2017-11-02, 17:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, nån som var ute efter hennne personligen.
Man brukar ju börja med att syna närmast anhöriga vid ett sånt här brott. Det är väldigt tyst om och från nära vänner och anhöriga.

Har man gjort husrannsakan i kvinnans bostad? Det verkar som om polisen först nu ägnar uppmärksamhet åt huset där hon bodde och talar med grannar och frågar om maken etc enligt PM i tråden.
/.../

Överfall i motionsspår brukar aldrig relateras till nära anhörig eller bekant. Tvärt om brukar ”alltid” GM i dessa fall vara för offret helt obekant. Det som krånglar till det här är att inget tydde på någon form av sexuellt våld / övergrepp. Ej heller rån.

Utifrån det sistnämnda är det möjligt att det först stnämnda inte äger någon tyngd alls. Det här kan hur som helst bli mycket svåruppklarat.
Citera
2017-11-02, 17:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Att lämna bollen i spåret skulle ju ha gett en ledtråd så den låter man väl inte ligga kvar. Man låter väl inte heller BO ligga kvar. Man låter ju heller inte glasögonen ligga kvar. Det skulle ju en människa inte göra.
Det leder till älgspåret. Några fall som inträffat. Märkligt nog så står det svenska fallet med bland de som dödats av en moose. Vi har veterligen inte moose i Sverige. Två personer hade blivit stampade på av elk.

Man ringer väl efter ambulansen .. det skulle i vart fall jag göra.
Citera
2017-11-02, 18:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Man ringer väl efter ambulansen .. det skulle i vart fall jag göra.

Nae, uppsåtet var förstås att döda.
Citera
2017-11-02, 18:12
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Överfall i motionsspår brukar aldrig relateras till nära anhörig eller bekant. Tvärt om brukar ”alltid” GM i dessa fall vara för offret helt obekant. Det som krånglar till det här är att inget tydde på någon form av sexuellt våld / övergrepp. Ej heller rån.

Utifrån det sistnämnda är det möjligt att det först stnämnda inte äger någon tyngd alls. Det här kan hur som helst bli mycket svåruppklarat.

Det har du helt rätt i. Jag borde skrivit "vid kvinnomord" och inte "sånt här mord"
Vi är tillbaka på ruta 1. Undrar vilken ruta polisen står på?
Citera
2017-11-02, 18:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Men eventuellt kan väl någon se till att försöka sig på det just i motionsspåret för att försöka dölja det (affärs eller relationskoppling). Särskilt om det varit skriverier om överfall och överfallsförsök i motionsspår på olika håll i landet. Det så kallade "taximordet" var väl avsett att se ut som ett rån om jag inte minns fel?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-02 kl. 18:47.
Citera
2017-11-02, 18:17
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nae, uppsåtet var förstås att döda.

Med ett golfslag från hål 10? Skulle inte tro det.
Citera
2017-11-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riskan
En annan kvinna blev ju tidigare förföljd av en man vid parkeringen. Fick lov att ta skydd i sin bil.
Undrar om hon berättat om sin upplevelse av det.
det är ju superintressant såklart och har hon mer än en ärthjärna har hon ju kontaktat polisen om det.
Citera
2017-11-02, 18:46
Medlem
fluffypuffys avatar
Vi får hoppas för ulricehamnarnas skull att motivet finns att finna i nära relation eller kanske pappan som miste sina barn.

Det vore förödande om polisen misslyckas att finna gärningsmannen.
Ett random psycho som till synes sprungit runt och skrikit ”buuuu” till människor för att skrämmas, en kvinna fick fly till sin bil härom veckan.

Mina odds ligger fortfarande på pappan och någon i dennes nätverk av muslimer som vill markera mot samhället.
Alternativt kolla närmare på pillerknaprarna som bor i huset snett ovanför gamla tandläkarhuset.

Om det här fallet faller i glömska utan lösning så har vi att göra med en inkompetent polis, och med största sannolikhet en gärningsman utan svenskt personnummer.
Pillerknaprare i stadens psyk-boenden klarar inte pressen, om de skulle vara skyldiga helt enkelt.

Befolkningen i staden spanar mot stadens trash och umgängen runt RB, vilket är förståeligt.
Det finns många hillbillys i Ulricehamn där inavel känns ganska sannolikt. Pundar gör dom, men mördar random kvinnor i motionsspår? Nej.

