Citat:
Ursprungligen postat av
konstapel
Visst är det så. Svenskt byråkrati är mördande. Kafka skulle inte tro sina ögon.
När det gäller inköp av allt från haubitsar till långkalsonger så JA! Mördande byråkrati som gör allt skitdyrt..
Men vadå? När det gäller eldhandvapen till det svenska försvaret så vet jag inte riktigt om jag håller med. Inte alls faktiskt..
Råder det nån brist på vapen för försvaret? Har försvaret omoderna eller dåliga vapen?
Den nuvarande Ak 5C började tilldelas på bred front runt 2009-2010. Ett bra vapen för övrigt! Enda stora nackdelen är vikten, men även exempelvis SA80 väger en del.
Sverige anskaffade ett eldhandvapen i NATO-kaliber (5,56) ett decennium innan Danmark och Tyskland, och två decennier innan Norge. I Finland används fortfarande gamla Rk 62, och Portugal och Grekland använder fortfarande G3.
Redan på fyrtiotalet började K-pist m/45 masstillverkas på bred front. Redan på femtiotalet var alltså en stor del av det militära försvaret utrustat med ett robust och dugligt automatvapen. Visserligen i pistolkaliber men ändå.. Vid samma tid började man också planera för en automatkarbin, även om det dröjde till 1964 innan G3 (Ak 4) antogs.
Kan också nämnas att det svenska infanteriet började tilldelas halvautomatgeväret Ag m/42 redan under det tidiga fyrtiotalet. Det var internationellt sett ganska tidigt faktiskt, även om jänkarna hade sin Garand.
Har för mig att Sverige var första exportnation som anskaffade Barret M82?
Det mycket dugliga och då toppmoderna Psg 90 anskaffades under sent åttiotal. Norge och Finland använde prickskyttebössor med träkolv in på 2000-talet!
Strax efter millenieskiftet började Ksp 90B anskaffas på mycket bred front, och används idag i stor mängd av så gott som alla vapenslag. Få nationer om ens någon har väl tilldelat sina trupper en lätt Ksp i så stor mängd?
Det danska Forsvaret använder fortfarande en pistol från stenåldern (SIG P210). Sverige (och Norge) å andra sidan var mycket tidigt ute som militär exportkund för Glock 17.