2017-10-25, 13:34
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag kräver inte att du ska betala för mitt ev. behov av en Rolls-Royce. Givetvis bör det motsatta också gälla. D.v.s att du inte kan kräva att jag ska betala för ditt ev. behov av en bostad.

Är det något fel på den tankegången?

Du verkar inte förstå tankegången med t.ex infrastruktursatsningar.

Varför bor du ens i detta landet om du inte vill betala skatt till den gemensamma välfärden m.m?

Varför ska jag betala för ditt ev. behov av vård? Varför ska jag betala för ditt ev. behov av utbildning?
Citera
2017-10-25, 15:32
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Flera sidor med krisartiklar i dagens SvD. Känns som det är nära nu. Det stora prisfallet.
Och om ett år tar ombildningarna fart igen i Stockholm efter den borgerliga valsegern.

Framtiden är glasklar men inget vet när så att spekulera är lönlöst. Det kan hända imorgon eller om fem år, ingen vet. En sak är dock intressant, det blir intressant när det väl händer...
Citera
2017-10-25, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Du verkar inte förstå tankegången med t.ex infrastruktursatsningar.

Varför bor du ens i detta landet om du inte vill betala skatt till den gemensamma välfärden m.m?

Varför ska jag betala för ditt ev. behov av vård? Varför ska jag betala för ditt ev. behov av utbildning?
När har jag motsatt mig offentliga infrastruktursatsningar? Ej heller vård eller utbildning.

Bostäder har mycket lite att göra med ovanstående. I så fall vägarna och VA fram till bostäderna. Om samhället börjar låsa fast stora resurser i ickevälfärdsskapande byggnader är vi illa ute.
Citera
2017-10-25, 19:34
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
När har jag motsatt mig offentliga infrastruktursatsningar? Ej heller vård eller utbildning.

Bostäder har mycket lite att göra med ovanstående. I så fall vägarna och VA fram till bostäderna. Om samhället börjar låsa fast stora resurser i ickevälfärdsskapande byggnader är vi illa ute.

Man behöver någonstans att bo lika mycket som vård o utbildning.

Att bygga bostäder för befolkningen kan liknas vid en infrastruktursatsning, vi satsar på en bra och trygg framtid för våra unga bland annat.
Citera
2017-10-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Bostadsbristen löser man enkelt genom att ta bort hyresregleringar. Det är dock politiskt självmord eftersom folk är ekonomiska idioter och ser det som ett uttryck för att man "gynnar de rika" och annat strunt.

Det är Svenssons eget fel att det är bostadsbrist.
;
Att bygga bostäder har blivit billigare med hjälp av arbetskraftsinvandringen och EU:s byggarbetare,
men byggherrarna bygger bara dyra bostadsrätter därför att de tjänar mycket mer på dem.

Kommunerna vill ju inte heller ha några billiga hyresrätter eftersom risken är då att många ekonomiskt svaga människor flyttar just dit. Att ta bort hyresregleringarna leder bara till högre hyror och inget annat.

Ingen människa med villa eller bostadsrätt, vilket de flesta politiker säkert har, speciellt M:are, har ett intresse av att öka utbudet för då sjunker priset. Att i ett slag ta bort hyresregleringar kommer i sig inte att leda till ett ökat utbud, för det finns inget privatekonomiskt intresse av att bygga de bostäder folk efterfrågar, speciellt bland de sämre ekonomiskt bemedlade och kommunerna vill helst idag INTE ha dem.
Citera
2017-10-25, 20:58
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teacher80
;
Att bygga bostäder har blivit billigare med hjälp av arbetskraftsinvandringen och EU:s byggarbetare,
men byggherrarna bygger bara dyra bostadsrätter därför att de tjänar mycket mer på dem.

Kommunerna vill ju inte heller ha några billiga hyresrätter eftersom risken är då att många ekonomiskt svaga människor flyttar just dit. Att ta bort hyresregleringarna leder bara till högre hyror och inget annat.

