2017-10-30, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Javisst, men Frankrike och England pressade Polen att blidka Hitler, göra eftergifter,
de tom förbjöd Polen att mobilisera för att inte reta Hitler

Du försöker byta ämne, ser jag. De frågor som var aktuella var

1) Vad hade Polen för realistiskt förhandlingsutrymme med Tyskland sommaren 1939, om de inte ville skapa permanenta svagheter vid sina gränser och bjuda in tyskarna att gå längre nästa gång (precis som alla sett att det hade gått med Tjeckoslovakien)?

2) Har du några säkra exempel på judiska eller halvjudiska tyska generaler som kunde fortsätta sin karriär på elitnivå i Tredje Riket och inte utsattes för repressalier eller helt enkelt fängslades?
Citera
2017-10-30, 12:36
Medlem
Citat:
Jag pratar inte om att vara gift med en judinna utan om de höga officerare vars mamma eller pappa var en jude,
eller farfar, tyskarna var besatta av genealogi, i grundskolor barnen fick rita sitt genealogiska träd, hittades det en jude några generationer tillbaka då var man körd

Just det. Du hävdade nyss att man utan vidare kunde hoppa bock över dessa krav på rasrenhet om man hade tumme med Hitler eller någon annan figur i den nazistiska eliten och underfölrstått, om man var en bra miltär. Exempel på generaler som hade väldokumenterade heljudiska föräldrar (minst en) eller far-(morföräldrar, men som kunde fortsätta på toppnivå i Tredje Riket och beskyddades av ledningen, tack!
Citera
2017-10-30, 12:44
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Just det. Du hävdade nyss att man utan vidare kunde hoppa bock över dessa krav på rasrenhet om man hade tumme med Hitler eller någon annan figur i den nazistiska eliten och underfölrstått, om man var en bra miltär. Exempel på generaler som hade väldokumenterade heljudiska föräldrar (minst en) eller far-(morföräldrar, men som kunde fortsätta på toppnivå i Tredje Riket och beskyddades av ledningen, tack!

Det fanns formella krav men det finns alltid undantag och plats subjektiv interpretation av ledarna, tex. Hitler. Hade den indoktrinerade tyska befolkningen fått veta om alla dessa judar i den tyska armén så hade de gjort uppror, för att de trodde och litade 100% på det nazistiska partiet,
därför skulle det vara inte helt omöjligt att inrätta marionettregering i Polen precis som i Rumänien, Bulgarien, Slovakien och ge en förklaring varför det är gynnsamt för det III riket
Senast redigerad av rex144 2017-10-30 kl. 12:47.
Citera
2017-10-30, 12:52
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Du försöker byta ämne, ser jag. De frågor som var aktuella var

1) Vad hade Polen för realistiskt förhandlingsutrymme med Tyskland sommaren 1939, om de inte ville skapa permanenta svagheter vid sina gränser och bjuda in tyskarna att gå längre nästa gång (precis som alla sett att det hade gått med Tjeckoslovakien)?

2) Har du några säkra exempel på judiska eller halvjudiska tyska generaler som kunde fortsätta sin karriär på elitnivå i Tredje Riket och inte utsattes för repressalier eller helt enkelt fängslades?

Hur kunde de ens som halvjudar , många med typiskt judiskt utseende få på sig wermacht och kriegsmarine uniformer från början?

Det var jo en skymf mot hela den nazistiska ideologin
Citera
2017-10-30, 12:54
Medlem
Citat:
Det fanns formella krav men det finns alltid undantag och plats subjektiv interpretation av ledarna, tex. Hitler. Hade den indoktrinerade tyska befolkningen fått veta om alla dessa judar i den tyska armén så hade de gjort uppror, för att de trodde och litade 100% på det nazistiska partiet,
därför skulle det vara inte helt omöjligt att inrätta marionettregering i Polen precis som i Rumänien, Bulgarien, Slovakien

Vilka var dessa generaler med en dold judisk bakgrund som hölls om ryggen av beskyddare i Nazi-toppen? Och som kunde fortsätta på hög nivå?

