2017-10-31, 22:52
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Jag är ingalunda säker på att det är sexualmord, du har kanske rätt i att det är ett annat motiv. Vad jag säger är att du utifrån statistik över sexualbrott (sexuellt ofredande, våldtäkt) inte kan avfärda sexualmord som mindre troligt bara för att offret är i övre medelåldern.

Sexualmord på främmande, slumpmässigt utvald kvinna i skogen är ett annat brott än våldtäkt och sexuellt ofredande och följdaktligen skiljer sig både GM och vikitmologiska aspekter från tafs på krogen eller våldtäkt på hemmafesten.
Att kvinnan var sextio år innebär inte att det inte kan ha handlat om ett sexualmord. Idag kan sextioåringar var mycket ungdomliga, att hon tyckte om att promenera antyder att hon var i fin form.
Citera
2017-10-31, 23:16
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Till er som tror att detta är ett sexualbrott och att åldern inte spelar någon roll.

https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

Det är avsevärt färre 60-åringar än 20-åringar som utsätts för sexualbrott.
Visst är det så, men vi har flera fall där det är äldre kvinnor som blivit utsatta för våldtäkter följt av mord.

https://www.sydsvenskan.se/2016-03-16/sexuellt-motiv-misstanks-bakom-mord-pa-60-arig-kvinna
Citera
2017-10-31, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om hon brinner för sin hobby så golfar hon även om vädret är dåligt. ( det gör i alla fall jag ).

och i halvmörker...??!!!

Det är nåt som inte stämmer här....
Citera
2017-10-31, 23:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Givetvis kan de ha undanhållit den informationen, men av det som inledningsvis var var väl onaturlig ställning som föranledde misstanke om mord? Då låter det ju inte som att det ser ut som att det är synligt att någon ev. försökt slita i hennes kläder? Fast om GM överrumplat henne och händelsevis råkat bryta nacken på henne om han försökt att "bara" hindra henne från att skrika och dra undan henne från stigen kanske han gav upp där då?
Citera
2017-10-31, 23:32
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargtavla
Det känns som att den här tråden har spårat lite. Oftast på FB brukar hemmahörande i orten komma med väsentlig information, men för mig (som bott i Ulricehamn i 23 år) har det varit ovanligt lite ”kunskap” eller vad man ska säga om fallet.

Jag har väldigt svårt för att tro att ingen sett något, eller BO för den delen, i tisdags. Det är alltid motionärer uppe vid Lassalyckan, när jag varit där en regnig eftermiddag möter jag MINST 7-8 personer på spåret. Dessutom är ”skogen” däruppe väldigt gles, så om man passerar - och det fortfarande är någorlunda ljust ute (eller när elljusspåret tänds) så ser man in en bit i skogen.

Citat:
Ursprungligen postat av unicornlady
Tycker det är märkligt att ingen information kommer fram. Polischefen menade ju någonstans att det passerar folk på platsen ca var 10:e minut. Jag tror det var hon som uttalat det i alla fall. Om så är fallet så bör ju GM vara hyfsat stark för att kunna först ha ihjäl BO och sedan förflytta henne. 10 minuter är ingen lång tid. Inte heller 30 som ska ha passerat tills kollegan sprang förbi och inte märkte någonting.

Om den mängden folk rör sig ute i motionsspåret även en regnig vardagseftermiddag så måste någon eller några motionärer ha mött Liselott.

Om gärningsmannen följt efter Liselott i spåret, även på avstånd, så hade andra motionärer mött även denne. Det verkar för mig osannolikt att en gärningsman skulle planera att förfölja Liselott i spåret om så många personer vanligtvis rör sig där. GM måste rimligtvis ha lokalkännedom. Alltså har gärningmannen väntat på Liselott i skogen vid platsen för överfallet.

OM det finns signalement på en person som förföljt Liselott så borde denna person vara av manligt kön och av europeisk härkomst. Denna slutsats drar jag eftersom tysken satt anhållen, såvida inte tysken satt anhållen pga annan omständighet.

