2017-10-31, 16:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
/.../ Den är inte trovärdig framför allt eftersom det aldrig hade funnits någon anledning att ljuga om att Kim skulle ha fått nån lucka i huvet och dött om hon i verkligheten hade dött av en avgasolycka.
Lögnen om den tunga luckan avsåg bl.a. att förklara allt blod nere i ubåten. Vid denna tidpunkt var inte huvudet hittat. Styckningen var något han absolut inte ville vidkännas; han gick t.o.m. så långt att han sade sig i sitt chocktillstånd ej ens ha förvissat sig om att KW sjunkit samt att han dessförinnan också tagit en c:a 2 h lång tupplur med den blodiga KW liggande ett par båtsektioner från hans sovställe.

Efter att huvud mm återfunnits var han tvungen att finna en annan dödsorsak. Han förstod så småningom också att de många knivsticken skulle behöva förklaras nöjaktigt. - Den enda möjliga förklaringen blev en kombination av den dödsorsak han själv sitter inne med (förmodligen långsam kvävning) och en av de teoretiskt möjliga olyckor som kan ha skett ombord på ubåten (där han själv besitter stor kunskap om hur allt fungerat och vi ännu inte i sin helhet hört hans berättelse - men som kan antas innehålla hjärtskärande inslag om hur han omtöcknad först sökte få upp en livlös KW, osv).

Betr. de typiskt sexualsadistiska knivsticken bör hans enda försvar vara att dessa tillkommit i samband med att han - som den amatör han är på just det området - försökt stycka kroppen i syfte att snabbt få upp den genom tornluckan. Härefter har torson punkterats med syftet att likdelen inte skulle flyta upp. De verktyg han använt var dels en brödkniv som funnits ombord, och dels den såg han ett par timmar tidigare använt till sin raketramp samt i övrigt högst provisoriska sänken, ett par plastpåsar han rotat fram, buntband han haft liggande ombord mm).

Om man ej kan beslå PM med lögn betr. avgaserna återstår endast styckning och punktering - att om möjligt punktera.
Senast redigerad av letsdoit 2017-10-31 kl. 17:00.
Citera
2017-10-31, 17:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om du kollar vad jag skrivit senaste dygnet så ser du att jag är fullt medveten om det. Det är ju det de flesta slänger ur sig när de tänker på avgasförgiftning men det är inte det som skulle varit fallet med avgaserna från en normalt fungerande dieselmotor.

Hittar man någon som tuppat av i ett avgasfyllt rum så gör man nog ingen kemisk analys, därför kan det vara lätt att i okunskap kläcka ur sig koloxidförgiftning när det egentligen rör sig om koldioxid.

Egentligen tror jag inte på någotdera i detta fall men skulle det varit något så menar jag alltså att det hade varit koldioxid och inte kolmonoxid. Hade ubåten haft en gammal skruttig bensinmotor hade jag sagt det omvända.

Motorn tar in förbränningsluft via snorkel och behöver inte suga luft från ubåtens inre, det behöver alltså inte bli rundgång där motorn får i sig sina egna avgaser även om de skulle läcka ut inne i ubåten. I normalfallet släpps avgaserna genom ett rör bakom/över tornet men förklaringen (som jag såklart inte tror på) skulle väl vara att det uppstått läckage på avgasröret inne i ubåten. Om sådant läckage funnits så finns väl hålet där idag med så det är lätt att kolla.

Det vet jag men jag menar att skulle det ha varit någon form av avgasförgiftning så är det CO2 och inte CO. Madsen har ju knappast gjort någon kemisk analys utan drog väl till med det som de flesta tror är det man dör av från alla avgaser men så är alltså inte fallet för en normalt fungerande dieselmotor. Jag menar alltså tvärtom att CO-förgiftning inte är lättare att förstå hur det skulle ha kunnat gå till, det är CO2-förgiftning som hade kunnat vara fallet om något. Jag langar gärna upp siffror om du fortfarande inte tror mig.

Sedan saknar förstås hela snacket om avgasförgiftning trovärdighet, jag försöker bara reda ut vad som hade varit tekniskt möjligt och troligt om hans berättelse inte redan hade lidit av så svåra trovärdighetsproblem.

