• 1
  • 2
2017-10-30, 07:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av henge86
Varför har vi fastighetsskatt/fastighetsavgift överhuvudtaget. Betala 7412 kr om året för vad?
Vi har skatt för att betala offentlig verksamhet. Tar du bort fastighetsskatten får du bara höja någon annan skatt istället. Vilken föredrar du? Fördelen med en fastighetsskatt är att den är svår att smita från så den ger ett stabilt underlag.

Sen har naturligtvis TS rätt i att det var fel att införa maxnivå på fastighetsskatten för att gynna de med dyrare hus. Det har bidragit till dagens prisrally på bostäder.
Citera
2017-10-30, 07:28
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vi har skatt för att betala offentlig verksamhet. Tar du bort fastighetsskatten får du bara höja någon annan skatt istället. Vilken föredrar du? Fördelen med en fastighetsskatt är att den är svår att smita från så den ger ett stabilt underlag.

Sen har naturligtvis TS rätt i att det var fel att införa maxnivå på fastighetsskatten för att gynna de med dyrare hus. Det har bidragit till dagens prisrally på bostäder.
Det var inte fel att införa ett tak. När den gamla fastighetsskatten en gång infördes så var det många äldre och pensionärer med låg inkomst som fick lämna sina hus bara för att området de bodde i blev populärt och taxeringsvärdena mångdubblades. Extremt orättvist.
Citera
2017-10-30, 07:35
Medlem
henge86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det också men avgiften motiverades med just fastighetsnära infrastruktur. Alla vet att bensinskatten inte är öronmärkt till miljöarbete eller att fordonsskatt inte enbart går till vägarna.

Från Wiki:
"Ursprungligen infördes fastighetsskatt i Sverige för att finansiera de statliga bostadssubventioner som behövdes i ett samhälle med högre inflation och därmed högre räntor, och bostadsbrist. Dessa bostadssubventioner finansierade bland annat miljonprogrammet som inte finns kvar i Sverige längre, vilket dock fastighetsskatten gör."

Pengarna går alltså rakt ner i det svarta hålet nu. Då jag också betalar pengar till en samfällighet får jag inget för mina 7412 kr.
Citera
2017-10-30, 07:44
Medlem
henge86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Jag föredrar det som blivit billigast. Maxnivån är bra. Hade du själv tyckt det var kul att betala 20k för ett torp enbart för att du vet att någon i Stockholm betalar 150k?
Citera
2017-10-30, 08:03
Avstängd
Citat:
Jag föredrar det som blivit billigast. Maxnivån är bra. Hade du själv tyckt det var kul att betala 20k för ett torp enbart för att du vet att någon i Stockholm betalar 150k?
Vilken skatt betalar du då hellre istället? Staten skall ha in sina pengar på ett eller annat sätt. Det är så lätt att kräva lägre skatter (och helst också högre utgifter om man är riktig populist), men det måste gå ihop också.

Visst har en fastighetsskatt som du påpekar en del konstiga effekter, men jag har ändå lite svårt att tycka alltför mycket synd om folk som oförhappandes sitter på ett torp värt miljoner pga dessa Stockholmare.
Citera
2017-10-30, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det var inte fel att införa ett tak. När den gamla fastighetsskatten en gång infördes så var det många äldre och pensionärer med låg inkomst som fick lämna sina hus bara för att området de bodde i blev populärt och taxeringsvärdena mångdubblades. Extremt orättvist.

Du har fel

Det fanns begränsningsregler just för människor med låga inkomster. Ingen tvingades flytta.

Fastighetsskatten togs bort för att få snurr på ekonomin, vilket lyckades.
Citera
2017-10-30, 08:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Index101
Du har fel

Det fanns begränsningsregler just för människor med låga inkomster. Ingen tvingades flytta.

Fastighetsskatten togs bort för att få snurr på ekonomin, vilket lyckades.
Begränsningsreglerna kom efteråt när sossarna insåg vad de ställt till med.
Citera
2017-10-30, 19:14
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Begränsningsreglerna kom efteråt när sossarna insåg vad de ställt till med.

Har för mig att det var någon gång i mitten-slutet på 90-talet de kom till. Innan dess kunde en pensionär i en ganska modest villa i ett område med låg omsättning få skyhög skatt bara för att det inom samma kvarter såldes en lyxrenoverad överprisad herrgård.
Citera
2017-10-30, 19:26
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Från Wiki:
"Ursprungligen infördes fastighetsskatt i Sverige för att finansiera de statliga bostadssubventioner som behövdes i ett samhälle med högre inflation och därmed högre räntor, och bostadsbrist. Dessa bostadssubventioner finansierade bland annat miljonprogrammet som inte finns kvar i Sverige längre, vilket dock fastighetsskatten gör."

Pengarna går alltså rakt ner i det svarta hålet nu. Då jag också betalar pengar till en samfällighet får jag inget för mina 7412 kr.

Varför blandar du in statlig fastighetsskatt när jag hela tiden pratat om den nya kommunala avgiften? Tänk om du läst lite mer än bara hälften.
Citera
2017-10-31, 16:54
Medlem
henge86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Varför blandar du in statlig fastighetsskatt när jag hela tiden pratat om den nya kommunala avgiften? Tänk om du läst lite mer än bara hälften.

Du har rätt, dåligt av mig!

Fastighetsskatt - miljonprogram
Istället för att ta bort den helt ändrade man till 'avgift' för närområdet.
Citera
2017-10-31, 18:51
Medlem
Citat:
Du har rätt, dåligt av mig!

Fastighetsskatt - miljonprogram
Istället för att ta bort den helt ändrade man till 'avgift' för närområdet.

Men går pengarna verkligen till kommunerna?
Citera
2017-10-31, 21:24
Medlem
henge86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Men går pengarna verkligen till kommunerna?

Det tror jag inte, men då de inte är öronmärkta lär vi inte få reda på det heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in