Att Gm förföljt Liselott i spåret är uteslutet. Det vore under alla omständigheter totalt korkat. GM har kommit ut ur skogen bakom eller framför Liselott.
Citera
2017-10-31, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Kan någon analysera detta
Att fluffy inte har alla får i hagen? Att fluffypuffy har en psykos o hittar på?
Rent påhitt i vilket fall och har absolut inte hänt! Med all säkerhet!
Citera
2017-10-31, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Tydligen har Lena Matthijs själv varit vårdnadshavare för en afghansk flicka som har utvisats. Frågan är vem som fattade det beslutet?

https://www.etc.se/inrikes/har-rasar-polischefen-mot-sveriges-inhumana-asylpolitik

Migrationsverket så klart!
Citera
2017-11-01, 00:19
Medlem
Venators avatar
Man vill hitta förklaringar och se en logik och det är nog en ganska sund reaktion... De oförklarliga och slumpmässiga våldet är är något vi vill värja oss emot, och det är ju också tack och lov ovanligt. Men det sker och det är en möjlig förklaring även här. Elsie Persson har ju nämnts i tråden - den äldre kvinnan som slumpvis valdes ut och mördades av en ung man i skogen när hon plockade blommor.

(FB) Misstänkt mord utanför Halmstad på Elsie Persson

Elsies mördare skulle gärna dödat igen framkom i förhör och det är väl polisens mardröm att det är en likadan galning här.
Citera
2017-11-01, 00:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Om den mängden folk rör sig ute i motionsspåret även en regnig vardagseftermiddag så måste någon eller några motionärer ha mött Liselott.

Om gärningsmannen följt efter Liselott i spåret, även på avstånd, så hade andra motionärer mött även denne. Det verkar för mig osannolikt att en gärningsman skulle planera att förfölja Liselott i spåret om så många personer vanligtvis rör sig där. GM måste rimligtvis ha lokalkännedom. Alltså har gärningmannen väntat på Liselott i skogen vid platsen för överfallet.

OM det finns signalement på en person som förföljt Liselott så borde denna person vara av manligt kön och av europeisk härkomst. Denna slutsats drar jag eftersom tysken satt anhållen, såvida inte tysken satt anhållen pga annan omständighet.

Att Gm förföljt Liselott i spåret är uteslutet. Det vore under alla omständigheter totalt korkat. GM har kommit ut ur skogen bakom eller framför Liselott.

Han kanske förföljt henne, inte mött någon och sprungit om henne för att sedan vänta in henne? Om det inte är ganska öppet så är det väl annars lika riskabelt att vänta in henne vid npgon plats för att studsa fram och överfalla henne?
Citera
2017-11-01, 06:16
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuvxyz
Att fluffy inte har alla får i hagen? Att fluffypuffy har en psykos o hittar på?
Rent påhitt i vilket fall och har absolut inte hänt! Med all säkerhet!

Då kan man andas ut för det vore förskräckligt om de knivhuggs överallt i Ulricehamn utan medias rapportering
Citera
2017-11-01, 07:13
Medlem
backsights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy

Är det ingen som har någon kunskap i hur det här kod 291 funkar som kan svara på hurvida dessa till synes mörkade mord som ska ha skett i Ulricehamn de senaste två åren är möjligt att undgå radarn?
Likaså en flyktingpojke som studerade vid Stenbocksskolan som tog självmord. Inga tidningsnotiser, ingenting.
Hur faan går det ihop?

Stämmer det att det har varit knivskärningar och mord är det sjukt om det skulle mörkas.
Men känns spontant som att kod 291 är en "myt".
Exempelvis rapporterades det om den knivskärning som ägde rum på ett flyktingboende i Ulricehamn dec 2015. Rent logiskt borde ju detta mörkats enligt kod 291, eller hur?

Men gällande självmordet - det är ingenting som det normalt rapporteras om i tidningar och medier (möjligtvis om det är en kändis), troligtvis av respekt för anhöriga.

Att man sedan bör analysera varför ensamkommande tar livet av sig i väntan på beslut/nyligen fått avvisningsbeslut är en annan diskussion.
Citera
2017-11-01, 08:14
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backsight
Stämmer det att det har varit knivskärningar och mord är det sjukt om det skulle mörkas.
Men känns spontant som att kod 291 är en "myt".
Exempelvis rapporterades det om den knivskärning som ägde rum på ett flyktingboende i Ulricehamn dec 2015. Rent logiskt borde ju detta mörkats enligt kod 291, eller hur?

Kod 291 är naturligtvis ingen myt, polisen har ju själv berättat om det. Om du tror att ett mord inte kommer till allmänhetens kännedom på annat sätt än genom att polisen rapporterar om det är du en aning... naiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in