Att det funkade att inrätta en marionettregering i Rumänien hänger ihop med att landet saknade inre sammanhållning, det fanns inte så mycket att bryta ner där. I praktiken var det ju ett plockepinn av olika provinser som aldrig före 1919 hade utgjort ett enat land. Dessutom hade Tyskland inte alls lika starka strategiska behov i Rumänien eller Grekland som i Polen. De behövde alltså inte ta i lika hårt.
Citera
2017-10-30, 12:56
Medlem
rex144s avatar
https://rafzen.wordpress.com/2013/02/16/jewish-senior-officers-in-hitlers-army-erhard-milch-wilhelm-keitel-walther-von-brauchitsch-erich-rae der-and-maximilian-von-weichs/

Titta här på dessa halvjudar som paraderar i generalsuniformer mitt under Nurnbergdagarna
samtidigt finns det en masspsykos i Tyskland där man letar efter judar i sin släkt
Citera
2017-10-30, 13:37
Medlem
Citat:
https://rafzen.wordpress.com/2013/02/16/jewish-senior-officers-in-hitlers-army-erhard-milch-wilhelm-keitel-walther-von-brauchitsch-erich-rae der-and-maximilian-von-weichs/

Titta här på dessa halvjudar som paraderar i generalsuniformer mitt under Nurnbergdagarna
samtidigt finns det en masspsykos i Tyskland där man letar efter judar i sin släkt

Svarar i en ny tråd eftersom det här egentligen är ganska off-topic, men i korthet så: jag känner mig inte speciellt övertygad av Bryan Riggs uppgifter och där är jag tydligen i gott sällskap med en hel del seriösa historiker.

Dels verkar det han beskriver snarare handla om fusk eller döljande av uppgifter av soldaterna själva för att få sina arierintyg, inte om beskydd uppifrån högdjur och topptjänstemän i Tredje Rikets ledning, dels var de allra flesta han talar om kvarts- eller åttondelsjudar eller heltyskar gifta med en judinna eller halvjudinna, inte själva hel-eller halvjudar. Och du gick ju in för att det fanns en mängd högre befäl och generaler i den tyska armén under Hitler, vars judiskhet var välkänd för Hitler eller personer nära honom men som fick hjälp av dessa att hålla uppe skenet av att de var arier och tyskar. Sorry, det är ganska skrala belägg för något sådant.

PS. Hade uppskattat om du hostat upp den länken med en gång. Ser att den finns med sist i det första inlägget du skrev om saken men jag är ganska säker på att du slängde in den där i efterhand när jag frågade vílka dessa judiska spökgeneraler var.
Senast redigerad av HepCat-X 2017-10-30 kl. 13:49.
Citera
2017-10-30, 14:45
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Svarar i en ny tråd eftersom det här egentligen är ganska off-topic, men i korthet så: jag känner mig inte speciellt övertygad av Bryan Riggs uppgifter och där är jag tydligen i gott sällskap med en hel del seriösa historiker.

Dels verkar det han beskriver snarare handla om fusk eller döljande av uppgifter av soldaterna själva för att få sina arierintyg, inte om beskydd uppifrån högdjur och topptjänstemän i Tredje Rikets ledning, dels var de allra flesta han talar om kvarts- eller åttondelsjudar eller heltyskar gifta med en judinna eller halvjudinna, inte själva hel-eller halvjudar. Och du gick ju in för att det fanns en mängd högre befäl och generaler i den tyska armén under Hitler, vars judiskhet var välkänd för Hitler eller personer nära honom men som fick hjälp av dessa att hålla uppe skenet av att de var arier och tyskar. Sorry, det är ganska skrala belägg för något sådant.

PS. Hade uppskattat om du hostat upp den länken med en gång. Ser att den finns med sist i det första inlägget du skrev om saken men jag är ganska säker på att du slängde in den där i efterhand när jag frågade vílka dessa judiska spökgeneraler var.

