja. Men alla kanske inte anser det i alla lägen ens idag, det finns ju dem som utför vad som idag betecknas som hatbrott mot exempelvis homosexuella. Vissa begpr dylika gärningar (idag straffbara) mot en otrogen partner etc.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-03 kl. 12:23.
Citera
2017-11-03, 12:18
  #33811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Hoppsan!

Här fick jag ett halvt svar på en fundering jag haft en tid. Angående att amputeringen skett efter dödens inträde, så har jag funderat på om det betyder att man kunnat säkerställa att KW inte fick halsen avskuren medan hon levde.

I Dagens.dk (som länkats ovan) läser jag nu följande

"Arme og ben blev amputeret efter dødens indtræden."

Arme och ben....

Det står INTE huvudet. Vi har alltså inte fått bekräftat huruvida huvudet amputerades efter dödens inträde, eller inte! Eller? Är det Dagens.dk som missat i rapporteringen, eller saknas denna vitala information även i övrig media? Någon som hittat någonstans där det står uttryckligen att även huvudet amputerats efter dödens inträde? (Vilket iofs fortfarande kanske skulle kunna innebära en viss risk att hon fick halsen avskuren levandes)

Anledningen till funderingarna kring detta är, tycker jag, rätt uppenbar. PM's snuff-movies med halshuggning.

Om man valt att undanta huvudet från informationen om att ben och armar amputerats efter döden, så finns det antagligen en anledning till det. Hemska tanke. Inte undra på att GW tyckte det var svårt att prata om.

http://www.dagens.dk/112/lige-nu-politiet-har-fundet-videoer-af-tortur-og-drab-paa-kvinder-paa-peter-madsens-computer-6

Det står också följande: ".......Ved det seneste retsmøde i sagen 5. september blev dele af den foreløbige obduktionsrapporten også fremlagt, men oplysningerne kunne ikke videreformidles i retten af den danske presse, da der var nedlagt referatforbud af hensyn til Kim Walls pårørende..."
Citera
2017-11-03, 12:28
  #33812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, det är ju just filmerna som gör att man drar vissa slutsatser om PM's syfte, och därmed vad som hänt eller kunnat hända.

Men det är just det där med knivsticken. Jag tänker att om man blir stucken 14 gånger i underlivet, och dör av knivsticken, så är döden hyfsat utdragen, jag antar att man förblöder, och att det tar ett tag. Men, om detta med "kort före döden", innebär en tidsrymd betydligt mindre än den tid det tar att förblöda. Då kan, rent tekniskt, inte knvisticken i bålen vara dödsorsaken. Då måste det finnas en annan, mer skyndsam dödsorsak.

Jag har också i åtanke den blogg PM skrev där han fascinerades av piloter ombord på ett störtande flygplan som plötsligt insåg att de nu skulle komma att dö. PM fascinerades just av ögonblicket då de kom till den insikten. Det gör att man får vissa farhågor om vad han ville åstadkomma med KW. Detta och filmerna med halshuggning ger ett skrämmande pussel med alldeles för många bitar som råkar passa alldeles för väl in. Kraftigt obehagligt att tänka på.

Ungefär så, ja. Efter allt jag har läst hittills har jag kommit fram till att han först torde ha utdelat de 14 sticken mot underlivet och slutligen det dödande (?) sticket i bröstet - medan han gottade sig i KW:s dödsångest och död. :-( . Sen tog han en tupplur, varfter han satte igång med styckningen. Förmodligen blev hon från första början överrumplad och upphängd, kanske i lejdaren?
__________________
Senast redigerad av zilvereko 2017-11-03 kl. 13:08.
Citera
2017-11-03, 12:35
  #33813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Den dieselmotor som drev Nautilus var en fyrcylindrig diesel som inte kan ha haft någon form av katalysator eller avgasrening. Därför kan man rätt och slätt dra slutsatsen att denna motor avger en viss kolväteprofil i avgaserna som borde vara lätt att söka efter i KWs vävnader. Med ett välgjort extraktionsupplägg bör man kunna hitta denna kolväteprofil i KWs vävnader om hon inandats dessa avgaser, och dött av dem. Man behöver alltså inte nödvändigtvis leta efter just kolomonoxid eftersom detta kan vara vanskligt i en kropp som legat en tid.

Kolvätena kan dock stanna kvar i vissa vävnader oförändrade under lång tid efter dödens inträde.

