2017-10-29, 09:58
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Som jag förstår finns det också sexualsadister som agerar impulsivt:
Sadists are often organized and have their offenses planned well in advance of the event (Healey, Lussier, & Beauregard, 2012; Stone, 2010). Although sadists are not often associated with poor impulse control or diminished frustration tolerance (Juni, 2009; Mokros et al., 2011), some sadists have been found to be impulsive and to relinquish control over their emotions during sexual offenses (Marshall & Hucker, 2006b; Stone, 2010). This inconsistency in the literature is reflected in the present study, where sadism significantly correlated with Facet 3 (Impulsivity) in Study 1, but not in Study 2. The exploration of the roles of ritualistic planning and impulsivity in sadism requires further investigation.

Ovanstående kommer från denna studie "Relating Sexual Sadism and Psychopathy to One Another, Non-Sexual Violence, and Sexual Crime Behaviors" från 2014.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3136810/
Där finns säkert ett kausalt samband med IQ - sadister med högre IQ agerar säkert i mindre grad på impulser och planlägger bättre.
Hos personer med exempelvis psykopati ser man att de med lägre IQ agerar impulsivt (klipper till någon på fyllan etc.) och tidigt hamnar i fängelse. De psykopater som finns ute i samhället och lever relativt vanliga liv agerar i mindre utsträckning impulsivt och håller sig därmed undan fängelse. En smart psykopat har samtidigt precis samma avsaknad av empati som en dum psykopat.
Citera
2017-10-29, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja det kan jag hålla med om. Likaså kan jag inte låta bli att tänka att man varit för ensidig i att leta efter en GM bland da Costas kunder när det likaväl skulle kunna vara någon i hennes bekantskapskrets (som tung heroinmissbrukare hade hon också utvecklat vissa beteenden som kan provocera ganska ordentligt även om det lätt obetänktsamt av vissa ses som att man skuldbelägger offret) . Nu är iofs inte kretsen av möjliga GM för KW särskilt omfattande men det är än väl inte klargjort med avsikten. Han kanske avsåg att få det att se ut som ett sexualmord om man tänker sig att han hade gått i land med påståendet att han lämnat av henne vid Refvshalöen?

Kanske det var KW:s starka lyskraft som individ, hennes ungdom och redan stora framgångar i yrkeslivet som triggade PM? Som narcissist vill man ju inte att någon ska skina klarare än en själv. Kanske KW såg igenom PM och tyckte han var en fjant? Kanske råkade hon avslöja vad hon egentligen tyckte och tänkte och att det gjorde honom rasande? Att det började med att hon inte tog honom riktigt på allvar? Bara en tanke till ett tänkbart om än långsökt motiv.
Senast redigerad av zilvereko 2017-10-29 kl. 11:20.
Citera
2017-10-29, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Självklart! Men en öppen förhandling kan det nog bli, eftersom ingen av parterna kommer att ha så mycket att säga, tänkte jag.

Jag ville bara dämpa förväntningarna på att så mycket mer skulle komma fram nu på tisdag, och ända fram till åtalet, som många tror blir i april-maj, kanske t.o.m. senare.

Det blir nog nyhetstorka i minst ett halvår, om inte mycket avgörande nya fynd kommer fram.

Har de öppna häktningsförhandlingar i Danmark?
Citera
2017-10-29, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Självklart är också tanken att man inte ska finna likdelarna ibland men inte alltid. För dom flesta styckningar görs i ett badrum eller kök i en lägenhet där man inte osedd kan ta ut en hel kropp. En ren transport med andra ord. Så statistisk ser man väldigt få offensiva styckningar.

Men ska vi direkt diskutera Madsens styckning är det knappast någon offensiv styckning även om åklagaren driver sin sk hypotes. Det märkliga är att dom fortfarande inte har en dödsorsak.

Den som styckar (eller mördar för den delen) befinner sig oftast i ett stadium av tunnelseende. de kan befinna sig i ett sånt stadium både av lust och skräck. Därför är det också i förlängningen svårt att dölja sitt brott och de åker oftast fast eftersom de missar viktiga delar av hanteringen som ska dölja brottet.
Citera
2017-10-29, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Självklart är också tanken att man inte ska finna likdelarna ibland men inte alltid. För dom flesta styckningar görs i ett badrum eller kök i en lägenhet där man inte osedd kan ta ut en hel kropp. En ren transport med andra ord. Så statistisk ser man väldigt få offensiva styckningar.

