2017-10-28, 21:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nej. Jag är ju ingen rättsläkare men har läst det men kan inte hänvisa till någon speciell länk.
Däremot har Leif GW pratat om offensiv respektive defensiv styckning i Veckans Brott. Ska leta.Återkommer om det. Detta kan du läsa under tiden jag letar vidare. In i ca halva artikeln står det om de olika typerna av styckningar och vad som skiljer dem åt:

https://www.hd.se/2010-02-14/att-stycka-en-kropp-ar-mycket-ackligare-an-man-kan-forestalla-sig
...eller detta:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12186392.ab

Ja det har med avsikterna bakom styckningen. Sker styckningen i nära anslutning till dödande så är det nog svårt för en rättsläkare att komma till någon säker konklusion om kroppen sargats medan personen levde eller om detta skett vid styckningen. Rättsläkaren har ju inget med GM att göra (dvs är inte den som förhör sig om GMs avsikter) . Det är väl heller inte otänkbart att någon som dödat någon kan tänkas försöka vilseleda med att försöka få det att se ut på ett visst sätt?
Ortopedkirurgen (Anders Eriksson tror jag han hette men är dålig på att minnas namn) i da Costa fallet menade att de olika sätten delarna tagits isär skulle kunna tolkas som att någon som var skicklig eller hade mycked goda anatomiska kunskaper på vissa ställen låtsats vara en klåpare. Fast det kan ju varit två som gjort det, eller en amatör som är receptiv (som efter tre leder förstår hur det görs "snyggt").

En" offensiv styckning" behöver heller inte vara en sexualsadistisk styckning utan kan beteckna att BO har sargats på ett sätt mer än bara att ta isär kroppen för att kunna förflyttas. Så KW kan vara aggressivt styckad utan att för denskull vara sexualsadistiskt styckad.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-28 kl. 22:01.
Citera
2017-10-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja det har med avsikterna bakom styckningen. Sker styckningen i nära anslutning till dödande så är det nog svårt för en rättsläkare att komma till någon säker konklusion om kroppen sargats medan personen levde eller om detta skett vid styckningen. Rättsläkaren har ju inget med GM att göra (dvs är inte den som förhör sig om GMs avsikter) . Det är väl heller inte otänkbart att någon som dödat någon kan tänkas försöka vilseleda med att försöka få det att se ut på ett visst sätt?
Ortopedkirurgen (Anders Eriksson tror jag han hette men är dålig på att minnas namn) i da Costa fallet menade att de olika sätten delarna tagits isär skulle kunna tolkas som att någon som var skicklig eller hade mycked goda anatomiska kunskaper på vissa ställen låtsats vara en klåpare. Fast det kan ju varit två som gjort det, eller en amatör som är receptiv (som efter tre leder förstår hur det görs "snyggt").

En" offensiv styckning" behöver heller inte vara en sexualsadistisk styckning utan kan beteckna att BO har sargats på ett sätt mer än bara att ta isär kroppen för att kunna förflyttas. Så KW kan vara aggressivt styckad utan att för denskull vara sexualsadistiskt styckad.

Kanske har du rätt i dina funderingar. Vi alla får nog hoppas att den stackars kvinnan inte blev offensivt styckad medan hon fortfarande levde. I en ubåt i u-läge kan ingen höra offret skrika....kanske just det var PM:s syfte - de totala kontrollen? Fy fasen!

Mycket skrivs här om PM och han verkar ju verkligen inte ha alla hästar hemma, men jag tycker man i viss mån glömmer de fasor kW utsatts för. Annat än rent tekniskt. Menar inte just dig, fast som oftast då ett mord begåtts så är det gärningsmannen/-kvinnan som diskuteras. Jag blir gråtfärdig och får en stor klump i bröstet då jag tänker på Kim Wall. Fy så hennes anhöriga och vänner måste lida.
Senast redigerad av zilvereko 2017-10-28 kl. 22:58.
Citera
2017-10-28, 23:19
Medlem
Citat:
Kanske har du rätt i dina funderingar. Vi alla får nog hoppas att den stackars kvinnan inte blev offensivt styckad medan hon fortfarande levde. I en ubåt i u-läge kan ingen höra offret skrika....kanske just det var PM:s syfte - de totala kontrollen? Fy fasen!

Mycket skrivs här om PM och han verkar ju verkligen inte ha alla hästar hemma, men jag tycker man i viss mån glömmer de fasor kW utsatts för. Annat än rent tekniskt. Menar inte just dig, fast som oftast då ett mord begåtts så är det gärningsmannen/-kvinnan som diskuteras. Jag blir gråtfärdig och får en stor klump i bröstet då jag tänker på Kim Wall. Fy så hennes anhöriga och vänner måste lida.

