Citat:
Ursprungligen postat av
Kratatch
Utan bostad får du inga jobb. Du behöver en fast adress för 99.99999% av alla jobben i Sverige. Utan bostad är du körd på arbetsmarknaden. Alla kan inte bo hemma hos päronen eller hos vänner.
Du verkade missa poängen. Det finns alltid potential att tycka synd om folk som har problem som vi alla haft, eller ett potentiellt problem i detta fall. Inget jobb ingen bostad, eller som nu - tvärtom.
Du söker jobb på en ort och så får du försöka fixa bostad där när du fått jobbet. Då kan du inte gå till socialförvaltningen.
När jag anställer folk tittar jag inte på om de bor i andra hand eller har en villa någonstans. Det är klart att det kan finnas gränsfall, men utifrån ditt påstående om 99,99999 % så får jag väl känna stolthet över att tillhöra en minoritet bland rekryterare.
Nej, det är inte huvudproblemet för att få ett jobb, att du saknar boende. I så fall skulle arbetslösheten i Sverige vara skyhög. Bostadsbristen gör dock att folk inte utan vidare kan flytta till vissa städer utan att de redan har ett jobb. Många av lägenheterna går till folk som
inte har jobb eftersom detta kan vara förtursgrundande. Därför är snacket om att bostadsbristen leder till arbetslöshet en stor lögn.