2017-10-27, 19:30
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
http://www.thaiembassy.ca/en/visiting-thailand/visas/tourist-visa-exemption

Funkade för mig i Nong Khai med min frus Bkk bank konto. Men visst kanske är annorlunda sen jag var där 2:a september. Självklart bråka dom lite och funkar troligtvis inte alltid.

Du fångade nog en snäll immigration officer på en bra dag.

Nong Khai är väl ganska kända för att vara lite mer flexibla än andra övergångar om jag inte har helt fel?

Så du blev alltså efterfrågad att visa att du hade pengar?

I första hand cash men i andra hand så snackade du dig igenom med frugans kontoutdrag?

Konstigt då att vissa i forumet fortfarande tragglar att det inte efterfrågas alls.
Citera
2017-10-27, 23:42
Moderator
Gromguttens avatar
En massa chat och trams raderat.

/Mod
Citera
2017-10-28, 00:53
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Speciellt när man bara får 15 dagar landgränsen och inte 30...

Blir nog jobbigt att bo i Thai om man inte har koll på visum regler
Gratulerar, Bra att ha järnkoll
Citera
2017-10-28, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Du blir skickad tillbaka med det flygbolag som du kom med om du blir nekad inträde.

Ja, inte bara det, flygbolaget kan debitera dig för returbiljetten, som du får betala ur egen ficka, Vilket är det normala givet biljettvillkoren som IATA har specificerat.

Många länder och flygbolag agerar på det sättet. Flygbolagen anser att det är resenärens ansvar att visum finns, och blir insläppt i landet. De har normalt inget ansvar (sk transportöransvar) att ordna med hemtransport ifall visum/inresa nekas. Olika flygbolag har olika tariffer för sådana returbiljetter och du kan inte räkna med att få samma pris som då du bokade din inresebiljett.

Har man inga pengar kan man ju bli inlåst på flygplatsens häkte, men många länder låter istället dessa bo på hotellet i anslutning till flygplatsen, men då med anmälningsplikt hos Polisen, och får inte lämna hotellet under tiden som returbiljett ordnas.

Har du blivit nekad inresa på det sättet så kan immigrationsmyndigheten sätta en spärr på inresa, en del länder har tex tre år. Jag vet dock ej om hur Thailand resonerar specifikt i sådana här fall. Vill du häva den spärren så måste du i så fall söka visum direkt på Thailands Ambassad.

Öppna Gränser finns bara på SlödderMalm, typ...

Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
https://www.independent.co.uk/travel...-a7846906.html
Du länkar till en skit artikel, är du medveten om det, hur många här har råkat ut för det ,,,,gissar på 0%,men herr Novus råkar tydligrn ut för det eller hans grabbar,
Helt fantastiskt set att köra fake news på ,, denna Idiot ska ni INTE LYSSNA PÅ

Artikeln är inte helt orimlig, en hel del länder tillämpar sådana här regler, om att resenären ska visa att hen har pengar för uppehället, under tiden som resan är tänkt att vara. Tex se Border Patrol Australia,
Fenomenet "begpacking" är inget nytt utan det har ofta förekommit runt om i Världen, särskilt tex Australien var drabbat förr.
Före dess så var fenomenet knutet till de sjömän som befolkade handelsfartygen och som blivit akterseglade i någon hamn i fjärran land.

Dock så anser man nog i Thailand att resenärer med svenska pass är bland de pålitligaste turisterna
Före kreditkortens tid hade man sk resecheckar - men i en del sk skitländer så kunde man inte lösa in dem, eller det var iallafall så krångligt att dessa skitländer blev helt utan turister.
Citera
2017-10-28, 09:05
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Gratulerar, Bra att ha järnkoll

Det är 30 dagar vid landsgräns vid visa exempt.

15 blev till 30 när regeln om endast 2ggr per kalenderår vid visa exempt infördes och max 6ggr totalt.

"As of 31st December 2016 Thailand limit visa exempt entries at land border to TWO per calendar year, but all countries under visa exempt get 30 days, no more 15 days."

http://www.thaivisaservice.com/visa-rules
Citera
2017-10-28, 09:10
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Har du blivit nekad inresa på det sättet så kan immigrationsmyndigheten sätta en spärr på inresa, en del länder har tex tre år. Jag vet dock ej om hur Thailand resonerar specifikt i sådana här fall. Vill du häva den spärren så måste du i så fall söka visum direkt på Thailands Ambassad.

När det gäller Thailand, och jag antar att många andra länder har likadana regler, så blir du inte av med spärren satt av immigration bara för att du får ett visum av ambassaden.

När det gäller Thailand specifikt så har inte Thai ambassaderna tillgång till immigrations datasystem så de kan utfärda ett visum men när du väl kommer till Thailand så är det stopp i immigration.

Så visum får du men du blir ändå nekad på plats.
Citera
2017-10-29, 00:22
Medlem
Citat:
När det gäller Thailand, och jag antar att många andra länder har likadana regler, så blir du inte av med spärren satt av immigration bara för att du får ett visum av ambassaden.

När det gäller Thailand specifikt så har inte Thai ambassaderna tillgång till immigrations datasystem så de kan utfärda ett visum men när du väl kommer till Thailand så är det stopp i immigration.

Så visum får du men du blir ändå nekad på plats.

Okej tack för intressant svar faktiskt, men jag har läst om några fall där spärren upphävts i förtid men det gällde Australien om jag inte helt minns fel. Det fanns väl särskilda skäl i de fallen
Citera
2017-10-29, 02:45
Medlem
Kan man åka till Thailand utan visum i 30 dagar, sedan ansöker om turistvisum i 60 dagar där i Thailand... Kanske 15 dagar in på resan ansöker man om turistvisum 60 dagar?
Citera
2017-10-29, 04:45
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Det är 30 dagar vid landsgräns vid visa exempt.

15 blev till 30 när regeln om endast 2ggr per kalenderår vid visa exempt infördes och max 6ggr totalt.

"As of 31st December 2016 Thailand limit visa exempt entries at land border to TWO per calendar year, but all countries under visa exempt get 30 days, no more 15 days."

http://www.thaivisaservice.com/visa-rules

Du ser inte skillnaden?

Om inte, gå till en optiker
Citera
2017-10-29, 07:27
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Du ser inte skillnaden?

Om inte, gå till en optiker

SLIP säger att man får 15 dagar vid land övergång.

Jag säger 30 dagar.

Vad snackar du om?
Senast redigerad av Novus4212 2017-10-29 kl. 07:44.
Citera
2017-10-29, 07:37
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylosande
Kan man åka till Thailand utan visum i 30 dagar, sedan ansöker om turistvisum i 60 dagar där i Thailand... Kanske 15 dagar in på resan ansöker man om turistvisum 60 dagar?

Du kan inte ansöka om visum när du väl är inne i Thailand.

Det måste göras utanför.
Citera
2017-10-29, 11:15
Medlem
Rompers avatar
Citat:
SLIP säger att man får 15 dagar vid land övergång.

Jag säger 30 dagar.

Vad snackar du om?
Du svarar i nagon annans namn.
Han hade jatte bra koll pa reglerna.

Fardig disskuterat med dig, du som vet allt "for det har mina kompisar sagt"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in