• 1
  • 2
2017-10-29, 18:49
Medlem
Tammers avatar
Eller fastighetsavgiften, som det heter numera. Har det inte gått snett här, när man betalar lika mycket i avgift för ett torp t på landet som för en lyxvilla i stan. Avgiften har ett tak på ca 7000kr, vilket snart alla kommer upp i efter de senaste årens prisökningar.
Det var ju en typisk "reform" genomför av Alliansen 2007, att rika villaägare inte ska betala mer än folk som bara har en sommarstuga. Men nog kunde sossarna avskaffa detta och återinföra den gamla fastighetsskatten, med skatt efter bärkraft.
Citera
2017-10-29, 19:12
Medlem
note-its avatar
Jo, om dom garanterat vill åka ut i nästa val så återinför dom den gamla hederliga skatten igen.
Citera
2017-10-29, 19:14
Medlem
henge86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Eller fastighetsavgiften, som det heter numera. Har det inte gått snett här, när man betalar lika mycket i avgift för ett torp t på landet som för en lyxvilla i stan. Avgiften har ett tak på ca 7000kr, vilket snart alla kommer upp i efter de senaste årens prisökningar.
Det var ju en typisk "reform" genomför av Alliansen 2007, att rika villaägare inte ska betala mer än folk som bara har en sommarstuga. Men nog kunde sossarna avskaffa detta och återinföra den gamla fastighetsskatten, med skatt efter bärkraft.

Varför har vi fastighetsskatt/fastighetsavgift överhuvudtaget. Betala 7412 kr om året för vad?

Fordonsskatt är för vägarna vi kör på (det är väl tanken, men vi vet vad pengarna går till)
Vanlig inkomstskatt är för sjukvård, polis osv.

Vad får jag för fastighetsskatten? Jag har då aldrig sett en sosse ta hand om mitt hus. De kunde i alla fall rensat i min trädgård.
Citera
2017-10-29, 19:47
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henge86
Varför har vi fastighetsskatt/fastighetsavgift överhuvudtaget. Betala 7412 kr om året för vad?
Det vore helt klart bättre att ta bort avgiften helt. Men ett system där man betalar lika mycket för ett lite torp som för en stor villa strider mot hela tanken på skatter och avgifter. När det gäller bilar kostar en stor dyr bil mer i skatt än en liten billig, men med fastigheter är det samma avgift. När man väl nått taket, vill säga.
Citera
2017-10-29, 19:48
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Fordonsskatt är för vägarna vi kör på (det är väl tanken, men vi vet vad pengarna går till)

Vad får jag för fastighetsskatten? Jag har då aldrig sett en sosse ta hand om mitt hus. De kunde i alla fall rensat i min trädgård.

Du betalar för gatan, grönytan, lekplatsen och annat som är i närområdet. Bor du i hyresrätt går mycket av detta på hyresvärdens bekostnad men även genom den fastighetsskatt hyresvärden betalar.

Andra länder har fastighetsskatt där du i princip betalar av reavinstskatten årligen.
Citera
2017-10-29, 20:20
Medlem
henge86s avatar
Citat:
Det vore helt klart bättre att ta bort avgiften helt. Men ett system där man betalar lika mycket för ett lite torp som för en stor villa strider mot hela tanken på skatter och avgifter. När det gäller bilar kostar en stor dyr bil mer i skatt än en liten billig, men med fastigheter är det samma avgift. När man väl nått taket, vill säga.

Sånt här är svårt.
Tror det kan slå hårt för vissa pensionärer/barnfamiljer som betalar maxbeloppet redan. Tänk om det blir en radikal höjning + bostadsräntan som också ska höjas. Många som kan tvingas flytta.
Citera
2017-10-29, 20:22
Medlem
henge86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Du betalar för gatan, grönytan, lekplatsen och annat som är i närområdet. Bor du i hyresrätt går mycket av detta på hyresvärdens bekostnad men även genom den fastighetsskatt hyresvärden betalar.

Andra länder har fastighetsskatt där du i princip betalar av reavinstskatten årligen.

Det var jag inte medveten om. Tack för klargörandet!
Citera
2017-10-29, 21:39
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Nej, det stämmer inte. Jag betalar mellan 5-6000 kr varje år i fastighetsavgift för min sommarstuga. Vi har en vägsamfällighet som sköter vägarna, en samfällighet som sköter grönområden, och samfällighet för vattenförsörjningen. Till dessa samfälligheter betalar jag varje år en avgift på åtskilliga tusen för detta.
Den fastighetsavgift jag betalar går in i kommunens budget utan att jag får något tillbaka.
Citera
2017-10-29, 22:20
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Nej, det stämmer inte. Jag betalar mellan 5-6000 kr varje år i fastighetsavgift för min sommarstuga. Vi har en vägsamfällighet som sköter vägarna, en samfällighet som sköter grönområden, och samfällighet för vattenförsörjningen. Till dessa samfälligheter betalar jag varje år en avgift på åtskilliga tusen för detta.
Den fastighetsavgift jag betalar går in i kommunens budget utan att jag får något tillbaka.

Sommarhus kan det ofta stämma på men jämför antalet sommarhus som är som ditt och antalet villor och sommarhus som är utan samfällighet. Bara för att din lila stuga inte faller inom ramen så betyder det inte att det falsifierar mitt påstående.
Citera
2017-10-30, 01:22
Medlem
Citat:

Senaste 10 åren borde du väl tittat efter någon ur Alliansen för detta?
Citera
2017-10-30, 02:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Nej det är det du betalar kommunalskatt för.
Citera
2017-10-30, 06:43
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej det är det du betalar kommunalskatt för.

Det också men avgiften motiverades med just fastighetsnära infrastruktur. Alla vet att bensinskatten inte är öronmärkt till miljöarbete eller att fordonsskatt inte enbart går till vägarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in