2017-10-29, 23:26
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Pågår det nåt arbete med ny AK till FM? Att både FM och FMV antagligen försöker hänga med i vad som händer på marknaden är en femma, men pågår det nåt målmedvetet och seriöst jobb?

Vad jag förstått så var det enda man kom fram till senast det här var på bordet det som nyligen blev Ak4D, dvs nya skarpskyttevapnet. Det som var Ak6 ledde till ingenting annat än att man (riktigt) kom fram till att bullpup var inget som blev av pga givna orsaker. Någon ersättare för Ak5 blev dock aldrig bestämt.
Citera
2017-10-29, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Vad jag förstått så var det enda man kom fram till senast det här var på bordet det som nyligen blev Ak4D, dvs nya skarpskyttevapnet. Det som var Ak6 ledde till ingenting annat än att man (riktigt) kom fram till att bullpup var inget som blev av pga givna orsaker. Någon ersättare för Ak5 blev dock aldrig bestämt.
Så man har ännu inte hitta någon ersättare? Jag undrar om det kommer producera nya ak5c eller om de köper nytt. De har trorts allt 2 år kvar på sig.
Citera
2017-10-29, 23:42
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Så man har ännu inte hitta någon ersättare? Jag undrar om det kommer producera nya ak5c eller om de köper nytt. De har trorts allt 2 år kvar på sig.

Det är iallafall det senaste jag hört, men det var ju några år sedan as of today. Vad jag vet har man dock inte haft några nya utvärderingar sedan dess.
Citera
2017-10-30, 17:10
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Just det fetade tycker jag är så typiskt svenskt (ingen kritik mot ditt inlägg alltså, utan mer utifrån ett svenskt myndighetsperspektiv). Det är liksom ingen konst att köpa in ett vapen i X antal exemplar, kanske byta ut en varbygel eller något annat, och införa det som standardvapen. Det går på 6 månader om man vill, inklusive tester och hela klabbet.

D.v.s. om man inte är svensk, för då ska allt testas sönder och samman (även om vapnet redan finns i samarbetsstaters system sedan flera år), och så ska allting remitteras fram och tillbaka mellan avdelningar på HKV och försvarsberedningen i 5 år innan ett eventuellt beslut tas.

Damn, jag önskar verkligen att det skulle finnas en gilla-knapp här på flashback.

Visst är det så. Svenskt byråkrati är mördande. Kafka skulle inte tro sina ögon.
Citera
2017-10-30, 21:22
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Damn, jag önskar verkligen att det skulle finnas en gilla-knapp här på flashback.

Visst är det så. Svenskt byråkrati är mördande. Kafka skulle inte tro sina ögon.

Haha, ja det är en tragisk historia alltihop. Så som de ojar sig och far omkring så skulle man ju kunna tro att det rörde sig om ett komplett landbaserat ICBM-system, med ledningsbunkrar och satellitsystem och hela konkarongen.
Citera
2017-10-31, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel

När det gäller inköp av allt från haubitsar till långkalsonger så JA! Mördande byråkrati som gör allt skitdyrt..

Men vadå? När det gäller eldhandvapen till det svenska försvaret så vet jag inte riktigt om jag håller med. Inte alls faktiskt..

Råder det nån brist på vapen för försvaret? Har försvaret omoderna eller dåliga vapen?

Den nuvarande Ak 5C började tilldelas på bred front runt 2009-2010. Ett bra vapen för övrigt! Enda stora nackdelen är vikten, men även exempelvis SA80 väger en del.

Sverige anskaffade ett eldhandvapen i NATO-kaliber (5,56) ett decennium innan Danmark och Tyskland, och två decennier innan Norge. I Finland används fortfarande gamla Rk 62, och Portugal och Grekland använder fortfarande G3.

Redan på fyrtiotalet började K-pist m/45 masstillverkas på bred front. Redan på femtiotalet var alltså en stor del av det militära försvaret utrustat med ett robust och dugligt automatvapen. Visserligen i pistolkaliber men ändå.. Vid samma tid började man också planera för en automatkarbin, även om det dröjde till 1964 innan G3 (Ak 4) antogs.

Kan också nämnas att det svenska infanteriet började tilldelas halvautomatgeväret Ag m/42 redan under det tidiga fyrtiotalet. Det var internationellt sett ganska tidigt faktiskt, även om jänkarna hade sin Garand.

Har för mig att Sverige var första exportnation som anskaffade Barret M82?

