2017-10-24, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Bostadsbristen är redan över. Nu råder det ett överskott på bostäder. Något annat kan jag inte få det till.

"STOCKHOLM (Direkt) Rekordmånga nybyggda lägenheter i Uppsala står utan köpare
och kunderna får nu sockrade erbjudanden.

Det skriver Upsala Nya Tidning på torsdagen.

"Den senaste månaden har det i snitt funnits 1.600 nyproducerade bostadsrätter
ute för försäljning", skriver tidningen som hänvisar till statistik från
Booli som pekar på ett snitt om 560 nya bostäder under åren 2011-2016.

Enligt UNT har några bostadsutvecklare börjat locka med förmånliga erbjudanden
för att bli av med sina bostäder. Det gäller exempelvis norska Veidekkes
projekt Uppsala View. De tio första personer som tecknar sig för en bostad i
det 16-våningshuset som byggs i stadsdelen i Gränby, utlovas en rabatt på
250.000 kronor, påpekar UNT.
.
.
Oscar Properties vinstvarnade inför tisdagens handel. Bolaget säger sig ha
valt att inte satsa på vissa projekt."

(Kan inte fixa länk.)

Det var det. Så snabbt gick det att bygga bort bostadsbristen. Kön var inte längre än så.

Givetvis kommer nu någon börja svamla om att:

- Jag fick inte minsann inte tag på någon bostad med en hyra på 1000 kr/månaden. Därför är det fortfarande en bostadsbrist.

Det är bara att kontra med:

- Nä, och jag letar fortfarande efter en Rolls-Royce Silver Ghost i toppskick för 10000 kr. Förr eller senare så...

Under svältkatastrofer kan man ta 10.000 för en potatis och om ingen köper den kan man inte kalla det för matbrist. Potatisen finns ju men ingen vill/kan köpa och då uppstår det ett överskott helt plötsligt. Du har löst alla kriser som någonsin uppstått i hela världen.
Citera
2017-10-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Det är många andra bidrag jag tänker på, a-kassa, pensioner, sjuk. Med högre och högre hyror blir inflationstakten extrem.

Nej det blir inte högre Du får max 90% av hyran i bidrag upp till max 4800(kanske är 5000 nu är lite säker efter deras senaste ändring). Mer än så får du inte oavsett vilket bidrag det är. De enda som får mer är invandrare som kommer hit som "asylsökare".
Citera
2017-10-24, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Topmale
Han menar att om han inte hittar lägenhet så kan han inte få något jobb? Det är väl tvärtom, borde SR frågat.

Hittar han inget jobb får han hjälp av kommunen med bostad. Problemet löst?

Utan bostad får du inga jobb. Du behöver en fast adress för 99.99999% av alla jobben i Sverige. Utan bostad är du körd på arbetsmarknaden. Alla kan inte bo hemma hos päronen eller hos vänner.
Citera
2017-10-24, 21:12
Medlem
Klopeks avatar
Bla bla bla. Denna tråden är för rolig. Folk likställer bostäder med ferrari, mjölkpaket, platt tv etc. Men kom igen, alla behöver en bostad.

Läst ett flertal tillfällen att man ur egen ficka ska ta pengar och bygga bostäder. För vilka pengar då? Varför ska befolkningen själva betala ur egen ficka för något som är en mänsklig rättighet? Att bygga hyreshus, Sjukaste jag läst men hela tiden återkommande.

Det är ingen brist på borätter för x antal miljoner. Beror såklart på att långt ifrån alla har råd med det. Brist på bostäder existerar och det är ett faktum. Eller så förklarar någon för mig varför det är Kötid 5-6 år för att bo i en sunkig förort. Om inte det är brist så svävar man i det blå.

Sen kommer någon tjomme in i tråden och påstår att "vi" kräver hyres lägh för 1000kr månaden. Haha, mysigt. Då har man inte fattat någonting.

Är det rimligt att en 1a på 39kvm nybygge i en sunkig förort ska kosta 6300kr i kallhyra. Det är ocker så det visslar om det.

Har man inte råd med ett pkt mjölk så dricker man vatten. Har man inte råd med en Ferrari så köper man en Volvo. Har man inte råd med en bostad så bor man på gatan, hos vänner eller släkt.
Citera
2017-10-24, 21:18
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Vad för extremt skev verklighetsuppfattning har du som likställer behovet av bostad med lyxbilar?

Nä jag kan inte betala flera miljoner.

Ja I denna tråden kan man få uppfattningen om att en Ferrari är en mänsklig rättighet precis som att ha någonstans att bo - en bostad. Likställa rättighet till lyxbilar med bostäder, bara stjärnor aka nyliberaler som gör.

"Så länge jag har mitt på det torra, jag mår bra, allt är ordnat för mig" då existerar inga problem - reinfeldtinism!
Citera
2017-10-24, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Vad för extremt skev verklighetsuppfattning har du som likställer behovet av bostad med lyxbilar?

