2017-10-31, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske de har SM-sex för det är enda sättet för PM att "få upp den"?
Inte omöjligt. Men då är han inte impotent. T o m möjligt att det krävts grövre och grövre saker för att han ska få upp periskopet (!).
Citera
2017-10-31, 15:21
Medlem
Att ha PM instängd, är som att ha ett vilt rovdjur i bur. Hans livselixir är att göra storslagna saker, och stå i händelsernas centrum, fri att hoppa på olika "projekt". Han är nu inne på den tredje månaden av frihetsberövning, och har ett starkt behov av uppmärksamhet.

En ny version av en olycka är lanserad, "kolmonoxidförgiftning". Polisen kommer säkert att lägga ett litet jobb på att höra hur han anser det gått till, samtidigt som rättsmedicin studerar prover från kroppsdelarna.

Om vi utgår från att han menar att KW andats in alltmer koncentrerade mängder avgaser från dieselmotorn, finns det flera möjliga dödsorsaker, de har alla med kvävning att göra. Kvävning pga för lite syre ut till kroppens alla celler, och både CO och CO2 i blodet begränsar eller "ockuperar" utrymme, som syremolekylerna behöver under sin transport i blodet.

I fallet bensinmotor, är CO-halten i avgaserna betydligt högre än för dieseln, och där dör en person av CO-förgiftning. I fallet dieselmotor är det mer tveksamt om det är CO eller CO2 som till slut kväver. Det är alltså mycket okunnigt av PM att tala om CO-förgiftning. http://sv.metapedia.org/w/Dieselavgaser

Nu spelar det kanske mindre roll, för det går att kontrollera om avgasrören läckte. Att avgasröret hade en sidopipa in i båten, är högst osannolikt, men för all del möjlig. Vidare får han svårt att förklara varför inte KW sökte sig upp i tornet, om det läckte avgaser, det luktar rätt starkt.

Min slutsats blir att han så desperat behöver ha något att göra och skapa rubriker, att detta troliga påhitt ger en kick för någon vecka eller så. OM det visar sig att KW dött av dieselavgaser, hamnar vi i ett annat läge, med det är onödigt att spekulera om det innan det är ett faktum.
Senast redigerad av Whyback 2017-10-31 kl. 15:26.
Citera
2017-10-31, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
I Sverige hade det aldrig skett. Danskarna👌Hur kunde de misstänka att hon var död? Troligtvis hade hon fått iväg ett meddelande till sin pojkvän att det började bli riktigt otrevligt med Peter.
Jag anser att det var inte så konstigt att polisen haffade PM direkt när han steg i land, vi som såg på bilderna av honom såg spår av vad vi trodde var blod. Polisen som såg honom på nära håll anade nog det värsta, att KW var död, och att PM hade något att göra med detta såsom han såg ut. I efterhand har vi fått veta att det fanns blodspår på kläder och PMS kropp.
Citera
2017-10-31, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte omöjligt. Men då är han inte impotent. T o m möjligt att det krävts grövre och grövre saker för att han ska få upp periskopet (!).

Ja, det är kanske så. Men jag tycker ändå att det lutar mot impotens. Nu duger kanske inte ens SM längre, nu vill han mordsex, inspirerad som han är av de grova mördarfilmer han har förlustat sig med. Dra sin grandiositet till de högsta höjderna. Spränga alla gränser. Nu gäller det att även slå rättvisan på fingrarna.
Senast redigerad av zilvereko 2017-10-31 kl. 15:51.
Citera
2017-10-31, 16:08
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Och rättskemisk analys, inte att förglömma! Hittar dock inget om vilken eventuell påverkan det att delarna legat i vatten skulle kunna ha. Hoppas ingen, tyckte P Krantz uttalande lät mer optimistiskt än den här danska rättsläkaren.

Har du möjligen en länk till den artikeln där Krantz uttalar sig?

Madsens förklaring om kolmonoxiden föranledde åtminstone åklagaren att beställa fler prover från rättsmedicin.
Det är det som gör att det inte går att bortse ifrån att de kommer ge något resultat. OM det framkommer något som påverkar utredningen
tror jag bestämt att de kommer meddela detta. Eller vad tror ni, kommer det oavsett nya resultat, eller att man kommer fram till dödsorsak, att vara ett medievaakum nu fram till rättegången börjar i mars?

[COLOR=#FFFFFF]Spara[/COLOR]
Citera
2017-10-31, 16:09
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Den här tråden skulle vara betydligt bättre om alla hobbypsykologer kunde hålla sig borta. Nej, man kan inte se på en bild att någon är psykopat. Nej, inte ens om han har en "galen blick", OK? Så lägg ned.

Vad jag är mest intresserad av nu är om PM planerat mordet eller det skede i stundens hetta.
Citera
2017-10-31, 16:10
Medlem
Ghandis avatar
hoppas han bara blir dömd för brott mot griftefriden ! eller frikänd
Citera
2017-10-31, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Har du möjligen en länk till den artikeln där Krantz uttalar sig?

Madsens förklaring om kolmonoxiden föranledde åtminstone åklagaren att beställa fler prover från rättsmedicin.
Det är det som gör att det inte går att bortse ifrån att de kommer ge något resultat. OM det framkommer något som påverkar utredningen
tror jag bestämt att de kommer meddela detta. Eller vad tror ni, kommer det oavsett nya resultat, eller att man kommer fram till dödsorsak, att vara ett medievaakum nu fram till rättegången börjar i mars?