Jag är inte så tekniskt kunnig men är det möjligt att han stängt in henne i något än mindre utrymme där avgaser läckt? Det jag försöker komma underfund med är om denna uppgift är sådan att han kan ha anledning att tänka att den kan komma att verifieras av obduktionsfynden?
Citera
2017-10-31, 17:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Att ha PM instängd, är som att ha ett vilt rovdjur i bur. Hans livselixir är att göra storslagna saker, och stå i händelsernas centrum, fri att hoppa på olika "projekt". Han är nu inne på den tredje månaden av frihetsberövning, och har ett starkt behov av uppmärksamhet.

En ny version av en olycka är lanserad, "kolmonoxidförgiftning". Polisen kommer säkert att lägga ett litet jobb på att höra hur han anser det gått till, samtidigt som rättsmedicin studerar prover från kroppsdelarna.

Om vi utgår från att han menar att KW andats in alltmer koncentrerade mängder avgaser från dieselmotorn, finns det flera möjliga dödsorsaker, de har alla med kvävning att göra. Kvävning pga för lite syre ut till kroppens alla celler, och både CO och CO2 i blodet begränsar eller "ockuperar" utrymme, som syremolekylerna behöver under sin transport i blodet.

I fallet bensinmotor, är CO-halten i avgaserna betydligt högre än för dieseln, och där dör en person av CO-förgiftning. I fallet dieselmotor är det mer tveksamt om det är CO eller CO2 som till slut kväver. Det är alltså mycket okunnigt av PM att tala om CO-förgiftning. http://sv.metapedia.org/w/Dieselavgaser

Nu spelar det kanske mindre roll, för det går att kontrollera om avgasrören läckte. Att avgasröret hade en sidopipa in i båten, är högst osannolikt, men för all del möjlig. Vidare får han svårt att förklara varför inte KW sökte sig upp i tornet, om det läckte avgaser, det luktar rätt starkt.

Min slutsats blir att han så desperat behöver ha något att göra och skapa rubriker, att detta troliga påhitt ger en kick för någon vecka eller så. OM det visar sig att KW dött av dieselavgaser, hamnar vi i ett annat läge, med det är onödigt att spekulera om det innan det är ett faktum.
Egentligen kunde man skita i att Madsen sagt koloxid (kulilte), det är ju något många tänker på när det rör sig om avgasförgiftning och han gjorde säkert ingen kemisk analys. Man ska nog snarare se det som att han påstår att KW blev avgasförgiftad så får det ha varit vad det vara månde i avgaserna.

Det var en ny och modern Kubota-motor i ubåten. Även om denna skulle ha högsta tillåtna CO-halt i avgaserna, 5 g/kWh axelenergi (Tier 2-gränsen för dieselmotorer för icke vägfordonsbruk i effektområdet 50-100 hp från år 2004) så släpper den ändå ut c:a 400 gånger mer CO2 än CO. CO2 är inte på långa vägar 400 gånger farligare än CO så det är garanterat CO2 som först kommer upp i dödlig koncentration om avgaserna släpps ut i ett dåligt ventilerat utrymme.

Jag håller annars med om att det är onödigt att spekulera men skulle någon göra en kemisk analys av KW:s kvarlevor så menar jag att det inte främst är CO-förgiftning man ska leta efter utan CO2.
Citera
2017-10-31, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Den här tråden skulle vara betydligt bättre om alla hobbypsykologer kunde hålla sig borta. Nej, man kan inte se på en bild att någon är psykopat. Nej, inte ens om han har en "galen blick", OK? Så lägg ned.

Vad jag är mest intresserad av nu är om PM planerat mordet eller det skede i stundens hetta.
Ok Mr/mrs Besserwisser. Så det handlar om vad DU är intresserad av? Ingen skriver om något som du inte är intresserad av att läsa? Mycket ödmjukt.
Nej, man kan inte se vem som är psykopat. Det krävs mer än en bild. Sen kan du komma ner från de där höga hästarna till vår nivå Välkommen.
Citera
2017-10-31, 17:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag är inte så tekniskt kunnig men är det möjligt att han stängt in henne i något än mindre utrymme där avgaser läckt? Det jag försöker komma underfund med är om denna uppgift är sådan att han kan ha anledning att tänka att den kan komma att verifieras av obduktionsfynden?
Möjligt och möjligt. Det skulle vara motorrummet längst bak i så fall men det är ett lurigt ställe att stänga in någon på. Är personen vaken och inte ordentligt bunden så kan ju han/hon sabba motorn. Ska man stänga in någon bara för instängandets skull så vore alla andra utrymmen i ubåten lämpligare.
Citera
2017-10-31, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok Mr/mrs Besserwisser. Så det handlar om vad DU är intresserad av? Ingen skriver om något som du inte är intresserad av att läsa? Mycket ödmjukt.
Nej, man kan inte se vem som är psykopat. Det krävs mer än en bild. Sen kan du komma ner från de där höga hästarna till vår nivå Välkommen.