Men ska vi direkt diskutera Madsens styckning är det knappast någon offensiv styckning även om åklagaren driver sin sk hypotes. Det märkliga är att dom fortfarande inte har en dödsorsak.

Det har de kanske, men vi får inte veta det ännu. Om de inte skulle komma fram till en 100%-ig dödsorsak, vilket jag betvivlar, så kommer det bli ett indiciemål eftersom KW:s död helt klart orsakats av PM. Jag antar att Danmark har liknande bevisföringskrav därvidlag som vi här i Sverige har.
Citera
2017-10-29, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
PM är förmodligen en lustmördare. Innesluten i tiden och rummet - alla vet visste var han var och när, timmarna när brottet begicks - så hade han uppenbarligen ett praktiskt behov att undanröja liket. Med lustmordet som motiv, så är det tänkbart att det även fanns offensiva inslag i styckningen.

---

Kvävning eller strypning eller en kombination är vanliga sätt att dö och mörda. Man kan tänka sig en snara eller händer runt halsen. Man kan tänka sig fastlåsning och tyngder på bålen och/eller en trasa för munnen. Det finns sjukt många sätt att dö och döda på.

Jag tror ungefär som du. På många sätt liknar mordet på KW även mordet på lilla Lisa Holm. Hon blev ju upphängd för att en annan person ville tillfredsställa sina sadistiska sjuka lustar....som han sett på film och ville göra själv.
Citera
2017-10-29, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske det var KW:s starka lyskraft som individ, hennes ungdom och redan stora framgångar i yrkeslivet som triggade PM? Som narcissist vill man ju inte att någon ska skina klarare än en själv. Kanske KW såg igenom PM och tyckte han var en fjant? Kanske råkade hon avslöja vad hon egentligen tyckte och tänkte och att det gjorde honom rasande? Att det började med att hon inte tog honom riktigt på allvar? Bara en tanke till ett tänkbart om än långsökt motiv.
Som proffs lämnar man privata åsikter hemma när man är på uppdrag. Om hon inte gjort det hade hon inte gått så långt redan som hon faktiskt gjort. Inget av detta har med henne att göra. Hon var på fel plats fel tid.
Citera
2017-10-29, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Naturligtvis finns det inget som ursäktar hans handlingar.
Däremot är det nog intressant och värdefullt - för forskning osv i sexualmord med grova sadistiska inslag - att man kartlägger så mycket som möjligt över PM:s bakgrund, från barndomen och framåt.
För att se vilka faktorer som kan ha inverkat på att han blev en sexualsadistisk mördarmaskin.
I förebyggande syfte.
Den rättspsykiatriska utredningen kan nog ge en del svar.
Vilken/vilka personlighetsstörningar han lider av och eventuella neuropsykiatriska funktionshiner samt hur han präglats av sitt liv med den underlige fadern, att modern "försvann" ur bilden osv.

Ja, svaret på VARFÖR finns säkert i PM:s socialpsykiatriska historia. Tyvärr tror jag inte man kan förhindra att sånt här ändå kan ske, annat än att se till att unga killar inte kan komma åt våldsporr. (Inte vuxna heller, för vem behöver sånt?). Eller porr över huvud taget. Nya rön visar ju att många är fast i ett även för dem själva plågsamt porrmissbruk och de blir både socialt och fysiskt/psykiskt hämmade.
Citera
2017-10-29, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja, det kan man ju inte veta. Var det något som fick honom att helt tappa besinningen och alla hämningar? Jag tror ju mest på att han redan hade sexualsadistscenariot/fantasin klar i skallen när hon klev på u-båten. Han kände sig helt enkelt 100% redo för det och inget kunde hindra honom. Däremot är det inte omöjligt att tänka sig att han kan ha blivit uppretad av något hon tagit upp, någon frågeställning han inte förväntat sig som den självgoda narcissist han är. Av vad jag förstått så var ju Kim känd för att ha lite ovanliga infallsvinklar i sina artiklar, såg intressanta saker som inte andra alla gånger såg. Kanske hon tänkt att reportaget inte alls skulle vara den sedvanliga hyllningen till Madsen, utan från något annat perspektiv?
Och PM inledde sitt scenario med ännu värre brutalitet och lite tidigare än planerat då hans ego ej tål annat än dyrkan.

