2017-11-02, 14:27
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Jepp men han lockar redan tillbaks väljare han kan nog ta lite till från SD men sen kommer han ha en utmaning att behålla väljarna. Hur ska han hålla ihop de liberala och konservativa. Reinfeldt lyckades ju men idag är det helt andra frågor. Och sen är frågan hur länge kommer han lyckas hålla väljarna? Man ser ju att redan börjar folk bli arga när han vill samtala med S men inte SD. Kommer han rasa lika snabbt som han växte eller kommer han lyckas håla dom fram till efter valet 2018.

En bra fråga, helt klart.

Han kommer försöka dela upp frågorna, lite som Reinfeldt gjorde. Driva liberala storstadsfrågor som bara intresserar de intressanta väljargrupperna i storstäderna, och prata företag, export för landsbygden. Han har råd att skita i liberala landsbygdsväljare, och konservativa storstadsbor. Genom att trolla väljarna på det sättet kan man få ihop en ekvation som i övrigt är omöjlig.
Han kommer säkert löpa, prata cykling och miljö för städer, men samtidigt rynka pannan och uppmärksamma problemen för den viktiga exportindustrin och människor på landet. Typ så. Alltid lurar det nån.

Dom som bor i brinnande förorter är inte M väljare, så på ett sätt kan han skita i om deras förorter brinner ner eller inte, men jag tror att han kommer lägga stort fokus på problematiken ur polisens perspektiv. Likaså kommer han driva försvar, och samarbeten med andra aktörer för att stoppa den kommande Ryska invasionen. Intet nytt där.

Jag tror inte han kommer rasa, men har svårt att se att människor går på en Reinfeldt 2.0. Han saknar karisman helt enkelt.
2017-11-02, 14:35
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly

Som jag ser det är nästa val en brytpunkt för att se om demokratin fungerar eller inte, och avgörande för landets framtid. Jag är dock skeptisk.

Det är därför viktigt att SD gör bra ifrån sig inför valet!

Bortsett från de manipulerande skojarinstituten är är dock det reella opinionsstödet i dagsläget tillräckligt bra, för att garantera SD som största parti inför valet.

Utöver SD arbetar även verkligheten effektivt för den saken...
2017-11-02, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakantheb
Absolut att SD faller nu. Märker inom vänskapskretsen att flera har börjat tvivla, den gemensamma nämnaren är att vi inte tror på en kommunistisk ideologi.
Nu när SD satt sig i V(PK):s knä så faller ju hela konceptet såklart.

Jag själv trodde ju på att SD var det rätta för mig, blev medlem och gick och röstade och såg en framtid för Sverige i detta.

Tyvärr efter att bli tvångsansluten till att behöva betala för att kollektivet ska kunna se på tv utan att själv ha någon, så avslutar jag mitt medlemskap.
Befinner mig återigen utan något alternativ vid nästa val.

Rörelser i valmanskåren finns alltid, tror inte du kan bedöma helheten på vad din vänskapskrest säger, lika litet som jag kan säga att SD ökar bara för fler o fler vänner, grannar och arbetskamrater öppet stödjer SD.

Ett parti kan inte tillgodose allas åsikter, vänster/höger- skalan svår att hitta vad gäller SD, personligen hoppas jag på mer klassisk fördelningspolitik, att se till att svenska pensionärer och rättvis sjukvård till alla bör framhävas, ja det kan kallas vänster om man nu sitter fast i gammalt tänk!
2017-11-02, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
En bra fråga, helt klart.

Han kommer försöka dela upp frågorna, lite som Reinfeldt gjorde. Driva liberala storstadsfrågor som bara intresserar de intressanta väljargrupperna i storstäderna, och prata företag, export för landsbygden. Han har råd att skita i liberala landsbygdsväljare, och konservativa storstadsbor. Genom att trolla väljarna på det sättet kan man få ihop en ekvation som i övrigt är omöjlig.
Han kommer säkert löpa, prata cykling och miljö för städer, men samtidigt rynka pannan och uppmärksamma problemen för den viktiga exportindustrin och människor på landet. Typ så. Alltid lurar det nån.

Dom som bor i brinnande förorter är inte M väljare, så på ett sätt kan han skita i om deras förorter brinner ner eller inte, men jag tror att han kommer lägga stort fokus på problematiken ur polisens perspektiv. Likaså kommer han driva försvar, och samarbeten med andra aktörer för att stoppa den kommande Ryska invasionen. Intet nytt där.

Jag tror inte han kommer rasa, men har svårt att se att människor går på en Reinfeldt 2.0. Han saknar karisman helt enkelt.
Tror jag också. Nu kommer han väll få tillbaks lite mer väljare (han har redan tagit minst 90% av alla SD väljare han kan ta men sen tror jag att han tappar tillbaks de flesta väljare han har tagit från SD om SD kritiserar M och som sagt SD borde forsätta att kritisera M men också försöka ta S väljare. Men han kommer nog att lyckas lyfta partiet till 17-19% men på C och Ls bekostnad om han lyckas få över 20 har nog L förlorat så många så att de åker ut ur riksdagen.
2017-11-02, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Tror jag också. Nu kommer han väll få tillbaks lite mer väljare (han har redan tagit minst 90% av alla SD väljare han kan ta men sen tror jag att han tappar tillbaks de flesta väljare han har tagit från SD om SD kritiserar M och som sagt SD borde forsätta att kritisera M men också försöka ta S väljare. Men han kommer nog att lyckas lyfta partiet till 17-19% men på C och Ls bekostnad om han lyckas få över 20 har nog L förlorat så många så att de åker ut ur riksdagen.

