2017-10-26, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Om vinstmarginalerna är enorma borde det finnas byggbolag som gör enorma vinster.
De som går riktigt bra har lyckats komma upp på tvåsiffriga vinstmarginaler, dvs 10-15% i högkonjunktur. Det kallar jag inte enorm marginal.

Det gör dom också. Du borde kolla på vad kostnaderna består utav.
Citera
2017-10-26, 11:58
Medlem
Citat:
Var tar då pengarna från de enorma marginalerna vägen ?
Svårt att gömma dem i den ekonomiska redovisningen.

Har du ett bättre mått ?

Bland annat genom nya investeringar som inte inbringar någon vinst förrän senare, vilket för byggbolagen kan vara allt från att köpa mark till material och konsulttjänster.
Citera
2017-10-26, 13:00
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Bland annat genom nya investeringar som inte inbringar någon vinst förrän senare, vilket för byggbolagen kan vara allt från att köpa mark till material och konsulttjänster.

Ja, givetvis så.

Men det jag invände mig initialt mot var ordet "enorma marginaler".
Tag t.ex. jm:s års/kvartalsredovisningar och visa var de enorma marginalerna övergår till dess väldigt stora investeringar som gör att vinstmarginalen hålls på en låg nivå.
Citera
2017-10-26, 13:15
Medlem
Citat:
Ja, givetvis så.

Men det jag invände mig initialt mot var ordet "enorma marginaler".
Tag t.ex. jm:s års/kvartalsredovisningar och visa var de enorma marginalerna övergår till dess väldigt stora investeringar som gör att vinstmarginalen hålls på en låg nivå.

Att de skulle ha enorma marginaler är nog osannolikt då det skulle betyda att mindre företag skulle kunna ta sig in på marknaden med lägre marginaler och konkurrera ut dem. Det är stenhård konkurrens i byggbranschen just nu, och visst är det lönsamt, men att de skulle ha enorma marginal är att ta i. Det kostar att bygga fastigheter och det tar tid innan vinsterna realiseras och syns.

För byggföretag ex. EM som främst satsar på hyresrätter kan det ta decennier innan det blir lönsamt.
Citera
2017-10-26, 14:00
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney

Och vad har de på att vinna på att hålla igen vinsterna? De flesta byggbolag är noterade på börsen och vill ha så högt värde som möjligt. Cheferna är med största sannolikhet stora ägare och innehar optioner där de vill maximera kurserna.
Citera
2017-10-27, 13:05
Medlem
Topmales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Utan bostad får du inga jobb. Du behöver en fast adress för 99.99999% av alla jobben i Sverige. Utan bostad är du körd på arbetsmarknaden. Alla kan inte bo hemma hos päronen eller hos vänner.
Du verkade missa poängen. Det finns alltid potential att tycka synd om folk som har problem som vi alla haft, eller ett potentiellt problem i detta fall. Inget jobb ingen bostad, eller som nu - tvärtom.

Du söker jobb på en ort och så får du försöka fixa bostad där när du fått jobbet. Då kan du inte gå till socialförvaltningen.

När jag anställer folk tittar jag inte på om de bor i andra hand eller har en villa någonstans. Det är klart att det kan finnas gränsfall, men utifrån ditt påstående om 99,99999 % så får jag väl känna stolthet över att tillhöra en minoritet bland rekryterare.

Nej, det är inte huvudproblemet för att få ett jobb, att du saknar boende. I så fall skulle arbetslösheten i Sverige vara skyhög. Bostadsbristen gör dock att folk inte utan vidare kan flytta till vissa städer utan att de redan har ett jobb. Många av lägenheterna går till folk som inte har jobb eftersom detta kan vara förtursgrundande. Därför är snacket om att bostadsbristen leder till arbetslöshet en stor lögn.
Citera
2017-10-28, 17:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej det gör dom inte. Det kostar inte så mycket som folk tror att bygga. Vinstmarginalerna är enorma.
Om det vore så, varför bygger inte ni som anser att det är ”brist” bort denna pronto?! Ni skulle ju kunna bli förmögna på kuppen..

Citat:
De bygger "lite" men dyrt för att det är det dom tjänar mest på. Marken är begränsad, varför sälja billigt när man kan sälja dyrt?

