Citat:
Ursprungligen postat av
Westerner
Jag är rätt säker på att Rex är född i Polen och kom till Sverige under 1980-talet. På den tiden var modiga polska patrioter oönskade av den kommunistiska regimen. Idag är läget väldigt annorlunda.
Jag själv är född i Sverige men flyttade trots det tillbaka till Polen för ett par år sedan. Polen är fortfarande visserligen fattigare än Sverige men landet är långt ifrån ett skräpland. I storstäderna Warszawa, Krakow, Gdansk, Poznan och Wroclaw finns en stor medelklass som idag har råd att bo bra, äta ute på fina restauranger och åka på weekendresor för att shoppa i Milano.
Dessutom är framtidsutsikten god. Medelpolacken vet att hans barn kommer att leva betydligt bättre än han själv. I Sverige är detta tveksamt.
Man har också turen att leva i ett land där säkerheten inte kommer att försämras under de närmsta decennierna. Inga terrorattacker, blåljusattacker, förortsupplopp, skottlossningar, granatsprängningar, överfallsvåldtäkter på kvinnor på väg hem från krogen eller masstafsande på festivaler.
Denna känsla av säkerhet är ovärderlig.
Jag kom som barn till Sverige, dock inte som ensamkommande

, idag är patriotismen och Polens historia väldigt populärt i Polen, medan låt oss säga för 10 år tillbaka så var det inte alls så, vad gäller mina inlägg här så var det inte jag som startade tråden,
jag började ge svar på tal och drogs in i denna diskussion, delvis eftersom det var väldigt få som kände till Polens historia och för att rätta till felaktiga uppgifter, samtidigt började jag kommentera aktuell utveckling i Polen, ekonomisk, politisk, säkerhetspolitisk och smahällsutveckling i övrigt.
I de största städer i Polen finns knappt nån arbetslöshet, man ser att det byggs nya skyskrapor, nya bostadsområden växer fram som svampar ur jorden, det är byggboom i Polen,
jag ser fler lyxbilar i Polen än i Sverige, en medelklass växer fram och det finns idag över 10 miljoner polacker som har samma köpkraft som svenskar, Polen har ökat BNP per capita med 730% sedan kommunismen. Nya köpcenter byggs, lyxigare än i Sverige, det finns en framåtanda