[COLOR=#FFFFFF]Spara[/COLOR]

Inte till själva artikeln tyvärr, har tagit info här ifrån
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Citera
2017-10-31, 16:29
Medlem
lodis avatar
När det gäller kolmonoxidförgiftning kan det redan vid låga, subletala nivåer av CO ses en speciell form av hjärnskada, s.k. bilaterala globus pallidus-infarkter. Skadorna är karakteristiska för CO-förgiftning och jag skulle tro att om man dör av CO-förgiftning har man också de påvisbara bilaterala pallidus-infarkterna. De kan påvisas med CT eller vid obduktion.

Jag vet iofs inte om frånvaro av infarkterna faktiskt utesluter dödlig CO-förgiftning.
Citera
2017-10-31, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Den här tråden skulle vara betydligt bättre om alla hobbypsykologer kunde hålla sig borta. Nej, man kan inte se på en bild att någon är psykopat. Nej, inte ens om han har en "galen blick", OK? Så lägg ned.

Vad jag är mest intresserad av nu är om PM planerat mordet eller det skede i stundens hetta.

Du kan inte bestämma vad andra ska skriva här. Du skriver ju själv vad du vill.

Så länge man håller en god ton mot varandra har man rätt att spekulera, även gällande vad PM kan vara för personlighetstyp för att kunna begå ett sånt här brott. Även om det "bara " är en styckning - som är osedvanligt grym. Vem som helst kan inte begå en sån handling.

Och nej: man kan inte se på en person om den är psykopat, helt riktigt.

Förresten; "hobbypsykologer" som du skriver. Vad vet du om övrigas utbildning eller jobb? Du skulle nog bli förvånad om du fick veta det...

Så låt andra skriva vad de vill och gör detsamma själv.
Senast redigerad av zilvereko 2017-10-31 kl. 16:41.
Citera
2017-10-31, 16:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Jag anser att det var inte så konstigt att polisen haffade PM direkt när han steg i land, vi som såg på bilderna av honom såg spår av vad vi trodde var blod. Polisen som såg honom på nära håll anade nog det värsta, att KW var död, och att PM hade något att göra med detta såsom han såg ut. I efterhand har vi fått veta att det fanns blodspår på kläder och PMS kropp.

Precis, hade man inte vetat exakt vem KW skulle träffat och vart hon gett sig iväg utan bara att hon inte skulle hört av sig på ett tag så skulle det nog kanske inte blivit ett sådant pådrag. De flesta som försvinner har kanske inte haft specifika planer som de meddelat någon när deras närstående anmäler dem som försvunna. Hade så också varit fallet med KW så är jag inte säker på att man från polisen gett sig ut så distinkt och omedelbart. Så det är lite svårt att jämföra hur polisen förfar vid försvinnanden.
Citera
2017-10-31, 16:41
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
. Kolmonoxid som dom talar om här är inte samma sak som koldioxid. https://www.sydsvenskan.se/2017-10-3...tsatt-haktning
Om du kollar vad jag skrivit senaste dygnet så ser du att jag är fullt medveten om det. Det är ju det de flesta slänger ur sig när de tänker på avgasförgiftning men det är inte det som skulle varit fallet med avgaserna från en normalt fungerande dieselmotor.

Hittar man någon som tuppat av i ett avgasfyllt rum så gör man nog ingen kemisk analys, därför kan det vara lätt att i okunskap kläcka ur sig koloxidförgiftning när det egentligen rör sig om koldioxid.

Egentligen tror jag inte på någotdera i detta fall men skulle det varit något så menar jag alltså att det hade varit koldioxid och inte kolmonoxid. Hade ubåten haft en gammal skruttig bensinmotor hade jag sagt det omvända.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du har rätt i att effekten inte är rent undanträngande, jag förenklade. Däremot har du en jämviktseffekt mellan syre och koldioxid som gör att du inte kan räkna med den ena halten utan att ta hänsyn till den andra. Sen kan man ju fråga sig varifrån koldioxiden skulle ha kommit. Om koldioxiden ska ha åstadkommits av att dieseln förbränts på¨syret nere i ubåten, blir det snabbt så pass ofullständig förbränning så att det bildas koloxid i dödliga doser. Om dielseln tar in syre från utsidan och släpper ut avgaserna inne i ubåten - den enda chansen att få upp tillräckligt höga CO2-halter för att vara farliga - är den livsfarligt felkonstruerad på ett sätt som redan skulle ha visat sig.
Motorn tar in förbränningsluft via snorkel och behöver inte suga luft från ubåtens inre, det behöver alltså inte bli rundgång där motorn får i sig sina egna avgaser även om de skulle läcka ut inne i ubåten. I normalfallet släpps avgaserna genom ett rör bakom/över tornet men förklaringen (som jag såklart inte tror på) skulle väl vara att det uppstått läckage på avgasröret inne i ubåten. Om sådant läckage funnits så finns väl hålet där idag med så det är lätt att kolla.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hursomhelst är ju CO2-förgiftningen något som du har fört in i diskussionen. Madsen pratar on CO-förgiftning, vilket är lättare att förstå hur det skulle ha kunnat gå till, men också lättare att motbevisa.
Det vet jag men jag menar att skulle det ha varit någon form av avgasförgiftning så är det CO2 och inte CO. Madsen har ju knappast gjort någon kemisk analys utan drog väl till med det som de flesta tror är det man dör av från alla avgaser men så är alltså inte fallet för en normalt fungerande dieselmotor. Jag menar alltså tvärtom att CO-förgiftning inte är lättare att förstå hur det skulle ha kunnat gå till, det är CO2-förgiftning som hade kunnat vara fallet om något. Jag langar gärna upp siffror om du fortfarande inte tror mig.

Sedan saknar förstås hela snacket om avgasförgiftning trovärdighet, jag försöker bara reda ut vad som hade varit tekniskt möjligt och troligt om hans berättelse inte redan hade lidit av så svåra trovärdighetsproblem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in