Jag kom på här omdagen vem PM liknar på den där bilden där han flinar brett. Han är lite lik sångaren i Men At Work i videon till "Who can it be now?" (kan ses på YouTube) han kanske också befann sig i någon paranoid sinnesstämning om projekten gått i stå och samarbetet med kumpanerna havererat, finansiärer börjat dra tillbaka sina insatser.
Citera
2017-10-31, 17:22
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Om du kollar vad jag skrivit senaste dygnet så ser du att jag är fullt medveten om det. Det är ju det de flesta slänger ur sig när de tänker på avgasförgiftning men det är inte det som skulle varit fallet med avgaserna från en normalt fungerande dieselmotor.

Hittar man någon som tuppat av i ett avgasfyllt rum så gör man nog ingen kemisk analys, därför kan det vara lätt att i okunskap kläcka ur sig koloxidförgiftning när det egentligen rör sig om koldioxid.

Egentligen tror jag inte på någotdera i detta fall men skulle det varit något så menar jag alltså att det hade varit koldioxid och inte kolmonoxid. Hade ubåten haft en gammal skruttig bensinmotor hade jag sagt det omvända.

Motorn tar in förbränningsluft via snorkel och behöver inte suga luft från ubåtens inre, det behöver alltså inte bli rundgång där motorn får i sig sina egna avgaser även om de skulle läcka ut inne i ubåten. I normalfallet släpps avgaserna genom ett rör bakom/över tornet men förklaringen (som jag såklart inte tror på) skulle väl vara att det uppstått läckage på avgasröret inne i ubåten. Om sådant läckage funnits så finns väl hålet där idag med så det är lätt att kolla.

Det vet jag men jag menar att skulle det ha varit någon form av avgasförgiftning så är det CO2 och inte CO. Madsen har ju knappast gjort någon kemisk analys utan drog väl till med det som de flesta tror är det man dör av från alla avgaser men så är alltså inte fallet för en normalt fungerande dieselmotor. Jag menar alltså tvärtom att CO-förgiftning inte är lättare att förstå hur det skulle ha kunnat gå till, det är CO2-förgiftning som hade kunnat vara fallet om något. Jag langar gärna upp siffror om du fortfarande inte tror mig.

Sedan saknar förstås hela snacket om avgasförgiftning trovärdighet, jag försöker bara reda ut vad som hade varit tekniskt möjligt och troligt om hans berättelse inte redan hade lidit av så svåra trovärdighetsproblem.
ja gärna lite siffror tack 😊
Citera
2017-10-31, 17:25
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Om man ej kan beslå PM med lögn betr. avgaserna återstår endast styckning och punktering - att om möjligt punktera.

Det finns nog inte så många möjligheter kvar till bortförklaring. Att punktera lungorna för att kroppen skall sjunka, kunde ju verka rimligt, men varför då punktera underlivet?

Kolmonoxiden tycker jag kan avfärdas direkt. Var skulle den komma ifrån. Dieslemotorn med sin höga förbränningstemperatur ger koldioxid. Dieselavgaser innehåller förvisso hälsoskadlig skit - NOx och sotpartiklar bland annat - men just kolmonoxid blir ganska lite.

Koldioxid märker man om det blir mycket. Koldioxidförgiftning känns ungefär som att drunkna i sodavatten. Kvävningskänslan blir intensiv. Man flämtar förtvivlat.

Ren syrebrist kan vara rätt omärkligt. Det vanligaste är att någon kliver in i ett utrymme, som spolats med nitrogen. Tyvärr inte en helt ovanlig industriolycka. Känns ingen skillnad mellan att andas luft (78% nitrogen) och ren kvävgas. Man bara slocknar som om man släcker en lampa.