Nä jag kan inte betala flera miljoner.

Jag kräver inte att du ska betala för mitt ev. behov av en Rolls-Royce. Givetvis bör det motsatta också gälla. D.v.s att du inte kan kräva att jag ska betala för ditt ev. behov av en bostad.

Är det något fel på den tankegången?
Citera
2017-10-24, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek

Läst ett flertal tillfällen att man ur egen ficka ska ta pengar och bygga bostäder. För vilka pengar då? Varför ska befolkningen själva betala ur egen ficka för något som är en mänsklig rättighet?

Vilken ficka ska man då ta ifrån om man inte får ta ur befolkningens fickor? Du menar att det finns andra fickor som betalar just för bostäder.

Om nu bostäder vore en mänsklig rättighet så skulle det givetvis finnas en villa med tillhörande swimmingpool för varenda själ på denna planet. Varför ser det då inte så ut? Det är enligt dig en mänsklig rättighet och den gäller alltid och på varenda kvadratmeter av vår planet.

Kan det möjligen bero på något som kallas för resursbrist månne?
Citera
2017-10-24, 21:45
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Jag kräver inte att du ska betala för mitt ev. behov av en Rolls-Royce. Givetvis bör det motsatta också gälla. D.v.s att du inte kan kräva att jag ska betala för ditt ev. behov av en bostad.

Är det något fel på den tankegången?

Om jag ställer bilen. Varför ska jag betala skatt för underhåll av vägar när jag inte använder bilen. Du får slanta upp helt och hållet själv för att underhålla vägarna du kör på. Förstår du tankegången? Varför ska jag betala för vägarna du kör på, det har jag ingen som helst lust med.
Citera
2017-10-24, 21:55
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Vilken ficka ska man då ta ifrån om man inte får ta ur befolkningens fickor? Du menar att det finns andra fickor som betalar just för bostäder.

Om nu bostäder vore en mänsklig rättighet så skulle det givetvis finnas en villa med tillhörande swimmingpool för varenda själ på denna planet. Varför ser det då inte så ut? Det är enligt dig en mänsklig rättighet och den gäller alltid och på varenda kvadratmeter av vår planet.

Kan det möjligen bero på något som kallas för resursbrist månne?

Beror förstås på vilket land du pratar om. I Uganda bor befolkningen i lerhyddor. Nu pratar jag om Sverige som tråden handlar om. Vad har det ens med saken att göra hur människor bor runt om i världen? Det är bristen i Sverige vi pratar om. Vill du prata om brist på lerhyddor i Uganda så kan du öppna en tråd om det.

Bostäder ur ett globalt perspektiv är bara en galen nyliberal som kan komma på tanken att diskutera det på den nivån, en ickefråga m.a.o.

Jag känner ingen människa som bor i en lyxvilla med swimmingpool. Har du någon fetisch för för lyxbilar, lyxbostäder etc. Varenda gång så nämner du lyx som om det är gemene man letar efter på bomarknaden.

Svar ja staten ska och bör lägga ofantliga mängder pengar på att bygga bostäder som är hyres tills bristen är borta.
Citera
2017-10-25, 11:02
Medlem
https://www.dn.se/ekonomi/bostadsministern-allmannyttan-i-stockholm-bygger-bara-for-manniskor-med-mycket-pengar/

Som vanligt är allt allmännyttans fel. Tur att det finns privata företag som bygger för
låginkomsttagare och borgerliga politiker som säljer ut allmännyttan ! Sedan kan det
börja byggas för de väldigt få som verkligen behöver en bostad. De får helt enkelt
sälja sina Ferraris och köpa lägenheter som de egentligen inte vill äga. Men skall folk
bo som man själv vill måste de tvingas !

Observerar att ytterligare en fåntratt i tråden börjat tala om bilar och börjat jämställa
dem med lägenheter. Räcker det inte med en av den sorten i den här tråden ?
Citera
2017-10-25, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
De kommer att fortsätta försvinna fram tills att den ekonomiska kraschen kommer. Därefter kommer dom bli lönsamma igen och dyka upp likt svampar ur jorden.

Hela den svenska ekonomin är fejk och svenskarna kommer fortsätta köpa bostadsrätter dom inte har råd till så länge dom inte behöver betala tillbaka lånen. Folk kommer vidare fortsätta bygga bostadsrätter som dom säljer så länge dom kan eftersom det är snabba pengar rakt ner i fickan.

Utbud och efterfrågan.

Flera sidor med krisartiklar i dagens SvD. Känns som det är nära nu. Det stora prisfallet.
Och om ett år tar ombildningarna fart igen i Stockholm efter den borgerliga valsegern.
Citera
2017-10-25, 11:23
Medlem
http://fores.se/seminarium-16-november-ar-social-housing-nagot-for-sverige/

Social Housing är här för att stanna ! Men i en egen svensk modell, som i Nacka !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in