Du sammanfattar väl de olika aspekterna:

- gärningspersonen, och alla möjliga orsaker till varför, och

-offret, samt de som är nära och får leva vidare....

Som jag och många andra förutspått nästan sedan starten, det finns bara en enda nu levande varelse, som vet det exakta händelseförloppet ( kanske inte ens det, om PM har blackouts och minnesluckor, mindre troligt, men möjligt). Alla andra kommer inte att få veta detaljer, men mycket talar för att rätt mycket kommer att kunna visas.

Risken är stor, att det blir riktigt snaskigt och obehagligt för de flesta. Såklart drar det igång spaltmeter av spekulationer, kopplade till olika orsaker och bakgrunder.

På tisdag lär inte mycket komma fram, det skulle överraska mig, för polisen kommer nog bara att släppa på detaljer som de kan få hjälp med av allmänheten. Sannolikt har dom de flesta analyserna av kroppsdelarna, det centrala för polisen är att fastslå en dödsorsak, för det är den, som utan tvivel, direkt kan sända in PM på många år i förvaring, kanske resten av hans påvra liv.
Senast redigerad av Whyback 2017-10-28 kl. 23:21.
Citera
2017-10-28, 23:35
Medlem
Citat:

Ja det kan jag hålla med om. Likaså kan jag inte låta bli att tänka att man varit för ensidig i att leta efter en GM bland da Costas kunder när det likaväl skulle kunna vara någon i hennes bekantskapskrets (som tung heroinmissbrukare hade hon också utvecklat vissa beteenden som kan provocera ganska ordentligt även om det lätt obetänktsamt av vissa ses som att man skuldbelägger offret) . Nu är iofs inte kretsen av möjliga GM för KW särskilt omfattande men det är än väl inte klargjort med avsikten. Han kanske avsåg att få det att se ut som ett sexualmord om man tänker sig att han hade gått i land med påståendet att han lämnat av henne vid Refvshalöen?
Citera
2017-10-28, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du sammanfattar väl de olika aspekterna:

- gärningspersonen, och alla möjliga orsaker till varför, och

-offret, samt de som är nära och får leva vidare....

Som jag och många andra förutspått nästan sedan starten, det finns bara en enda nu levande varelse, som vet det exakta händelseförloppet ( kanske inte ens det, om PM har blackouts och minnesluckor, mindre troligt, men möjligt). Alla andra kommer inte att få veta detaljer, men mycket talar för att rätt mycket kommer att kunna visas.

Risken är stor, att det blir riktigt snaskigt och obehagligt för de flesta. Såklart drar det igång spaltmeter av spekulationer, kopplade till olika orsaker och bakgrunder.

På tisdag lär inte mycket komma fram, det skulle överraska mig, för polisen kommer nog bara att släppa på detaljer som de kan få hjälp med av allmänheten. Sannolikt har dom de flesta analyserna av kroppsdelarna, det centrala för polisen är att fastslå en dödsorsak, för det är den, som utan tvivel, direkt kan sända in PM på många år i förvaring, kanske resten av hans påvra liv.
Inte säkert det blir en öppen förhandling. Och allmänhetens hjälp kan de efterlysa utanför en häktesförhandling.
Citera
2017-10-28, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte säkert det blir en öppen förhandling. Och allmänhetens hjälp kan de efterlysa utanför en häktesförhandling.

Självklart! Men en öppen förhandling kan det nog bli, eftersom ingen av parterna kommer att ha så mycket att säga, tänkte jag.

Jag ville bara dämpa förväntningarna på att så mycket mer skulle komma fram nu på tisdag, och ända fram till åtalet, som många tror blir i april-maj, kanske t.o.m. senare.