Tror definitivt SD skall koncentrera sig mest på att sno väljare från sossarna.
Runt om i Europa ser man en lite splittrad bild, hur det går för s.k. "högerpopulistiska" partier.
Men för sossar eller motsvarande partier är bilden helt solklar, man tappar i nord, syd, öst och väst.

Med rätt strategi kommer garanterat SD kunna trycka ner sossarna till runt 20 %, för på sossarnas bekostnad finns absolut mest att vinna!
Visserligen har sossarna en partiledare som är en erkänt duktig förhandlare, men han är dessutom en slöfock och slashas som hela tiden har som strategi, att försöka hålla sig undan besvärliga problem och frågeställningar!
Senast redigerad av Hultabultan 2017-11-02 kl. 15:44.
2017-11-02, 16:07
Medlem
Citat:

Mätningen för en månad sedan inom parantes.

Socialdemokraterna: 28,2 (32,1)
Vänsterpartiet: 7,5 (7,9)
Miljöpartiet: 4,4 (4,4)
Moderaterna: 21,9 (17,2)
Liberalerna: 4,9 (4,5)
Kristdemokraterna: 2,8 (3,7)
Centerpartiet: 9,1 (12,6)
Sverigedemokraterna: 18,1 (15,3)
Feministiskt Initiativ: 2,2 (1,6)
Osäkra: 10,7 (12)
Övriga: 0,9 (0,6)

S, V, MP: 40,01 (44,5)

M, L, KD, C: 38,8 (38,1)

Källa: Expressen/Demoskop

(SD) och (M) ökar rejält och (S) minskar rejält Kan knappast bli bättre. Eller vänsta det kan det visst: (C) minskar dessutom
2017-11-02, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
(SD) och (M) ökar rejält och (S) minskar rejält Kan knappast bli bättre. Eller vänsta det kan det visst: (C) minskar dessutom
Jag tror i alla fal att de underskatar SD och överskattar M i denna mätning.
2017-11-02, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
M +5
SD +3
C –4
S –4

Detta är inte bara ljuv musik, det är en hel jävla symfoni.

(KD 2,8 dock inte så bra om man vill bli av med Löfven... men eftersom de inte går att lita på i migrationsfrågor pga nära till gråt får de gärna åka ut tillsammans med MP)

Tror att botten är nådd för SD nu, precis som M:s minskning efter AKB:s SD-utspel till slut stannade av. Det är som en båt i storm, den kränger och väljarsympatierna rullar fram och tillbaka över däck men de rullar inte längre än till relingen, det tar stopp där.
Senast redigerad av CrispyKreem 2017-11-02 kl. 16:46.
2017-11-02, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
M +5
SD +3
C –4
S –4

Detta är inte bara ljuv musik, det är en hel jävla symfoni.

(KD 2,8 dock inte så bra om man vill bli av med Löfven... men eftersom de inte går att lita på i migrationsfrågor pga nära till gråt får de gärna åka ut tillsammans med MP)
Det här var nog den gladaste opinionsnyheten på ett år. Centern backar liksom sossarna.
2017-11-02, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det här var nog den gladaste opinionsnyheten på ett år. Centern backar liksom sossarna.
Japp. Min största förhoppning när det gällt bytet från AKB till UK är att han ska locka tillbaka alla som gick till C men ingen som gick till SD.

Sett till Demoskop är detta exakt vad som hänt. Senaste 12 månaderna
har SD-medel i Demoskop varit 17,9%, och i denna mätning ligger de på 18,1%.

C däremot har rasat 4% sedan oktober. Deras medel under 8 månader efter SD-utspelet var 12,2%, nu är de nere på 9,1%.

För att sammanfatta: AAAAAAAAHHHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
2017-11-02, 17:11
Medlem
S.Kandals avatar
Demoskop har tydligen bytt mätmetod vilket bör förklara en del. Lite festligt att de skriver att M tar väljare från Sd samtidigt som Sd ökar kraftigt i detta mätning, blir så att säga lite märkligt.

Citat:
Demoskop har bytt mätmetod sedan oktober och säger att man bör avstå från att dra slutsatser om skillnader mellan mätningarna. Sett över tid har vi dock haft en positiv trend sedan 2016, säger partisekreterare Lena Rådström Baastad, (S).
M är, tillsammans med KD, beredd att bilda en regering som riskerar att bli beroende av SD:s stöd i riksdagen. C och L är dock helt emot det och vill då i stället förhandla med S.
– Att man ser en uppgång för Moderaterna med en ny partiledare var väntat. De låg på mycket låga siffror med Anna Kinberg Batra och nu får de främst tillbaka väljare som de tidigare förlorat till C och SD.
2017-11-02, 17:19
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

För att sammanfatta: AAAAAAAAHHHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Brilliant sammanfattning - särskilt för SD!

Och mycket bra avstamp mot förväntat största parti inför valet...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-11-02 kl. 17:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in