2017-10-31, 21:27
Medlem
Love-Diana-de-Nices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadork
Varför flyttar inte rex144 hem till stormakten Polen?

Han liksom många av andra och tredje generationens invandrare som är födda här ser föräldrarnas och farföräldrarnas forna hemland som ett lyckoland trots att förfäderna varit oönskade där och tvingats fly.

Innerst inne vet de att dessa länder är skräp och att de aldrig skulle flytta dit.

Denna motsats får dessa förvirrade själar att skriva än mer förvirrade inlägg på olika forum.

En del har en fantasi om att farfars gamla hemland ska bli en framtida stormakt.
Citera
2017-11-01, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoltar
Haha jag tror inte du har en HJÄRNA! Germaner och slaver betyder inget..
DET ÄR 2 RASER FÖR I HELVETE! OCH MÄNNISKOR SOM ÄR SLAVER HAR JU SLAVISKA SPRÅK!
SAMMA SOM ATT SVENSKAR PRATAR SVENSKA SÅ PRATAR SLAVER SLAVISKA SPRÅK!!1
JAG TROOOOOR JAG DÖÖÖÖÖÖÖR!!!!!!!!!!
VI SVENSKAR ÄR GERMANER SÅ SVENSKAN ÄR ETT NORDISKT GERMANSKT SPRÅK!!!
Sen så bara för att Polska skulle vara ett Slaviskt språk så betyder det inte att inga andra en slaver kan prata Polska !!!

Det finns inga raser bland människor, vi har alla samma gener till 99.9%, den sista 0.10% är endast en anpassning till omgivningen vi bor i.
Språket är heller inget att gå på, ta vilket nyfött barn som helst från Sverige och låt det växa upp i vilket annat land som helst, och de kommer att tala det landets språk flytande när de växer upp.
Citera
2017-11-01, 17:59
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermith
Nej, där har du fel. Slaver är en språkgrupp inom en europid ras, som har subraser. Ras mäter man utifrån fysiska kriterier (utseende) inte av vilket språk personen talar. Dvs etniska svenskar ex-vis talar alla svenska men kan bestå av ett flertal olika fysiska attribut som te x huvudform, längd, ögonfärg. hårfärg etc. Inom ett lands gränser och den europida befolkningen uppstår ett flertal "rastyper". Att slaver kallades för untermenschen har ett politiskt perspektiv och inte rasmässigt. Jämför ex-vis Göran Persson och Mona Sahlin som är etniska svenskar, men har rasmässigt olika attribut. Mona har en Proto-Nordisk ansiktsform medan Göran Persson är mer Baltisk-Dinar ex-vis.

Det är sant. Men det är ju stora skillnader rasmässigt mellan polacker och tyskar exempelvis. Att de pratar helt olika språk hjälper nog inte till att sudda ut den skillnaden, då det inte direkt främjar uppblandning.
Citera
2017-11-01, 18:31
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gouaold
Det finns inga raser bland människor, vi har alla samma gener till 99.9%, den sista 0.10% är endast en anpassning till omgivningen vi bor i.
Språket är heller inget att gå på, ta vilket nyfött barn som helst från Sverige och låt det växa upp i vilket annat land som helst, och de kommer att tala det landets språk flytande när de växer upp.

Det finns visst människoraser, håll käft och sluta upprepa de inlärda PK-slentrialerna.
Citera
2017-11-03, 09:49
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gouaold

Människor är 99% lika chimpaser och 86% lika möss. 0.1% skillnad är stor skillnad mao.
Citera
2017-11-03, 12:47
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Människor är 99% lika chimpaser och 86% lika möss. 0.1% skillnad är stor skillnad mao.

Samma "forskare" som hävdar att människor och schimpanser delar ca 99% av DNA med varandra brukar också hävda att skillnaden är mindre än mellan en brunbjörn och en grizzlybjörn, vilket ju givetvis är skitsnack. Alla björnar är i stort sett samma ras vars skillnader i storlek och utseende utgörs av geografin, klimatet och omgivningen de lever och levt i genom årtusendena. Skillnaden mellan en människa och en schimpans är gigantisk jämfört med det ovanstående. Hela den forskningen är således felaktig från grunden. Ingen har heller lyckats siffermässigt och procentuellt bestämma hur mycket en människans ursprung påverkar intelligensen och anpassningsförmågan.

När det handlar om människoraser så är geografiskt ursprung det mest sammanlänkande tätt följt av modersmålet man ärver.
Citera
2017-11-03, 17:48
Medlem
Westerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love-Diana-de-Nice
Han liksom många av andra och tredje generationens invandrare som är födda här ser föräldrarnas och farföräldrarnas forna hemland som ett lyckoland trots att förfäderna varit oönskade där och tvingats fly.

Innerst inne vet de att dessa länder är skräp och att de aldrig skulle flytta dit.

Denna motsats får dessa förvirrade själar att skriva än mer förvirrade inlägg på olika forum.

En del har en fantasi om att farfars gamla hemland ska bli en framtida stormakt.

Jag är rätt säker på att Rex är född i Polen och kom till Sverige under 1980-talet. På den tiden var modiga polska patrioter oönskade av den kommunistiska regimen. Idag är läget väldigt annorlunda.

