2017-11-02, 08:24
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inte märkligt alls, dels känner nosen doft av lukter och är experter på att koppla ihop lukt med rörelser (beteende).

Om sedan personen går med kryckor, talar märkligt språk eller sitter i rullstol, har ingen betydelse alls.
Nu blir jag ännu mer nyfiken.
På vilket sätt skiljer sig lukten av en psykopat från en icke-psykopat?
Citera
2017-11-02, 08:33
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu blir jag ännu mer nyfiken.
På vilket sätt skiljer sig lukten av en psykopat från en icke-psykopat?
Ja och hur de beter sig, håller sig på säkert avstånd då, eller?
Citera
2017-11-02, 08:45
Medlem
dontblamecains avatar
Jag frågar mig fortfarande hur Madsen själv försvarar styckningen.

Har det kommit fram nånstans?
Citera
2017-11-02, 08:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag formulerade mig nog inte helt korrekt där. Det handlar inte egentligen om en konsumering i det fallet. Brottet "sexuellt handlande annat än samlag", är troligen inte en aktuell brottsbeskrivning om det är ett lik som utsatts för brottet. Hade sticken skett efter döden, hade det varit ett brott mot griftefriden, och beskrivningen av den delen av brottet hade ingått som en del i den brottsmisstanken, och alltså inte blivit en ny brottsmisstanke. Skulle man dela upp griftefridsbrottet i sina beståndsdelar skulle det blir en himla massa delar, styckningen, flyttningen av kroppen, dumpningen i havet, osv osv. Men allt som faller under griftefridsbrottet hamnar under den brottsmisstanken, därav min skrivning om "konsumering".

Möjligen är det ett eget brott att utsätta ett lik för sexuella handlingar, men jag måste ju säga att jag i så fall tror att ett sådant brott inte skulle ha en benämning i stil med "sexuell handling annat än samlag". Kanske någon vet hur det är med den saken i Danmark. I Sverige faller nekrofili under griftefridsbrott.

Du har fel och ja det är enligt dansk lag en korrekt beskrivning att utvidga åtalet med anden kønslig omgang end samleje under særlig skærpende omstændigheder enligt straffelovens §225. Det finns många grader av att skända ett lik och alla dessa grader blir inte uppätna av griftefriden och i just detta fall rör det sig omkring eller direkt efter dödens inträde vilket enligt dansk lag förvandlas till en egen sexuell förbrytelse mot ett lik, kniven är det som får handlingen att falla under särskilt försvårande omständigheter.
Citera
2017-11-02, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontblamecain
Jag frågar mig fortfarande hur Madsen själv försvarar styckningen.

Har det kommit fram nånstans?
Det har inte kommit ut. Bara att han erkänt den.
Citera
2017-11-02, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det har inte kommit ut. Bara att han erkänt den.

Och det är inte så konstigt, PM är inte ens åtalad ännu, så då behöver/förväntas han inte svara på den frågan.
Citera
2017-11-02, 09:18
Medlem
everythingiss avatar
Jag har ändå svårt att tro att det var planerat att ske, för om så är fallet så måste han fan vara dummare än tåget. Självklart har han drömt om att få utföra ett sådant här dåd, men att det omsattes i verkligheten var en spontan handling tror jag.

Han hade gjort vissa förberedelser och kände sig jättepirrig av tanken på att han kunde döda henne om han ville. Han kan inte ha tänkt igenom scenariot särskilt väl, det visar ju valet av offer.

Om han valt att genomföra ett sådant här dåd på en prostituerad så skulle det finnas en viss sannolikhet att han skulle ha kommit undan med det. Jag tror att han helt enkelt inte kunde bärga sig, det fick gå som det går...

Självklart så har han tagit med sig vissa saker för att förbereda dådet, och det är ju överlagt, men att det skedde där och då är för att han hade dålig impulskontroll är min gissning.

Det kan också vara så att han verkligen trodde att han skulle klara sig, någon slags övertro på sig själv... eller så är han inte kapabel till mer avancerat tänk än så här helt enkelt.
Citera
2017-11-02, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Och det är inte så konstigt, PM är inte ens åtalad ännu, så då behöver/förväntas han inte svara på den frågan.
Han behöver inte svara på den under förhandlingen heller.
Citera
2017-11-02, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Jag har ändå svårt att tro att det var planerat att ske, för om så är fallet så måste han fan vara dummare än tåget. Självklart har han drömt om att få utföra ett sådant här dåd, men att det omsattes i verkligheten var en spontan handling tror jag.

Han hade gjort vissa förberedelser och kände sig jättepirrig av tanken på att han kunde döda henne om han ville. Han kan inte ha tänkt igenom scenariot särskilt väl, det visar ju valet av offer.

Om han valt att genomföra ett sådant här dåd på en prostituerad så skulle det finnas en viss sannolikhet att han skulle ha kommit undan med det. Jag tror att han helt enkelt inte kunde bärga sig, det fick gå som det går...

Självklart så har han tagit med sig vissa saker för att förbereda dådet, och det är ju överlagt, men att det skedde där och då är för att han hade dålig impulskontroll är min gissning.

Det kan också vara så att han verkligen trodde att han skulle klara sig, någon slags övertro på sig själv... eller så är han inte kapabel till mer avancerat tänk än så här helt enkelt.

Jag tror han inte fattade att det skulle bli så blodigt. Och nånstans tog lusten över, skit i konsekvenserna. Han förgick sig big time. Från att han tänkte sig lite tortyr, så blev han en reptil. Skada så mycket som möjligt. Fan - blev det så jävla mycket blod. Får nog sänka ubåten, det här kan jag aldrig städa upp.
Citera
2017-11-02, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han behöver inte svara på den under förhandlingen heller.

Nej, absolut är det så, och då är frågan genuint besvarad till citeraren, som undrade varför han inte svarat nu!
Citera
2017-11-02, 10:16
Medlem
MC5s avatar
Något som jag inte begriper är varför Madsen fortsätter neka till mord då han hela tiden anpassat sin story till bevisningen. Han framstår ej som trovärdig och kommer ju sannerligen dömmas till mord. Finns ju inget han kan vinna på det i nuläget.
Senast redigerad av MC5 2017-11-02 kl. 10:19.
Citera
2017-11-02, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MC5
Något som jag inte begriper är varför Madsen fortsätter neka till mord då han hela tiden anpassat sin story till bevisningen som lagts fram. Han framstår ej som trovärdig och kommer ju sannerligen dömmas till mord. Finns ju inget att vinna på det mer i nuläget.
Enkelt. Han försöker undvika en morddom vilket skulle innebära att han får sitta i många många år. Griftefridsbrottet, som han erkänt, ger honom kanske 2 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in