Det mycket dugliga och då toppmoderna Psg 90 anskaffades under sent åttiotal. Norge och Finland använde prickskyttebössor med träkolv in på 2000-talet!

Strax efter millenieskiftet började Ksp 90B anskaffas på mycket bred front, och används idag i stor mängd av så gott som alla vapenslag. Få nationer om ens någon har väl tilldelat sina trupper en lätt Ksp i så stor mängd?

Det danska Forsvaret använder fortfarande en pistol från stenåldern (SIG P210). Sverige (och Norge) å andra sidan var mycket tidigt ute som militär exportkund för Glock 17.
Senast redigerad av Macke85 2017-10-31 kl. 10:59.
Citera
2017-10-31, 10:21
Medlem
Citat:
När det gäller inköp av allt från haubitsar till långkalsonger så JA! Mördande byråkrati som gör allt skitdyrt..

Men vadå? När det gäller eldhandvapen till det svenska försvaret så vet jag inte riktigt om jag håller med! Inte alls faktiskt..

Råder det nån brist på vapen för försvaret? Har försvaret omoderna eller dåliga vapen?

Den nuvarande Ak 5C började tilldelas på bred front runt 2009-2010. Ett bra vapen för övrigt! Enda stora nackdelen är vikten, men även exempelvis SA80 väger en del.

Sverige anskaffade ett eldhandvapen i NATO-kaliber (5,56) ett decennium innan Danmark och Tyskland, och två decennier innan Norge. I Finland används fortfarande gamla Rk 62. Portugal och Grekland använder fortfarande G3.

Redan på fyrtiotalet började K-pist m/45 masstillverkas på bred front. Redan på femtiotalet var alltså en stor del av det militära försvaret utrustat med ett robust och dugligt automatvapen. Visserligen i pistolkaliber men ändå.. Vid samma tid började man också planera för en automatkarbin, även om det dröjde till 1964 innan G3 (Ak 4) antogs.

Kan också nämnas att det svenska infanteriet började tilldelas halvautomatgeväret Ag m/42 redan under det tidiga fyrtiotalet. Det var internationellt sett ganska tidigt faktiskt, även om jänkarna hade sin Garand.
I Finland används RK 62 till värnpliktiga och i lager den tas ut om det blir krig. De upgraderar den nu till RK 62M. Rk95 heter vapnet som deras stående styrka har. Men du har rätt. För om man skulle placera RK 95an i tenknik så skulle jag lägga den mellan AK 5 Och AK 5C. Man kan gemföra den med AK 74M
Citera
2017-10-31, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J39
I Finland används RK 62 till värnpliktiga och i lager den tas ut om det blir krig. De upgraderar den nu till RK 62M. Rk95 heter vapnet som deras stående styrka har. Men du har rätt. För om man skulle placera RK 95an i tenknik så skulle jag lägga den mellan AK 5 Och AK 5C. Man kan gemföra den med AK 74M

Absolut!

Finland har också beställt FN SCAR till specialtrupper.

Men vart jag ville komma var mest att Sverige tvärt emot mångas uppfattning faktiskt i decennier har legat långt framme när det gäller att haka på ny eldhandvapenteknink.

Pengar till inköp av nya vapen har funnits även i tider när försvarets ekonomi har stått på svältkur.

Läget inom området finkalibriga vapen i det svenska försvaret är på intet sätt nattsvart som vissa tycks tro.

Inte heller är den påstådda eller upplevda bristen på nya eldhandvapen någonting man kan skylla på FMV

Tvärt om handlar det om brist på pengar hos myndigheten Försvarsmakten!

Försvaret behöver fler kanoner. Luftvärn, fler stridsvagnar, fler soldater m.m. Att ersätta Ak 5C är inte sådär tokprioriterat på kort sikt om man frågar mig. Trots detta så verkar det som att åtminstone ett förband i FM uppenbarligen har börjat använda HK 416 så smått.
Senast redigerad av Macke85 2017-10-31 kl. 11:22.
Citera
2017-10-31, 11:40
Medlem
Citat:

Men vadå? När det gäller eldhandvapen till det svenska försvaret så vet jag inte riktigt om jag håller med. Inte alls faktiskt..

Sverige anskaffade ett eldhandvapen i NATO-kaliber (5,56) ett decennium innan Danmark och Tyskland, och två decennier innan Norge. I Finland används fortfarande gamla Rk 62, och Portugal och Grekland använder fortfarande G3.

