2017-10-29, 02:52
  #32689
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
I två och en halv månad har den danska polisen letat efter den svenska journalisten Kim Walls och uppfinnaren Peter Madsens telefoner – dessa kan utgöra en viktig pusselbit i utredning av mordet, skriver Ekstrabladet.
– Det kan vara möjligt att återskapa mycket information, även om de legat i saltvatten lång tid, säger experten Martin Frederiksen till tidningen.
Han berättar att polisen, i ett annat ärende, hittat en hårddisk som de lyckades återskapa data från, trots att den legat i vatten i ett halvår. Det är dock oklart var polisen hoppas kunna återskapa med hjälp av Madsens och Walls telefoner.
http://omni.se/

Citat:
I to en halv måned har politiet ledt efter Kim Walls og Peter Madsens iPhones på havets bund, fordi de kan bidrage med vigtig viden til efterforskningen af Kim Walls tragiske død om bord på UC3 Nautilus.
Og selv om tiden arbejder mod politiet, så er det slet ikke umuligt at genskabe data fra en telefon, der har ligget på havets bund i to måneder.
http://ekstrabladet.dk/112/leder-efter-to-iphones-paa-havets-bund-saadan-genskabes-telefonernes-data/6887669
Citera
2017-10-29, 02:16
  #32690
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De är ju också enligt vad de uppger väldigt angelägna om att hitta PMs och KWs telefoner. Kanske de inte bara är intresserad med hur och när de kommunicerat med andra utan även kommunikationen dem emellan?
De är nog också också intresserade av att se om Madsen kanske filmat eller fotat något av sitt bestialiska, sexualsadistiska dåd.
Jag tror inte att han filmat. Han har haft 100% fokus och intensitet på sitt djävulska dåd och inte velat tappa koncentrationen för en sekund av hennes smärtsamma lidande, dödsångest och dödskamp.
Däremot så kan jag tänka mig att han tagit något snabbt foto, kanske vid dödsögonblicket.
Ville nog ha kvar en bild av dödsångesten och paniken i hennes ögon när hon var hjälplöst förlorad.
En bild för honom att njuta till och minnas känslan av att ha makten över offrets liv och död.
När han kände sig som Gud.
Eller kanske Djävulen.
En känsla att bevara, för monstret.
Allsmäktige Raket-Madsen.
Citera
2017-10-29, 02:31
  #32691
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
De är nog också också intresserade av att se om Madsen kanske filmat eller fotat något av sitt bestialiska, sexualsadistiska dåd.
Jag tror inte att han filmat. Han har haft 100% fokus och intensitet på sitt djävulska dåd och inte velat tappa koncentrationen för en sekund av hennes smärtsamma lidande, dödsångest och dödskamp.
Däremot så kan jag tänka mig att han tagit något snabbt foto, kanske vid dödsögonblicket.
Ville nog ha kvar en bild av dödsångesten och paniken i hennes ögon när hon var hjälplöst förlorad.
En bild för honom att njuta till och minnas känslan av att ha makten över offrets liv och död.
När han kände sig som Gud.
Eller kanske Djävulen.
En känsla att bevara, för monstret.
Allsmäktige Raket-Madsen.

Eller att hon filmat om han fått ett utbrott? Det kanske skulle kunna ge någon ingång till att begripa varför han gjort det hursomhelst.
I da Costa utredningen fick de ju inte fast någon för att de så ensidigt riktade in sig på sexköpare trots att narkomaner ibland dödas för att de har knarkskulder, eller sålt fultjack som några av hennes bekanta uppgav att hon gjort. Man var inte alls intresserad av dessa, man var heller inte intresserad av en tidigare känd styckmördare som brukade köpa prostituerade, denne var inte i rätt socialgrupp. Man ville inte bara ha en sexintresserad man utan det skulle vara en mer väletablerad man i lägst övre medelklass.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-29 kl. 02:38.
Citera
2017-10-29, 03:01
  #32692
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, allt handlar om en liten, känslomässigt hämmad liten kille.

DET ursäktar inte hans handlingar det minsta.

Han är sannerligen inte unik på det sättet. Många barn bär på den erfarenheten av att växa upp i ett skilsmässoförhållande.

Det enda UNIKA med Madsen är väl snarast att han brutalt sexualmördar och styckar en oskyldig ung kvinna på detta sätt.

