2017-11-02, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, nån som var ute efter hennne personligen.
Man brukar ju börja med att syna närmast anhöriga vid ett sånt här brott. Det är väldigt tyst om och från nära vänner och anhöriga.

Har man gjort husrannsakan i kvinnans bostad? Det verkar som om polisen först nu ägnar uppmärksamhet åt huset där hon bodde och talar med grannar och frågar om maken etc enligt PM i tråden.

Bor man på en mindre ort kan det kännas obekvämt för polisen som känner(till) familjen att börja ställa frågor till en familj i chock.
På en ort av samma storlek hände ett våldsbrott. Min moster frågade polisen om de förhört maken.
"Inte kan vi kalla in honom till förhör, han är ju chefsingenjör på bruket" svarade den ängslige polisen.

Husrannsakan hos LH påbörjades på onsdagen och höll iaf på i minst 2 dagar.
Citera
2017-11-02, 19:21
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuvxyz
Husrannsakan hos LH påbörjades på onsdagen och höll iaf på i minst 2 dagar.

Tack! Då känns det litet bättre. För mej i a f.
Citera
2017-11-02, 19:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nae, uppsåtet var förstås att döda.

Det tror dock inte jag. Sådan precision går inte att få med en golfklubba. Spelarna har ju ibland svårt att träffa en stor gräsmatta, kallad green. Snarare en olykshändelse. I ett av fallen jag länkade till studsade bollen mot ett träd och träffade en gubbe i huvet.
Citera
2017-11-02, 19:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Polisen nämnde ju i tidningen att de jobbar på att försöka ringa in tiden för brottet så exakt som möjligt, men åtminstone till inom en timme. Jag känner mig säker på att GM tagit sig till platsen osedd och väntat ut Liselott, men det verkar ju som att ingen mött Liselott i spåret heller. Kan hon verkligen ha varit den enda i spåret den eftermiddagen?

Bra frågor du ställer. För mig var det nytt att att man inte ens på en timma när känner till när brottet skedde. Jaa, och visst är det egendomligt att ingen varken mött, eller sprungit om, BO i slingan.
Särskilt om hon nu gått 10 km slingan o då befunnit sig ca 7 km ut i den samma. Likaså att ingen observerat BO på väg till motionsområdet, eller i anslutning till parkeringsplats.
Citera
2017-11-02, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Bra frågor du ställer. För mig var det nytt att att man inte ens på en timma när känner till när brottet skedde. Jaa, och visst är det egendomligt att ingen varken mött, eller sprungit om, BO i slingan.
Särskilt om hon nu gått 10 km slingan o då befunnit sig ca 7 km ut i den samma. Likaså att ingen observerat BO på väg till motionsområdet, eller i anslutning till parkeringsplats.

Att BO påträffades 7km in på 10km slingan betyder ingenting huruvida det gäller tidsaspekten. Ifrån Lassalyckans parkering finns det minst 20 olika vägar/stigar att ta till platsen där det skedde. Snabbaste vägen dit tar ca 10 min i normal gångfart.
Har polisen tur så har BO haft en GPS klocka på sig eller en "träningsapp" i telefonen som vart igång och kan på så sätt se den verkliga rutten.
Citera
2017-11-02, 20:29
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:

Om någon sett henne i spåret så förmodar jag att ryktet hade gått i Ulricehamn att någon åtminstone mött henne i spåret. Folk brukar inte kunna hålla tyst. Vet man att Liselott åkte direkt från jobbet till Lassalyckan, eller kan hon ha åkt någon annanstans först?

Ok, riktigt långsökt, men jag frågar ändå: kan hon redan ha varit död och placerats ut på fyndplatsen? Finns det någon möjlighet över huvud taget till detta? Vad säger ni som bor på orten?
Senast redigerad av BeatriceCenci 2017-11-02 kl. 20:50.
Citera
2017-11-02, 20:41
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zarrelito
det stämmer bra, narkomaner är inte direkt kända för att tänka logiskt.
Dröm vidare Hercule, när bara resultatet räknas är t.o.m. narkomaner smarta.
Citera
2017-11-02, 20:56
Medlem
Det finns en gård som ligger inte långt ifrån mordplatsen. Den heter Kurhemmet.
Är det någon som vet om detta bara är en vanlig jordbruksfastighet eller om det pågår någon annan verksamhet där?
Citera
2017-11-02, 21:03
Medlem
kalles-kaviars avatar
Citat:
Polisen nämnde ju i tidningen att de jobbar på att försöka ringa in tiden för brottet så exakt som möjligt, men åtminstone till inom en timme. Jag känner mig säker på att GM tagit sig till platsen osedd och väntat ut Liselott, men det verkar ju som att ingen mött Liselott i spåret heller. Kan hon verkligen ha varit den enda i spåret den eftermiddagen?

Oftast tar man samma håll på slingorna kring lassalyckan. Så om man är ute på 5 eller 10 km spåret, är det ofta man inte träffar på folk om man inte blir omsprungen/springer om någon. Förutsatt att man är lite längre ut på spåret då. Som i detta fallet.

Är man kring el-ljuspåret kan man korsa spåret lite hur som. Men inte där ute.
Citera
2017-11-02, 21:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Om någon sett henne i spåret så förmodar jag att ryktet hade gått i Ulricehamn att någon åtminstone mött henne i spåret. Folk brukar inte kunna hålla tyst. Vet man att Liselott åkte direkt från jobbet till Lassalyckan, eller kan hon ha åkt någon annanstans först?

Ok, riktigt långsökt, men jag frågar ändå: kan hon redan ha varit död och placerats ut på fyndplatsen? Finns det någon möjlighet över huvud taget till detta? Vad säger ni som bor på orten?

Lite så här tycks det se ut, med reservation för ...

Enligt arbetskamrat är BO på möte på jobbet till 15.15

BO skulle vara hemma och lämna bilen 16:30 – 17:00 till hennes man.

När hon inte dök upp gav sig anhöriga till plats och sökte och 18.40 togs polis emot.

Tycker ändå att tidsspannet ser hyfsat komprimerat ut.
Citera
2017-11-02, 21:22
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:

Intressant tanke.
En 70-kilos kropp flyttas inte så lätt, så jag tror inte din teori är möjlig, men intressant ändå.
Att Liselotte hittades 20m in i skogen från spåret betyder att hon sprungit däråt efter att hon tappade glasögonen på spåret.
Hon har inte släpats in i skogen.
Vad fick henne att tappa glasögonen, och hur stoppades hon 20 meter in i skogen?
För mig tyder det på något helt annat än ett olyckligt möte där nåt gått fel i en konfrontation.
Attack > flykt > jakt > död

Kanske utesluter vissa potientiella spår? 😊
Citera
2017-11-02, 21:43
Medlem
frdks avatar
Citat:

Den enkla förklaringen är oftast den rätta i såna här sammanhang.
Avsaknad av nån typ av signalement eller spår av gm, får mig än mer övertygad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in