Liksom Hamilkar misstänker jag, att man kan upptäcka spår av kolmonoxidförgiftning efter ganska lång tid i form av CO-hemoglobin. Det binder till hemoglobinet 200 gånger starkare än syre, om jag minns rätt.
Koldioxid är däremot mycket flyktigt och allestädes närvarande. Snabb jämvikt med omgivande vatten.

Kolmonoxidförgiftningen är alltså, enligt min mening, en ännu sämre lögn än manluckan. Man skulle ju mycket väl kunna tuppa av utan att skallen spricker och få intrakraniella blödningar också. Det visste kanske inte PM så han övergav den förklaringen när han fick veta att skallen var hel.

Frågan är nu: Vad blir nästa försök? Eller är det kanske snart dags att erkänna på riktigt?
Citera
2017-10-31, 17:26
Medlem
Citat:
Möjligt och möjligt. Det skulle vara motorrummet längst bak i så fall men det är ett lurigt ställe att stänga in någon på. Är personen vaken och inte ordentligt bunden så kan ju han/hon sabba motorn. Ska man stänga in någon bara för instängandets skull så vore alla andra utrymmen i ubåten lämpligare.

Jo, det är väl knöligt,men man har ju inte hittat armarna så hon kanske var bunden, hon var ju inte så stor heller?
Citera
2017-10-31, 17:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
KW hade ju också ett reportage om BDSM. Någon skrev att lustmördare ibland ”fall in death” (inte ”fall in love”) i sina offer och då är det arma objektet för denna känsla antagligen bortom all räddning - en besatthet kanske, där de är beredda bida sin tid om de måste.
Sen de ATT de skulle ut tillsammans i u-båten kan ju varit bestämt sedan länge, men inte NÄR. Aset kanske också i ett tidigt skede - efter googlande, bestämt sig för och planerat att KW skulle bli hans (offer). Och som du säger, om han styrt upp det hela för att totalt sabotera von Brauns stund i strålkastarljuset. Det är märkligt hur han ibland verkar mycket bra på att smida planer och ibland inte. Jag tror också att det funnits ”upptäckarlusta” med i asets hantering av KW. Hur ser det ut när.. vad händer när.. osv.
Alla lögner: Den genomskinliga och lätt motbevisbara lögnen att ha satt av KW vid ett restaurangområde, lucklögnen som ytterligare trängde in honom i hörnet och som bl.a. var avsedd att söka undvika styckningen, den nya lögnen om att KW skulle ha avgasförgiftats och att allt blod härrört från styckningen, vittnar minst av allt om planering. Vidare visar hans till synes planlösa omkringåkande med ubåten att han långtifrån varit klar med sin förklaringsmodell: Han sänker ubåten i sista minuten, och när han går i land är han blodig och DNA-besudlad samt har en mycket skuldmedveten uppsyn; ett forcerat och nervöst beteende.

Det är svårt att upptäcka en kallsinnigt kalkylerande seriemördare, eller någon som tidigare begått ett grovt våldsbrott; snarare ser vi en person som agerat mer eller mindre med ryggmärgen, utan självbehärskning och eftertanke - men sedan; efter fullbordat faktum: med självbevarelsedrift; i akt och mening att till varje pris rädda sitt eget skinn.
Citat:
Ursprungligen postat av PM
Vad som ofta sker, när det gäller hemmabyggen och sådana här projekt är att det ofta dröjer många år, eftersom det är ett stort projekt att bygga en sådan här farkost. Jag har sett några stycken baserade på cement, ja färjor, som läcker vansinnigt mycket. Problemet är att när man är klar har man också blivit gråhårig. Jag skulle inte kunna ägna 15 år till att bygga varken Nautilus eller något annat. För jag vill också bygga luftfartyg senare, och jag vill även bygga rymdraketer och göra en raketdriven humancentrifug, och allt möjligt konstigt. /.../ Den första jag byggde byggde jag på en workshop i Farun. När jag börjat på den i Farun, när den var under konstruktion, så uppkom idén till byggandet av Nautilus - tillsammans med andra personer i annan miljö. Och då var jag tvungen att bli den tokiga som satte planen i verket och sedan köpte jag det mycket stora - 2x2x10 m långa...
... osv - utan stoppknapp. - Så nog har upptäckarlustan; experimenterandet, följt med ”den tokiga” ombord på hans ubåt när han satte sin nya plan i verket. - Om det nu var en "plan"; det hela vittnar mer om det du skriver:...en besatthet kanske, där de är beredda bida sin tid om de måste.
Citera
2017-10-31, 17:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Lögnen om den tunga luckan avsåg bl.a. att förklara allt blod nere i ubåten. Vid denna tidpunkt var inte huvudet hittat. Styckningen var något han absolut inte ville vidkännas; han gick t.o.m. så långt att han sade sig i sitt chocktillstånd ej ens ha förvissat sig om att KW sjunkit samt att han dessförinnan också tagit en c:a 2 h lång tupplur med den blodiga KW liggande ett par båtsektioner från hans sovställe.