Dessutom är han, inte ens Unik där heller ...
Naturligtvis finns det inget som ursäktar hans handlingar.
Däremot är det nog intressant och värdefullt - för forskning osv i sexualmord med grova sadistiska inslag - att man kartlägger så mycket som möjligt över PM:s bakgrund, från barndomen och framåt.
För att se vilka faktorer som kan ha inverkat på att han blev en sexualsadistisk mördarmaskin.
I förebyggande syfte.
Den rättspsykiatriska utredningen kan nog ge en del svar.
Vilken/vilka personlighetsstörningar han lider av och eventuella neuropsykiatriska funktionshiner samt hur han präglats av sitt liv med den underlige fadern, att modern "försvann" ur bilden osv.
Citera
2017-10-29, 03:16
  #32693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Naturligtvis finns det inget som ursäktar hans handlingar.
Däremot är det nog intressant och värdefullt - för forskning osv i sexualmord med grova sadistiska inslag - att man kartlägger så mycket som möjligt över PM:s bakgrund, från barndomen och framåt.
För att se vilka faktorer som kan ha inverkat på att han blev en sexualsadistisk mördarmaskin.
I förebyggande syfte.
Den rättspsykiatriska utredningen kan nog ge en del svar.
Vilken/vilka personlighetsstörningar han lider av och eventuella neuropsykiatriska funktionshiner samt hur han präglats av sitt liv med den underlige fadern, att modern "försvann" ur bilden osv.
Jag vet inte, men jag hoppas att danskarna är juridiskt ointresserade av MGM:s barndom. Det enda som räknas legalt inom rättspsykiatrin är huruvida GM var allvarligt psykiskt störd vid tiden för brottet, och huruvida det föreligger ett vårdbehov nu.

Eventuell psykiatrisk dignitet såsom personlighetsstörning eller autistiska drag kommer inte i hans ålder och bevisligen exekutiva förmåga ha någon betydelse för domen. Detta säger jag från svensk synvinkel och utgår från att danskarna är mer pragmatiska på det hela taget och striktare i ansvarsfrågor.
Citera
2017-10-29, 03:22
  #32694
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller att hon filmat om han fått ett utbrott? Det kanske skulle kunna ge någon ingång till att begripa varför han gjort det hursomhelst.
I da Costa utredningen fick de ju inte fast någon för att de så ensidigt riktade in sig på sexköpare trots att narkomaner ibland dödas för att de har knarkskulder, eller sålt fultjack som några av hennes bekanta uppgav att hon gjort. Man var inte alls intresserad av dessa, man var heller inte intresserad av en tidigare känd styckmördare som brukade köpa prostituerade, denne var inte i rätt socialgrupp. Man ville inte bara ha en sexintresserad man utan det skulle vara en mer väletablerad man i lägst övre medelklass.
Ja, det kan man ju inte veta. Var det något som fick honom att helt tappa besinningen och alla hämningar? Jag tror ju mest på att han redan hade sexualsadistscenariot/fantasin klar i skallen när hon klev på u-båten. Han kände sig helt enkelt 100% redo för det och inget kunde hindra honom. Däremot är det inte omöjligt att tänka sig att han kan ha blivit uppretad av något hon tagit upp, någon frågeställning han inte förväntat sig som den självgoda narcissist han är. Av vad jag förstått så var ju Kim känd för att ha lite ovanliga infallsvinklar i sina artiklar, såg intressanta saker som inte andra alla gånger såg. Kanske hon tänkt att reportaget inte alls skulle vara den sedvanliga hyllningen till Madsen, utan från något annat perspektiv?
Och PM inledde sitt scenario med ännu värre brutalitet och lite tidigare än planerat då hans ego ej tål annat än dyrkan.

Men, en sexualsadist som plågar och mördar sitt offer, där hänger ju allt samman.
Brutaliteten, agressiviteten och våldet forceras successivt och detsamma med den sexuella njutningen. Agressiviteten och sexualiteten "när" varandra i ett förlopp som slutar med offrets död.
Kim var nog dödsdömd av Madsen redan innan hon klev på u-båten.
Citera
2017-10-29, 03:38
  #32695
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag vet inte, men jag hoppas att danskarna är juridiskt ointresserade av MGM:s barndom. Det enda som räknas legalt inom rättspsykiatrin är huruvida GM var allvarligt psykiskt störd vid tiden för brottet, och huruvida det föreligger ett vårdbehov nu.

Eventuell psykiatrisk dignitet såsom personlighetsstörning eller autistiska drag kommer inte i hans ålder och bevisligen exekutiva förmåga ha någon betydelse för domen. Detta säger jag från svensk synvinkel och utgår från att danskarna är mer pragmatiska på det hela taget och striktare i ansvarsfrågor.
Jag menar inte att hans barndom, bakgrund osv har någon betydelse för domen, för det juridiska. Menar enbart att det är intressant för forskningen, för framtiden. Kunskap om sådana monster är alltid värdefullt att ha.