Utslussningar från psyk till psyk-boenden skulle jag undersöka noga om jag var polis.
Senast redigerad av fluffypuffy 2017-11-02 kl. 18:53.
Citera
2017-11-02, 18:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men eventuellt kan väl någon se till att försöka sig på det just i motionsspåret för att försöka dölja det (affärs eller relationskoppling). Särskilt om det varit skriverier om överfall och överfallsförsök i motionsspår på olika håll i landet. Det så kallade "taximordet" var väl avsett att se ut som ett rån om jag inte minns fel?

Absolut, detta kan nog vara lite vad som helst och statistik kan nog inte tillföra särskilt mycket här. För egen del lutar jag åt att detta är ett planerat relationsmord.

Några uppgifter som talar för det.

1: Inget tydde på att brottet hade sexuell koppling.
2: Inget tydde på rån. BO hade ”alla” sina tillhörigheter kvar.
3: Platsen för brottet förefaller ur GM perspektiv vara bästa möjliga, i slingan.
4: ”Vittnen” som varit i närområdet har inte märkt någonting. Får mig att tro att GM närmat sig motionsspåret norrifrån (går en tvärgående byväg där) och där inväntat BO.
Citera
2017-11-02, 18:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
det är ju superintressant såklart och har hon mer än en ärthjärna har hon ju kontaktat polisen om det.

Det har hon väl, nämndes det inte i någon artikel i samband med att detta fall upptäcktes?

OT kanske men kan det inte vara lite knökigt att ge sig till att försöka våldta någon i ett motionsspår? Jo, jag vet att det inträffar ganska frekvent men risken är väl att GM råkar på någon som är fasligt vältränad och även om ett överraskningsmoment finns med så är det väl inte lika "lätt" som någon på väg från krogen? Det är väl vanligaste fallen, där kanske såväl GM och BO är påverkade av alkohol och/eller andra droger?
Såg förresten ett halvskämt i en löpardiskussion om den nya typen av löparskador med stukade fingrar och handleder efter att dragit på eller av sig kompressionskläder?
Citera
2017-11-02, 19:07
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Absolut, detta kan nog vara lite vad som helst och statistik kan nog inte tillföra särskilt mycket här. För egen del lutar jag åt att detta är ett planerat relationsmord.

Några uppgifter som talar för det.

1: Inget tydde på att brottet hade sexuell koppling.
2: Inget tydde på rån. BO hade ”alla” sina tillhörigheter kvar.
3: Platsen för brottet förefaller ur GM perspektiv vara bästa möjliga, i slingan.
4: ”Vittnen” som varit i närområdet har inte märkt någonting. Får mig att tro att GM närmat sig motionsspåret norrifrån (går en tvärgående byväg där) och där inväntat BO.

Polisen nämnde ju i tidningen att de jobbar på att försöka ringa in tiden för brottet så exakt som möjligt, men åtminstone till inom en timme. Jag känner mig säker på att GM tagit sig till platsen osedd och väntat ut Liselott, men det verkar ju som att ingen mött Liselott i spåret heller. Kan hon verkligen ha varit den enda i spåret den eftermiddagen?
Senast redigerad av BeatriceCenci 2017-11-02 kl. 19:10.
Citera
2017-11-02, 19:12
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Tillbaks till ruta 1 igen. Okänd man befinner sig i en ful granskog mitt i regnet. Han kanske vet att Liselott brukar ta den här vändan efter jobbet. Eller så är han inte ute efter henne personligen.

Granar har en god egenskap och det är att dom är torra längst ner nära stammen.
Han är ute efter henne eller så är han ute efter en kvinna i hennes ålder.
Det enda sättet att ta reda på vem den här okände mannen är, är genom att topsa alla män i Ulricehamn som överensstämmer med signalementet. Dom måste vara ganska starka eftersom vår gärningsman har förflyttat kroppen. Dom bör ha någon form av psykisk problematik.

1: Det finns inget signalement på någon GM.

2: Förutsättningarna för att ha säkrat DNA från GM är nog dessvärre dystra.

Däremot ifrågasätter jag inte att rikligt med ”material” har levererats till NFC. Förmodligen tillräckligt för en smärre påskbrasa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in