2017-10-25, 11:01
Medlem
kjellbrels avatar
@FreddyK
Ok, låt oss göra ett gemensamt försök att bestämma när i tiden du köpte dessa då? "Work with us here", så skall vi se vad vi kan bidra med.

Citat:
Ursprungligen postat av FreddyK
Anledningen till att jag kom i kontakt med bitcoins var att jag gick på ett universitet och studerade nätverksäkerhet.
Då har vi en start. Då borde du enkelt kunna ringa in dina studieår till att börja med, om du vet att det var under den här perioden du köpte dem. Med lite tur kan vi utesluta en större del av den här perioden pga av andra faktorer. Se nedan.

Citat:
Jag vet när det "uppfanns"
Bra, då är vi överrens om att att den inte existerade några Bitcoin att vare sig köpa eller mine:a före den 3 januari 2009.

Citat:
men virituell valuta var på tal långt innan dess. Faktiskt flera år innan.
Tankar runt och försök med digitala valutor (med egenskaper som nuvarande kryptovalutor har) har funnits sedan 1990, men samtliga har falerat. Ingen har rimligen något med ditt problem att spåra upp Bitcoin att göra dock, så vi kan glömma dem.

Citat:
Och jo för 500:- fick man ett antal bitcoins och det var just den summan man skulle köpa för i det här fallet. Jag reservera mig för om minnet sviker något, trots att det känns väldigt äkta och rätt, som jag minns det.
Som jag skrev innan så var detta runt 2008, jag vet inte exakt när, men mina mail från den tiden finns inte krav pga av en brand. Hårdvaran finns tyvärr inte heller kvar.
Vad vi vet säkert är att du inte köpte Bitcoin före 2009, eftersom det är omöjligt. Om du kan se att dina gamla mail från och med 2009 finns kvar, trots olyckan du pratar om, så har du garanterat inte förlorat någon relevant mailhistorik att leta vidare i.

Så hur set läget ut? Har du kvar dina mail från januari 2009? Vet du att det finns ledtrådar att hämta i den historiken? Börja där då, så får vi se om det dyker upp bättre ledtrådar. Kanske kan vi bidra bättre här också om du hittar något användbart där.
Senast redigerad av kjellbrel 2017-10-25 kl. 11:13.
Citera
2017-10-25, 14:26
Medlem
Joealeriss avatar
Någon som kan förklara vad denna nya "fork" som kommer egentligen innebär? Kommer mina nuvarande BTC höjas eller sjunka i värde? Jag förstår att man kanske inte kan veta det till 100% då det är spekulativt, men någon som är insatt får gärna dela med sig av sina synpunkter/lite information.
Citera
2017-10-25, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joealeris
Någon som kan förklara vad denna nya "fork" som kommer egentligen innebär? Kommer mina nuvarande BTC höjas eller sjunka i värde? Jag förstår att man kanske inte kan veta det till 100% då det är spekulativt, men någon som är insatt får gärna dela med sig av sina synpunkter/lite information.

Av allt att döma så verkar BTG floppa, iaf inledningsvis. Kursen står runt 140, vilket är en bråkdel av vad Bitcoin står i, knappast någon direkt utmanare. Man kan tänka sig att btc backar lite om det nu var så att många köpte på sig för att få BTG vid forken. Å andra sidan kanske den effekten redan har kommit, kursen var ju faktiskt uppe och vände över 6k. Att kursen ska droppa något betydande pga en fork till ett coin som verkar vara obetydligt känns inte så sannolikt.

https://coinmarketcap.com/currencies/bitcoin-gold/
Citera
2017-10-25, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InaScott
Tjena igen! Hoppas allt gått bra för alla, har inte satt mig in något anmärkningsvärt, känner att jag vill ha en "större" rulle innan. Dock gjorde jag en sak mest på skoj, jag registrerade ett konto på markets.com tror jag adressen är, dem erbjöd 200SEK gratis så jag tänkte kolla lite hur det fungerade, dem hade även att man kunde handla för 10.000SEK som var "låtsaspengar". Huvudsyftet att jag skapade ett konto här var väl mer att se lite hur allt fungerar och lära mig absolut inte tjäna pengar gratis eller vad man nu säger.