Det blir nog nyhetstorka i minst ett halvår, om inte mycket avgörande nya fynd kommer fram.
Citera
2017-10-29, 00:25
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Nej. Jag är ju ingen rättsläkare men har läst det men kan inte hänvisa till någon speciell länk.
Däremot har Leif GW pratat om offensiv respektive defensiv styckning i Veckans Brott. Ska leta.Återkommer om det. Detta kan du läsa under tiden jag letar vidare. In i ca halva artikeln står det om de olika typerna av styckningar och vad som skiljer dem åt:

Med defensiv styckning avses dela kroppen för att underlätta att bli av med den. En sk transportstyckning.
En offensiv styckning ger uttryck för ett mer aggressivt beteende där ansikte, huvud, könsdelar bröst skärs bort. Även att dom skär ut livmoder osv. Gärningspersonens psykiatriska bild kan man möjligen fastställa orsaken till delning av en död kropp tillsammans med det rättsmedicinska protokollet.
Citera
2017-10-29, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Med defensiv styckning avses dela kroppen för att underlätta att bli av med den. En sk transportstyckning.
En offensiv styckning ger uttryck för ett mer aggressivt beteende där ansikte, huvud, könsdelar bröst skärs bort. Även att dom skär ut livmoder osv. Gärningspersonens psykiatriska bild kan man möjligen fastställa orsaken till delning av en död kropp tillsammans med det rättsmedicinska protokollet.
En defensiv styckning inrymmer inte bara praktikaliteten att göra sig av med ett lik (transportstyckning), men försvårandet av identifiering av liket.
Citera
2017-10-29, 00:36
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
En defensiv styckning inrymmer inte bara praktikaliteten att göra sig av med ett lik (transportstyckning), men försvårandet av identifiering av liket.
Självklart är också tanken att man inte ska finna likdelarna ibland men inte alltid. För dom flesta styckningar görs i ett badrum eller kök i en lägenhet där man inte osedd kan ta ut en hel kropp. En ren transport med andra ord. Så statistisk ser man väldigt få offensiva styckningar.

Men ska vi direkt diskutera Madsens styckning är det knappast någon offensiv styckning även om åklagaren driver sin sk hypotes. Det märkliga är att dom fortfarande inte har en dödsorsak.
Citera
2017-10-29, 00:45
Medlem
Citat:
Men ska vi direkt diskutera Madsens styckning är det knappast någon offensiv styckning även om åklagaren driver sin sk hypotes. Det märkliga är att dom fortfarande inte har en dödsorsak.
PM är förmodligen en lustmördare. Innesluten i tiden och rummet - alla vet visste var han var och när, timmarna när brottet begicks - så hade han uppenbarligen ett praktiskt behov att undanröja liket. Med lustmordet som motiv, så är det tänkbart att det även fanns offensiva inslag i styckningen.

---

Kvävning eller strypning eller en kombination är vanliga sätt att dö och mörda. Man kan tänka sig en snara eller händer runt halsen. Man kan tänka sig fastlåsning och tyngder på bålen och/eller en trasa för munnen. Det finns sjukt många sätt att dö och döda på.
Citera
2017-10-29, 02:17
Medlem
Citat:

Fast en offensiv styckning behöver inte vara driven av någon sexuell lust hos GM, den kan vara aggresiv av annan orsak. Förr bestraffades sodomi med att man skar av könsorganen medan BO levde och eldade upp dem inför hans åsyn. Då är det mer sexualmoraliskt än sadistisk njutning hos GM skulle jag säga.
Men det kan också vara för något annat slags raseriuttryck hos GM mot BO utan sexuell orsak.

Vad det gäller borttagandet av huvudet så behöver det alls inte vara tecken på offensiv styckning. Det kan vara för att dölja dödsorsak, huvudet är ganska litet men väger rätt mycket i förhållande till volym så det gör skillnad till att få bort det från övdrkroppen om man ska vära delarna i väskor, säckar eller nåt. En annan anledning kan vara dehumanisering, till och med yrkesmördare brukar tydligen vilja få undan åsynen av mänskligt ansikte från sina offer om de måste hantera dem efter dödandet, styckar de inte för att det inte behövs så brukar de dra ett klädesplagg eller dylikt över huvudet även i de falm då kroppen transporteras hel. Men ett huvud som kanske skvallrar om dödssätt är ju relativt litet och kan lätt tas till annan plats för att försvåra säkerställande av dödsorsak, LGW Persson har ju uttalat att det lätt kan kastas i ett sopnedkast och så försvinna lätt, men KWs huvud hade väl inga ytligt synliga skador på kraniet.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-29 kl. 02:20.
Citera
2017-10-29, 02:26
Medlem
Citat:
Självklart är också tanken att man inte ska finna likdelarna ibland men inte alltid. För dom flesta styckningar görs i ett badrum eller kök i en lägenhet där man inte osedd kan ta ut en hel kropp. En ren transport med andra ord. Så statistisk ser man väldigt få offensiva styckningar.

De är ju också enligt vad de uppger väldigt angelägna om att hitta PMs och KWs telefoner. Kanske de inte bara är intresserad med hur och när de kommunicerat med andra utan även kommunikationen dem emellan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in