Det mycket dugliga och då toppmoderna Psg 90 anskaffades under sent åttiotal.

Strax efter millenieskiftet började Ksp 90B anskaffas på mycket bred front, och används idag i stor mängd av så gott som alla vapenslag. Få nationer om ens någon har väl tilldelat sina trupper en lätt Ksp i så stor mängd?

Det danska Forsvaret använder fortfarande en pistol från stenåldern (SIG P210).
Hur var det nu med gevär m/96 (1896)med antal? Drygt 445.000 som togs bort 1995? Då hemvärnet fick överta Ak4. Verkligen ett modernt vapen. Ca 70% av armen använde fortfarande gamla gevär 692.000 st på 1970-talet. Varav 30.000 var Ag m/42. Om man köper eller tillverkar ett mindre antal vapen så kan man inte göra gällande att alla hade det. Det fanns fortfarande gamla m/45 ej B i lager i slutet på 1990-talet. Som visade sig för svagt i Kongokrisen på 60-talet.

Där hade finländarna ett modernare vapen tidigt 1962 som tillverkades fram till 1995 med 10.000 moderniserade RK 62 95. Däremot så insåg de att det var billigare att köpa in olika varianter av Ak74 och Akm än egen tillverkning. Stor del av dessa har nu hemvärnet fått förutom Akm till olika besättningar. Sverige var intresserade av den men ville ha ett vapen med Nato standard på ammunitionen.

Ja Sverige har brist på vapen. Moderna tyngre vapen där Finland ligger betydligt längre fram.
Som 200 stinger olika typer av luftvärn som även finns på deras fartyg. 100 st hel och 120 halvmoderna Leopard 2. Spike i tre olika varianter. 48 st krab beställda, 24 Mlsr, flertalet kanonen etc.
Senast redigerad av slurppen 2017-10-31 kl. 11:54.
Citera
2017-10-31, 17:09
Medlem
Citat:

Mja, någorlunda i alla fall. Sovjetunionen var ganska långt före oss.

Men man ska heller inte överskatta införandet av Ag m/42, det tillverkades endast ~30000 och användandet var utsprinklat lite här och där. Tänk enstaka per grupp eller ett fåtal per pluton. Tanken var att det skulle vara en förstärkning, likt en lätt ksp ...fast det bara var en halvautomat.

Citat:

Inte bara första exportnation, utan första nation, punkt! USA införde den först ett par år senare.
Citera
2017-10-31, 17:18
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Där hade finländarna ett modernare vapen tidigt 1962 som tillverkades fram till 1995 med 10.000 moderniserade RK 62 95. Däremot så insåg de att det var billigare att köpa in olika varianter av Ak74 och Akm än egen tillverkning. Stor del av dessa har nu hemvärnet fått förutom Akm till olika besättningar. Sverige var intresserade av den men ville ha ett vapen med Nato standard på ammunitionen.

Man ska väl inte dra så stora växlar i att Finland införde Rk 62 två år tidigare än Sverige som började införa Ak4 1964, sedan ska kan det väl vara nämnvärt att i princip inget land i Europa hade nog många moderna handeldvapen för att utrusta alla sina förband med. Tex så ingick många Mosin-kopior och KP/-31or i Finska reserver samtidigt som Danska värnpliktiga utbildades på M1 Garand på tidigt 90-tal.
Citera
2017-11-01, 18:41
Medlem
Citat:
Absolut!

Finland har också beställt FN SCAR till specialtrupper.

Men vart jag ville komma var mest att Sverige tvärt emot mångas uppfattning faktiskt i decennier har legat långt framme när det gäller att haka på ny eldhandvapenteknink.

Pengar till inköp av nya vapen har funnits även i tider när försvarets ekonomi har stått på svältkur.

Läget inom området finkalibriga vapen i det svenska försvaret är på intet sätt nattsvart som vissa tycks tro.

Inte heller är den påstådda eller upplevda bristen på nya eldhandvapen någonting man kan skylla på FMV

Tvärt om handlar det om brist på pengar hos myndigheten Försvarsmakten!

Försvaret behöver fler kanoner. Luftvärn, fler stridsvagnar, fler soldater m.m. Att ersätta Ak 5C är inte sådär tokprioriterat på kort sikt om man frågar mig. Trots detta så verkar det som att åtminstone ett förband i FM uppenbarligen har börjat använda HK 416 så smått.

Har också lagt märke till det, lite avis..!
Senast redigerad av unknowman 2017-11-01 kl. 18:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in