Det finns nog ingen risk till att PM skulle anses "för sjuk" för fängelse.
Hans eventuella störningar är ju inte av den graden att han har varit i ett psykosliknande tillstånd, "hört röster" el.dyl. Tvärtom, han har varit fullt medveten, målinriktad och fokuserad på sin gärning.
Citera
2017-10-29, 03:49
  #32696
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Kim var nog dödsdömd av Madsen redan innan hon klev på u-båten.
LGWP trodde, såvitt jag uppfattade det i Veckans brott, att mordet var en tillfällighet, dvs inte planerat. Därmed inte att det skulle vara en slump... Man mördar inte av en slump, det faller ju på sin egen orimlighet, med uppsåt osv. Däremot gör tillfället tjuven. Om PM är en lustmördare, så har han sin störda drift närvarande. Om han inte planerade detta så fann han en plan och improviserade.

Intressant att påpeka är den tidigare förekommande uppgiften om att PM medverkade i något kotteri där det diskuterades brott, vid vilket - enligt utsago, dvs påstående på tråden - det påstods att PM pratat om dumpning i Køge bugt i mer eller mindre allmänna termer. Om PM hade en morbid sida, som inte bara manifesterat sig genom sadistisk porr (gick han inte på S&M-klubb? innehöll inte datorn äkta mord på kvinnor och våldsporr?) men även diskussionsklubbsliknande idéer om hur man ska dumpa lik, så nog tusan är det suspekt.
Citera
2017-10-29, 03:57
  #32697
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jag menar inte att hans barndom, bakgrund osv har någon betydelse för domen, för det juridiska. Menar enbart att det är intressant för forskningen, för framtiden. Kunskap om sådana monster är alltid värdefullt att ha.

Det finns nog ingen risk till att PM skulle anses "för sjuk" för fängelse.
Hans eventuella störningar är ju inte av den graden att han har varit i ett psykosliknande tillstånd, "hört röster" el.dyl. Tvärtom, han har varit fullt medveten, målinriktad och fokuserad på sin gärning.

Risken med sådan forskning är väl att den kan komma att falsifieras men har potential att skada. Låt säga att man hittar några beteenden som avviker från en majoritet av jämförda ungar och man antar att dessa beteenden är orsak att ungen sedan blir mördare. Små barn som uppvisar beteendet kanske då betraktas som framtida blivande mördare och till följd av detts utpekas som det innan det hänt och kanske aldrig realiseras, för att sambandet kanske inte är mellan beteendet och ev. mördandet fast det kanske tar decennier innan det falsifieras.
Förr trodde man att vänsterhänta var ett symptom för framtida kriminalitet. I skolorna kunde de slå sönder ben i händerna på barn för att uppfostra bort det fast det inte kunde fastställas att sambandet var att vänsterhänt är orsken.
Citera
2017-10-29, 07:04
  #32698
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
LGWP trodde, såvitt jag uppfattade det i Veckans brott, att mordet var en tillfällighet, dvs inte planerat. Därmed inte att det skulle vara en slump... Man mördar inte av en slump, det faller ju på sin egen orimlighet, med uppsåt osv. Däremot gör tillfället tjuven. Om PM är en lustmördare, så har han sin störda drift närvarande. Om han inte planerade detta så fann han en plan och improviserade.

Intressant att påpeka är den tidigare förekommande uppgiften om att PM medverkade i något kotteri där det diskuterades brott, vid vilket - enligt utsago, dvs påstående på tråden - det påstods att PM pratat om dumpning i Køge bugt i mer eller mindre allmänna termer. Om PM hade en morbid sida, som inte bara manifesterat sig genom sadistisk porr (gick han inte på S&M-klubb? innehöll inte datorn äkta mord på kvinnor och våldsporr?) men även diskussionsklubbsliknande idéer om hur man ska dumpa lik, så nog tusan är det suspekt.
Att just Kim blev offret är var nog en tillfällighet. Maximal otur för henne. Hade det inte blivit KW så hade det blivit någon annan inom snar framtid. Nu fick han det tillfälle han väntat på. Ensam på en u-båt med en sexualsadist som gått över gränsen, där fantasierna inte längre räcker utan måste iscensättas - då är man nog tyvärr helt förlorad.