Efter att huvud mm återfunnits var han tvungen att finna en annan dödsorsak. Han förstod så småningom också att de många knivsticken skulle behöva förklaras nöjaktigt. - Den enda möjliga förklaringen blev en kombination av den dödsorsak han själv sitter inne med (förmodligen långsam kvävning) och en av de teoretiskt möjliga olyckor som kan ha skett ombord på ubåten (där han själv besitter stor kunskap om hur allt fungerat och vi ännu inte i sin helhet hört hans berättelse - men som kan antas innehålla hjärtskärande inslag om hur han omtöcknad först sökte få upp en livlös KW, osv).

Betr. de typiskt sexualsadistiska knivsticken bör hans enda försvar vara att dessa tillkommit i samband med att han - som den amatör han är på just det området - försökt stycka kroppen i syfte att snabbt få upp den genom tornluckan. Härefter har torson punkterats med syftet att likdelen inte skulle flyta upp. De verktyg han använt var dels en brödkniv som funnits ombord, och dels den såg han ett par timmar tidigare använt till sin raketramp samt i övrigt högst provisoriska sänken, ett par plastpåsar han rotat fram, buntband han haft liggande ombord mm).

Såg, buntband samt sänken, det kommer att vändas emot honom tror jag, dådet var planerat.

Plastpåsar och brödkniv fanns säkert naturligt ombord, men såg och sänken?
Citera
2017-10-31, 17:37
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Det finns nog inte så många möjligheter kvar till bortförklaring. Att punktera lungorna för att kroppen skall sjunka, kunde ju verka rimligt, men varför då punktera underlivet?

Kolmonoxiden tycker jag kan avfärdas direkt. Var skulle den komma ifrån. Dieslemotorn med sin höga förbränningstemperatur ger koldioxid. Dieselavgaser innehåller förvisso hälsoskadlig skit - NOx och sotpartiklar bland annat - men just kolmonoxid blir ganska lite.

Koldioxid märker man om det blir mycket. Koldioxidförgiftning känns ungefär som att drunkna i sodavatten. Kvävningskänslan blir intensiv. Man flämtar förtvivlat.

Ren syrebrist kan vara rätt omärkligt. Det vanligaste är att någon kliver in i ett utrymme, som spolats med nitrogen. Tyvärr inte en helt ovanlig industriolycka. Känns ingen skillnad mellan att andas luft (78% nitrogen) och ren kvävgas. Man bara slocknar som om man släcker en lampa.

Liksom Hamilkar misstänker jag, att man kan upptäcka spår av kolmonoxidförgiftning efter ganska lång tid i form av CO-hemoglobin. Det binder till hemoglobinet 200 gånger starkare än syre, om jag minns rätt.
Koldioxid är däremot mycket flyktigt och allestädes närvarande. Snabb jämvikt med omgivande vatten.

Kolmonoxidförgiftningen är alltså, enligt min mening, en ännu sämre lögn än manluckan. Man skulle ju mycket väl kunna tuppa av utan att skallen spricker och få intrakraniella blödningar också. Det visste kanske inte PM så han övergav den förklaringen när han fick veta att skallen var hel.

Frågan är nu: Vad blir nästa försök? Eller är det kanske snart dags att erkänna på riktigt?
En väl fungerande dieselmotor, ja- men jag har för mig att jag läst någon studie där man fick upp halterna av kolmonoxid till dödlig nivå genom att justera bränsle blandningen så att motorn gick fetare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in