Citat:
Trodde det hette att Federer skulle sluta året som etta.
Förstår inte riktigt var du får det ifrån.
Nadal - Isner: 7-0 (Djokovic och Fed har 2 förluster var mot honom)
Nadal - Karlovic: 5-0 (Djok och Fed har sammanlagt 3 förluster mot honom)
Nadal - M. Zverev: 2-0
Nadal - Stepanek: 7-0 (Fed och Djok har sammanlagt 3 förluster mot honom)
Nadal - F. Lopez 9-4
Nadal - Müller på HC och grus: 4-0
Vilka andra serve och volleyspelare har du som Nadal torskat mot i det förgångna? Gräs räknade jag som sagt inte, men ett par förluster mot Brown och Müller är ändå inte särskilt brutalt när man betänker att underlaget är så snabbt.
Kan nämnas också att Nadal spöade Mario Ancic i Wimbledon när han var 17 år. Och året efter det var Ancic i semifinal. Och då Ancic spelade S&V mot Djokovic i Wimby 2006 antar jag han gjorde det mot Rafa 2003 också.
De som slagit honom på HC har snarare, som sagt, varit sådana som Verdasco, Pouille, Fognini och Davydenko som klarat av att dra vinnare hela tiden från baslinjen.
Förstår inte riktigt var du får det ifrån.
Nadal - Isner: 7-0 (Djokovic och Fed har 2 förluster var mot honom)
Nadal - Karlovic: 5-0 (Djok och Fed har sammanlagt 3 förluster mot honom)
Nadal - M. Zverev: 2-0
Nadal - Stepanek: 7-0 (Fed och Djok har sammanlagt 3 förluster mot honom)
Nadal - F. Lopez 9-4
Nadal - Müller på HC och grus: 4-0
Vilka andra serve och volleyspelare har du som Nadal torskat mot i det förgångna? Gräs räknade jag som sagt inte, men ett par förluster mot Brown och Müller är ändå inte särskilt brutalt när man betänker att underlaget är så snabbt.
Kan nämnas också att Nadal spöade Mario Ancic i Wimbledon när han var 17 år. Och året efter det var Ancic i semifinal. Och då Ancic spelade S&V mot Djokovic i Wimby 2006 antar jag han gjorde det mot Rafa 2003 också.
De som slagit honom på HC har snarare, som sagt, varit sådana som Verdasco, Pouille, Fognini och Davydenko som klarat av att dra vinnare hela tiden från baslinjen.
Nadal har alltid varit förhållandevis svag inomhus. Det kan till och med du räkna ut trots att du är fanboy.
Till och med Pim-Pim har slagit honom. Halvbra spelare som Rosol och Darcis har slagit honom, samt Brown som du nämnde.
Men det är klart om du vill syssla med cherry picking när du använder din statistik så får du väl göra det. Men du kommer inte att vinna några poäng med det.
Men ja, Nadal är bra mot storservare, klart bäst. Men han har problem på snabba underlag, vilket var det jag skrev, fast du vill ignorera det.
Och nej, Chung är inget hot mot Nadal, ingen vettig människa som kan något om tennis tror det. Möjligtvis kan han bli det om några år när Nadal är på dekis.
Federer är bäst i världen i år tills den dagen han förlorar mot Nadal i London. Vilket jag nog inte skulle sätta några pengar på att han kommer att göra.
Hade han lirat i Paris så hade han kunnat bli rankad etta också. Så nej det var inget konstigt tips av mig.

Din tes -- som jag ju redan citerat ett flertal gånger -- var att Nadal "har svaghet mot S&V på snabba underlag". Det är alls inte samma sak som "spelare som kan variera spelet och avgöra framme vid nät." I den väldigt böjliga kategorin kan du ju inkludera Tsonga och Fognini, eller för den delen Federer.
Och som jag visat har han hanterat S&V bättre än Djoko och Federer. Men som sagt, Blake och Davydenko, till viss del också Nalbandian och Söderling har haft en hel del framgångar mot Nadal. (Som sagt, givet att Nadal är Nadal är Söderlings 2-6 väldigt respektabelt; mot Fed var han 1-16).