Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Om man ej kan beslå PM med lögn betr. avgaserna återstår endast styckning och punktering - att om möjligt punktera.
Det finns nog inte så många möjligheter kvar till bortförklaring. Att punktera lungorna för att kroppen skall sjunka, kunde ju verka rimligt, men varför då punktera underlivet?
Kolmonoxiden tycker jag kan avfärdas direkt. Var skulle den komma ifrån. Dieslemotorn med sin höga förbränningstemperatur ger kol
dioxid. Dieselavgaser innehåller förvisso hälsoskadlig skit - NOx och sotpartiklar bland annat - men just kol
monoxid blir ganska lite.
Kol
dioxid märker man om det blir mycket. Kol
dioxidförgiftning känns ungefär som att drunkna i sodavatten. Kvävningskänslan blir intensiv. Man flämtar förtvivlat.
Ren syrebrist kan vara rätt omärkligt. Det vanligaste är att någon kliver in i ett utrymme, som spolats med nitrogen. Tyvärr inte en helt ovanlig industriolycka. Känns ingen skillnad mellan att andas luft (78% nitrogen) och ren kvävgas. Man bara slocknar som om man släcker en lampa.
Liksom Hamilkar misstänker jag, att man kan upptäcka spår av kol
monoxidförgiftning efter ganska lång tid i form av CO-hemoglobin. Det binder till hemoglobinet 200 gånger starkare än syre, om jag minns rätt.
Kol
dioxid är däremot mycket flyktigt och allestädes närvarande. Snabb jämvikt med omgivande vatten.
Kolmonoxidförgiftningen är alltså, enligt min mening, en ännu sämre lögn än manluckan. Man skulle ju mycket väl kunna tuppa av utan att skallen spricker och få intrakraniella blödningar också. Det visste kanske inte PM så han övergav den förklaringen när han fick veta att skallen var hel.
Frågan är nu: Vad blir nästa försök? Eller är det kanske snart dags att erkänna på riktigt?