Citat:
Ursprungligen postat av
MrStreamer
Sant. Hade själv sett att SD släpper fokus på M-samarbete.
Det är trots en rejält stor del av väljarbasen som kommer från vänster.
Undersökningen i LO där SD var största/näst största parti visade detta.
Jag avundas inte partiledningen. Det är en mkt svår slalombacke ner till nästa val där de klassiska konstellationerna av vänster ELLER högerregering känns riktigt marig.
Kul att Göran Persson gav Åkeson beröm förresten. Persson är den ende partiledare jag har känt lite respekt för trots att jag är "höger" mer än vänster. Persson är riktigt smart och jag kan inte låta bli att undra över varför han gör så. Något har i han i baktanke den filuren...
Jag tror du har mycket rätt i dina tankar. Fortsätt inte uppvakta en part som konstant är arrogant tillbaka; det signalerar bara svaghet. Bättre i så fall att tacka för kaffet och gå mot dörren, så får dom sitta kvar och fundera på hur fan dom ska hitta tillräckligt stöd för att kunna bilda regering.
Precis som du säger är SD egentligen ett parti som liknar S mer är M. Företagarfrågorna handlar ofta om småföretag, vilket egentligen bara är en annan form av arbete.
SD behöver rent krasst inte sitta i regering, och borde kanske inte ens sikta på det. Det är betydligt effektivare att sitta i opposition än i regeringsställning. Speciellt i ett läge där landet är så illa ute som det är. Jag tror inte heller det finns möjligheter till kompromisser med någon av parterna som skulle få någon reell effekt med tanke på åtgärderna som kulle behövas för att vända utvecklingen.
Göran Persson har ju såklart rätt i det han säger i den intervjun. Om S fokuserar på traditionella S frågor kan dom återta den planhalvan, men det skulle innebära att dom ger upp sin älskade identitetspolitik och de galna idéer som tillåtits få fäste i dom egna leden. Har svårt att se det hända.
Att Kristersson går tillbaka till traditionell M politik (pre-Reinfeldt) känns som en lågoddsare, och är precis vad jag också hade gjort i hans skor.
Att Åkesson är en duktig debattör och politiker är det väldigt många som förstått. Att det krävs en storhet som Göran Persson för att erkänna det visar ryggradsstatusen bland vår nutida politiska adel.
Han har dessvärre rätt i att det i stort saknas andra profiler (med vissa undantag). Det är ett jäkla lass för Åkesson att dra. Att han pallar är beyond me, med tanke på den konstanta mobbing och de trackaserier han utsätts för på arbetet.
Det GP säger är i princip att det finns en plan (planerad och överenskommen eller inte) att stänga SD ute till nästa val. Planen går ut på att S och M ska spela huvudmotståndare igen. Vad som står skrivet i det finstilta kan vi bara spekulera om. Hur media trummar ut agendan kommer visa vad vi har att förvänta oss. Sannolikt kommer man prata om kraftiga åtgärder mot brott och invandring, men det kommer naturligtvis till 100% vara ett spel för gallerierna. Efter nästa val är det business as usual, med brinnande bilar, beskjutna poliser, transexuella förskolebarn, islamisering av samhällsfunktioner osv.
Som jag ser det är nästa val en brytpunkt för att se om demokratin fungerar eller inte, och avgörande för landets framtid. Jag är dock skeptisk.