En sexualsadist som slutligen mördar har en period innan dess genomgått en förberedelsefas där behovet att förverkliga sin fantasi växer sig starkare och starkare. Han kan ha ett scenario i hjärnan som han "övat" en del på. Förberett sig mentalt. Kan ha förberett sig i tanken på hur det skall gå till, vilka hjälpmedel han skall ha osv. Väntar sen bara på rätt tillfälle.
Jämför med den sexualsadistiske mördaren Nerijus som dödade 17-åriga Lisa.
Han fick sitt tillfälle när hon blev ensam kvar en kort stund, utanför kafeet där hon jobbade.
När kollegorna åkt iväg med sin bil och hon gick till sin moped.

Som ett rovdjur väntar sexualsadisten på ett byte, ett offer. Inväntar rätt situation och tillfälle.
Ensam med sitt offer. Ensam och med möjlighet att utföra de vidrigheter han redan haft i skallen.
Så, till viss del planerat, men ändå en tillfällighet att det blev just KW.
__________________
Senast redigerad av magiciadehex 2017-10-29 kl. 07:16.
Citera
2017-10-29, 07:06
  #32699
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Risken med sådan forskning är väl att den kan komma att falsifieras men har potential att skada. Låt säga att man hittar några beteenden som avviker från en majoritet av jämförda ungar och man antar att dessa beteenden är orsak att ungen sedan blir mördare. Små barn som uppvisar beteendet kanske då betraktas som framtida blivande mördare och till följd av detts utpekas som det innan det hänt och kanske aldrig realiseras, för att sambandet kanske inte är mellan beteendet och ev. mördandet fast det kanske tar decennier innan det falsifieras.
Förr trodde man att vänsterhänta var ett symptom för framtida kriminalitet. I skolorna kunde de slå sönder ben i händerna på barn för att uppfostra bort det fast det inte kunde fastställas att sambandet var att vänsterhänt är orsken.
Menar mer att användas till profilering o.dyl. Och till att upptäcka riskbeteenden, tendenser osv inom vissa grupper av sexualbrottslingar etc.
Inget som skall användas på barn!

Den här typen av sexualsadistiska mord är ju mycket ovanligt.
Därför är det nog viktigt med allt som kan tillföra forskningen i ämnet något.
__________________
Senast redigerad av magiciadehex 2017-10-29 kl. 07:20.
Citera
2017-10-29, 07:51
  #32700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Att just Kim blev offret är var nog en tillfällighet. Maximal otur för henne. Hade det inte blivit KW så hade det blivit någon annan inom snar framtid. Nu fick han det tillfälle han väntat på. Ensam på en u-båt med en sexualsadist som gått över gränsen, där fantasierna inte längre räcker utan måste iscensättas - då är man nog tyvärr helt förlorad.

En sexualsadist som slutligen mördar har en period innan dess genomgått en förberedelsefas där behovet att förverkliga sin fantasi växer sig starkare och starkare. Han kan ha ett scenario i hjärnan som han "övat" en del på. Förberett sig mentalt. Kan ha förberett sig i tanken på hur det skall gå till, vilka hjälpmedel han skall ha osv. Väntar sen bara på rätt tillfälle.
Jämför med den sexualsadistiske mördaren Nerijus som dödade 17-åriga Lisa.
Han fick sitt tillfälle när hon blev ensam kvar en kort stund, utanför kafeet där hon jobbade.
När kollegorna åkt iväg med sin bil och hon gick till sin moped.

Som ett rovdjur väntar sexualsadisten på ett byte, ett offer. Inväntar rätt situation och tillfälle.
Ensam med sitt offer. Ensam och med möjlighet att utföra de vidrigheter han redan haft i skallen.
Så, till viss del planerat, men ändå en tillfällighet att det blev just KW.

Som jag förstår finns det också sexualsadister som agerar impulsivt:
Sadists are often organized and have their offenses planned well in advance of the event (Healey, Lussier, & Beauregard, 2012; Stone, 2010). Although sadists are not often associated with poor impulse control or diminished frustration tolerance (Juni, 2009; Mokros et al., 2011), some sadists have been found to be impulsive and to relinquish control over their emotions during sexual offenses (Marshall & Hucker, 2006b; Stone, 2010). This inconsistency in the literature is reflected in the present study, where sadism significantly correlated with Facet 3 (Impulsivity) in Study 1, but not in Study 2. The exploration of the roles of ritualistic planning and impulsivity in sadism requires further investigation.

Ovanstående kommer från denna studie "Relating Sexual Sadism and Psychopathy to One Another, Non-Sexual Violence, and Sexual Crime Behaviors" från 2014.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3136810/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in