Flera av dessa höga officerare hade erfarenhet från I världskriget, de var duktiga, detta visar att Hitler trots sin galenskap var mer pragmatisk än USA som upplöste den irakiska armén och dess officerare som gjort krariärr under Saddam Hussain gick över till IS och andra rebellgrupper.

det fanns 150.000 med judiskt påbrå i wermacht + en massa höga officerare, visst kan det vara chockerande för den som trott på Hitlers rasmedvetna idealism, den får sig ett törn

https://en.wikipedia.org/wiki/Werner_Goldberg
Senast redigerad av rex144 2017-10-30 kl. 14:51.
Citera
2017-10-30, 15:04
Medlem
Citat:
Flera av dessa höga officerare hade erfarenhet från I världskriget, de var duktiga, detta visar att Hitler trots sin galenskap var mer pragmatisk än USA som upplöste den irakiska armén och dess officerare som gjort krariärr under Saddam Hussain gick över till IS och andra rebellgrupper.

det fanns 150.000 med judiskt påbrå i wermacht + en massa höga officerare, visst kan det vara chockerande för den som trott på Hitlers rasmedvetna idealism, den får sig ett törn

https://en.wikipedia.org/wiki/Werner_Goldberg

Som sagt., återkommer med ett inlägg i en ny tråd men jag tycker inte att du lyckas visa särskilt mycket av det du basunerade ut. Både du och din huvudkälla Riggs drar stora växlar på saker och ting, och övertolkar exempel som främst handlar om att folk på eget intitaiv lyckades *dölja* sin halvjudiska eller kvartsjudiska bakgrund - eller sin judiska fru..
Citera
2017-10-30, 15:35
Medlem
rex144s avatar
Jag ser att du blev själv tagen av dessa uppgifter, jag var själv chockad när jag läste om detta för några år sedan, det kan få folk som är besatta av konspirationsteorier att tro att judar nästlar in sig överallt, även i wermacht

men vi ska inte förglömma att dessa judar har levt i Tyskland i generationer, många av de kände sig som tyskar, som tyska patrioter, de deltog i det första världskriget, många kanske förnekade sitt judiska ursprung och lockades till NSDAP, Hitler var jo väldigt populär, en idol för tyskar
och de som stred för Tyskland i I världskriget fortsatte vara yrkesmilitärer under mellankrigstiden, sedan kom Hitler till makten och de fortsatte, skulle de sagt att de vill säga upp sig och be om en enkel biljett till Auschwitz?
Senast redigerad av rex144 2017-10-30 kl. 15:39.
Citera
2017-10-30, 15:44
Medlem
Citat:
Jag ser att du blev själv tagen av dessa uppgifter, jag var själv chockad när jag läste om detta för några år sedan, det kan få folk som är besatta av konspirationsteorier att tro att judar nästlar in sig överallt, även i wermacht

men vi ska inte förglömma att dessa judar har levt i Tyskland i generationer, många av de kände sig som tyskar, som tyska patrioter, de deltog i det första världskriget, många kanske förnekade sin judiska ursprung och lockades till NSDAP,
och de som stred för Tyskland i I världskriget fortsatte vara yrkesmilitärer under mellankrigstiden, sedan kom Hitler till makten och de fortsatte

Tycker ärligt talat inte att det ser ut att vara uppgifter som ändrar så mycket i grunden när det gäller Hitlertyskland. Att en del judar, kvartsjudar och personer gifta med judinnor försökte stanna kvar och t o m försökte behålla sina jobb inom Wehrmacht kan låta förbryllande idag, men 1935 var det ingen som riktigt kunde föreställa sig hur långt Hitler skulle gå med judeutrotningen. Många hopapdes att regimen skulle snasa sig efter några vilkda ungdomsår.

Och som sagt, de allra flesta Riggs tittar på är halvjudar eller kvartsjudar, och vanliga soldater.
Citera
2017-10-31, 19:28
Medlem
Varför flyttar inte rex144 hem till stormakten Polen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in