Jag undrar om det inte finns någon utredning kring ett självmord i en bil där den döde hade ledit in avgaserna i kupén, men kroppen hade legat ett bra tag innan bilen med liket hittades, och att det fanns någon sådan analysidé då. Om den genomfördes eller inte, det minns jag inte.

Skulle man inte hitta några kolväten i KWs vävnader så kan man utgå ifrån att hon inte inandats några avgaser alls.

Kolväteprofilen står ofta i samklang med motsvarande koldioxid- och kolmonoxid-halt i avgaserna, när motorn gått en liten stund.

Man har till och med kunnat söka efter sådana här kolväteprofiler och kunnat bestämma på ett ungefär vilket bränsle det rört sig om. Man kan också analysera det emot det aktuella bränslet i tanken.

Andra källor till kolmonoxidförgiftning är tex gasolkök och liknande men dessa tar mycket längre tid på sig att bilda kolmonoxid, pga att luftvolymen inne i ubåten är så stor.

Överhuvudtaget så liknar detta bisarra styckmord, det som drabbade Catrin da Costa, och vände upp och ner på media. Här finns dock en GM och bara en GM, så tur är väl det.

Ni som hela tiden funderar om det var en transportstyckning, sadiststyckning och funderar på om hur hon dog tycker jag det är tramsigt, Tack fan för att PM också mördat henne, Allt annat är ju bisarrt
Låt oss säga att man i framtiden återigen hittar en styckad kvinnokropp och säger till de anhöriga att vi inom Polisen fick fast styckaren men inte mördaren, det verkar ju korkat, bättre att döma för bägge brotten, och kasta bort cellnyckeln för gott.

Ni som hela tiden funderar i dessa termer över hur hon dog, ni har fått Catrin da Costas död på hjärnan, jag tror inte att dansk domstol kommer att resonera som ni.

Gissar att PM kommer oavsett vilket straff man dömer honom till att få inverkan på dansk rättspraxis under lång tid framöver.


Självklart har man mördat en person om man har styckat den, kan jag tycka. Detsamma tyckte jag i Da Costa-fallet. Allt annat är orimligt.
Citera
2017-11-03, 12:36
  #33814
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
"Tiden KRING dödens inträde" kan mycket väl (och troligen) betyda att ett av knivsticken var det slutgiltiga och som dödade KW. Troligen det i bröstet. Tyvärr tror jag att de övriga, som alltså inträffade innan, skedde innan bröststicket medan KW fortfarande levde - vilket måste ha upplevts som fullständigt fasansfullt. En värre död kan jag inte ens föreställa mig. Jag hoppas att jag har fel, men tror tyvärr att jag inte har det.

Det kanske har att göra med i vilken utsträckning man kan se att blödningar som skulle kunna tyda på att hon kanske levt och därav oklarhet, de större blodkärlen ligger väl mer kring hjärttrakten, därav kanske ett högre tryck så blödningen blir rikare. Efter döden, dvs "hjärtdöd" så sjunker väl blodet till den lägsta punkten på kroppen och bildar så kallade "likfläckar". Sådana kanske fanns pp armar och ben, men inte, eller obetydliga, på huvud och kropp?
Citera
2017-11-03, 12:41
  #33815
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Självklart har man mördat en person om man har styckat den, kan jag tycka. Detsamma tyckte jag i Da Costa-fallet. Allt annat är orimligt.

Nja, da Costa stod under LVM beslut, det tas på sådana som är mycket nära att knarka eller supa ihjäl sig. Det är ganska vanligt att intravenöst missbrukande heroinister drabbas av andningsstillestånd och dör.
Citera
2017-11-03, 13:07
  #33816
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nja, da Costa stod under LVM beslut, det tas på sådana som är mycket nära att knarka eller supa ihjäl sig. Det är ganska vanligt att intravenöst missbrukande heroinister drabbas av andningsstillestånd och dör.

Vad har hennes LVM med detta att göra? Vad jag menar är: Var de 2 läkarna ute på en promenad i närheten av sin arbetsplats och plötsligt hittade en död kropp i buskarna? Sen tänkte de: "titta, där ligger det en död kvinna! Så kul! Henne tar vi med oss in i obduktionssalen och styckar" (???) Orimligt!

Lika orimligt är det att PM har styckat men inte mördat KW.
__________________
Senast redigerad av zilvereko 2017-11-03 kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in