Då är det väl dags att ni som tycker detta är ett problem köper upp mark och säljer den billigt?
Citat:
Det är inte så att man kan bygga på samma mark flera gånger på kort tid.

Jag vet inte om jag är knäpp men borde man inte tjäna mer på att bygga mer?
Citera
2017-10-28, 17:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Svar ja staten ska och bör lägga ofantliga mängder pengar på att bygga bostäder som är hyres tills bristen är borta.

1. Hur definierar du ”bristen” i sammanhanget?

2. Hur finansierar du detta? Vad skall bort? Sjukhus? Skolor? Vårdcentraler? Pensioner?

3. Hur kan du vara säker på att folk vill hyra när 7 av 10 inte bor i hyresrätt?

4. Varför ska staten bestämma hur folk ska bo?
Citera
2017-10-28, 17:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Du verkar inte förstå tankegången med t.ex infrastruktursatsningar.

Varför bor du ens i detta landet om du inte vill betala skatt till den gemensamma välfärden m.m?

Varför ska jag betala för ditt ev. behov av vård? Varför ska jag betala för ditt ev. behov av utbildning?

Säg nåt land i världen där hyresbostäder betalas via skattesedeln! (Social housing undantaget givetvis)

Hittar du något exempel så kan jag lova dig att det inte är något trevligt land som du vill bo i.

Staten ska inte lägga sig i hur folk ska bo, det måste folk få välja själva.
Citera
2017-10-28, 17:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Man behöver någonstans att bo lika mycket som vård o utbildning.

Att bygga bostäder för befolkningen kan liknas vid en infrastruktursatsning, vi satsar på en bra och trygg framtid för våra unga bland annat.

Visst men majoriteten har råd att bekosta detta själv. Ska staten bestämma vad som ska byggas så kommer det inte att bli ett trevligt land att bo i.

Jag vet inte riktigt om du är medveten om konsekvenserna av ditt tänk att staten ( allsmäktig) ska ordna bostäder till sin befolkning.
Citera
2017-10-28, 21:17
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Visst men majoriteten har råd att bekosta detta själv. Ska staten bestämma vad som ska byggas så kommer det inte att bli ett trevligt land att bo i.

Jag vet inte riktigt om du är medveten om konsekvenserna av ditt tänk att staten ( allsmäktig) ska ordna bostäder till sin befolkning.

Ingen heller är tvungen att bo i en "statligt byggd" fastighet heller så. Köp en bostadsrätt då om du är kreditvärdig o har stålarna. Men jag tror de flesta gärna hade valt att bo någonstans i förstahand än bo i andrahand, inneboende eller bo hemma hos föräldrarna.

Som det är nu är Sverige inte ett trevligt land att bo i. Kanske är trevligt för dig och de som har sitt på det torra...

Men för mig och många andra som letar bostad med lykta och är tvungen att hyra i andrahand eller bo hemma hos sina föräldrar är det inte så jävla najs.
Citera
2017-10-28, 22:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ingen heller är tvungen att bo i en "statligt byggd" fastighet heller så. Köp en bostadsrätt då om du är kreditvärdig o har stålarna. Men jag tror de flesta gärna hade valt att bo någonstans i förstahand än bo i andrahand, inneboende eller bo hemma hos föräldrarna.
visst, men då är frågan: om jag nu vill bo i bostadsrätt, varför ska jag då tvingas betala för de statligt bygda hyresrätterna? För jag antar att du tycker att jag ska subventionera detta?!

Citat:
Som det är nu är Sverige inte ett trevligt land att bo i. Kanske är trevligt för dig och de som har sitt på det torra...

Det kunde funnits lediga hyresrätter och även fler av dessa om hyressättningssystemet sett annorlunda ut. Så tycker du att dagens hyressättningssystem är bra så får du smaka på din egen beska medicin.

Citat:
Men för mig och många andra som letar bostad med lykta och är tvungen att hyra i andrahand eller bo hemma hos sina föräldrar är det inte så jävla najs.
det håller jag med om. Det borde inte vara så. Problemet är bara att även du försvarar dagens sjuka system som i sig leder till sjuka köer och att unga får bo hemma alldeles för länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in