Ingen människa med villa eller bostadsrätt, vilket de flesta politiker säkert har, speciellt M:are, har ett intresse av att öka utbudet för då sjunker priset. Att i ett slag ta bort hyresregleringar kommer i sig inte att leda till ett ökat utbud, för det finns inget privatekonomiskt intresse av att bygga de bostäder folk efterfrågar, speciellt bland de sämre ekonomiskt bemedlade och kommunerna vill helst idag INTE ha dem.

Du skrev fel, de bygger sådana för att överhuvudtaget kunna tjäna pengar.
Du får gärna visa siffror på att det har blivit billigare att bygga, jag tror du får svårt med detta.
Citera
2017-10-26, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Du skrev fel, de bygger sådana för att överhuvudtaget kunna tjäna pengar.
Du får gärna visa siffror på att det har blivit billigare att bygga, jag tror du får svårt med detta.

Nej det gör dom inte. Det kostar inte så mycket som folk tror att bygga. Vinstmarginalerna är enorma. De bygger "lite" men dyrt för att det är det dom tjänar mest på. Marken är begränsad, varför sälja billigt när man kan sälja dyrt? Det är inte så att man kan bygga på samma mark flera gånger på kort tid.
Citera
2017-10-26, 09:20
Medlem
Återinför fastighetsskatt, det hade en hämmande effekt på lyxbyggande. Och använd pengarna från den till att bygga och renovera i allmännyttan.
Citera
2017-10-26, 10:21
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Man behöver någonstans att bo lika mycket som vård o utbildning.

Att bygga bostäder för befolkningen kan liknas vid en infrastruktursatsning, vi satsar på en bra och trygg framtid för våra unga bland annat.

Exakt. Om vi sluta skattefinansiera vård, skola och omsorg så får vi se om Konrad hade sagt samma sak. Bostäder är precis som du säger likväl en grundpelare i samhället. Det är ingen lyxvara som är överflödig.

Jag fick inget svar på frågan från honom om alla som inte äger en bil slipper betala skatt för reperation och byggande av vägar så skulle bilister själva få dra hela lasset. Det är precis samma sak.

Man kan inte välja tårtbitar i samhället att betala för. Jag har inga barn men jag kan inte säga nä jag har inga barn så jag vill inte skatta för det. För att sen komma 10år senare att nu har jag barn och vill ta del av barnomsorgen.

Vård, omsorg, skola och bostäder är självklara saker. Ingen ultraliberal Reinfeldt nickedocka har ännu inte bemött det att jag säger att det är 5-6år Kötid för att bo i ett sunkghetto med allt vad det innebär. Är det inte bostadsbrist så får någon försöka övertyga mig om annat - men det går naturligtvis inte. Bara floskler om att det byggs som aldrig förr. Ja jo borätter för x antal miljoner som inte ens en ensamstående med bruttolön 25k är kreditvänlig för.

Hyckleri är vad det är inget annat.
Citera
2017-10-26, 10:42
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nej det gör dom inte. Det kostar inte så mycket som folk tror att bygga. Vinstmarginalerna är enorma. De bygger "lite" men dyrt för att det är det dom tjänar mest på. Marken är begränsad, varför sälja billigt när man kan sälja dyrt? Det är inte så att man kan bygga på samma mark flera gånger på kort tid.

Om vinstmarginalerna är enorma borde det finnas byggbolag som gör enorma vinster.
De som går riktigt bra har lyckats komma upp på tvåsiffriga vinstmarginaler, dvs 10-15% i högkonjunktur. Det kallar jag inte enorm marginal.
Citera
2017-10-26, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Om vinstmarginalerna är enorma borde det finnas byggbolag som gör enorma vinster.
De som går riktigt bra har lyckats komma upp på tvåsiffriga vinstmarginaler, dvs 10-15% i högkonjunktur. Det kallar jag inte enorm marginal.

Men lol. Du inser att man vill hålla vinsten nere och stabil av bland annat skatteskäl? Vinst är inte alltid ett mått på hur bra eller värdefull en bransch är.
Citera
2017-10-26, 11:41
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Men lol. Du inser att man vill hålla vinsten nere och stabil av bland annat skatteskäl? Vinst är inte alltid ett mått på hur bra eller värdefull en bransch är.

Var tar då pengarna från de enorma marginalerna vägen ?
Svårt att gömma dem i den ekonomiska redovisningen.

Har du ett bättre mått ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in