Sagt och gjort, jag köpte BC för dem där 10.000 i låtsaspengar för ca en två veckor sedan, jag loggade in idag bara för att kolla lite då står det att vinst på dessa 10K är 24K. Så om man skulle satsat 10K för två veckor sedan hade man haft 24K? Det är ju ingen logik alls i det då BC inte dubblat ens? Varför får jag fram dessa siffror? Försöker dem få mig att sätta in pengar bara?

Dessa 200SEK som var gratis, är nu ca 800SEK. där har jag köpt både BC och Etherum. När jag haft Användbarmarginal har jag köpt mer. Kikade lite på insättning och det minsta man kan sätta in via PayPal var typ 800kr.. lite saftigt

Jag har säkert formulerat mig konstigt, och svaren är givna dock undrar jag ändå.
Allt detta är fejk va? För inte kan dom väl dela ut 200SEK gratis, som sedan växer till 800SEK då kan jag i praktiken sätta in pengar och ta ut dem? inte för att jag skulle det, då det är lite för små summor. Men jag undrar mer, varför som jag skrev tidigare dessa belopp visas, är det för sidan försöker "lura" mig?

Och om jag nu vill köpa BC. Vilken/Vilka sidor är "enklast" för en svensk som inte har jättekoll på denna bransch, utan enkelt vill kunna Köpa. För att när det är läge sälja? Jag blir ju jätte skeptisk till en sån sida som markets, dem borde väl gå bankrutt om dem delade ut 200 gratis som folk sen lät växa för att bara ta ut?

Jag måste väl ha mer än att bara skapa ett konto på markets och sätta in pengar och sitta och vänta? Typ en BC plånbok och massa trams?

Och när man "Stänger en position" är det som att sälja eller mer specifikt vad betyder det?

Tack på förhand och hoppas ni alla har superlycka med detta. Och ber om ursäkt för så många amatörfrågor, inte ert ansvar att lära upp mig men känns som man får ärlig och bra information här.

Mvh.
Grundprincipen är att du endast köper optioner där (du tar över det ekonomiska ansvaret för tex. BTC vid det tillfälle du "köper" och frånsäger dig ansvaret när du "säljer") Handlar du med en hävstångseffekt på tex. 1:10 så kan du "köpa" för 1000kr med endast 100kr, men sjunker priset så krachar du snabbt-stiger priset gör du en stor vinst. 1:50 så gör du en 500% vinst med en prisstegring på 10%-samma med förlusten. De kan mycket bra ge en gratis bonus på 200kr (Plus500 ger 500kr) eftersopm du inte genast kan ta ut vinsten, och i de flesta fall hinner du förlora den...)
Citera
2017-10-25, 23:55
Medlem
FreddyKs avatar
"Vad vi vet säkert är att du inte köpte Bitcoin före 2009, eftersom det är omöjligt. Om du kan se att dina gamla mail från och med 2009 finns kvar, trots olyckan du pratar om, så har du garanterat inte förlorat någon relevant mailhistorik att leta vidare i"

Det är just det här som inte stämmer. Årtalet, vilket gör det hela väldigt märkligt. Jag vet att jag hade flyttat 2009. Så jag måste fråga dig är du helt säker på att det inte fanns något sätt överhuvudtaget att få tag i Bitcoin 2008? Mail efter 2009 kan One hjälpa mig med.

Angående nojigheten, jag har redan varit i kontakt med One, Bitcoin.se och Paypal för att hitta något.
Citera
2017-10-26, 01:13
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:

Precis efter forken så kommer dina Bitcoin att tappa i värde, men samtidigt så får du nya Bitcoin2x coins som kommer att kompensera för den värdeminskningen. I dagsläget finns ingen replay protection, så gör inga transaktioner efter forken innan du splittat coinsen.
Citera
2017-10-26, 09:15
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Det är just det här som inte stämmer. Årtalet, vilket gör det hela väldigt märkligt. Jag vet att jag hade flyttat 2009. Så jag måste fråga dig är du helt säker på att det inte fanns något sätt överhuvudtaget att få tag i Bitcoin 2008? Mail efter 2009 kan One hjälpa mig med.
Absolut helt fullständigt 100% säker. De allra tidigaste Bitcoin som existerat skapades 3 januari 2009. Du kan lätt verifiera detta via Bitcoins publika kedja och mängder av siter som kan presentera information om den. Exempelvis blockchain.info och deras info om genesis block (kedjans första block) https://blockchain.info/block/000000000019d6689c085ae165831e934ff763ae46a2a6c172 b3f1b60a8ce26f
Notera tidstämpeln på det blocket: 2009-01-03 18:15:05.
Det finns massor av andra noder i nätverket som kommer bekräfta detta om du letar vidare dessutom.

Om du vet att du köpte (något) före 2009 så var det helt enkelt inte Bitcoin du köpte, tyvärr. Inte vad du ville höra gissar jag, men allt pekar på det nu.
Citera
2017-10-26, 09:20
Medlem
Vet du exakta datumet för forken? 13 November läste jag på diverse ställen. Stod dock 16 på andra.
Senast redigerad av Pr1feten 2017-10-26 kl. 09:35.
Citera
2017-10-26, 09:39
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr1feten
Vet du exakta datumet för forken?
Den är inte satt till en viss tidpunkt utan till ett specifikt block, nr 494784.

https://www.coindesk.com/block-494784-segwit2x-developers-set-date-bitcoin-hard-fork/

Med tanke på blocktiden (ca 10 minuter) och nuvarande blockhöjd (491809), så är det ungefär 29k minuter eller drygt 20 dygn kvar till forken. Slumpen påverkar en del, men över så många block så bör det stämma hyfsat bra. Såvida jag inte räknat fel. Kontrollräkna gärna och rätta mig i så fall.
Citera
2017-10-26, 12:03
Medlem
NoHopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comamaxa
Jamen bra tips! Här kommer ett bättre tips: eftersom värdet kommer öka 2018 så tycker jag du ska låna en massa pengar och köpa bitcoin! Säkert tips, fick det på internet!
Det kan förekomma lite ironi ovan.

Det finns folk som har lånat pengar för att köpa Ether, och bitcoins och är idag multimiljonärer.
Bitcoin kommer att bara gå upp, man kanske inte ska låna pengar, men har man några bitcoins redan är det betydligt bättre att bara spara dom än sitta och skriva skit på forum bara för att.

Cryptomarknande är fortfarande väldigt ung, och massan har ännu inte fattat vad det är för något, när fler folk använder sig av det så kommer värdet att öka, det finns såklart risker med investeringar, det borde du också förstå.

Värdet kommer att öka under 2018, flertal uppdateringar till bitcoins är påväg vilket kommer att göra transaktionerna snabbare och man kommer även kunna lättare växla mellan bitcoins och tillexempel litecoins.
Citera
2017-10-26, 12:41
Medlem
Joealeriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Precis efter forken så kommer dina Bitcoin att tappa i värde, men samtidigt så får du nya Bitcoin2x coins som kommer att kompensera för den värdeminskningen. I dagsläget finns ingen replay protection, så gör inga transaktioner efter forken innan du splittat coinsen.

Och detta är på grund av Segwit2x eller hur? Det som denna fork har döpts till? I praktiken så delas väl blockkedjan, och där det "svänger av" (alltså inte den ursprungliga blockkedjan), den blir Bitcoin2x?

Tycker du att det är köpläge direkt efter forken? Påminner detta om när BTC delades in i BTC och Bitcoin Cash?
Citera
2017-10-26, 18:18
Avslutad
Citat:

Tycker du att det är köpläge direkt efter forken? Påminner detta om när BTC delades in i BTC och Bitcoin Cash?

Skulle också kunna tänka mig veta detta om någon insatt person? På Avanza blev det BTC och BTCE efter "splitten", och båda handlas som om det inte fanns någon morgondag, dock är den ena i BTCE i € den "vanliga" btc i kronor.. men dom verkar följa varandras kurser, på ett ungefär, vet för lite om chain-tekniken men börsen har man väl lite koll på men... rörig värld man lever i :P

BTC https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/563966/bitcoin-xbt
BTC Cash https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/599180/bitcoin-xbte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in