Jag själv är född i Sverige men flyttade trots det tillbaka till Polen för ett par år sedan. Polen är fortfarande visserligen fattigare än Sverige men landet är långt ifrån ett skräpland. I storstäderna Warszawa, Krakow, Gdansk, Poznan och Wroclaw finns en stor medelklass som idag har råd att bo bra, äta ute på fina restauranger och åka på weekendresor för att shoppa i Milano.

Dessutom är framtidsutsikten god. Medelpolacken vet att hans barn kommer att leva betydligt bättre än han själv. I Sverige är detta tveksamt.

Man har också turen att leva i ett land där säkerheten inte kommer att försämras under de närmsta decennierna. Inga terrorattacker, blåljusattacker, förortsupplopp, skottlossningar, granatsprängningar, överfallsvåldtäkter på kvinnor på väg hem från krogen eller masstafsande på festivaler.

Denna känsla av säkerhet är ovärderlig.
Citera
2017-11-04, 01:08
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westerner
Jag är rätt säker på att Rex är född i Polen och kom till Sverige under 1980-talet. På den tiden var modiga polska patrioter oönskade av den kommunistiska regimen. Idag är läget väldigt annorlunda.

Jag själv är född i Sverige men flyttade trots det tillbaka till Polen för ett par år sedan. Polen är fortfarande visserligen fattigare än Sverige men landet är långt ifrån ett skräpland. I storstäderna Warszawa, Krakow, Gdansk, Poznan och Wroclaw finns en stor medelklass som idag har råd att bo bra, äta ute på fina restauranger och åka på weekendresor för att shoppa i Milano.

Dessutom är framtidsutsikten god. Medelpolacken vet att hans barn kommer att leva betydligt bättre än han själv. I Sverige är detta tveksamt.

Man har också turen att leva i ett land där säkerheten inte kommer att försämras under de närmsta decennierna. Inga terrorattacker, blåljusattacker, förortsupplopp, skottlossningar, granatsprängningar, överfallsvåldtäkter på kvinnor på väg hem från krogen eller masstafsande på festivaler.

Sant, och för det behöver inte ett land vara en supermakt. Det räcker med att man har liknande länder i sin närhet som har samma inställning till nuet och framtiden. Rex behöver således inte vara ledsen att Polen aldrig kommer bli en supermakt igen som på 1500- och 1600-talet eftersom det kommer finnas viktigare aspekter i framtiden än det. För övrigt kan ett land inte bli eller vara en supermakt utan kärnvapen. Inte ens alla länder som har kärnvapen är supermakter. Diskussionen blir således väldigt skev.
Citera
2017-11-04, 01:39
Medlem
sanchoos avatar
Polacker kommer aldrig bli en supermakt. Inte ens en stormakt. De är för dumma. De är ungefär som ryssar. Dumma som fan. De intellektuella dog ju av Hitler och Stalin. Bara massa vodkagener
Citera
2017-11-04, 02:27
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westerner

Jag kom som barn till Sverige, dock inte som ensamkommande , idag är patriotismen och Polens historia väldigt populärt i Polen, medan låt oss säga för 10 år tillbaka så var det inte alls så, vad gäller mina inlägg här så var det inte jag som startade tråden,
jag började ge svar på tal och drogs in i denna diskussion, delvis eftersom det var väldigt få som kände till Polens historia och för att rätta till felaktiga uppgifter, samtidigt började jag kommentera aktuell utveckling i Polen, ekonomisk, politisk, säkerhetspolitisk och smahällsutveckling i övrigt.

I de största städer i Polen finns knappt nån arbetslöshet, man ser att det byggs nya skyskrapor, nya bostadsområden växer fram som svampar ur jorden, det är byggboom i Polen,
jag ser fler lyxbilar i Polen än i Sverige, en medelklass växer fram och det finns idag över 10 miljoner polacker som har samma köpkraft som svenskar, Polen har ökat BNP per capita med 730% sedan kommunismen. Nya köpcenter byggs, lyxigare än i Sverige, det finns en framåtanda
Senast redigerad av rex144 2017-11-04 kl. 02:44.
Citera
2017-11-06, 17:06
Medlem
Skojarns avatar
Har man framåtanda i Polen har man misstagit sig. Det föds nästan inga barn i landet, och snart åker demografin ut för ett stup. Lägg därpå till en stor emigration och snart finns ingen alls som går runt i dom här köpcentren du talar om.
Citera
2017-11-06, 19:03
Medlem
FlashyBears avatar
https://www.reuters.com/article/us-eu-poland-judicairy/polish-reforms-of-judiciary-pose-threat-to-rule-of-law-eu-commission-idUSKBN1D6272
Polish reforms of judiciary pose threat to rule of law: EU Commission
Citat:
Polish reforms of its judiciary pose a systemic threat to the rule of law in the country and Warsaw must change tack, the deputy head of the European Commission said on Monday.
Citat:
I have to say very clearly to you today, the Commission is of the opinion that these laws do create a threat to the rule of law, a systemic threat to the rule of law in Poland,” Frans Timmermans told the European Parliament.

Jag skulle tippa på PolExit om inte Polen var en jävla EU-bidragstagare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in