Men, en sexualsadist som plågar och mördar sitt offer, där hänger ju allt samman.
Brutaliteten, agressiviteten och våldet forceras successivt och detsamma med den sexuella njutningen. Agressiviteten och sexualiteten "när" varandra i ett förlopp som slutar med offrets död.
Kim var nog dödsdömd av Madsen redan innan hon klev på u-båten.

Du har säkert helt rätt om motivet. Jag tänker i precis samma banor. Hon har retat honom på något sätt och inte insett faran och så tycker han att hon är det perfekta offret. Hon är dessutom både vacker och klok. I hans sjuka hjärna har hon gjort sig förtjänt av att mördas och styckas. Hon har ju på något sätt förminskat honom i hans egna ögon. Han skyller på offret för att lyckas med det han föresatt sig.
Citera
2017-10-29, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Du har säkert helt rätt om motivet. Jag tänker i precis samma banor. Hon har retat honom på något sätt och inte insett faran och så tycker han att hon är det perfekta offret. Hon är dessutom både vacker och klok. I hans sjuka hjärna har hon gjort sig förtjänt av att mördas och styckas. Hon har ju på något sätt förminskat honom i hans egna ögon. Han skyller på offret för att lyckas med det han föresatt sig.
Motiv? Det handlar inte om att han tycker att hon gjort sig förtjänt av det. Han såg sin chans med en, för honom, okänd kvinna ensam på hans ubåt. Inga känslor, ingen han kände. Äntligen skulle han få testa i real life. Så enkelt. Att blanda in att hon retat upp honom är alldeles för långsökt.
Citera
2017-10-29, 12:44
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Motiv? Det handlar inte om att han tycker att hon gjort sig förtjänt av det. Han såg sin chans med en, för honom, okänd kvinna ensam på hans ubåt. Inga känslor, ingen han kände. Äntligen skulle han få testa i real life. Så enkelt. Att blanda in att hon retat upp honom är alldeles för långsökt.
Jag har nog trott att det var något som utlöste mordet, någonting som gjorde PM rasande... Men jag har nu plöjt igenom några dokumentärer om fullblodspsykopater och har nog hamnat i att det var någonting som Madsen ville göra.. Så han gjorde det helt enkelt. Fantasierna fanns där och har man då inga moraliska betänkligheter eller empati, så finns det väl inte något som hindrar en.. Inte i Madsens värld iallafall.
Citera
2017-10-29, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Jag har nog trott att det var något som utlöste mordet, någonting som gjorde PM rasande... Men jag har nu plöjt igenom några dokumentärer om fullblodspsykopater och har nog hamnat i att det var någonting som Madsen ville göra.. Så han gjorde det helt enkelt. Fantasierna fanns där och har man då inga moraliska betänkligheter eller empati, så finns det väl inte något som hindrar en.. Inte i Madsens värld iallafall.
Alla av oss tänkte som du: Att något utlöste det hela. Tills vi fick reda på vem Madsen var, i vilken värld han rörde sig. Men ju mer som rullats upp, desto mer inser många av oss (jag är en av dom) att inget hade kunnat hindra Madsen att leva upp till sina fantasier. Att det blev Kim var en slump. Älskarinnan har varit ensam ett flertal gånger med honom i ubåten, men henne hade han känslor för. Likaså frugan. Nu kom en random brud, som SJÄLV ville åka ubåt med honom, och serverade sig själv på ett silverfat. Han tar ner en såg till ubåten samma eftermiddag. Var järnrören redan på plats eller hade han dom i en kasse? Buntbanden kanske redan fanns där. Kniv har man väl alltid lite överallt - kablar som skall kapas, en brödbit skall skäras osv. Kroppsstyrkan hade han. Hon var liten och nätt. Och dessutom helt ovetande vem hon var med. Vad han nog inte räknade med var allt blod. Det blir en hel del. Den trånga lilla dusch som finns i båten förslog inte till att helt ta bort blod och vävnadsrester från hans kropp. Det blir hans arrogans som fäller honom. Han slarvade. Tack och lov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in